کد خبر 1318531
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز سالگرد سقوط بزرگترین امپراطوری قرن بیستم یعنی اتحاد جماهیر شوروی است.

در مورد فروپاشی این حکومت قدرتمند که حتی در آخرین لحظات حیاتش ۲۷ هزار کلاهک اتمی داشت نکات زیادی گفته شده اما نگارنده سعی دارد به طور خلاصه چند نکته ای از عبرت های آن را یادآوری کند.

  محافظه کاری، آفت یک نظام سیاسی

محافظه کاران معمولا ایدئولوژیک می اندیشند و با تغییراتی که نتیجه آن از پیش مشخص نیست مخالفت می کنند.  

در طول ۷۰ سال حیات اتحاد جماهیر شوروی آنها مرتبا از غرب و تفکر سرمایه داری ایراد گرفته و اشکالات آن را به صورت علمی مطرح می کردند. 

نظام سرمایه داری نیز که بر عقلانیت ابزاری متکی بود، یک به یک ایراداتی که کمونیست ها می گرفتند را بررسی کرده و آنها را برطرف می کرد؛ برای مثال با انجام اقداماتی چون افزایش رفاه طبقه کارگر و سهام دار کردن آنان در کارخانجات، مانع از افتادن آنان به دامان گروههای مارکسیستی می شدند.

اما بر عکس سران اتحاد جماهیر شوروی در برابر تمام خرده هایی که متفکران غربی به نظام سیاسی متبوعشان می گرفتند ایستادگی کرده و یا با توجیهاتی سعی در رفع و رجوع آنها می نمودند.

نتیجه این که سرمایه داری مرتبا به روز می شد و شوروی درجا می زد. 

 فروپاشی دال مرکزی ایدئولوژی، مساوی با از بین رفتن نظام سیاسی خواهد بود

شوروی در سال ۱۹۹۱ فرونپاشید، نظام کمونیستی روزی از بین رفت که میخاییل گورباچف از پروستریکا ( بازسازی اقتصادی ) دم زد. بر طبق این سیاست، آزادی های خصوصی اقتصادی و به طور مشخص مالکیت خصوصی به رسمیت شناخته می شد.

با توجه به این که دال مرکزی ایدئولوژی اتحاد جماهیر شوروی، سوسیالیسم و مالکیت عمومی بود و این نظام سیاسی از اساس بر غیریت سازی و معارضه با مالکیت خصوصی شکل گرفته بود ، با سیاست پروستریکا عملا ناکارآمدی ایدئولوژی این نظام توسط رهبر خودش اعلام شد و در نتیحه نظام فروپاشید. 

البته ناکارآمدی سوسیالیسم محض اثبات شده و تغییرات در این نظام سیاسی اجتناب ناپذیر بود اما چرا چین دنگ شیائو پینگ توانست به خوبی تغییرات را مدیریت کند ولی شوروی گورباچف فروپاشید؟

در پاسخ به سوال، راقم این سطور معتقد است هنگام دوران گذار و تغییرات زیربنایی و اساسی در یک نظام سیاسی بسته و کاملا توتالیتر، میدان دادن به فعالیت نیروهای مخالف و معاند هم اصلاحات را نابود خواهد کرد و هم نظام سیاسی را به فروپاشی می کشاند.

اشتباه گورباچف این بود که همزمان با اعلام پروستریکا، سیاست گلاسنوست ( آزادی سیاسی و شفافیت ) را نیز در دستور کار قرار داد و نیروهای گریز از مرکزی که ۷۰ سال زیر فشار و سرکوب کا گ ب دست و پا می زدند آزاد شدند و فرصت فعالیت یافتند و در نتیجه اصلاحات گورباچف شکست خورد و شوروی نیز فروپاشید.

در مقابل می توان چین "دنگ شیائو پینگ" را مثال زد. او هم به این نتیجه رسیده بود که راه حل معضلات کشورش از آزادسازی اقتصادی می گذرد اما برخلاف گورباچف اولا این تغییرات را آرام و تدریجی انجام داد و دوما اجازه عرض اندام به نیروهای مخالف و معارضان نداد. اگر ایستادگی او و سرکوب تلخ و جانگداز "میدان تیان آن من" نبود، امروز هم چین فرو می پاشید و هم ملت آن رفاه و دستاوردهای امروز را لمس نمی کردند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • سیاوش IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    6 8
    ۲۷۰۰۰ کلاهک اتمی؟! لطفا یک صفر از جلوش بردارید. مگه سیب زمینی پیازه که ۲۷۰۰۰ تا باشه؟
    • DE ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      4 1
      ۲۷۰۰۰ کلاهک اتمی؟! لطفا یک صفر از جلوش بردارید. مگه سیب زمینی پیازه که ۲۷۰۰۰ تا باشه؟// الکی ایراد به مشرق نگیر. در حال حاضر ۸ کشور و یک رژیم در جهان بمب اتمی دارند: آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین، هند، پاکستان، کره‌شمالی به اضافه رژیم اسرائیل! از ۷۰ هزار کلاهک هسته‌ای در سال ۱۹۸۶، امروز فقط ۱۴ هزار کلاهک باقی مانده که البته ۹۰ درصد آن متعلّق به ارتش روسیه و ارتش آمریکا است. موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI) که در زمینه نظامی پژوهش می‌کند، در سالنامه ۲۰۲۰ خود ضمن اعلام کاهش تعداد کلاهک‌های اتمی جهان نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که این ۹ کشور درحال نوسازی زرّادخانه‌های اتمی خود و طراحی نسل بعدی تسلیحات هسته‌ای هستند..
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      5 1
      27000 کاملا درسته. همین الان روسیه بیست هزار کلاهک اتمی دارد و بزرگترین بمب هیدروژنی را شوروی ساخت که چند مگاتن قدرت داشت به اسم "سزار بمبا".
  • سید IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    9 1
    ضمن این که تمرکز غرب به رهبری یانکی ها در مبارزه با کمونیزم و سوسیالیزم، شوروی بود و چندان توجهی به چین در این مبارزه نداشتند! بنابراین تمام ظرفیت رسانه ای و اقتصادی و نظامی خود را در جهت مبارزه و فروپاشی شوروی به کار گرفته بودند و چین در سایه این کشمکش و در امنیت نسبی خود را بالا کشید! اما امروز غرب به خبط خود در غفلت از چین پی برده است و همین است که می بینیم بیشتر مبارزه آن ها در جنبه های مختلف بر چین متمرکز گشته است! اما باید گفت کمی تا مقداری دیر فهمیدند و اژدهای بیدار شده و از چراغ بیرون آمده شرق دیگر قصد بازگشت به آن چراغ جادویی را ندارد!
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    12 19
    يعني از نظر اين دانشمند!!! كه احتمالا خودش رو هم انقلابي و مسلمان دو آتشه مي داند، سركوب و خونريزي كه نظام كمونيستي چين انجام داد مورد تاييد است!!!!
    • سیف IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      4 3
      ایشون واقعیت تاریخی‌رو گفته حالا چه من و شما خوشمون بیاد چه خوشمون نیاد! حفظ و حراست از کشوری با بیش از یک میلیارد جمعیت با اون وسعت عظیـم، شوخی‌بردار و کشکی و با من بمیرم تو بمیری میسر نیست. شایدم شرایط چین در آنزمان، به گونه‌ای بود که اگر حاکمان وقت (درست یا غلط) شل اومده بودن، الان کشوری بنام چین با شرایط امروزی وجود نداشت و چندپاره و تجزیه شده بود. گذشته از اینا از کجا میدونیم مخالفین و دشمنان حکومت مرکزی چین (دور از جون شما) یه مشت وطن‌فروش پست مثل وطن‌فروشان خودمون از قبیل منافقین کوردل و غربگدا و تجزیه‌طلب نبودن...؟!!
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      5 1
      بله. حداقل برای چین که خوب شد. با کشتار غربگرایان، امید آمریکا بع تغییر سیاسی در چین ناامید شد و تحریمهای چین لغو شد.
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      0 7
      جناب سيف خداوند به شما خير بدهد كه منصفانه نقد كرديد.عرض بنده اين هست كه ما اگر مسلمان هستيم بايد ملاك تعاملاتمان اسلامي باشد نه شرقي و نه غربي.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      6 1
      اتفاقا اسلام هم می گوید به دشمن و فتنه گر امان ندهید! یا ایها النبی جاهد الکفار و المنافقین و اغلظ علیهم . سوره توبه آیه 73
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    12 25
    ایستادگی او و سرکوب تلخ و جانگداز "میدان تیان آن من" !!! می دانید در مورد چی صحبت می کنید؟ چند نفر جان باختند؟ چند نفر شکنجه شدند؟ که یک نظام سیاسی بماند؟ صد سال سیاه نماند!
    • سید IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      6 2
      در مورد کشتار مردم ویتنام یا کره یا عراق یا مصر یا یمن و یاافغانستان توسط یانکی ها و یا کشتار فلسطینی ها توسط صهیونی ها هم همین اندازه رگ گردنت متورم می شود!؟ یا فقط نسبت به کشورهای مخالف آمریکا حس نوع دوستیت گل می کند؟! در مورد کشتار ده ها میلیون ایرانی در دو جنگ جهانی توسط انگلیس و آمریکا یا بمباران اتمی ژاپن چه نظری داری!؟ خوب است بیان کنی تا دیگران هم هشیار شوند!!!
    • سلام IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      7 1
      فکر می کنید بیشتر از کشتار جلیقه زردها در فرانسه بوده است؟! یا مثال های مشابه که اصلا رسانه ای نشده است. مثلا آیا از تظاهرات خونین 2007 کالیفرنیا چیزی می دانید؟ من طرفدار چین نیستم ولی همه جا همین است. فقط اگر کمی مستقل بیاندیشیم.
    • ایرانی IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      3 0
      هر چقدر هم که سعی کنید سطح اگاهی سیاسی و اجتماعی مردم یک کشور را بالا ببرید باز هم گروهی هستند که قدرت تجزیه و تحلیل رویدادها را ندارند. در این صورت گاهی ممکنه علیرغم میل مجبور شوی برای نجات یک کشور و 2 میلیارد انسان، چند صد نفر هم که به هیچ عنوان حاضر به درک شرایط کشورشان نیستند را قربانی کنی..............
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      7 0
      کدام بهتر است؟ چند هزار نفر کشته شوند با سرکوب یا صدها میلیون کشته و آواره شوند بعد از سقوط خکومت و جنگ داخلی؟ و یا مثال آمریکا که برای منافع کثیف خودش صدها میلیون نفر را در سراسرجهان می کشد و هزاران نفر را ترور می کند و به زندانهای مخفی می فرستد؟
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      7 1
      "میدان تیان آن من" رو آمریکایی ها تو بوق کردن. تو آمریکا سالی 40000 (چهل هزار) نفر با اسلحه پلیس و اشرار کشته میشه ولی صدای کسی درنمیاد. تو میدان چین یک صدم این تعداد هم کشته نشدن ولی عرعر آمریکا و غرب به آسمون رفت همون غربی که داعش رو درست کرد و دهها هزار مسلمون رو سلاخی کرد. با تبلیغات پرفشار هر دروغی رو میشه تو حلق مردم دنیا فرو کرد.
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    4 8
    سقوط کرد چون مردم ناراضی بودند و سرکوب می کرد را و حقوق مردم را نادیده می گرفت
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      4 1
      کاملا اشتباه گفتی، سقوط کرد چون به آمریکا اعتماد کرد، آمریکا بعد کلی پیمان وعده و وعید و ... که در صورت اصلاحات وام های کلان اقتصادی به سمت شوروی سرازیر خواهد شد، سر گورباچف شیره مالید، بد هم این کار را کرد، چرا که بعد از اصلاحات هیچ خبری از سرمایه گذاری غربی نبود و اصلاحاتی که کلی خرج دست شوروی گذاشته بود و مردمی که در اثر این اعتماد گرسنه بودند و ... که مستنداتش موجوده کمی تحقیق می خواد که معمولا وقت ندارید.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    4 1
    با سلام، غیر از مواردی که توضیح داده شد عامل قوی تر و بسیار مهم عدم مبارزه با فساد، رانت، چپاول و ..... در شوروی سابق بود در حالیکه در چین همزمان با آزاد سازی اقتصادی مبارزه با فساد نیز اجرا گردید.
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    2 1
    اتحاد جماهیر شوروی تمام امکانات رو برای نابودی آمریکا هزینه کرد درنهایت به نقطه آیی رسید که دیدید
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    1 3
    متاسفانه همیشه درمورد فروپاشی به زمانی اشاره میشه که فروپاشید یا نزدیک به اون اما اتحاد جماهیر شوروی زمانی فروپاشید که مردمش رو قتل عام کرد زمان استالین
    • SE ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      3 0
      بی بی سی داشت با یکی از آخرین بازماندگان گولاک های استالین مصاحبه می کرد. پیرزن در مورد سختی ها و شکنجه هایی که کشید گفت. بعد خبرنگار پرسید حالا چه احساسی برای استالین داری؟ گفت حق با او بود. اگر او امثال من را به گولاک نمی فرستاد کشور درست نمی شد.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    3 5
    دیکتاتور ها نمیمانند
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    4 0
    البته نویسنده یک دروغ گفته و یک راست. دروغش اینکه خیال کرده شوروی اگر گورباچف ها نبودند فرو می پاشید . انفاقا آنکه عقلانیت ندارد و دیوانه وار بر مرک کماشیسنیسشم دنیا را رو به نابودی برده است سرمایه داری است. در سرمایه داری است که گرمایش زمین و بی خانمانی مردم و له شدن میلیاردها نفر زیر چرخ توسعه رخ می دهد. سوسالیسم بعکس، حکومتی متعهد به اشتغال و مسکن و درمان و آموزش رایگان به همه مردم است. اما حرف راستش اینکه اگر سرکوب تیان آن من نبود جین هم به همراه سایر کشورهای کمونیستی بعد از سفر گورباچف به چین فرو می پاشید. اما آن سرکوب وحشیانه سبب شد امید غرب برای تغییر سیاسی از مسیر تحریم و شورش داخلی در چین ناامید شود و بعد از آن همه تحریمها علیه چین یکی بعد از دیگری لعو شد و در کمتر از دهسال بعد از ماجرای تیان آن من، چین عضو WTO است و ثابت کرد برای رفع تحریمها راهی جز قتل عام غربگرایان نیست.
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    3 1
    گرانی تورم فساد اداری و رشوه و اطاله رسیدگی به پرونده های اداری پدر مردم دراورد
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    1 2
    مساله دیگر در مورد چین وجود یک فرهنگ چند هزار ساله و البته به تبع آن سابقه سیاسی طولانی مدت بود که بر تاریخ سیاسی چند صد ساله روسها برتری داشت و انا رو از حرکات شتاب زده و بدون فکر باز داشت
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    5 5
    فقر فساد تبعیض پارتی بازی رشوه مدیران دزد نالایق و پرمدعا که با آمریکا زدوبند می کردند و بعد جلوی مردم قمپز مبارزه باآمریکا در میکردن
  • FR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    2 1
    کاری که خاتمی با فرهنگ و روحانی با اقتصاد میخواستند انجام دهند دقیقا فروپاشی نظام بود منتها انقلاب ایران ساختار قدرتمندی دارد که معارضین را نمد مال میکند برای همین هم تمام براندازان با ولایت فقیه و سپاه مخالف هستند ...
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    1 0
    در ایران نیز تا با مخالفان یعنی اصلاح طلبان مماشات شود وضع بهتر نخواهد شد
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    1 0
    مقاله و تحلیل ارزشمندی بود، عالی عالی .. باید اینگونه مسائل تاریخی وقایع جهادی را بررسی کنیم وقایع تاریخ همچون کلاس درسی هستند ..
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    1 2
    چین فقط به خاطر این قسر در رفت چون غرب فکر می کرد اینها با بهبود شرایط اقتصادی از لحاظ سیاسی اصلاح میشه. اگر هزار تا سرکوب مثل تیان آن من هم اتفاق بیفته آخرش چین یه کشور دارای دموکراسی خواهد بود و کمونیستهای چینی نمیتونه بیش از ۱ میلیارد چینی رو برده خودشون نگه دارن. شما هم نمیتونین.
  • حسين DE ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    هر انقلابى كه بعد از يك پروسه زمانى شكست خورد طبيعى است كه دو دليل بسيار مهم دارد كه حتمًا و بايد مورد توجه و دقت نظر انقلابيون راستين قرار گيرد،دليل اول دخالت قدرتهاى خارجى از تهديد به حمله نظامى و بكار گيرى انواع و اقسام توطئة ها در اشكال گوناگون از محاصره اقتصادى و نظامى تا بكار گيرى شيوه هاى رسانه ائى و تحريمهاى متعدد و دليل دوم كه به اعتقاد من خطرناكتر و موئثرتر عمل ميكند ضد انقلاب داخلى است كه بعضاً در ارتباط تنگاتنگ با دشمنان خارجى عمل ميكند،نظير ايجاد آشوبها،ترور شخصيت هاى برجسته و طراز اول انقلابى،خرابكارى و سابوتاژ،احتكار و ايجاد كمبود مصنوعى كالاهاى اصلى و ضرورى مايحتاج مردم و ناامن نشان دادن جامعه كه تلاش ميكنند همه آنها را به حساب انقلاب و جريانات انقلابى ربط دهند تا ذهنيت عمومى جامعه را منحرف نموده و در فرصت مناسب ضربه نهائى و مرگبار را به انقلاب وارد كنند،و در مورد انقلاب ايران ما تمامى آنها را تا بامروز مشاهده كرديم و هنوز هم شاهد تلاشهاى مذبوحانه جريانات خائنانه ضد انقلابيون وطنفروش داخلى با اربابان صهيونيستى و آمريكائى شان هستيم،اما يك نكته مهم ديگر براى سرنگونى يك انقلاب اين مسئله است آنجا كه بنا به هر دليل و يا دلايلى از آرمانهاى انقلاب فاصله گرفته شد انقلاب دچار سستى و در نهايت فرو خواهد پاشيد كه اين مسئله دامنگير اتحاد جماهير شوروى سابق شد،فراموش نكنيم كه در دوران گارباچف مردم شوروى سابق در يك همه پرسى مبنى بر اينكه سوسياليسم آرى و يا نه با اكثريت شكننده بالاى ٧٥٪؜ به سوسياليسم رأى دادند،ناگفته نماند خيانتهاى افراد برجسته حزب كمونيست شوروى سابق و همچنين پاره ائى از اعضاى بلند پايه دفتر سياسى را هم نبايد فراموش كرد،در هر حال من معتقدم كه اگر ما ميخواهيم انقلاب پرشكوه ما به سرنوشت شوروى سابق دچار نشود بايد در جهت تحقق آرمانهاى انقلاب تلاش كنيم كه يكى از مهمترين آنها بر قرارى عدالت اجتماعى است كه متا'سفانه ما هنوز در اين زمينه فوق العاده عقب هستيم،فراموش نكنيم كه معمار انقلاب ايران ،پير جماران فرمودند :انقلاب ايران انقلاب كوخ نشينان بر عليه كاخ نشينان بود،ولى ما امروزه شاهد رشد قارچ گونه باستى هيلز ها و روما رزيدنسها و اشرافيت گرى در سراسر ايران هستيم كه اين يك خطر بسيار بزرگ براى انقلاب است، مراقب باشيم .
  • کرامت سلیمی US ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 1
    شوروی کشوری  قلابی و ساختگی توسط گلوبالیستها بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس