اروپا/ کرونا نمایه

همزمان با آغاز فصل سرما و در حالی که پس از واکسیناسیون ،مقررات سختگیرانه در بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر رعایت می‌شود، موارد ابتلا به کووید ۱۹ در این قاره پس از ماه‌ها کاهش بار دیگر افزایش یافته است

به گزارش مشرق، همزمان با آغاز فصل سرما و در حالی که مقررات سختگیرانه پس از واکسیناسیون گسترده در بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر رعایت می‌شود، موارد ابتلا به کووید ۱۹ در شماری از این کشورها پس از ماه‌ها کاهش، بار دیگر افزایش یافته است. در همین راستا سازمان جهانی بهداشت (WHO)  هفته گذشته موج جدید شیوع ویروس در اروپا را «نگرانی جدی» توصیف کرد و خواستار اقدامات جدی برای کنترل آن شد؛ به عقیده کارشناسان و متخصصان سازمان جهانی بهداشت، یک سلسله دلایل باعث بالارفتن دوباره آمار ابتلا به کرونا در سراسر اروپا شده، از جمله کسانی که مخالف تزریق واکسن کرونا هستند و همچنان از واکسینه شدن طفره می‌روند، سرد شدن هوا که باعث شده مردم بیشتر در فضاهای بسته بمانند، کاهش میل به استفاده از ماسک و اینکه ایمنی ناشی از واکسن با گذشت پنج ماه از اولین سری تزریق واکسن رو به کاهش می‌گذارد از دیگر دلایل شیوع دوباره کرونا در اروپا است؛ در این گزارش به برخی از کشورهایی که با موج‌های جدید کرونا مواجه هستند پرداخته‌ایم:

* انگلیس

 وزیر بهداشت انگلیس ماه گذشته در یک نشست خبری یادآور شد:  آمار مبتلایان به کرونا در فصل زمستان افزایش می‌یابد و «آثار آن به تدریج در حال ظاهر شدن است». او عنوان کرد که دولت در ماه‌های اخیر سرگرم رقابت بین واکسیناسیون و شیوع کرونا بوده است و از پیشرفت کار در این زمینه  راضی است اما تصریح کرد که فاصله این دو به سرعت در حال کاهش است. جاوید گفت که دولت تلاش خود را برای تکمیل روند واکسیناسیون و تزریق دز سوم به افراد آسیب‌پذیر دو برابر خواهد کرد  اما در واقع آنچه که باعث وخامت اوضاع شده برداشتن پروتکل‌های بهداشتی کرونا مانند قرنطینه و فاصله اجتماعی بوده است.

حدود ۱۲۰۰ نفر از دانشمندان و پزشکان انگلیس، در نامه‌ای تصمیم دولت  برای لغو محدودیت‌ها را غیر علمی، غیر اخلاقی و حتی مجرمانه توصیف کرده بودند.

اقدام دولت انگلیس در لغو همه محدودیت‌های کرونایی در شرایطی که شمار مبتلایان به کرونا در این کشور به روزی بیش از پنجاه هزار نفر و به بالاترین میزان در شش ماه اخیر رسیده بود موجی از انتقادات نهادهای بهداشت، درمان و شهروندان را در پی داشت و آنان هشدار دادند که این تصمیم می‌تواند شمار مبتلایان به کرونا را به روزی دویست هزار نفر افزایش دهد و به تبع آن شمار زیادی از مردم جان خود را از دست خواهند داد. حدود ۱۲۰۰ نفر از دانشمندان و پزشکان در نامه‌ای این تصمیم دولت را غیر علمی، غیر اخلاقی و حتی مجرمانه توصیف کردند.

* آلمان

در حالی کارزار واکسیناسیون عمومی، جلوی موارد مرگ‌ومیر را به شدت گرفته و وضعیت با بازه زمانی مشابه در سال گذشته، قابل مقایسه نیست، اما در اوایل آبان ماه، در آلمان برای اولین بار از نیمه ماه مه (اواخر اردیبهشت) تعداد مبتلایان افزایش یافت. زمان با گسترش مجدد شیوع کرونا و موج چهارم این بیماری در اروپا، آلمان روز شنبه برای دومین روز متوالی رکورد جدیدی از موارد ابتلا به کووید۱۹ را در این کشور گزارش کرده است.

تاکنون حدود دو سوم جمعیت آلمان واکسن زده اند. ینس اسپان، وزیر بهداشت آلمان گفته است «وضعیت همه گیری» ملی تا پایان ماه نوامبر پایان می یابد اما هنوز پایانی برای اقدامات دولت برای جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ وجود ندارد. اکنون بیشترین توجهات به آلمان به خانه های سالمندان است که تعداد مبتلایان به کرونا در آنها در حال افزایش است هر چند که شاخص واکسیناسیون در این خانه ها بالاتر از میانگین واکسیناسیون در سطح کشور است.

با بالا رفتن آمار هفت روزه ابتلا به کرونا در کشورآلمان، آنگلا مرکل صدراعظم این کشور در یک پیام ویدئویی در روز شنبه از افرادی که همچنان واکسین خود را دریافت نکرده‌اند درخواست کرد در تصمیم خود تجدید نظر کنند.  

ارتش آلمان در حال آماده شدن برای بسیج ۱۲۰۰۰ سرباز تا روز کریستمس برای کمک به خدمات بهداشتی در شرایط اضطراری است. نرخ ابتلا به ویروس کرونا در بازه هفت روزه (به ازای هر فرد مبتلا از هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر) در این کشور در روز شنبه به ۲۷۷.۴ افزایش پیدا کرده است.

* اتریش

وضعیت کرونا در اتریش کم و بیش مانند کشور همسایه‌اش آلمان است. شهردار وین هفته گذشته گفت: «قبل از اینکه بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها پر شوند مهم است که ما تصمیم‌مان را بگیریم»؛ در این کشور نیز آمار ابتلای روزانه به بالاترین حد از زمان شروع پاندمی رسیده است. به هین دلیل از آغاز هفته جاری ورود افراد واکسینه نشده به کافه‌ها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها و تمامی برنامه‌هایی که بیش از ۲۵ نفر شرکت کننده دارد، ممنوع شده است.درباره آمار واکسیناسیون در اتریش نیز همان مشکل آلمان برجاست: تنها ۶۵ درصد شهروندان این کشور به طور کامل علیه کرونا واکسینه شده‌اند. به همین دلیل متخصصان نسبت به شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ به خصوص در میان غیر واکسینه‌شده‌ها هشدار داده‌اند.

* بلغارستان

در بلغارستان، کشوری که پایین‌ترین میانگین واکسیناسیون در اروپا را دارد، وضعیت آنچنان سخت شده که احتمالا فرستادن مبتلایان به کووید-۱۹ به خارج برای درمان قوت گرفته است. بلغارستان عملا با موج چهارم ویروس کرونا درگیر شده و توان خدماتی بخش درمان این کشور به‌ شدت فرسوده شده است.

* هلند

تنها یک ماه پس از آنکه دولت هلند آخرین محدودیت‌های کرونایی را هم برداشت و اجبار پوشیدن ماسک به جز در وسایل نقلیه عمومی و ایستگاه‌های مرکزی قطار در این کشور برداشته شد، دولت مجبور شد دوباره به محدودیت‌های کرونایی بازگردد. نخست‌وزیر هلند جمعه شب اعلام کرد: «ما امشب یک پیام سخت داریم؛ سخت به این دلیل که متاسفانه باید تقاضاهای بیشتری از شهروندان بکنیم چرا که آمار ابتلا و شمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها به سرعت رو به افزایش است»؛ در هلند آمار ابتلا به کرونا در عرض یک هفته ۴۰ درصد بیشتر شده است.

از امروز شنبه گذاشتن ماسک در اماکن بسته مجددا اجباری شده و شهروندان برای ورود به موزه‌ها و رستوران‌ها و نیز فضای کار باید گواهی واکسن نشان دهند. دولت هلند دوباره از شهروندان خواسته تا از خانه کار کرده و از وسایل نقلیه برای مسیرهای نزدیک کمتر استفاده کنند. علیرغم آنکه وزارت بهداشت هلند اعلام کرده ۸۴ درصد مردم این کشور دوبار واکسینه شده‌اند اما آمار ابتلا همچنان رو به افزایش است و در میان آنها جوانان مبتلا دائما بیشتر می‌شوند.

* روسیه

روسیه هم با  موارد صعودی ابتلا به کرونا و مرگ و میر در اثر آن دست و پنجه نرم می‌کند و هر چند وقت یکبار رکورد تازه‌ای در شمار مبتلایان ثبت می‌کند. روسیه اگرچه با تولید واکسن اسپوتنیک وی، اولین سازنده واکسن کووید بود اما استقبال از آن در میان شهروندان این کشور به شدت پایین است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اواخر مهر دستور تعطیلی ۱۱ روزه‌ای را برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت صادر کرد.

* اسلواکی، مجارستان، لهستان، جمهوری چک

اسلواکی ابتلای ۶ هزار و ۷۱۳ نفر را به ویروس کرونا گزارش کرده که یک رکورد است؛ در حالی که موارد جدید روزانه در مجارستان نسبت به هفته گذشته بیش از دو برابر شده و به ۶۲۶۸ رسیده است.دولت مجارستان از مردم خواسته که واکسن بزنند و هفته گذشته واکسیناسیون اجباری را در مؤسسات دولتی اعلام کرد و همچنین به شرکت‌های خصوصی این امکان را داد که در صورت لزوم، واکسیناسیون برای کارمندان را اجباری کنند. لهستان، بزرگترین اقتصاد اروپای شرقی، روز پنجشنبه ۱۵۵۱۵ مورد ابتلا روزانه را گزارش کرد که بالاترین رقم از ماه آوریل است. در لهستان، پوشیدن ماسک در فضاهای عمومی سرپوشیده اجباری است و سینماها، تئاترها و هتل ها محدودیت ظرفیت ۷۵ درصدی دارند. کرواسی و اسلوونی نیز روز پنجشنبه هر دو بالاترین رکورد روزانه ابتلا به ویروس  را گزارش کردند. جمهوری چک، اسلواکی و لهستان همه قوانین را در مورد استفاده از ماسک تشدید کرده و اقداماتی را برای مهار عفونت ارائه کرده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 1
    واکسن کرونا یعنی فریب قرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس