کد خبر 1299423
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
اروپا در حال بازگشت به روز‌های سیاه کرونایی است؟

گزارش‌ها از افزایش موارد ابتلای روزانه به کرونا در کشورهای اروپایی حکایت دارد.

به گزارش مشرق، قاره اروپا اکنون دوباره به مرکز همه گیری جهانی کرونا تبدیل شده است.

در حالی که کشورهای حوزه بالتیک تا مدیترانه برای اقدامات سخت‌تر زمستانی آماده می‌شوند، این کشورها به آنچه که موج چهارم گفته می‌شود، نزدیک‌تر می‌شوند.

به گزارش «گاردین»، تا چندی پیش وضعیت اروپا طوری که بود به نظر می‌رسید این قاره هیچگاه شاهد همه گیری ویروس کرونا نبوده است.

در پاریس، کافه‌ها و باشگاه‌ها تا دیروقت باز بودند؛ در آمستردام، مثل همیشه کافه‌ها و کافی‌شاپ‌ها مملو از جمعیت بودند.

اما این شب‌ها به جای نوید دادن آغاز فصل جشن‌ها که در کریسمس و سال نو به اوج می‌رسد، ممکن است موج دیگری اروپا را درگیر خود کند؛ زیرا موج چهارم ویروس کرونا در سراسر اروپا در حال گسترش است.

از آنجایی که هلند در روز شنبه به اولین کشور اروپای غربی از تابستان تاکنون تبدیل شد که قرنطینه نسبی را اعمال کرد، برلین رستوران‌هایش را برای افرادی که واکسینه نشده‌اند، ممنوع می‌کند و فرانسه برای بهبود کمپین تزریق تقویت‌کننده واکسن کرونا در این کشور رقابت می‌کند.

اکنون اروپا بار دیگر به مرکز همه‌ گیری کرونا در سطح جهان تبدیل شده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، طی هفته گذشته موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر این قاره ۷ درصد و مرگ و میرها ۱۰ درصد افزایش یافته است و این تنها منطقه جهان است که موارد و مرگ و میر در آن به طور پیوسته در حال افزایش است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که نزدیک به دو سوم ابتلاهای جدید، یعنی حدود ۱.۹ میلیون مورد، در اروپا بوده است و ششمین هفته متوالی است که شیوع ویروس در سراسر این قاره افزایش یافته است و چندین کشور موج چهارم یا پنجم را تجربه می‌کنند.

به جز در اروپای مرکزی و شرقی، که پوشش واکسن به طور قابل توجهی کمتر است، پذیرش در بیمارستان و مرگ و میر عموماً بسیار کمتر از یک سال پیش باقی مانده است.

اما کارشناسان توافق دارند که ترکیبی از نرخ کم تزریق واکسن، کاهش ایمنی در میان افرادی که زود واکسینه شده‌اند و کاهش استفاده از ماسک و کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی پس از کاهش محدودیت‌ها در تابستان، محتمل‌ترین علل افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر در اروپاست.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، میزان تزریق واکسن در این قاره در اروپای جنوبی بالاترین میزان است.

پرتغال، مالت و اسپانیا همگی به بیش از ۸۰ درصد جمعیت خود هر ۲ دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و ایتالیا با ۷۳ درصد فاصله چندانی با این کشورها ندارد.

هلند، فرانسه و آلمان که پوشش واکسیناسیون تنها چند درصد پایین‌تر از کشورهای نامبرده است، افزایش مبتلایان را نیز تجربه کرده‌اند که نشان‌دهنده چالش حتی برای دولت‌هایی با نرخ واکسیناسیون نسبتاً بالاست.

هلند که ۷۳ درصد از جمعیت خود را به طور کامل واکسینه کرده است، از روز شنبه وارد یک قرنطینه نسبی ۳ هفته‌ای شد.

این کشور پس از اینکه تعداد پرونده‌ها به رکوردهای جدیدی رسید، بارها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های ضروری را از ساعت ۸ شب و فروشگاه‌ها و خدمات غیرضروری را از ساعت ۶ بعد از ظهر تعطیل کرده است.

این کشور که بیشتر محدودیت‌ها را در تابستان کاهش داد، میانگین ۷ روزه ابتلای جدید به ۶۰۹ مورد به ازای هر یک میلیون نفر را در این هفته ثبت کرد که باعث شد دولت تعهد خود را مبنی بر کنار گذاشتن همه محدودیت‌ها تا پایان سال متوقف کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس