راهبرد فشار ۳ ضلعی غرب در مذاکرات وین

کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات برای اینکه همزمان بتوانند هم منافع خود را دنبال کنند و هم خواسته های آمریکا را مطالبه کنند، مجبور به کاهش تاکتیک های مذاکراتی خود می شوند.

به گزارش مشرق، مهدی جهان تیغی، مدیر مسئول جهان نیوز نوشت: تیم مذاکره کننده ایران یک بازیگر مهم یعنی آمریکا را از حضور مستقیم در دور میز مذاکره دور نگه داشته است. آیا این اقدام به اصل مذاکرات کمکی کرده؟ آیا ایران از این طریق تاکنون توانسته امتیازی کسب کند؟

یک: کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات وین هفت برای اینکه همزمان بتوانند هم منافع خود را دنبال کنند و هم خواسته های آمریکا را مطالبه کنند، مجبور به کاهش نقش و تاکتیک های مذاکراتی خود در برابر ایران شدند و در حال حاضر پیش بردن همزمان چند نقش برایشان سخت تر از دوره های شده که آمریکا هم حضور مستقیم در مذاکرات داشت. ضمن اینکه به هر حال این کشورها ولو اندک، تفاوت هایی برای اولویت های مذاکراتی خود به نسبت آمریکا قائل هستند و گاهی باید حواسشان باشد که نقش دوگانه به برخی منافع اختصاصی آنها خللی وارد نکند. بدین ترتیب در چنین شرایطی ایران با کم کردن حضور یک بازیگر مستقیم، میزان نقش آفرینی اختصاصی کشورهای اروپایی را نیز به نوعی کاهش داده و برخی روندهای مذاکره را برای خود در مواردی ساده تر هم کرده است.

بیشتر بخوانید:

دو فوریت طرح حمایت از واحدهای تولیدی تصویب شد

دو: حضور مستقیم در مذاکرات، تاثیرگذاری یک کشور را به مراتب از حضور غیرمستقیم بالاتر می برد. مثال ساده غیرآمریکایی ولی قابل فهم آن این است که چرا عربستان و اسرائیل سالهاست دوست دارند حتی بخش جانبی از میز مذاکره مستقیم گفتگوهای هسته ای با ایران باشند و بارها تلاش کردند حضور واسطه ای خود را به حضور مستقیم تغییر بدهند؟ چون اثر حضور مستقیم به مراتب از حضور واسطه ای برای مذاکرات هسته ای با ایران برایشان مفیدتر و با منافع اختصاصی تر همراه خواهد بود.

سه: برای آمریکا مذاکره مستقیم با ایران به یک مساله سیاسی داخلی و تبلیغاتی تبدیل شده است؛ در ایران جریان غرب گرا علی رغم تلاش زیاد نتوانست موضوع مذاکره مستقیم فوری با آمریکا را در افکار عمومی را تبدیل به یک اهرام فشار سیاسی فراگیر داخلی علیه تیم مذاکره کننده کند. در آمریکا این موضوع برعکس است و دموکرات ها برای اینکه نشان بدهند در سیاست خارجه موفق تر از جمهوریخواهان هستند باید تصویر مذاکره مستقیم با ایران و وادار کردن ایران به یک توافق جدید را هرچه زودتر به عنوان یک دستاورد در افکار عمومی  خود به نمایش بگذارند. به این ترتیب وقتی ایران فعلا مذاکره مستقیم با آمریکا را از دستور خارج کرده عملا در حال تولید فشار سیاسی  به تیم مذاکره کننده دولت بایدن در آمریکا هست.

چهار: از سوی دیگر تاکنون به دست گرفتن اجاره صدور مجوز ورود آمریکا به میز مذاکره مستقیم توسط ایران جنبه اقتدار تیم دیپلماسی ایران را نیز تقویت کرده و این اقتدار بر فضای مذاکرات تا این لحظه نیز تاثیر مستقیم داشته است. ایران با استفاده از این اقتدار و همچنین پیش نویس ابتکاری خود، در گام اول، چارچوب جدید مذاکرات را تعیین کرده است. به نظر می رسد که یکی از جدی ترین دلایل این موفقیت مهم آنهم در یک بازه کوتاه، دور نگه داشتن آمریکا از میز مذاکرات به صورت مستقیم بوده است؛ تجربه اول نشان میدهد که در مرحله دوم یعنی کار کردن بر روی متن توافق نیز همچنان دور نگه داشتن آمریکا از میز مذاکره مستقیم، برایمان امتیازات خوبی همراه خواهد داشت.

پنج: اگر روند مذاکرات طبق خواسته ایران پیش برود و آمریکا حاضر به دادن امتیازات واقعی و با قابلیت راست آزمایی شود، تیم مذاکره کننده مجوز بازگشت آمریکا به دور میز ایران و ۱+۵ را خواهد داد. اما تا رسیدن به آن نقطه، باید این اهرم فشار را تا جایی که امکانش فرآهم هست، حفظ و تبدیل به امتیازات بیشتر کرد نه اینکه این اهرم را خیلی زود و ارزان بفروشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    3 6
    فعلا و بعدا نداره! .. اصلا مذاکره برای چی برای قدرت دفاعی مون؟! پلیس و ارباب دنیا هستند مگه
  • امید IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    4 8
    هیچ خاصیتی ندارد فقط به ضرر منافع ملی است
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      6 7
      یکی از خاصیت هاش بلند کردن دود بنفش از غربگدایان است، همینطوری که این کامنت 19:54 نشون داد!!!
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    4 4
    اروپا اصولا منافق ونژاد پرست وفاشیست هست تفکر انها این است که خارج از حوزه قاره خودشان انسان نیستن ،،بنابراین نباید کوتاه بیایند.ثابت هم شده که بازوی مالی وتروریستی اروپا بود که این بلا را به سر کشورهای فلسطین ویمن وعراق سوریه ولبنان اورده وترکیه جنایتکار هم بازوی نظامی انها در سوریه وعراق است.
  • علی اصغر از تهران IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    5 1
    ظواهر امر اینطور نشان میدهد که حتی اگر ایران بخواهد نمیشود با روسیه و چین قاطی شد و هم امریکا را داشت دو حاکم در یک اقلیم نمی گنجد ولی باید ایران طبق منافع ملی تصمیم بگیرد چون آنها هم پسر عمو نیستند بر حسب منافع ملی تصمیم میگیرند
  • ناصر IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 1
    ایران هنوز نمی د اند که اروپا و روسیه منافع ایران را نمی خواهند مذاکره مستقیم نکردن به ضرر ایران است و بنفع واسطه ها
  • بهزاد IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 2
    چرا نمیخواهید قبول کنید که طرف اصلی ما آمریکا است و باید مستقیما با خودش مذاکره کنیم؟ با روش که اروپا واسطه و نامه رسان بین دو طرف شده است ، نتیجه ای حاصل نخواهد شد
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    جریان عقل گرا میگه مذاکره ی مستقیم ضرری که نداره بماند، ممکنه به سود هم باشه یا جریان غربگرا؟! از همین فایده ها چند تا دیگه هم ردیف کنین تا حالا به کجا رسیدیم ببینیم بعدا" با این تفکرات به کجا می رسیم، اگه تیم بایدن با وجود تحت فشار بودن از طرف تندروهای داخلی کشورشون تحت فشار هست که باید این اقدام او برای مذاکره و توافق رو به هدف کار مفید گرفت نه قصد تخریب او را در مقابل جناح مقابلش داشت.
  • علی IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    آمریکای تروریست غاصب بالذات که برمبنای کشتارسرخپوستان بناشده واسرائیل غاصب باکشتارفلسطینیها واروپا ی بی دین متعصب خونخوار استعمارگر ونژادپرست اینها همدست هستند برای نابودی مسلمین ومخصوصا ایران وهرگز ماباهم دوست واقعی نخواهیم شد فقط ارتباط معمولی بااحتیاط زیاد تامارانابود نکنند
  • TR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    آمریکا نه در علوم تجربی و ریاضی بلکه در علوم انسانی است که با فاصله قابل توجه با سایر کشورهای دنیا قرار گرفته مذاکره متقارن با آمریکا نه تنها برای ما که برای سایر کشورهای دنیا آورده و برد-بردی ایجاد نمیکنه مذاکره درست با آمریکا یک مذاکره نامتقارن است چیزی که بخشی از آن در جریان است
  • سعادت IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 0
    رمز پیروزی در دوری از آمریکا و غرب است. مقاومت را نباید به بهانه مسائل اقتصادی با مذاکره جابجا کنیم.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    برای خالی کردن راحت بیت المال نیاز است حالت نه جنگ و نه صلح در کشور حاکم شود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس