روسیه زمان تولید انبوه جنگنده پیشرفته «چک‌میت» را اعلام کرد

روسیه اعلام کرد که از سال ۲۰۲۶، تولید انبوه جنگنده نسل پنجمی تک موتوره چک میت آغاز خواهد شد.

به گزارش مشرق، «یوری سلیوسار» مدیر شرکت هواپیمایی متحد روسیه خبر داد که این کشور تولید انبوه جنگنده‌های نسل پنجمی تک موتوره جدید خود با نام «چک‌میت» را از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد کرد.

وی که در نمایشگاه هوایی دوبی در امارات متحده عربی صحبت می‌کرد، گفت: «نخستین پرواز جنگنده نسل پنجمی چک میت برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده و تولید انبوه آن در سال ۲۰۲۶ خواهد بود».

در عین حال، تولید همزمان چند فروند از این جنگنده پیشرفته پیش از این نیز شهر «کامسومولسک» در منطقه شرق دور روسیه آغاز شده است.

سلیوسار گفت: «سایت کامسومولسک ساخت همزمان چند فروند جنگنده چک میت را آغاز کرده است».

شرکت هواپیماسازی روسی «سوخو» زیرمجموعه گروه صنعتی «روستک»، جنگنده جدیدی با نام «چک‌میت» در نمایشگاه «۲۰۲۱ ماکس» معرفی کرد. چک‌میت یک جنگنده پنهانکار چند منظوره تک موتوره، تک صندلی نسل پنجم و هواپیمای تاکتیکی سبک توسعه یافته سوخو است.

بر اساس جزئیات ارائه شده توسط مقامات شرکت روستک، حداکثر سرعت هواپیما ۱۹۰۰ کیلومتر در ساعت، شعاع عملیاتی ۳۰۰۰ کیلومتر است. به نظر می‌رسد این جنگنده از موتور مورد انتظار روسیه استفاده می‌کند و دارای یک کابین خلبان شیشه‌ای مدرن با طرح بسیار مشابه جنگنده نسل پنجم «سوخو-۵۷» روسیه است.

در ادامه این مطلب آمده است، ظاهراً این هواپیما دارای قابلیت برخاست و فرود کوتاه در پیکربندی اصلی خود است وهمچنین از سامانه پشتیبانی لجستیکی «ماترویشکا» مجهز به هوش مصنوعی برای روال ساده تعمیر و نگهداری استفاده می‌کند.

این جنگنده با توجه به هدف چند منظوره خود دارای مجموعه بزرگ و انعطاف پذیر تسلیحاتی با ظرفیت حمل بیش ازهفت تن است. مکمل تسلیحاتی چک‌میت شامل موشکهای هوا وهوا با برد متوسط ‌و کوتاه برد «آروی وی»، موشکهای هوا به سطح از خانواده  «گروم»، بمبهای هدایت شونده و موارد دیگر است. چک‌میت می‌تواند تا پنج تیرموشک هوا به هوا را حمل کند تا پتانسیل حمل بار خود را برای ماموریت‌هایی که نیازی به پنهان کاری ندارند به حداکثر برساند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    7 0
    بهترین کار انتقال تکنولوژی سوخو ۷۵ چک میت است که باعث جهش استرتژیک و بنیادی در ساخت جنگنده خواهد بود. جننگنده پایینتر فقط شکار ف‌ ۲۲ و ۳۵ میشود و باعث از دست دادن روحیه و خلبانان. نداشتن جنگنده بهتر از داشتن جنگنده ضعیف است.
  • GB ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    4 0
    ایران از الآن ۱۰۰ عدد از این جنگنده را سفارش دهد تا آسمان ایران را برای قرن 21 ام بیمه کند.
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      ایران بهتره تا6سال دیگه که آیا جنگنده ای درکارباشه یانباشه چندتاسوخو35خریداری میکرد. اگه تاالان منعی هم بوده. پوتین 2روزپیش توسخنرانیش اعلام کردکه ازاین به بعدبه همپیمانهایمان سلاحهای سبک وسنگین وجنگنده میفروشیم
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    حالا ما باید بترسیم یا خوشحال باشیم
  • علی سگوند IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 0
    ای کاش ما هم مثل انگلیس . فرانسه . اسپانیا. ترکیه . ژاپن . کره جنوبی. چین. روسیه . آمریکا پاکستان هند خودم جنگنده نسل ۴ونیم و نسل ۵ هم میخوابیدیم هم نساختیم. نیروی هوایی و هوانیروز ما در یک جنگ واقعی دوهفته ای نابود میشن واگر جنگی نباشه فعلا نیروی هوایی و هوانیروز ما تاریخ انقضا رفته و هردو نیرو درحال نابودی ایران جنگنده نسل ۴ونیم و نسل ۵ ۳۵۰ تا۴۵۰ فروند احتیاج داره ۳۵۰ فروند نسل ۵ و ۴ونیم داریم خودمونی نسل ۵ و ۴ونیم در سه مدل یا دو مدل بسازیم ۳۵۰ تا ۴۵۰ فروند رویاست ایران در راه ۹ منطقه نیروی هوایی. سوخو ۵۷ و سوخو۷۵ ۱۷۵فروند و ۱۷۵فروند سوخو۳۰ و سوخو۳۵ بشدت لازم داریم ولی افسوس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس