جوزف بورل پیشنهاد ناتو درباره روسیه را مهم خواند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به سخنان دبیرکل ناتو، پیشنهاد مطرح شده از سوی این سازمان را گامی مهم ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، به نقل از تاس، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که پیشنهاد ناتو برای برگزاری شورای ناتو-روسیه در مورد تضمین های امنیتی یک گام مهم است.

در بیانیه بورل در این رابطه آمده است: پیشنهاد ناتو برای برگزاری شورای ناتو-روسیه در پاسخ به پیش نویس معاهدات امنیت اروپا که روسیه هفته گذشته منتشر کرد، گام مهمی است. ناتو نقشی کلیدی در تضمین صلح در اروپا دارد. اتحادیه اروپا مشتاق همکاری با متحدان و شرکای خود در رسیدگی به وضعیت امنیتی کنونی در این قاره است.

طبق اعلام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این اتحادیه با آمریکا و ناتو تعامل خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که منافع اش در هر بحث احتمالی با روسیه در مورد امنیت اروپا، در نظر گرفته می شود.

علاوه بر این، بورل تاکید کرد که «اتحادیه اروپا همراه با شرکا و متحدان خود به وضوح نشان داده است که به هرگونه نقض بیشتر حاکمیت اوکراین قاطعانه پاسخ خواهد داد».

بورل پیشتر مدعی شده بود که مسکو به دنبال کنار گذاشتن بروکسل از چارچوب گفتگوهای امنیتی است.

وی در ادامه این ادعا افزوده بود: قصد نهایی روسیه مشخص نیست، البته به استثنای اینکه به دنبال تهدید و تضعیف اوکراین است. در همین رابطه، ممکن است با سناریوهای مختلفی روبرو باشیم. به عنوان مثال نمی توانیم این تمایل مسکو را نادیده بگیریم که می خواهد از این بحران به عنوان اهرمی برای تحقق هدف از پیش اعلام شده خود مبنی بر بازتعریف چارچوب امنیتی اروپا و همچنین کنار گذاشتن اروپایی ها از مذاکرات استفاده کند.

وی با اشاره به انتشار پیش نویس پیشنهادات امنیتی روسیه به آمریکا، افزود: مسلم است که اتحادیه اروپا هم باید جزئی از میز مذاکره باشد.

گفتنی است که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیشتر در سخنانی ابراز امیدواری کرده بود که شورای ناتو-روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی نشستی را برگزار کند.

استولتنبرگ در این باره گفته بود: به گفتگوهای هدفمنمد با روسیه متعهدیم و از مسکو می خواهیم تا سال آینده میلادی نشست دو طرف را برگزار کند.

وزارت خارجه روسیه هفته گذشته پیس نویس پیشنهادات امنیتی خود به آمریکا و ناتو را منتشر کرد و از آنها خواست تا هر چه سریعتر د پاسخ به این پیشنهادات، با مسکو به گفتگو بنشینند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس