آمریکا آماده از سرگیری روند دیپلماسی با روسیه است

مشاور امنیت ملی آمریکا در گفتگو با دستیار ولادیمیر پوتین گفته است که واشنگتن آماده از سرگیری روند دیپلماتیک با روسیه است.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه در گفتگویی تلفنی با «یوری اوشاکوف»، دستیار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفت که واشنگتن آماده است روند دیپلماسی با روسیه را از طریق شورای ناتو-روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا از سر گیرد.

کاخ سفید در این ارتباط گفت: سالیوان به مقام روس خاطرنشان کرد که گفت‌وگو باید بر اساس احترام متقابل باشد و به نگرانی‌های در مورد اقدامات روسیه نیز توجه شود.

در بیانیه کاخ سفید که درباره این گفتگو منتشر شده، آمده است که پیشرفت در دیپلماسی فقط با کاهش تنش به جای تشدید تنش رخ خواهد داد.

مذاکرات بین سالیوان و اوشاکوف اندکی پس از آن صورت می‌گیرد که مسکو چند پیشنهاد امنیتی را از جمله تعهد ناتو برای خودداری از هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین یا سایر کشورهای اروپای شرقی به کشورهای غربی ارائه داد.

پیش از این نیز «الکساندر گروشکو»، معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرده بود که مسکو در قبال پیشنهادات امنیتی خود انتظار دارد که یک گفتگوی اساسی با آمریکا شکل بگیرد. وی همچنین هشدار داد که مسکو در صورت استقرار تسلیحات تهاجمی ناتو در خاک کشورهای هم مرز با روسیه، پاسخ متناسبی خواهد داد.

پیش از این نیز، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه ضمن اشاره به اینکه روابط بین واشنگتن و مسکو جالب نیست، از واشنگتن خواست تا به پیشنهادات مسکو برای تضمین‌های امنیتی پاسخ فوری بدهد. وی در این رابطه گفت: من فکر می‌کنم که ایالات متحده چیزی را رد نخواهد کرد؛ اما تلاشی برای اضافه کردن انواع خواسته‌ها، شرایط، انواع ایده‌ها و نظرات اضافی فقط برای اینکه توپ را به زمین ما بیندازند، انجام خواهد داد. واشنگتن تلاش خواهد کرد تا روند مذاکرات را کُند نماید. مسکو در اسرع وقت نیازمند پاسخ است؛ زیرا اوضاع همچنان رو به وخامت است.

وزارت خارجه روسیه جمعه گذشته، پیش نویس های توافق‌هایی جامع بین مسکو، واشنگتن و ناتو را منتشر کرد که در آنها بر تضمین‌های امنیتی و عدم توسل به تهدید و زور در موارد مورد اختلاف تاکید شده است.

پیشنهادات مذکور همچنین شامل عدم تعهد گسترش ناتو به شرق اروپا و عدم پذیرش عضویت کشورهایی در این سازمان است که پیشتر از اقمار شوروی سابق بوده اند مانند اوکراین و گرجستان.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    وحشی های بیشعور خودشون دیپلماتهای روس را اخراج کرده اند و حالا میگن بیاید رابطه داشته باشیم. مثل مردی که زنشو زده و بیرون کرده بعد میگه بی هیچ قید و شرطی برگرد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس