کد خبر 1320300
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کرملین: واشنگتن تایید می‌کند که روسیه به تضمین‌های امنیتی نیاز دارد

سخنگوی کرملین به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که تماس تلفنی بین ولادیمیر پوتین و جو بایدن که تقریبا ۵۰ دقیقه طول کشید.

به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یوری اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهوری روسیه، مذاکرات روز پنجشبه را "اساسی" توصیف کرده است و اظهار کرد که همه موضوعات اصلی مورد بحث قرار گرفت.

اوشاکوف افزود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، درباره اصول کلیدی اسناد ارائه شده قبلی درخصوص امنیت، توضیحاتی به بایدن داد و خاطرنشان کرد که روسیه به توافقات الزام آور قانونی در زمینه تضمین‌های امنیتی نیاز دارد.

اوشاکوف روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: ولادیمیر پوتین توضیحاتی را با شرح جزئیات درخصوص این اصول کلیدی داد و تایید کرد که مذاکرات در سه زمینه برای ما مهم است؛ این سه زمینه عبارتند از گفت‌وگوهای دوجانبه در ژنو، شورای روسیه-ناتو در بروکسل و نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در وین. اما اصلی‌ترین موضوع این است که ما به یک نتیجه نیاز داریم؛ به عبارتی ما می‌خواهیم که درخصوص تضمین‌های امنتی روسیه به نتایجی برسیم.

اوشاکوف افزود: بایدن صراحتا اعلام کرده است که آمریکا تسلیحات تهاجمی خود را در اوکراین مستقر نخواهد کرد.

اوشاکوف درخصوص مذاکرات بین دو رئیس جمهور گفت: به نظر من واشنگتن، دغدغه‌های روسیه را متوجه می‌شود؛ گرچه واشنگتن فقط دغدغه‌های خود را می‌بیند. اما با این حال رئیس جمهور بایدن آماده است تا گفت‌وگوها را با رئیس جمهور پوتین ادامه دهد و این آن چیزی است که رهبران ما با آن موافق هستند. به‌علاوه، از آن‌جایی که پیشتر هم گفته‌ام، روسای جمهور هر دو کشور نه تنها مذاکرات را ادامه خواهند داد، بلکه مذاکراتی را که تیم‌های ما در ژنو انجام خواهند داد را نیز ادامه خواهند داد.

یک مقام رسمی ارشد دولت آمریکا لحن و گفت‌وگو روسای جمهور هر دو کشور را در حین تماس "جدی" و "اساسی" توصیف کرد و اعلام کرد که هر دو رهبر درخصوص فعالیت نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین و درخصوص گسترش ناتو به نزدیکی مرز روسیه گفت‌وگو کردند.

این مقام رسمی گفت: رئیس جمهور بایدن گفته که رویکرد آمریکا به اقدامات روسیه بستگی خواهد داشت.

همچنین وی افزود: ما با توجه به این تماس تلفنی نتیجه گیری نخواهیم کرد و هیچ اعلامیه‌ای طبق این تماس منتشر نمی‌کنیم؛ اما به هر حال در این مرحله تمرکز ما بر روی اقدامات و شاخص‌ها خواهد بود، نه بر روی کلمات.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفت: بایدن از پوتین خواست که در رابطه با مسائل موجود در اوکراین تنش زدایی کند. بایدن مشخص کرد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا و متحدانش پاسخ "قاطعی" خواهند داد.

سرویس خبری کاخ کرملین گزارش کرد: پوتین کریسمس را به بایدن تبریک گفت و اظهار داشت که روسیه و آمریکا می‌توانند و باید به‌طور سازنده‌ای با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تلاش کنند تا تهدیدها را از میان بردارند.

پوتین پیشتر گفت: ما از مردم روسیه، اوکراین، اروپا و آمریکا می‌خواهیم تا نیت و طرز فکر ما را درک کنند و به آن چیزی که برایش در این مذاکرات تلاش می‌کنیم، اعتقاد داشته باشند. تنها هدف ما دسترسی به توافق درخصوص تضمین‌های امنیتی روسیه و مردمانش در حال حاضر و آینده است.

براساس وزارت امور خارجه روسیه، هنگامی که صحبت از مذاکرات درخصوص تضمین‌های امنیتی و سایر مسائل امنتی می‌شود، "توپ در زمین آمریکا" قرار می‌گیرد.

در دو ماه اخیر، تنش‌ها به‌علت تجمیع نیروهای نظامی روسیه در مرز با اوکراین اوج گرفته است. غرب ادعا کرده که روسیه قصد حمله و تهاجم به اوکراین را دارد و این در حالی‌ست که روسیه چنین چیزی را رد می‌کند و از طرفی مدعی شده است که گسترش ناتو به سمت شرق تهدیدی برای کشورش محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    2 0
    روسيه خودش براي همه كشورهاي همسايه و غير همسايه تهديد نظاميه اونوقت تضمين ميخواد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس