مواضع غیراصولی تروئیکای اروپایی و ایستادگی تیم مذاکره کننده ایران

راهبرد مقصرنمایی همچنان توسط دولت‌های غربی و امپراطوری‌های رسانه‌ای وابسته به آنها در حالی دنبال می‌شود که خواسته و مطالبه تهران کاملا در چهارچوب توافق هسته‌ای است.

به گزارش مشرق، طرف‌های اروپایی تلاش می کنند با طرح این موضوع که خواسته‌های جمهوری اسلامی مغایر با توافق برجام یا فراتر از آن است، ایران را از حقوق خود در زمینه برنامه صلح آمیز هسته‌ای محروم کنند. ادعاهایی که با پاسخ قاطع و منطقی علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین روبرو شد.

غرب مدت‌هاست که با طرح خواسته‌های فرابرجامی نه تنها برجام را زیر سوال برده، بلکه با آغاز مذاکرات نیز با این خواسته‌های زیاده خواهانه و غیرمعقول خود دستیابی به توافق را به تاخیر انداخته است.

آمریکای ترامپ به امید مطالبات بیشتر از برجام از این توافق خارج شد و طرف‌های غربی هم با تلاش برای گنجاندن مباحث منطقه‌ای و موشکی ایران در برجام که‌ آشکارا زیاده خواهانه و فرابرجامی بود، گفت و گوها را با مشکلات بسیاری روبرو کردند. عامل توقف مذاکرات وین در دولت روحانی و پس از ۶ دور گفت و گو همین خواسته‌های فرابرجامی و غیرقابل قبول غرب بوده است.

اکنون طرف‌های غربی که با تصور اعطای امتیازات اندک و دریافت امتیازات حداکثری به وین آمده اند، از متون پیشنهادی و خواسته‌های روشن جمهوری اسلامی ایران رضایت ندارند و این خواسته‌ها را فرابرجامی می‌خوانند. مقامات این کشورها در حالی که خواسته های فرابرجامی در زمینه مسائل هسته‌ای دارند، تلاش می کنند تا ایران را از حقوق خود در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای محروم کنند و با معکوس جلوه دادن واقعیت، در گفت و گو با رسانه‌ها مدعی شده‌اند که ایران در زمینه هسته‌ای انعطاف لازم را ندارد.

دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان در گفت و گو خبرگزاری فرانسه مدعی شده اند: ما ساعت‌ها با آنها تعامل داشتیم و همه هیئت‌های نمایندگان به ایران فشار آورده‌اند که منطقی رفتار کند. تا این لحظه هنوز نتوانسته‌ایم وارد مذاکره واقعی بشویم. مواضع جدید ایران مغایر با توافق برجام یا فراتر از آن است.

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان و مذاکره کننده ارشد کشورمان در پاسخ به این ادعای کشورهای اروپایی در صفحه توییترش نوشت: بعضی بازیگران به جای دیپلماسی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می کنند. ما سریعا پیشنهاد هایمان را ارائه کردیم و به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلاف کم شود. باقری در ادامه نوشت: دیپلماسی خیابانی دو طرفه است. اگر اراده برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب و سریع هموار می شود.

طرف‌های غربی در مکانیسمی فرافکنانه آنچه خود مبدع و آغازگر آن بوده‌اند، را به ایران نسبت می‌دهند و تلاش می‌کنند با مقصرنمایی مذاکرات را به بیراهه بکشانند. از جمله راهبردهای مقصرنمایی که مقام‌های دولت‌های غربی و امپراطوری‌های رسانه‌ای وابسته به آنها دنبال می‌کردند، طرح ادعاهایی مانند اقدام ایران برای غنی سازی ۹۰ درصدی بود، ادعایی که  از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی رد شد.

پس از آن در دور پیشین این ادعا را مطرح کردند که ایران بدون توجه به مسائل مطرح شده در ۶ دور قبلی گفت‌وگوهای انجام‌شده در وین مطالبات جدیدی را مطرح کرده که از برجام فراتر می‌رود. این در حالی است که تیم مذاکره‌کننده ایران اعلام کرده که متن پیشنهادی تهران مبتنی و براساس پیش‌نویس ۶ دور قبل بوده و همان متن مبنا قرار گرفته و اصلاحات و پیشنهادهای مورد نظر ایران بر روی متن مشخص شده و ارائه گردیده‌اند.

ایران در مذاکرات وین خواستار جلوگیری از همین رویه‌های نامتوازن و یک‌سویه‌ای است که غرب در گذشته دنبال کرده و به همین دلیل از طرف‌های برجامی خواسته به جای آنکه به دنبال تغییر در توافق باشند رفتارشان در اجرای توافق را تغییر دهند و به جای طرح انتظارات حداکثری و پایبندی حداقلی به توافق، دنبال پایبندی متوازن و دوسوگرایانه در اجرای توافق باشند.

هیات مذاکره کننده ایرانی از ابتدا تاکید کرده است که حاضر نیست چیزی کمتر از برجام را بپذیرد، چنانکه در حوزه تحریمی نیز چیزی فراتر از برجام طلب نکرده است. در مقابل، طرف‌های غربی به نمایندگی از آمریکا عملا در حوزه تحریم‌ها چیزی کمتر از برجام ارائه کرده و در موضوع هسته‌ای چیزی بیش از برجام طلب نموده‌اند که همین موضوع پیشرفت گفت‌وگوها را با چالش روبرو کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی از ابتدا اعلام کرده بودند که خواستار لغو تمامی تحریم ها هستند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور  خارجه کشورمان در همین راستا در تماس تلفنی با بدر بن حمد بوسعیدی، وزیر امور خارجه سلطنت عمان گفت که ایران آماده نیل به یک توافق خوب برای بهره‌مندی کامل از مزایای اقتصادی توافق سال ۲۰۱۵ و رفع نگرانی احتمالی طرف مقابل است. او افزود: برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها، متناسب با برجام پیگیری خواهد شد.

گفتنی است که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز در دوازدهمین و جدیدترین گزارش خود از روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با استقبال از مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی تهران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد.

اما موضع گیری های طرف غربی باعث شده که مذاکرات با پیچیدگی مواجه شود، تبلیغ در مورد حداکثری بودن خواسته‌های ایران و فرابرجامی بودن آنها همچنان ادامه دارد، اروپایی‌ها تلاش می‌کنند ضمن حفظ موضع زیاده‌خواهانه خود در مذاکرات، با جوسازی رسانه‌ای علیه ایران و فرافکنی خواسته ای تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی را فرابرجامی نشان دهند تا اینگونه فشار را بر روی تیم مذاکره کننده ایران افزایش دهند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    2 0
    همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • هاتف IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 0
    سلام ، تا وقتی از داخل صدای تشویق به آشوب خیابانی بگوش میرسد قطعا دشمنان این گرا را میشنوند و خود را به مخمصه نمیاندازند و منتظر میمانند تا ببیند مهرهای خاین داخلی چه برنامه هایی دارند و کی شروع میشود این قضیه تا بتوانند با امپراتوری رسانه ای جمهوری اسلامی را وادار به تسلیم در برابر خواسته های زورگویانهو دیکتاتور ماآبانه خود کنند اگر میخواهید موفق شوید باید این حنجره های دشمن شاد کن را در داخل بگیرید و خفه کنید وگرنه همین آش است همین کاسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس