ماجرای ماهیگیری روحانی ازآب گل‌آلود برجام/در ۶دور مذاکره چه گذشت؟

آنچه دولت حسن روحانی قصد داشت به عنوان یک دستاویز سیاسی و انتخاباتی مورد بهره‌برداری قرار دهد، تبدیل به یک مطالبه زیاده‌خواهانه برای غرب در مذاکرات شده بود.

به گزارش مشرق، پس از شکست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و روی کار آمدن بایدن، نقطه روشنی در ذهن جبهه اصلاحات و اعتدال برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در لحظات پایانی شکل گرفت.

در مرحله‌ی اول تصور داشتند که بایدن پس از حضور در کاخ سفید به وعده‌های قبل از انتخابات خود مبنی بر بازگشت به برجام عمل خواهد کرد درحالی که این اتفاق نیفتاد. جو بایدن هم مانند سلف سابق خود ثابت کرد که صرفاً برای حفظ پرستیژ می‌تواند در حرف، نه در عمل، پایبند به قانون و تعهدات باشد؛ رفتاری که نشان داد رؤسای جمهور آمریکا همواره سردسته بزرگترین باند متخلفین از قانون و مسائل انسانی هستند.

بیشتربخوانید:

روسیه دو تاریخ احتمالی برای ازسرگیری مذاکرات وین را اعلام کرد

با همه ادعاهای تیم جدید کاخ سفید و سخنانی که درباره بازگشت به برجام می‌زدند، سرانجام مذاکرات وین شکل گرفت. هدف از این مذاکرات لغو تحریم‌هایی بود که یک بار در برجام رفع شده بود؛ اما به دلیل نواقص موجود در توافق سال ۲۰۱۵، ترامپ بدون آنکه پاسخگوی کسی باشد، با یک امضا همه‌ی آن‌ها را مجدداً علیه ملت ایران اعمال کرد.

البته یک سال پس از آنکه آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، ایران نیز در راستای برجام و قوانین بین‌المللی اقدام به لغو برخی از محدودیت‌های هسته‌ای خود کرد.

سقوط برجام و انزوای یک جریان سیاسی

به موازات برگزاری مذاکرات در وین، زمان در تهران به ضرر یک جریان سیاسی حامی برجام رو به اتمام بود؛ جریانی که طی ۸ سال قبل حیات سیاسی خود را در سازش با جهان غرب می‌دید و شعار عادی‌سازی روابط با آمریکا سرمی‌داد. این جریان بارها در ماجرای انعقاد برجام در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ علاوه بر حمایت غیرمستقیم از سیاست‌های دولت دموکرات باراک اوباما، با تخریب طیف‌هایی سیاسی منتقد توافق هسته‌ای در داخل، بستر را جهت پیروزی و بهره‌برداری سیاسی در دو انتخابات مجلس دهم و ریاست‌جمهوری دوازدهم فراهم کرد.

بررسی فضای مذاکرات احیای برجام در شش دوره‌ی قبلی نشان می‌دهد سه کشور اروپایی علاقه زیای به اعمال مجدد محدودیت‌های هسته‌ای کشورمان داشتند و هیچ برنامه و چارچوب خاصی هم برای لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به اجرای تعهداتش نداشتند.

ادعاهای روحانی درباره تحریم‌ها؛ «می‌خواهم با بولدوزر دیوار تحریم را بشکنم»

اما در تهران رئیس جمهور سابق معتقد بود که امکان خاتمه این چالش وجود دارد. حسن روحانی در همین خصوص گفت: «دولت مصمم است که تحریم‌ها را بشکند و از نظر من این تحریم شکسته است.»

وی در مقطعی دیگر تاکید می‌کرد: «بنده مذاکرات وین را روزانه مطالعه می‌کنم و می‌بینم که دیوار بلند تحریم هر روز تکه‌ای از آن به پایین می‌ریزد و خراب می‌شود. اگر همه دست به دست هم دهیم، در یک زمان کوتاه، کل دیوار تحریم خراب می‌شود. حالا ما می‌خواهیم با بولدوزر این دیوار را جمع کنیم اما برخی می‌گویند که با فرغون و بیل این کار را بکنید که اگر با فرغون و بیل این کار را انجام دهیم، دیرتر به نتیجه می رسیم اما اشکال ندارد. بگذارید این تحریم تمام شود و کنار برود.»

روحانی در سخنرانی دیگری نیز مدعی بود اگر اختیارات کافی به عراقچی داده شود، توافق قابل انجام است؛ وی در این خصوص می‌گفت: «برویم اختیارات را به آقای عراقچی بدهیم که به وین برود و آنجا اعلام کند تا توافق شود و تحریم برداشته شود. حالا این وسط یک پیچ و خم‌هایی وجود دارد که نمی‌خواهم وارد آن بشوم و شور و شوقی که این روزها در مردم وجود دارد را خراب کنم.»

عراقچی: ملاک ما انجام توافق در دولت فعلی (روحانی) نیست

اما ادعاهای روحانی با اظهارات سایر مسئولین همخوانی نداشت. «سید عباس عراقچی»، مذاکره‌کننده ارشد سابق کشورمان در مذاکرات وین تاکید می‌کرد حل مسائل باقی مانده ساده نیست. او می‌گفت: «مسیر زیادی را تا الان آمده‌ایم و به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی باقی‌مانده مسیر، همان‌طور که قبلاً عرض کردم، مسیر ساده‌ای نخواهد بود.

به گفته او «ما وقتی توافق خواهیم کرد که به خواسته‌های ملی خود رسیده باشیم و منافع ملی و مواضع اصولی و قطعی نظام که دنبال آن هستیم، محقق شده باشد.»

عراقچی تاکید می‌کرد: «طبیعتا امیدوار هستیم که در همین دولت [تحقق منافع ملی] انجام شود و امیدوار هستیم که هر چه زودتر انجام شود، ولی این ملاک ما برای رسیدن به توافق نیست، ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب است.»

بندهای رفع تحریم در پیش‌نویس جدید ایران

موضوعات توافق شده در شش دوره از مذاکرات احیای برجام عمدتاً در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان بود و مباحث و گفتگوهای کوتاهی در حوزه سازوکارها برای رفع تحریم‌ها صورت گرفت.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان  مبنی براینکه «طرف‌های غربی تلویحاً علاقه‌مندی خود را در خصوص پیش‌نویس‌های شش دوره‌ی گذشته مذاکرات وین اعلام کردند، اما براساس اطلاعات موجود، عمده مطالب بحث شده در این پیش‌نویس‌ها موضوع محدودیت‌های هسته‌ای کشورمان بوده است و در خصوص رفع تحریم‌ها علیه کشورمان صحبتی نشده است؛ آیا شما این موضوع را تأیید می‌کنید؟» گفت: «اجازه بدهید بگویم ما نیز به ۶ دور مذاکره و پیش‌نویس‌های قبلی علاقه داریم؛ اما آنها پیش‌نویس بوده است. براساس سیاست دولت، تمرکز اصلی و قطعی ما رفع تحریم‌ها است و بندهای رفع تحریم را در پیش نویس جدید که مبتنی بر پیش نویس قبلی است ارائه کردیم، تا موقعی که منافع لغو تحریمی حاصل نشود، نمی‌شود درباره بندهای دیگر اظهارنظر کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: «مردم از مذاکره کنندگان انتظار دارند منافعشان به صورت قطعی و با دقت لحاظ شود و دولت ایران عزم جدی داشته برای اینکه به توافق خوب برسد.»

خطیب‌زاده همچنین تاکید کرد: «بهتر است طرف مقابل با پیشنهادات مشخص درباره متونی که ایران ارائه کرده به خصوص در مورد بخش‌های رفع تحریمی به وین برگردد.»

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان که در وین حضور دارد، درخصوص گفتگوها درباره مسأله رفع تحریم‌ها می‌گوید: «هنوز در موضوع تحریم‌ها، فرآیند جدی و واقعی آغاز نشده است. البته چند پیش‌نویس بین طرفین مبادله شده است اما نکته مهم آن است که از نظر ما هر تحریمی که متناقض با مفاد برجام باشد‏ باید لغو شود؛ چه این تحریم‌ها در دوران اوباما وضع و اعمال شده باشند چه در دوران ترامپ، چه بایدن. همین‌طور همه تحریم‌های مرتبط با برجام و تمامی تحریم هایی که تحت کارزار فشار حداکثری دولت قبلی اعمال شده‌اند، چون مرتبط با برجام است می‌بایست لغو شوند.»

به گفته باقری، «پیش‌نویس‌هایی که از ۲۰ ژوئن باقی مانده موارد اختلافی بسیاری دارد. موضوع تضمین و همینطور موضوع راستی‌آزمایی از جمله مواردی است که هنوز بین طرفین اختلاف وجود دارد و می‌بایست در طول مذاکرات برطرف شوند تا بتوانیم به یک توافق مورد قبول دوطرف دست یابیم.»

برآیند اظهارات مقامات وزارت امور خارجه و دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات وین نشان می‌دهد آنچه دولت حسن روحانی قصد داشت به عنوان یک دستاویز سیاسی و انتخاباتی مورد بهره‌برداری قرار دهد، تبدیل به یک مطالبه زیاده‌خواهانه برای غرب در مذاکرات شده بود که با اقدام اخیر تیم مذاکره‌کننده جدید در ارائه دو سند در موضوعات رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای، خنثی شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 5
    تا کی میخواهند مذاکرات را ادامه دهند؟
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      2 1
      تا وقتی نتیجه ای حاصل شود
    • محمدایوب IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      0 0
      12/30 حالا حالا وقت هست بگیر بخواب عجله نکن شیخ ریش طوسی با بیل داشت دیوار تحریم را می‌شکست دسته بیل شکست داره ارز 4200میگیره دسته بیل وارد کنه
  • CA ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    6 1
    الان که نماینده روسیه رسما اعلام کرد ملاک مذاکرات آتی نتایج همین شش دور مذاکرات هست
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      0 3
      خیلی از وقت و انرژی تیم مذاکره کننده فعلی برای پاک کردن گندهای مذاکرات دولت باج دهنده روحانی تلف شده
  • سوخته IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    1 4
    مشرق عکس این ( روحانی ) را نمایش نده حالمان خراب میشود باید کفاره بدهیم . هنوز بعد از چند ماه که از انتخابات میگذرد هر موقع اسم ریاست جمهوری می آید ناخداگاه یاد این غرب پرست می افتم انشاالله که پای چوبه ببینمش
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      1 3
      انشااله دمت گرم
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      0 4
      ان شاءالله اصله
    • حسن زاده IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      0 0
      خدا ميداند چقدر اقاى روحانى را دوست داشتم. چقدر اميد باو بسته بودم و چقدر ديدگاه هايم را برايش نوشتم رفته رفته دلم از او كنده شد تا جائيكه اكنون هر جا عكس و تصويرش را مى بيننم بيزار ميشوم و نفرت دارم. بهترين صفاتى كه ميشود به او داد خودنمايى خود خواهى غرور و يك دندگى است.
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      0 0
      ای اف تو هر چی رنگ بنفشه
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 4
    هیچی-برای مردم آبنبات چوبی وبتن کردن پیشرفتهای مردم وبرای خاندان روحانی وظریف چمدانهای پراز دلار
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      4 0
      همان پیشنویس هایی که اساس مذاکرات شد و امروز باقری برای انها مذاکره می کند
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    3 3
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
    • عبدالله ن. IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      0 0
      نوشتن اين ديدگاه با [ درخواست ما ] آغاز شد. منظور نويسنده بى نام از [ ما ] كى ها هستند ؟ بهرصورت بهتر بود اين ديدگاه درست و حسابى و ١١ بند را براى چاپ به يكى از روزنامه ها با تيراژ بالا فرستاده ميشد. بيشتر اثر گذار بود و بيشتر نقد ميشد.
  • DE ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 3
    داش فری در عکس بالا با هَزار ترس انگشتش را از پنجره ماشین آورده بیرون یه هو کرونایی نشه نوک ناخنش اشاره کرده به درخت چنار کنار جاده میپرسه پی کِی این درخت سیب و‌گلابی میده ما که هرچی خواستند دادیم رفت و امضا کردیم.
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    خوب اگر راست میگید پیش نویس حسن روحانی چه بوده چرا اعلام نمی کنید ولی بدونید هموتون مثل هم هستید و دست شما برای ما رو شده
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    ایران درحال وآینده درشرایط بسیارحساس هست،بین هسته ای شدن نامحدود ایران ویا مثل قبل ازانقلاب دردام ،غارت ونوکری دغلام حلقه به گوش شدن برای استکبار(درشرایط پایان یافتن ذخایر تفتی ومعادن وبی آبی که شدیدا برای اینده پیشرفت نامحدود هسته ای را نیاز دارد(تولید برق وانرژی بوسیله آفتاب وباد درکشور که نیاز به آب دارد این روشها مسخره بازی هست
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    تنها راه نجات ایران نابودی فساد ست.
  • محمدایوب IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    0 0
    منطق ومعرفت ووجدان ایجاب میکند روحانی بعد آن همه فحش وناسزا به منتقدین ودلسوزان نظام که به آمریکا و غرب خوش بین نبودند ودرباره برجام تذکر میدادند الان بیاید بگوید من میخواستم به طریقی کاری کنم.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    0 0
    شما ها که انقدر از برجام و مذاکره ناراحتید چرا دولت محترماتان دارد همان مسیر روحانی را میرود؟ از تناقض گویی خسته نمیشویئ؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس