کد خبر 1318142
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
در مذاکرات وین چه گذشت/ روال منطقی گفت‌وگوها و تثبیت خواسته‌های ایران

شکاف آشکار فرانسوی‌ها و ژرمن‌ها با برخی بازیگران دیگر اروپایی بر سر احیای برجام به‌وضوح نشان می‌دهد که از اتحادیه اروپا به‌جز یک ساختار تزیینی و ظاهری و یک عنوان، چیز دیگری باقی نمانده است.

به گزارش مشرق، «حنیف غفاری» در روزنامه صبح نو نوشت:

درحالی‌که قرار است جلسه بعدی مذاکرات وین هفته آینده برگزار شود، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه‌ کشورمان از نقش فرانسه، آلمان و انگلیس انتقاد کرد اما گفت که مسوولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقش مثبتی به‌عهده دارند. در این میان، اصلی‌ترین نوک پیکان انتقاد وزیرخارجه کشورمان متوجه فرانسوی‌ها بود: بازیگرانی که نه به نمایندگی اتحادیه اروپا، بلکه عملا به نمایندگی از بازیگران غیراروپایی درحال مذاکره با جمهوری اسلامی ایران هستند. امیرعبداللهیان در این خصوص می‌گوید: «ما در جریان این مذاکرات، در مجموع موضع برخی از کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه را سازنده نمی‌بینیم و انتظار داریم که طرف فرانسوی در این گفت‌وگوها نقش سازنده‌ای به‌عهده بگیرد و کمک کند که در این مرحله آنچه مربوط‌به حقوق ایران است محقق شود. هرچند نقش اتحادیه اروپا و مسوول سیاست خارجی آن را سازنده می‌دانیم».

اگرچه فرانسه یکی از ارکان و نقاط ثقل اتحادیه اروپا محسوب می‌شود اما در برگزاری سلسله مذاکرات منتهی به برجام در وین نیز کمترین توجهی نسبت‌به مصالح بازیگران عضو اتحادیه اروپا و رهنمودهای آن‌ها در مسیر «تسهیل مذاکرات» نداشت؛ به عبارت بهتر، در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی، کاخ الیزه به بازیگری بازدارنده در مسیر انعقاد توافق نهایی تبدیل شد. حتی همگان به یاد دارند که یک‌بار لوران فابیوس، وزیر خارجه اسبق فرانسه به نیابت از رژیم اشغالگر قدس، توافق موقت ژنو را برهم زد.

درحال‌حاضر نیز فرانسوی‌ها همان بازی را دنبال می‌کنند: پاریس در مذاکرات وین به‌دنبال تحقق منافع جمعی اتحادیه اروپا نیست و بالعکس، درحال تقویت مناسبات خود با رژیم اشغالگر قدس، بازیگران عربی منطقه غرب آسیا و حتی برخی لابی‌های آمریکایی ازجمله لابی آیپک و سناتورهای جمهوریخواه آمریکاست. در این معادله، تصمیم جمعی اروپاییان محلی از اعراب ندارد. از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، دیگر ما با ترکیبی به نام «تروییکای اروپایی» مواجه نیستیم.

در این معادله، ژرمن‌ها و فرانسوی‌ها نقش اصلی را برعهده دارند. انتقادات برخی اعضای اتحادیه اروپا از سنگ‌اندازی‌های مشترک برلین و پاریس (خصوصا فرانسوی‌ها) در مذاکرات نشان می‌دهد که برخلاف ادعای مقامات آلمانی و فرانسوی، متدها و مولفه‌های دخیل در مذاکرات وین برای آن‌ها نه از بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) بلکه از کانون‌های دیگری مانند تل‌آویو و ریاض تعیین می‌شود. آنچه در جریان برگزاری مذاکرات وین بار دیگر زیر سوال رفته است، به مفهوم و مصداق «اروپای مستقل» بازمی‌گردد.

شکاف آشکار فرانسوی‌ها و ژرمن‌ها با برخی بازیگران دیگر اروپایی بر سر احیای برجام به‌وضوح نشان می‌دهد که از اتحادیه اروپا به‌جز یک ساختار تزیینی و ظاهری و یک عنوان، چیز دیگری باقی نمانده است. بدون شک در آینده‌ای نزدیک، شاهد انتقادات علنی‌تر اعضای اتحادیه اروپا از دولت‌های امانوئل مکرون و اولاف شولتس بر سر نحوه مذاکره در آوردگاه وین خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    2 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    1 0
    اسرائیل تولید کننده وانتشار دهنده وشیوع دهنده ویروس کرونا در انگلستان واروپا وامریکاست،اسرائیل به خاطر انتقام هولوکاست از اروپا وبه خاطر اخراج یهودیان از انگلستان به فلسطین ، کشور انگلستان را با ویروس کرونا مورد حمله قرار داده .اسرائیل عامل اصلی تولید ویروس هوشمند کرونا در جهان است وهر روز یک نوع ویروس دست ساز را به جان بشریت می ندازه باهزینه ای اندک جمعیت کثیری ازجهان رو نابود میکند. وکشورهای هدفش هم اروپا وامریکاوعلی الخصوص انگلستان است چون انگلستان بیشترین جمعیت یهودی را از انگلستان اخراج وبه فلسطین مهاجرت داد . وبه همین خاطر کشور انگلستان بیشترین تلفات کرونا را نسبت به جمعیتش دارد. درجنگ جهانی دوم هم اسرائیلی ها سابقه این جنایت را داشتند و با انتشار ویروس تیفوس در کشورهای اروپایی باعت کشتار عظیمی در کشورهای اروپایی شدند.اروپا وامریکا مهد مسیحیت هستند ودشمن مسیحیان ومهد مسیحیان، یهود واسرائیل است
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    نگران نباش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس