ساداتیان سفیر

روزنامه زنجیره‌ای آرمان به نقل از یک دیپلمات سابق (منسوب به طیف اصلاح‌طلبان) اذعان کرد: هدف آمریکا از مذاکرات وین، بازگشت به برجام و احیای مکانیسم ماشه است و نه لغو تحریم‌ها.

به گزارش مشرق؛  روزنامه کیهان نوشت:‌ سید جلال ساداتیان که در گذشته دور سفیر ایران در لندن بوده، در عین حال ادعا کرده دولت ایران راهی جز برجام ندارد(!).وی به روزنامه آرمان گفت: هدف از فشارهای آمریکا این است که اگر شرایطش مهیا شود مکانیسم ماشه را برگرداند. اینکه طرح توافق موقت از سوی آمریکا مطرح می‌شود در چارچوب تلاش‌هایی است که تاکنون انجام داده‌اند. به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال این است که به برجام بازگردد و از طریق بازگشت به مکانیسم ماشه ایران را به صورت کامل تحت فشار قرار بدهد.

وی با بیان اینکه شروط مطرح شده از سوی ایران قابل تحقق نیست، افزود: ایران عنوان می‌کند آمریکا باید همه تحریم‌ها را بردارد. این موضوع هم شامل تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای و هم تحریم‌هایی که به مسائل حقوق بشر و تروریسم مربوط می‌شود. از سوی دیگر ایران خواستار این است که آمریکا باید به ایران زمان بدهد که راستی آزمایی کند که آیا تحریم‌ها در واقع برداشته شده است. سومین شرط ایران نیز این است که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا باید تعهد بدهد که وی و رؤسای‌جمهور بعدی از برجام خارج نشوند. ایران همچنین مدعی است که آمریکا باید در قبال خروج از برجام به ایران خسارت بپردازد.

ساداتیان گفت: از نگاه تحلیلگران داخلی نیز دولت رئیسی سردرگم است و نمی‌داند به‌دنبال چه هدفی است.

وی با تکرار این مطلب که «آمریکا به‌دنبال این است که با رویکرد توافق موقت بتواند به برجام بازگردد و دستش برای برخورد با ایران بازتر از گذشته شود»، اظهار داشت: در داخل به دولت روحانی اجازه داده نشد مرحله نهایی یا دور هفتم مذاکرات را انجام دهد و در شرایطی که این امکان وجود داشت که در دولت روحانی توافق حاصل شود اما به دلایلی ترجیح داده شد که اگر قرار است توافقی نیز صورت گیرد در دولت صورت گیرد. اگر توافق در دولت روحانی صورت می‌گرفت نتایج و مواهب توافق در نهایت به دولت رئیسی می‌رسید با این وجود این اتفاق رخ نداد. درباره اظهارات این دیپلمات سابق باید گفت که اولا؛ دولت جدید برخلاف دولت روحانی، خواستار لغو موثر تحریم‌هاست، بدین معنا که فارغ از برچسب‌ها و عناوین قلابی تحریم‌های آمریکا، ایران تعهدات خود را در برجام تمام و کمال انجام داشته و انتظار دارد که در مقابل، از لغو تحریم‌ها بهره‌مند شود، نه اینکه طرف آمریکایی هرگاه اراده کرد، بازی شل کن و سفت کن راه بیندازد، هرگاه هم میلش نکشید، کل تعهدات را زیر پا بگذارد. از این جهت اتفاقا دولت جدید کاملا هوشمندانه عمل می‌کند و دولت سابق در مذاکرات و توافق و پس از آن تا همین مذاکرات چند ماه قبل در وین، سردرگم عمل کرد.

به عبارت دیگر اگر ادعای آقای ساداتیان را بپذیریم، طرف ایرانی صرفا باید به آمریکا اجازه بازگشت به برجام و دسترسی به مکانیسم ماشه (بازگرداندن خودکار تحریم‌ها) را پیدا کند، اما نه خسارت‌های قبلی را جبران کند، نه تحریم‌ها را به نحوی که ایران انتفاع اقتصادی پایدار داشته باشد، لغو کند، و نه تضمین درباره عدم تکرار کلاهبرداری گذشته بدهد. با این اوصاف باید بررسی کرد که امثال آقای ساداتیان، سنگ ملت ایران را به سینه می‌زنند یا سنگ دولت آمریکا را که پشت در مانده است!؟ (طور دیگری هم می‌شود سوال را مطرح کرد و آن اینکه اگر آمریکا نه خسارت می‌دهد، نه تضمین و نه تحریم‌ها را به‌طور جدی برنمی‌دارد - که همین هم هست - امثال آقای ساداتیان باید دقیقا توضیح بدهند آمریکایی‌ها در آخرین مذاکرات، غیر از توقع گرفتن مجوز بازگشت به برجام، قرار بوده کدام امتیاز واقعی را به دولت روحانی بدهند، باز هم هیچ!؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    6 1
    آمریکایی ها باید بدونن همیشه طرف مقابلشون در مذاکره یک نادان خندان نیست که هر چی اونها بخوان اجرایی بشه!
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    3 0
    آقای ساداتیان که سفیرهم بوده و خودشو دیپلمات میدونه،واقعآ اینقدرتفکرش سطحی و الکیه؟خودش میگه آمریکامیخواد به برجام برگرده تابتونه ازمکانیسم ماشه استفاده کنه، بعدش ناراحته ازاینکه به دولت روحانی اجازه ندادن که این کلاه گشادو سرملت ایران بگذارد!!!!!خودگویی و خودخندی ،عجب مرد هنرمندی!!!!این که خیلی وارده استدلالش این جوریه وای به حال دیگردولتمردان روحانی.
  • محسن IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    3 0
    دولت آقای رییسی هم یا اصلاْ توافق نمی کند و همه ی تحریمها باقی می ماند و روز به روز هم بیشتر می شودُ یا اینکه با بازگشت امریکا به برجام و بدون گرفتن تضمین با توافق موافقت می کند. این ایرادی برای دولت آقای رییسی نیست بلکه مساله اینست که غیر از این دو حالت راه دیگری وجود ندارد. اگر حالت سومی را مشاهده کردید به بنده فحش بدهید!
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    هدف تحریم مجدد ایران در چند سال آینده است ناشی گری را تمام کنید با بتن ریزی که خیانت هم هست
  • سوخته IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 1
    فقد شماها با آن دولت بنفش بروید ...
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    2 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    2 0
    اقاى سفير اسبق داوطلب استخدام براى استخدام كننده شرط نمى گذارد يا شروطش را ميپذيرد ويا قبول نمى كند امريكا هم شروطش را به طرف مقابل ميدهد كه انرا امضاء كند پيشنهاد پذير هم نيست ايران برخلاف عرف معمول شروط امريكارا نمى پذيرد ونخواهد پذيرفت شما دلواپس بخوابيد
  • ilami IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 1
    بابا بس کنید چرا اصلاً اجازه اظهار نظر و بعدش چاپ و اشاعه نظرات این ها را در رسانه ها داده میشود که تو دل ملت رو خالی کنند ، اروپا و آمریکا فهمیدند با خروج از برجام چه غلطی کردند اونوقت یه عده خائن داخلی سنگ دشمن رو به سینه میزنند
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    اگر سفت و سخت جلو غرب جنایت کار واستید همه چیز درست میشه بشرطی که در داخل کشور اقازاد ه بازی پارتی بازی دزدی اختلاس جمع شود
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    هیچ تحریمی لغو نخواهد شد وقت وسرمایه مملکت وملت راتباه نکنید
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    مکانیسم ماشه که همین العان هم توسط ۳رکشور اروپایی قابل اجراست.‌‌
  • بافقی IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    8 سال کشور را معطل حرفای روحانی کردید فقط مونده بود همین دور هفتم؟؟
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    آیا خواسته های کنونی ایران بر مبنای شناخت. از آمریکا نیست .
  • رضوان IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    سلام چه بخواهیم چه نخواهیم ما بزرگترین کشور منطقه خاور میانه و صاحب بزرگترین ساحل در خلیج فارس و مالک تنگه بسیار مهم هرمز هستیم فلذا درگیر یک منازعه ایم که بر خلاف تصور عامه اصلا ربطی به حکومت ندارد بلکه مربوط به جغرافیای حضور کشورمان و منافع ملی ما و دول ششگانه است ؛

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس