به گزارش مشرق محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت: چرا شش دور مذاکرات برای احیای برجام به بن بست خورده است؟ واقعیت ها از بی صداقتی آمریکا حکایت می کند؛ اما متاسفانه آقای روحانی، روایتی تحریف آمیز ارائه می کند.

او طی چند ماه اخیر بارها ادعا کرده بیل به کمر تحریم ها خورده و تحریم ها برداشته شده است(!) و ضمنا یکی در میان، حل نشدن مسئله را به مانع تراشی در داخل نسبت داده است!

او اخیرا گفت "اگر به آقای عراقچی اختیار بدهیم، همین امروز می‌ رود و توافق را نهایی می‌ کند" و "اگر بروکراسی پارلمانی (مجلس) نبود، تحریم تمام شده بود. خداوند ما را از شر بروکراسی نجات دهد".

این سخنان در حالی است که مصوبه مجلس، با نظارت و تایید شورای عالی امنیت ملی بوده و تضمینی برای لغو تحریم هاست. اما در عین حال باید پرسید روحانی دقیقا اختیار چه کاری را می خواهد؟

مرور مواضع مقامات آمریکایی نشان می دهد که دولت ناقض برجام، نه این توافق را محترم و معتبر می شمارد، نه می خواهد همه تحریم های پسا برجامی را لغو کند، و نه حتی تضمین می دهد که دوباره عهد شکنی نکند. بلکه فقط می خواهند مجوز بازگشت به برجام و دسترسی به مکانیسم ماشه را به دست آورد!

وزیر خارجه آمریکا دیروز ضمن شرط گذاری گفت: "اختلافات با ایران درباره شرایط بازگشت به تعهدات همچنان پا برجاست. زمانی به توافق می‌رسیم که ایران به تعهدات خود عمل کند"!

همزمان، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: "واشنگتن نمی‌ تواند هیچ تضمینی برای خارج نشدن دوباره از برجام پس از احیای آن به ایران بدهد. در مذاکرات، موضوعات اساسی مانند گام‌های هسته‌ای، تحریم‌ها، توالی زمانی گام‌ها همچنان باقی مانده‌اند".

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز ضمن رد اظهارات رئیس دفتر روحانی درباره لغو 1400 تحریم، به مجله فوربز گفت "هیئت مذاکره کننده آمریکا با لغو تحریم های دولت ترامپ در زمینه، بیمه، نفت و صنعت کشتیرانی و برخی افراد ایرانی موافقت نکرده است".

همچنین بلینکن چند هفته قبل گفته بود "برجام، به شکل کنونی قابل بازگشت نیست. توافق پیشین (!!) با ایران، شامل مواردی بود که این کشور را بیش از پیش به قدرت هسته‌ ای نزدیک کرد؛ از این رو باید تلاش کنیم برخی مفاد آن را تغییر دهیم. ما به دنبال یک توافق قوی تر و طولانی تر هستیم. این توافق باید شامل بندهایی باشد که برخی فعالیت‌ های هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۲۵ متوقف شود"!

در حالی که آمریکا نه حاضر است تحریم های اصلی را لغو کند و نه تضمین روشن بدهد، چرا روحانی اصرار دارد اطلاعات گمراه کننده بدهد ؟!  به نظر او، چرا آمریکا حاضر نیست تضمین بدهد که دوباره عهد شکنی نکند؟ و با این وجود، چرا باید به مکانیسم ماشه (بازگرداندن تحریم های سازمان ملل)  دسترسی پیدا کند؟!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    11 0
    اصلا صلاح نیست دولتی دوره اش رو به اتمام است در باره امر به ابن مهمی دخالت و تصمیمگیری کند. در همه دموکراسیهای دنیا این امر به دولت در حال تشکیل واگذار میشود که نماینده نظرات مردم در زمان حال میباشد. دولت روحانی چون هیج دستاوردی نداشته سعی میکند به یک توافق به هر قیمتی دست یابد، که میتواند خیلی خطرناک باشد. امان میبریم به خدا برای این سی چهل روز باقیمانده.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    12 0
    چرا رو.... اصرار دارد اطلاعات گمراه کننده بدهد ؟! زیرا یک خائن نفوذی غرب گرای لیبرال در لباس یک احمق جاهل روحانی نماست؛ که البته در انجام وظیفه ی خود بسیار هوشمندانه و زیرکانه عمل کرده است.
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      10 0
      برجام شیشه عمر همه اصلاح طلبان از حسن روحانی تا زیباکلام و تاجزاده و حجاریان و لاریجانی و علی مطهری و .... است و همه تلاش خود را برای نشکستن آن می کنند!
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    11 0
    یه کتابی نوشتم به اسم "او یک مامور اجنبی بود". حالا میخام بدم یه مقدمه براش بنویسن. برای نوشتن این مقدمه حجاریان و هارزاده و اموی تبار و شاه کلید تو نظرم هستن.چون هر 4 نفرشون .... هستن.
  • سیف IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    11 0
    پرروی سوپر نجومی ندیده بودیم که اینم دیدیم!
  • محمد IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    8 0
    المامور معذور برای همین جاست دیگه .... مثل کسی که خودش را بخواب زده با هیچ چیز نمیتوان بیدارش کرد ...
  • شسم IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    عاخه عمو ! تو اصلاً سر از امور بين المللى درميارى كه دست به قلم شدى؟
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 0
    کسی به اراجیف ش اهمیت نمیده. بذارید این یک ماه هم با برجامش سر کنه یه وقت نبیفته رو دستمون.
  • ناصر IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    کدام آدم عاقل را دیدی که مذاکره مستقیم بدون واسطه را ول کند وبا واسطه آنهم نه واسطه صادق بلکه دو بهم زن مثل فرانسه و روسیه مذاکره کرد ایران باید مستقیم با آمریکا مذاکره می کرد اشکال کار همین جاست ایران هنوز نمی داند کشورهای دیگر نمی خواهند رابطه ایران با آمریکا خوب شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس