دبیرکل ناتو: هرگز قول نداده بودیم ناتو گسترش پیدا نکند

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در پاسخ به اظهارات امروز رئیس جمهور روسیه مبنی بر اینکه گسترش ناتو به سمت شرق اروپا پذیرفتنی نیست، گفت که وعده چنین چیزی از قبل داده نشده است.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو امروز پنجشنبه و در واکنش به اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد که ناتو هرگز قول نداد که توسعه و گسترش نداشته باشد و این مسئله از برخی معاهدات بین المللی نشات می گیرد.

استولتنبرگ به یادداشت همکاری ناتو (به اصطلاح پیمان واشنگتن) اشاره کرد که می گوید هر کشوری می تواند به دنبال عضویت در این ائتلاف باشد. وی همچنین به اسناد دیگری مانند مصوبه نهایی کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا و منشور پاریس به همراه قانون تاسیس ناتو و روسیه، اشاره کرد.

وی گفت: این یک اصل اساسی امنیت اروپا است و روسیه نیز آن را تایید کرده است. این چیزی نیست که بتوانیم از طریق برخی نقل قول ها آن را تغییر دهیم.

دبیرکل ناتو با اشاره به اینکه متحدان این سازمان قاطعانه هرگونه قول و تعهد در رابطه با عدم گسترش ناتو را تکذیب می کنند، گفت: «گورباچف» رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی، گفت که موضوع گسترش ناتو تا زمان اتحاد مجدد آلمان، مطرح نشده بود.

رئیس جمهور روسیه امروز در نشست خبری سالانه خود درباره ابتکار عمل مسکو درباره ارائه پیشنهادات تضمین‌های امنیتی به آمریکا و ناتو اظهاراتی را مطرح کرد و همچنین گفت که گسترش ناتو به سمت شرق پذیرفتنی نیست.

پوتین در این باره گفت: مهم روند مذاکرات نیست، نتیجه مهم است. در دهه نود به ما گفتند که یک سانتی متر هم به سمت شرق نمی آییم. پس چه شد؟ ما را فریب دادند. گسترش ناتو در پنج مرتبه رخ داده است. سامانه‌های موشکی در رومانی و لهستان ظاهر می‌شوند. آیا ما به سراغ آنها رفتیم؟ (خیر، بلکه) آنها به سمت ما آمدند.

درخواست از ناتو برای عدم گسترش به سمت شرق و عدم استقرار تسلیحات تهاجمی در کشورهای همسایه روسیه از جمله خطوط قرمزی است که مسکو برای غرب در پیشنهادات امنیتی خود مطرح کرده است.

وزارت خارجه روسیه پیشنهادات تضمین های امنیتی مذکور را هفته گذشته منتشر نمود و کرملین اعلام کرد که همچنان منتظر پاسخ غرب در رابطه با این پیشنهادات است.

مذاکرات امنیتی بین روسیه و ایالات متحده قرار است در اوایل سال ۲۰۲۲ انجام شود. استولتنبرگ نیز به نوبه خود گفت که ناتو در اوایل سال آینده به دنبال گفتگوهای «معنادار» با مسکو خواهد بود و وی قصد دارد نشست جدید شورای ناتو-روسیه را در اسرع وقت در سال ۲۰۲۲ برگزار کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    0 0
    به زودی می دهی!
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    1 0
    میدونین یه یانکی کی دروغ میگه؟ هروقت که دهنشو بازکنه !!!
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    0 0
    بچه بیا پایین از روی اون چهار پایه، سرمون درد گرفت.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    0 0
    خیلی خب، باشه، شما فعلا بیا با من یه چرخی بزن، یه هوایی بخور، دیگه هم از این گند و کثافت ها مصرف نکن که انقدر هذیان بگی، چیز خوبی نیست، بدو بیا، آفرین پسر خوب.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس