کد خبر 1324584
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
مسکو: ناتو نمی‌تواند روسیه ر ا نادیده بگیرد

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که پیمان ناتو قادر نیست که این کشور را در سیاست اروپا و بین‌الملل نادیده بگیرد.

به گزارش مشرق، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز یکشنبه گفت ناتو دیگر قادر نیست که روسیه را در جایگاه دوم در عرصه سیاسی اروپا و بین‌الملل قرار دهد.

وی در ادامه هشدار داد: «در صورت عدم دستیابی به توافق بر سر تضمین‌های امنیتی، به ابزارهای دیگری برای اطمینان از موازنه متوسل خواهیم شد».

گفت‌وگوها درباره ضمانت‌های امنیتی در تاریخ ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ماه) در ژنو سوئیس بین روسیه و آمریکا برگزار می‌شود، سپس نشست شورای ناتو-روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) در بروکسل انجام می‌گیرد و بعد از آن ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) رایزنی روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در وین در برگزار می‌شود».

وزارت خارجه روسیه اواسط ماه دسامبر ۲۰۲۱ (ماه گذشته میلادی) به دنبال تشدید تنش‌ها میان مسکو و کشورهای غربی بر سر موضوعاتی از قبیل اوکراین، دو پیش‌نویس درباره ضمانت‌های امنیتی بین روسیه، ایالات متحده و ناتو ارائه کرد.

در این پیش‌نویس‌ها، روسیه به آمریکا پیشنهاد داد که متعهد شود در جمهوری‌های سابق شوروی که عضو ناتو نیستند، پایگاه‌های نظامی ایجاد نکند و از گسترش این اتحاد به شرق خودداری کند.

مقام‌های ارشد روسیه طی هفته‌های اخیر به صورت مکرر ضمن رد ادعاها درباره تدارک مسکو برای حمله به اوکراین، به آمریکا و کشورهای غربی درباره گسترش سازمان ناتو به سمت مرزهای روسیه و عضویت کشورهایی از قبیل اوکراین در این ائتلاف نظامی غربی هشدار داده‌اند.

این در حالی است که یک مقام ارشد دولت آمریکا شامگاه شنبه گفت که واشنگتن و متحدانش آماده هستند تا در مذاکرات درباره اوکراین با روسیه، در مورد امکان محدود کردن رزمایش‌های نظامی و استقرار موشکی در منطقه توسط هر یک از طرفین گفتگو کنند.

این مقام ارشد دولت بایدن گفت واشنگتن تمایلی به بحث در مورد محدودیت‌های استقرار نیروهای آمریکایی یا وضعیت توزیع آنها در کشورهای ناتو در منطقه ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس