مذاکرات بروکسل

منابع دیپلماتیک امیدوارند در هشتم آذرماه مذاکره‌کنندگان ایرانی با دست‌پر از وین به تهران بازگردند؛ اقدام چشم گیر سپاه پاسداران در خلیج‌فارس مشت دیپلمات‌های کشورمان را حسابی پر کرده است.

سرویس سیاست مشرق- در روزهای پایانی هفته گذشته، موعد ازسرگیری مذاکرات برجامی مشخص شد. علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه در توئیترخود نوشت: «در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات باهدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.»

هم‌زمان سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام روز ۲۹ نوامبر (۸ آذر) به‌صورت حضوری در وین برگزار می‌شود و انریکه مورا معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا از طرف جوزپ بورل نماینده عالی اروپا و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، ریاست نشست را بر عهده خواهد داشت.

دقایقی پس از اعلام تاریخ مذاکرات وین، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با اعلام اینکه کشورش از آغاز دوباره مذاکرات وین استقبال می‌کند، مدعی شد: «مذاکرات می‌تواند در مدت کوتاهی به نتیجه برسد. البته مذاکرات باید از همان‌جایی آغاز شود که در ماه ژوئن پایان یافت. در ۶ دور گذشته مذاکرات پیشرفت‌های خوبی حاصل‌شده بود و باید روی اختلافات حل‌نشده در دورهای قبلی تمرکز کرد.»

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در واکنش به خبر ازسرگیری مذاکرات وین نوشت: «این تصمیم جمعی که همه از مدت‌ها قبل منتظرش بودند، راه را برای برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و بازگشت ایران به اجرای کامل بندهای هسته‌ای توافق سال ۲۰۱۵ باز می‌کند.»

مذاکرات وین در «هشتم آذرماه» چگونه برگزار خواهد شد؟ / اشتباهات فاحش روحانی تکرار نمی‌شود

برشی از متد جدید وزارت امور خارجه به روایت علی باقری

هم‌زمان با استقبال مقامات مختلف غربی از گشایش دوره‌ جدید مذاکرات هسته‌ای در گرند هتل وین؛ ۱۷ نماینده جمهوری‌خواه کنگره به بایدن نامه نوشته و از او خواسته‌اند مذاکره با ایران متوقف شود! در میان امضاکنندگان این نامه؛ اسم چند نماینده ضد ایرانی ازجمله بریان استیل به چشم می‌خورد. برخی از آگاهان سیاست خارجه اعتقاددارند؛ این نامه نشانه‌ای بر آن است که هر نوع توافق احتمالی با غرب در آینده بر شن‌های روان نوشته‌شده و پس از پایان کار دولت بایدن؛ رئیس‌جمهور بعدی به‌راحتی می‌تواند توافق جدید را مانند توافق سال ۲۰۱۵ با یک امضای ساده کنار بگذارد.

در میانه مرداد ماه؛ ویلیام برنز رئیس سازمان سیا در سفر به مناطق اشغالی به داوید برنع، رئیس جدید موساد قول داده است که منافع رژیم صهیونیستی در مذاکرات وین تامین خواهد شد. قرار دادن این دست کدهای خاص امنیتی؛ در کنار نامه جمهوری خواهان ضد ایرانی نشان می دهد سناریو تدوین‌شده از سوی طرف آمریکایی در مذاکرات به‌گونه‌ای تدوین‌شده است که با فشار سیاسی و اقتصادی در کوتاه‌مدت جمهوری اسلامی ایران را وادار به امضای تفاهمی کند؛ که بن و پی مستحکمی نداشته و روی آن امکان سرمایه گذری بلندمدت وجود ندارد.

موسسه امنیتی آمریکن انترپرایز در تحلیلی از ایجاد تفاهم هسته‌ای میان ایران و دولت‌های غربی می‌نویسد: تا جایی که امکان دارد؛ باید از طرف ایران تعهد کرد و تضمین نداد؛ آن‌ها باید به نقطه‌ای ببریم که هم راه بازگشت به پیشرفت‌های اتمی و موشکی را به‌صورت کامل از دست بدهند و هم از بازارهای جهانی عائده‌ای به دست نیاورند. این گزارش در ادامه تحلیل خود می‌نویسد: راه‌حل ساده‌ای برای این مسئله وجود دارد؛ جنس ایرانی را ارزان بخرید و کالای خودمان را گران بفروشیم. ایرانی‌ها پس از خروج ترامپ از توافق دوباره به نقطه قبل از تفاهم ۲۰۱۵ بازگشتند، این بار راه بازگشت آن‌ها را باید به‌صورت کامل بست.

اما چه اتفاقی افتاده است که دشمن به خود اجازه می‌دهد به این سادگی یک نقشه سیاه و عجیب برای مذاکره با ایران بکشد؟ واقعیت آن است که برخی سیگنال‌های اشتباه از داخل باعث شد طرف آمریکایی گمان کند که وضعیت در ایران اضطراری و وخیم است و می‌تواند با چند وعده سرخرمن و صدور چک‌های بی‌محل از تهران امتیازات کلان و استراتژیک بگیرد.

ارسال پیام‌هایی از داخل ازجمله آن‌که «خزانه خالی است» و نیز انتشار گزارش‌هایی چون بالا رفتن قیمت دلار تا سطح ۳۰۰ هزار تومان از سوی عناصر باقی‌مانده و نفوذی در سازمان برنامه‌ و بودجه دولت روحانی باعث شد طرف غربی در طراحی اتاق مذاکرات جسور و بی‌پرواتر شود.

مذاکرات وین در «هشتم آذرماه» چگونه برگزار خواهد شد؟ / اشتباهات فاحش روحانی تکرار نمی‌شود

مذاکرات وین در «هشتم آذرماه» چگونه برگزار خواهد شد؟ / اشتباهات فاحش روحانی تکرار نمی‌شود

از سویی اشتباهات فاحش تیم مذاکره‌کننده پیشین در شش دور مذاکره در وین باعث شد دشمن به این تحلیل برسد که می‌توان با ایجاد چالش‌های حقوقی در متن توافق طرف ایرانی را دچار خطای محاسبانی شدید کرد. به چند نمونه از خطاهای مکرر مذاکره‌کنندگان دولت تدبیر توجه کنید؛ این اشتباهات چنان در چشم آمده و قابل‌نمایش است که دشمن را به این نتیجه رسانده که می‌تواند با بازی‌سازی از داخل اهداف خود را پیش ببرد.

۱-سرمایه‌گذاری غلط مذاکره‌کنندگان وقت بروی نتایج انتخابات  آمریکا باعث شد آن‌ها درک واقعی خود از تحولات سیاسی را از دست بدهند؛ واقعیت آن است که هر نوع توافقی میان جمهوری اسلامی ایران و غرب دارای «صیغه موقت» است و وقت گذاشتن برخی کارشناسان وزارت خارجه روی سوالاتی چون «نتایج انتخابات آمریکا چه می‌شود؟» عبث و غیر فنی و ساده‌انگاری مطلق بود.

۲- حسن روحانی هیچ‌گاه متوجه این امر نشد که واشنگتن علاقه‌ای ندارد تا طرف ایرانی از نتایج برجامی حتی به کوچک‌ترین انتفاعی برسند؛ اگر چنین ذهنیتی در رئیس‌جمهور وقت وجود داشت کافی بود از دستیاران خود در تیم مذاکره‌کننده بخواهد تا ذینفعان تراکنش‌ها با ایران در «ردفلگ فینسن» را پیش‌شرط مذاکره قرار داده و آن‌ها را ردیابی کند.

۳- ایده تقسیم تحریم‌ها به موارد «رفع شدنی» و «رفع نشدنی» و پذیرش آن از سوی تیم مذاکره‌کننده پیشین از همان ابتدا به معنای ورود ایران به تونل مذاکرات فرسایشی بود، در این شکل از رویارویی دیپلماتیک هر دور از مذاکره به‌عنوان توافق نهایی به ایران فروخته‌شده و به‌نحوی‌که آورده ایران در هر مرحله هرگز به‌اندازه‌ای نباشد که ایران بتواند برای مذاکره بعدی مقاومت کند.

۴- ادغام مذاکرات «نجات برجام» و «بازگشت آمریکا به برجام» شانس ایران را برای رسیدن به توافق منصفانه و پایدار کم‌تر کرد.

۵- دولت قبل به‌گونه‌ای عجیب القا می‌کرد که بدون مذاکره با آمریکا امکان ارتباط تجاری با شرق (چین و روسیه مقدور نیست) درحالی‌که مسکو و پکن برای ایجاد کانال هیچ‌گاه نیاز به چراغ سبز غربی‌ها نداشته‌اند. فقط کافی بود؛ اراده‌ای برای این امر فراهم می‌شد تا به‌جز آسیای شرقی کریدور تجاری در آسیای میانه و حتی جنوب شرق نیز باز شود، برخی به‌دروغ کم بودن تجارت با شرق را نشانه تحریم جا انداختند.

۶- پذیرش لغو «گام‌به‌گام تحریم‌ها» در آستانه برگزاری دور پنجم مذاکرات وین که رئیس‌جمهور وقت از آن به‌عنوان شکسته شدن کمر تحریم‌ها یادکرد؛ درحالی‌که حکم کلی نظام در لغو همه تحریم‌ها و راست آزمایی آن بود؛ برخی طرح برداشته شدن پله‌ای تحریم‌ها را پذیرفته و یکی از وزاتخانه‌های کلیدی وقت راست آزمایی ۲۴ ساعته را کافی قلمداد کرده بود!

در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای پیش روی در وین، می‌توان تمایز این دوره با دوره‌های دیگر قائل بود:

فرمت مذاکره‌کنندگان تغییر کرده است: وزیر امور خارجه کشورمان پیش از آغاز دور هفتم مذاکرات با صراحت بیان می‌کند که همه طرف‌ها بدون تعلل وقت باید به برجام بازگردند؛ از سویی بازگشت به برجام برای جمهوری اسلامی ایران به‌تنهایی فایده ندارد و باید همه تحریم‌ها لغو شود. این نکته نشان می‌دهد که تیم مذاکره‌کننده قرار نیست از نقطه «بن‌بست وین» وارد آن مذاکرات گردد؛ این تعبیر به آن معناست که مذاکرات از نقطه‌ای جدید آغازشده و بر خلاف خواسته صریح واشنگتن، مذاکره در هشتم آذرماه ادامه آخرین دور مذاکرات در خردادماه نیست. وزارت امور خارجه به درستی رویکرد «هر توافقی بهتر از بی‌توافقی» را به سمت «توافق در صورت لغو تحریم‌ها» تغییر مسیر داده است. در چنین راهبردی دیگر اقتصاد کشور به مذاکره شرطی نشده، بلکه جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره حریف شرط تعیین می کند.

زمان به سود ایران در جریان است: رابرت مالی نماینده آمریکا شهر به شهر تور جهانی برپا کرده تا راه‌حلی برای بازگشت ایران به میز وین پیدا کند؛ این مسئله نشان داد برخلاف تبلیغات برخی رسانه‌های داخلی این آمریکایی‌ها هستند که نمی‌خواهند زمان را ازدست‌داده و برای ادامه مذاکراتی تاب شده‌اند. اصرار غرب به مذاکره در سریع ترین زمان با ایران از سر ناتوانی آن ها در داشتن «پلن بی» و «اثرگذار کردن تحریم ها» قابل تفسیر است اما ایران با پیشینه‌ای وارد مذاکرات می‌شود که تقریباً همه حربه‌های آمریکا برای فروپاشی و تسلیم را از سر گذرانده است.

نوربالا در چشم دشمن در جاده یک‌طرفه: هیچ‌گاه قرار نیست روابط ما با ایالات‌متحده آمریکا در یک اتوبان چند بانده با اهداف مشترک تدوین شود؛ دولت روحانی گمان می‌کرد با امضای برجام بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی توسط غربی‌ها در داخل کشور صورت گرفته و آمریکایی‌ها جذب به این بازار رنگین می‌شوند؛ این سراب خیلی زود از بین رفت.

فیلیپ زلیکو تحلیل‌گر ارشد امنیتی در فارن افرز نوشته است که آمریکایی‌ها برای حفظ منافع هیچ‌گاه دست از جنگ در کشورهای اسلامی بر نداشته و تنازع بقای غرب در تحریک دائمی شرق است! نویسنده این مقاله ادامه می‌دهد که ایران کشوری جوان و مدرن است که نشان داده برخلاف عربستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس تسلیم نخواهد شد. این‌چنین تفسیری نشان می‌دهد در هر نوع توافق با دشمن در یک جاده یک‌طرفه در حال اجراست، در چنین وضعیتی برای تنازع بقا باید نوربالا در چشم دشمن زده و مسیر را برای او مخدوش کرد، هر چه زاویه دید آن‌ها نسبت به شرایط داخلی کشور کم‌تر شود؛ احتمال منحرف شدن و خروج آن‌ها از جاده بالاتر می‌رود. می‌توان با صبوری و طراحی برنامه‌ای چندوجهی تروریست‌ها را از این صحنه اخراج کرد. منابع دیپلماتیک امیدوارند در هشت آذرماه مذاکره‌کنندگان ایرانی با دست‌پر از وین به تهران بازگردند؛ اقدام چشم گیر سپاه پاسداران در خلیج‌فارس، مشت دیپلمات‌های کشورمان را حسابی پرکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    26 15
    مذاکرات بی نتیجه است . چرا ؟ چون اروپا و آمریکا به حقوق ما احترام نمی گذارند و دولت آقای رئیسی از حقوق ملت ایران کوتاه نخواهد آمد .
    • بختیاری IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      13 9
      فقط یک مورد هنوز روشن نشده که چرا آقایان پرمدعا و باسواد و زبان بلد که بیشتر عمر با لبخند خودشون رو در قدرت و سیاست گذروندن و با حیله گری و وحشیگری غرب آشنایی کامل داشتند.همه چیز دادند و هیچی نگرفتند؟؟؟؟ وبا این حال کدخدای وحشی تروریست همچنان قبله آمال و آرزوهای آنهاست؟؟؟؟ (کله پا کردن مصدق ، مک فارلین و....) واقعا این همه اعتماد و سینه چاکی برای منافع غرب وحشی چراااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      17 2
      مذاکره ی بی نتیجه فایده ای ندارد. اما لطفاً از حقوق ملت ایران حرف نزن که هیچ اهمیتی برای مسئولین کشور نداره.مردم دارند از خودی ضربه می خورند نه از دشمن.
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      7 0
      احسنت
    • ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      15 7
      مگر در اصل و محتوا و مدالیته مذاکرات که با زور و اجبار طرف مقابل داره بهمان نحویکه اونا میخوان شکل میگیره، کمترین تغییری حاصل شده؟
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      2 0
      آفرین!
    • علیرضا IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      3 0
      بی نتیجه است برای اینکه اصلاح‌طلبان منتظرند سطح معلومات زبان خارجی وزیر خارجه را بدانند. البته ای کاش در مذاکرات قبلی علیرضا جهانبخش را می‌بردند زبانش فول فوله. هم اینکه برای ایران گل می‌زنه یه خرده اقتدار ایران را نشان می‌دهد، ولی بقیه که زبان خوب وارد بودندهمش گل به خودی می‌زدند
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    17 1
    دولت بایدن نه توان و نه اراده لغو تحریم ها را دارد . بهتر است مذاکرات در رسانه ها و در کلام سیاست مداران موضوع مهمی جلوه داده نشود .
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    4 0
    دیکته بگید ، نرید دیکته بنویسید .
  • سپهر IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    12 9
    6 دور مذاکرات قبلی به بن بست رسیده بود زیرا امریکا و اروپا تعهد ندادند که تحریم ها را لغو کنند و دوباره از برجام خارج نشوند لذا مذاکرات باید مجدد از سرگیری بشود.
  • سعید IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    15 6
    درختی(برجام) که 8 سال ثمر نداد هرگز ثمر نخواهد داد مذاکره با دشمنان فرصت سوزی است.
    • K IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      12 3
      پیشنهاد بهتری داری ؟ احتمالا از حضرات رانت خوار هستی که از فلاکت مردم پول درمیاری
  • مجید IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    13 13
    اشتباهات فاحش روحانی لطمات سنگینی به اقتصاد کشور و معیشت مردم وارد کرد.
  • K IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    26 2
    مسئله هسته ای اقتصاد ایران رو یک پنجم کرده و ضررهای غیرقابل جبرانی به مملکت زده حالا سوال اینجاست که تو این مساله اصلا آمریکا ضرر دیده ؟! اصلا براش مهم هست ؟! با شعارهای اشتباه فقط ایران ضرر کرد در صورتی که بک نیروگاه هسته ای هم ایجاد نکرد!
  • SE ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    9 0
    حواستان باشد
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    4 15
    ملت ونظام به‌ این تيم مزاکره کننده‌ اعتماد دارند که‌ ذره‌ای از منافع کشور ومردم کوتاه نمی آیند مثل تیم ظريف نیستند که می‌گفت امضای جان کری تضمين است‌
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      4 2
      عجب! جنابتان که قبل از این معتقد بودید مذاکره عخه! چی شده حالا اعتماد و مذاکره و نظام و برجام خوب شده؟!
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    6 4
    چه مذاکرات در دست اصلاح طلبا باشد چه در دست اصولگرایان، باید گفت که در هر دو حالت طرف ایرانی باید جام زهر را نوشیده و توافق جدید ببندیم البته با کدخدا نه با اتحادیه اروپا و روسیه و چین.
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    16 2
    فقط جام زهر را اماده نوشیدن کنید
  • ن IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    4 5
    امریکا دشمنی برای به نابودی کشاندن مردم ایران است مردم ایران با هیچ کشوری جنگ ندارن
  • حسین حسین زاده فومنی US ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 5
    همانطوریکه قبلا اشاره کردم مذاکرات بایستی توسط نمایندگان ایران اسلامی انجام بگیرد و ضعف و یا بهانه بین المللی به دست دشمنان خبیث و جلادان معاصر جهانی ندهیم . اما باید با اقتدار کامل
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 1
    آره بابا مذاکره خیلی هم خوبه
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      1 2
      فقط زمان روحانی بد بود و الا همون برجام رو رییسی اگه احیا کنه مشکلی نیست!!!!
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 21
    روحانی ودارودستش اشتباه نمی‌کردند.بلکه طبق نقشهای قبلی بدستور عمل می‌کردن .الحقم ضربه غیرقابل جبرانی به اسلام و ایران زد.که ناتوهم نمی‌توانست بزنه
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      1 0
      بخاطر همینه که نزد خدا منافق از کافر منفورتره
  • سید فروزان CH ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 4
    ترس از این است که مبدا هئیت مذاکره کننده دوره قبل ، ،در دور پنجم و ششم دسته گلی به داده باشد و تابحال گندش در نیامده و در این مذاکرات جدید رو شود ، اینکه اینهمه طرف مقابل اصرار و تاکید به ادامه دور ششم دارد و روحانی هم در آخرین روزها دم از پیروزی میزد، واقعا مشکوک است
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    6 4
    جوانها در حال دفن آرزوهایشان هستند. روزی که آخرین آرزو دفن شود، روزی است که باید نگران باشید.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 7
    پيرو ولايت فقيه باشيد و دشمن خود را كاملاً بشناسيد، چون اگر دشمن را نشناسيد، نمى‏توانيد با او مبارزه ‏اى صحيح داشته باشيد، همان‏طور كه يك پزشك تا نوع بيمارى را تشخيص ندهد، نمى‏تواند بيمار را مداوا كند. شهيد على عجم ************************ امام امت، اين اسوه ‏ى حسنه‏ ى اخلاص و تقوا را يارى كنيد و هميشه، دعاگوى وجود شريفش باشيد. شهيد غلامرضا مزدستان ************************ سفارشی که به این برادارن می کنم که اگرآب می خورند برای خدا، اگر زندگی را می خواهند برای خدا باشد و پدرومادر را اذیت نکنند و آنها هم پیرو امام امت امید مستضعفان جهان باشند. شهید برات ا... محمدزاده ************************ امام را تنها نگذارید برای همیشه و تا آخرین نفسهایتان یاران واقعی اسلام و امام عزیزمان باشید. شهید محمد محمدزاده
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    9 5
    فقط گرفتار تله برجام نشوید
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      1 1
      شما حالت خوبه؟! تله برجام؟!این مذاکرات اگه ۱۰۰درصد موفق هم باشه تازه قراره همه به برجام برگردن!!!!!!
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    4 3
    اول رفع تحریم بعد راستی ازمایی بعد مراحل پیشرفتهای هسته ای وبالستیک
  • mojtaba SE ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 0
    الیانوف میگه برداشتن تحریمهای امریکا و اروپا و برگشتن ایران به اجرای تعهدات برجام...
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    13 1
    من مطمئنم که شما اگر توافق بکنید باز هم تحریم های بانکی و مالی را نمی توانید بردارید و قانون u turn هم سر جاش خواهد بود و شما با هزاران عذر و بهانه می آیید و بی عرضی خودتان را توجیه می کنید باز هم مفت هسته ای را نابود نکنید
  • حسین حسین زاده فومنی US ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 5
    یقینا هرگز اشتباهات که چه عرض کنم خیانت های جند باره روح.... در مذاکرات هسته ای تکرار نخواهد گردید و این را دشمن هم می داند . چرا که ابهت انقلابی و نشاط ایمانی و باورمندی آقای باقری قطعا دشمن را زمینگیر و مغلوب و مفلوک خواهد ساخت . لذا باید امید وار بود که با دست پر و ارمغان ثمر بخش به ایران باز گشت خواهد داشت .
  • BE ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    7 6
    در این شرایط که اوضاع رو به بهبود هست.مذاکره کردن اشتباه محض هست.باید سر به سرشون کرد.
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      1 2
      اوضاع رو به بهبود یا رو به ارسطو؟! بهبود کجا بود؟!
  • CA ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    4 10
    همون که عراقچی نهایی کرده و شماها هم امضا میکنین، بیخودی ادای زرنگ ها رو درنیارین، فقط شش ماه مملکت و معطل کردین
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 4
    ایران طوری برخورد می‌کنه انگار ایران آمریکا و اروپا رو تحریم کرده بااین روش مثل۴۳سال قبل ۴۳سال دیگه هم کاری پیش نمیره البته مثل روز روشنه که این ایرانه داره کارشکنی می‌کنه وعلت اینه به این بهانه مردم ایران رو فقیر وفقیرتر می‌کنه تا مردم درگیر نان روزانه باشن
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    فرض کنیم بااین مذاکرات رابطه غرب با کشورما عادی نرمال گردد نام کالاهایی را که از ما می‌خرند ویا به ما ،می‌فروشند ازتعدادانگشتان دست تجاوز نخواهد کرد هیچ گلی برسراین اقتصاد دربند غرب نگه داشته شده زده نخواه شد فقط رفتن به غرب وخرید خانه وپول خرج درآن دیار برای ایرانیان ثروتمند ممکن آسان‌تر شود وبرای مردم وضع همین خواهد بود
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    برجام مگه خسارت محض نبود؟!
  • US ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    تمام آرزوها وتوقعات آمریکا، که درواقع آرزوها و توقعات اسرائیله رو برآورده کنید، این دوتا مار کبرا دست بردار نیستن. بعد از مشکل هسته ای، مشکل موشک ها و پهباد ها رو پیش میکشن. بعد حضور ایران درکشورهای خاورمیانه ، بعد قصابی سه تا جزیره بعد دویست تا چیز دیگه که الان صداشو درنمی آرن. اسرائیل قراره آقای خاورمیانه باشه و تمام سناتورهای آمریکائی هم تو جیبش هستن. یا مثل شاه باید همه چی رو مجانی بدین بره یا بگین "نه".
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    ساختار امریکا مدت درازی هست که یهود محور شده بخصوص در امور بین المللی. در این میان ادغام نقاط مشترک یهودیان و امریکایی ها هیولایی بوجود اورده که بقیه دنیا در رنج و بردگی انان قرار دهد. امیدی برای بهبود این وضعیت وجود ندارد الا ب انزوا کشاندن این دو. فتنه پشت فتنه و کارشکنی پشت کارشکنی بترتیب و یا هم زمان برای کشور ها اتفاق میافتد و کام انها شیرین میشود. رکن اول مذاکره بیرون راندن امریکا از توافق هسته ای قدرت را در بقیه کشورها احیا خواهد کرد.
  • GB ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 1
    روحانی هیجوقت اشتباه نکرده تمام برنامه ها وعملکرد ونکرده هاش از روی پلان ودستور کارگزاران.... بوده وهست
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    مذاکرات باید اینقدر طول بکشد که ما به حقمان برسیم-ومعلوم شود دولت بعدازبایدن میخواهد برجام را دوباره پاره کنه یا نه
  • US ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    نيروهاي امريكا منطقه را به طور كامل ترك خواهند كرد .
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    مذاکره سم مهلک هست-باید کسانیکه باعث شدنند ایران دردام وتله مذاکره وبرجام بیافتدومملکت غارت ووابسته کردنند،محاکمه شوند،تا دیگه کسی بفکر مذاکره نباشه ودشمنان هم برگردنند سرجای اولشان که هیچ غلطی قبل مذاکره نمیتوانستند بکنند(واقفا قبل ازسال۹۰که اسمی ازمذاکده نبود چرا ایران با کمترین مشکلات بی ثباتی اقتصادی مواجه بود!؟)
  • جرج IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    وقتی نمی توانید نتیجه ای را بدست آورید چرا بیت المال را سرف ماموریتهای بی خود می کنید
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 0
    حق گرفتنی است به دشمن امیدوار شدن عین جهالت است چقدر توانایی داری تا مجبورشان کنید که حقتان را بگیرید دولت زبون وذلیل قبل گمان میکرد که با تسلیم حق مارا میدهند دیدید نتیجه معکوس بود وذلت ما انها را پررو وطلبکار کردبایدباعزت ومقاومت حق خود بستانیم انگونه که در میدان عمل کردیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس