برجام نمایه

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شخصا اعتقاد دارم درحال حاضر شیطنت اروپا در روند مذاکرات بیش‌ از آمریکا است. تا وقتی که آمریکا به‌عنوان قدرت سخت در ریل اروپا حرکت کند، اروپا خللی در مذاکرات ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه فرهیختگان در گزارشی به نقش مخرب فرانسه در مذاکرات وین پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۴ در وین، سیاست کشورهای تروئیکای اروپایی انحراف در مسیر منطقی مذاکرات و ایجاد فشار سیاسی-رسانه‌ای بر جمهوری اسلامی بوده است. هدف این کشورها از اتخاذ چنین سیاستی، فرسایشی‌کردن مذاکرات و گرفتن امتیازات بیشتر از ایران در زمینه‌ مسائل هسته‌ای و تحریمی است.

بر همین مبنا آنها در بعد رسانه‌ای سعی کردند با پنهان کردن حقیقت حاکم بر میز مذاکرات این‌گونه بر افکارعمومی ایران و جهان القا کنند که تیم مذاکره‌کننده ایرانی عزمی جدی برای دستیابی به یک توافق راهبردی ندارد درحالی که برخلاف چنین گزاره‌ای جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز دور جدید گفت‌وگوها در هشتم آذرماه با ارائه دو سند راهبردی و منطقی در چارچوب برجام با موضوع رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای عزم جدی خود را برای رسیدن به یک توافق عزتمند و سودآور به همه‌ طرف‌های مذاکره‌کننده نشان داده بود.

در بعد سیاسی نیز از همان ابتدا کشورهای تروئیکای اروپایی تلاش داشتند با ایجاد فشار دیپلماتیک در وین و زیاده‌خواهی‌های غیرمنطقی ایران را به عقب‌نشینی از مواضع خود وادار کنند. در پیاده‌سازی این سیاست‌های تخریبی در میان کشورهای غربی حاضر در وین فرانسه نقش جدی‌تر و راهبردی‌تری داشته است.

فرانسه که به‌دنبال منافع خود در خاورمیانه است طبیعی است با احیای برجام و دستیابی توافق میان ایران و کشورهای ۱+۴ در وین مخالف باشد، زیرا چنین توافقی در وهله‌ نخست باعث بازگشت آرامش به خاورمیانه خواهد شد، این آرامش منافع اقتصادی فرانسه را برهم خواهد زد زیرا این کشور برای فروش تسلیحات خود نیاز به ایجاد جو ایران‌هراسی میان شیخ‌نشین‌های منطقه دارد.

اتخاذ این رویکرد تخریبی و خلاف عرف فرانسوی‌ها برای گرفتن امتیاز از ایران تا یک حدی می‌تواند تداوم پیدا کند، زیرا فرآیند مذاکرات تاکنون این مهم را ثابت کرده که ایران کشوری نیست که حاضر به دادن امتیاز فرابرجامی به غربی‌ها باشد. از طرفی رویکرد تخریبی فرانسه نیز با اعتراض شدید طرف‌های دیگر مرتبط با برجام ازجمله اتحادیه اروپا روبه‌رو بوده است؛ به‌نحوی که بنابر برخی اخبار واصله، کشورهای عضو اتحادیه اروپا تهدید کرده‌اند اگر چنین رویکردی توسط تروئیکای اروپایی ازجمله فرانسه تداوم پیدا کند خود به‌طور مستقیم وارد مذاکره با ایران خواهند شد.
 

شیطنت اروپا در مذاکرات از آمریکا هم بیشتر است!


شیطنت اروپا در مذاکرات از آمریکا هم بیشتر است!

سیدوحید کریمی، کارشناس مسائل بین‌الملل:

- اینکه فرانسه چنین نقش مخربی را در روند مذاکرات ایفا می‌کند جای تعجب ندارد. اگر به مقاله فابیوس درجریان مذاکرات قبلی مراجعه کنیم، درمی‌یابیم که فرانسه در روند مذاکرات قبل نیز این رویکرد را درپیش گرفته بود. در روند همان مذاکرات، جان کری در هواپیما با مقامات فرانسوی لابی کرد تا توافق در آن مقطع به نتیجه برسد.

- شخصا اعتقاد دارم درحال حاضر شیطنت اروپا در روند مذاکرات بیش‌ از آمریکا است. تا وقتی که آمریکا به‌عنوان قدرت سخت در ریل اروپا حرکت کند، اروپا خللی در مذاکرات ایجاد نمی‌کند. آمریکا را جلو می‌اندازد تا پشت او پنهان باشد. ولی زمانی که می‌بیند آمریکا کمی نرمش نشان می‌دهد و قصد تعامل دارد، آنجاست که خود جلو می‌آید.

- انگلستان از اتحادیه اروپا خارج شده است و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از این نکته علیه این کشور استفاده کند. انگلستان با آلمان و فرانسه توافق کرده است که در مواجهه با ایران، کماکان همکاری سه‌جانبه تروئیکا ادامه پیدا کند. ایران می‌تواند به این همکاری سه‌جانبه ایراد وارد کند. نکته دیگر درباره فرانسه آن است که میان این کشور و انگلیس مشکلات زیادی در حوزه مهاجران، ماهی‌گیری و مسائلی از این قبیل وجود دارد. چه‌بسا این نقش مخرب فرانسه در برجام با هدف فشار آوردن به انگلستان و آمریکا باشد و درنهایت بتواند وسیله‌ای برای امتیازگیری از انگلستان ازسوی دیگر کشورهای اروپایی باشد.

- اتحادیه اروپا با محوریت فرانسه در مقطعی صحبت از ارتش مستقل می‌کرد و این باب میل انگلیس، آمریکا و ناتو نبود. بنابراین فرانسه هم بدش نمی‌آید با سنگ‌اندازی در روند مذاکرات، از آمریکا امتیاز بگیرد. اگر از این زاویه به مساله نگاه کنیم، می‌شود پیچیدگی‌ها را بیشتر موردتوجه قرار داد.

- بسیاری از نخبگان در آمریکا معتقدند رژیم‌صهیونیستی کارکردش را در منطقه از دست داده است و ما باید ایران اتمی را به رسمیت بشناسیم. این نظریه الان در موسسات مطالعاتی بسیاری مطرح است و خبرهای آن نیز بارها منتشر شده است. این حرف را سیاستمداران، نخبگان و سفارتخانه‌های ایران باید پیگیری کنند تا یک سیاست خارجی آرامبخش را برای کشورمان به‌وجود آورند.

- فرانسه می‌داند که در آمریکا چنین نظریاتی مطرح است به همین دلیل می‌خواهد نقش مخرب و فراتر از مخرب را ایفا کند تا نگذارد چنین چیزی محقق شود. شیطنت‌ فرانسه در مقطع کنونی، بیشتر از آمریکاست، چون متوجه شده ایران در موضع قدرتمند و موفق قرار دارد. این خیلی مهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    4 4
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • دلسوز IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    2 0
    وقتی اروپا بدون اجازه امریکا هیچ اقدامی در رابطه با رفع تحریم‌ها نتوانست انجام بده به این معناست که ما خودمون مقصر هستیم که به فرانسه و.‌‌‌‌‌‌..‌فضای مانوری بیش از ظرفیتش داده ایم.
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    0 0
    مشكل سياست هاي غلط ايرانه! بجاي مذاكره دو طرفه با آمريكا(فارغ از به نتيجه رسيده يا نرسيدن آن) 5 تا كشوري كه همه دنبال منافع خودشان هستند(اگر نگوييم به نيت ضربه زدن به ايران در مذاكرات شركت كردند بويژه روسيه و چين) رو قاطي اين مذاكرات كرديم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس