کوشکی صمدی

استاد دانشگاه تهران: خوشبختانه دشمن اهرم فشار چندانی علیه ما ندارند و آن‌ها نمی‌توانند ما را به سمت انتخاب‌های سخت ببرند.

سرویس سیاست مشرق- پس از سفر انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اروپا به تهران؛ علی باقری معاون وزیر خارجه کشورمان به بروکسل سفر کرد. باقری پیش از ورود به بلژیک در صفحه توییتری خود نوشت که هدفش از ملاقات‌های دیپلماتیک مهیا کردن شرایط برای بازگشت به مذاکرات است. برخی کارشناسان در تحلیل دیدارهای اروپایی معاون سیاسی وزیر خارجه آن را پیش مقدمه بازگشت به وین خوانده و برخی دیگر گفتگوهای بروکسل را اقدامی هوشمندانه از سوی ایران برای ترک انداختن در دیوار دفاعی اروپا و آمریکایی‌ها ارزیابی کرده‌اند.

در تهران در تشریح پیشرفت مذاکرات تردیدهای فراوانی وجود دارد، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در گفتگویی اعلام کرده است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند تضمین بدهند و هنوز آماده مذاکره نشده‌اند. لغو همه تحریم‌ها، راستی آزمایی آن و دادن تضمین برای ماندن دولت‌های بعدی امریکا در برجام از شروط مهم ایران است؛ بنابراین در عمل امکان احیای برجام با توجه به اینکه مقام‌های آمریکایی می‌گویند قادر نیستند تضمین دهند و همه تحریم‌ها را لغو کنند وجود ندارد. از سویی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ادامه دارد و غربی‌ها مدعی هستند این پیشرفت‌ها فاصله دستیابی تهران با سلاح هسته‌ای را نزدیک و این برنامه را غیرقابل‌بازگشت به عقب می‌کند هرچند تهران هیچ‌گاه قصد ساخت سلاح هسته‌ای را نداشته و از این دانش برای مصارف صلح‌آمیز استفاده می‌کند و این برنامه تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، اما روز گذشته تروئیکای اروپایی در حاشیه اجلاس جی - ۲۰ در بیانیه مشترک با آمریکایی‌ها ادعاهای مضحک و ضد ایرانی را منتشر کرده تا نشان دهد آماده پرونده‌سازی جدید علیه کشور است.

رابرت مالی مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا پس از دیدار معاون وزیر خارجه با همتای روس خود اعلام کرد که ایران با هر طرف که دلش می‌خواهد مذاکره کند؛ اما گره کار فقط با مذاکره مستقیم باز می‌شود؛ بی‌تابی آمریکایی‌ها برای مذاکره بدون واسطه نشانه‌هایی از یک توطئه دارد.

دکتر محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران و کارشناس سیاست خارجه درباره مذاکره مستقیم با واشنگتن به «مشرق» می‌گوید: «عمل به تعهدات برجامی تنها راه موجود برای بازگشت آمریکا به میز مذاکره است». در آخرین دور از مذاکرات وین تیم دیپلماتیک بایدن در پاسخ به تعهدات برجامی به‌طرف ایرانی پاسخ منفی داده است. البته واشنگتن صدای تغییر سیاست‌های دولت پس از انتخابات ریاست جمهوری را خوب شنیده است؛ آمریکایی‌ها برای گرفتن عکس یادگاری در کنار پرچم ایران و میز برجام باید هزینه آن را بپردازند.

محمدصادق کوشکی: مذاکره مستقیم ممنوع است/ آمریکایی‌ها باید خواب مذاکره مستقیم را ببیند/ تنها راه بازگشت واشنگتن به برجام عمل تعهدات است

در ادامه بخش‌های مهم گفتگوی «مشرق» با محمدصادق کوشکی را می‌خوانید:

هیچ مدلی از مذاکره مستقیم قابل‌پذیرش نیست

** اول آنکه بر اساس رهنمود صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی مذاکره با آمریکا در هر سطحی ممنوع است و جز زیان چیزی عائده ما نخواهد شد؛ آمریکایی‌ها باید خواب مذاکره مستقیم با ایران را بینند در ثانی آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، پس آن‌ها عضو برجام نیستند و حق ورود به مذاکرات را ندارند. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که با آمریکایی‌ها هیچ مدل مذاکراتی را نداشته و اگر می‌خواهند به مذاکره پنج به‌اضافه یک، که چهار به‌اضافه یک اضافه شوند؛ باید به تمام تعهدات برجامی خود عمل کنند. جمهوری اسلامی آن تعهدات را راستی آزمایی کرده و اگر تأیید شد، آن‌وقت خودشان را جزء پنج به‌اضافه یک بداند و سر میز مذاکره با جمهوری اسلامی حاضر شوند. در شرایط کنونی جمهوری اسلامی کاملاً مخالف حضور آن‌ها در میز مذاکرات است.

اروپا خودش را درمان کند

** دولت سیزدهم نشان داده است که تکیه‌بر مذاکره با اروپا نخواهد کرد. ما نیاز به این مذاکره نداریم و به خاطر اصرار بیش‌ازحد اروپایی‌ها در این مذاکره حاضر شدیم. این مشکل اروپایی‌ها است و بایستی توانشان را جمع کنند که ما در این مذاکره حاضر شویم. درواقع جمهوری اسلامی از اینکه بخواهد رایزنی کند با طرف‌های مختلف چهار به‌اضافه یک، ابایی ندارد. ما محدودیت و منعی از این بابت نداریم. ما ممکن است بخواهیم با روسیه یا چین به‌عنوان اعضای چهار به‌اضافه یک رایزنی کنیم یا حتی ممکن است که نیاز بدانیم با هرکدام یک از کشورهای اروپایی به‌تنهایی گفت‌وگویی داشته باشیم. اگر اروپایی‌ها نمی‌توانند، پس باید خودشان را معالجه کنند و این مشکل به ما مربوط نیست.

اقتصاد باید از مذاکره جدا شود

** ما در مورد مذاکره مطمئن هستیم و یقین داریم که نتیجه‌ای نخواهد داد و تنها انرژی و وقت از ما خواهد گرفت. در طول هشت سال گذشته صرفاً موجب اتلاف پول و انرژی و هزینه ما شده است و برای ما باعث مشکلات شده است. ما به دنبال این هستیم که اقتصادمان را کاملاً از مذاکرات جدا کنیم. اقتصاد ما باید به واقعیت‌های اقتصادی جامعه معطوف شود. به همین دلیل ما الآن نیازمند مذاکره نیستیم.

سفر معاون وزیر خارجه به بروکسل نشان داد که جمهوری اسلامی ایران مشکلی با اصل مذاکره ندارد اما ولی امیدی هم به آن نخواهد داشت، این استراتژی بدان معناست که دشمن نمی‌تواند جمهوری اسلامی را کند که مذاکرات را تعطیل کرده است تفاوت دولت سیزدهم و با دولت روحانی در این است که این رئیسی می‌داند هیچ امیدی به این مذاکرات نباید داشت و این مذاکرات جدی نیست و نتیجه ندارد و به‌هیچ‌عنوان نباید اقتصاد و معیشت مردم را به این مذاکره زد. خوشبختانه دشمن اهرم فشار چندانی علیه ما ندارند و آن‌ها نمی‌توانند ما را به سمت انتخاب‌های سخت ببرند، ما از این عرصه گذر کرده‌ایم. در حال حاضر جمهوری اسلامی است که می‌تواند آن‌ها را در دوراهی سخت گرفتار کند.

** مشکل دولت تدبیر آن بود که برای مذاکره نمی رفتند؛ بلکه تنها دیکته آمریکایی ها را می نوشتند و آن را به عنوان دستور العمل انجام می دادند، جالب آن‌که حتی آن متنی که غربی ها دیکته می کردند را نمی خواندند و به همین خاطر آقای ظریف نمی دانست که در این متن چه واژه هایی وجود دارد. در حال حاضر هیچ امیدی به غرب نداریم و خودمان را درجایگاه پایین تری نسبت به آنها حس نمی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    55 26
    حرف کاملا تجربی ومنطقیست چه ایران وخیلی کشورها سالهاست فریب استکبار شرق وغرب را خورده اند وغارت شده اند وتمام زندگی ومردمشون دست استکبار غرب وشرق افتاده-ولی موضوع بدتر ازآمریکا خودیهای داخلی هستند که مردم وکشور را غارت کرده ومیکنند وبه مردم میگویند لنگش کنید!؟
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      17 8
      مردم به تغییر رای دادن ولی این دولت داره راه دولت قبلی رو میره بابا از ان پی تی خارج بشین تا حساب کار دستشون بیاد
  • خان IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    44 47
    مردم دارند به بدبختی زندگی می کنند باید مذاکره کرد آقای رئیسی مردم را دریابید
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      59 28
      آقای رئیسی لطفأ مذاکره نکنید تا وضع خیلی بدتر ازین نشود، ممنون!
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      3 10
      یعنی قرار است پولی در برجام بدست بیاد و بعد داده بشه به شما عزیزان تا صرف شکم مبارک کنید .....فکر نکنم در برجام اصلا چنین چیزی وجود داشته باشه .....قراره تحریم نفتی ایران را بردارن که اونم اثرش بعد از 5 سال در یک نرخ تورم درشت دیده خواهد شد(بیشتر شدن نقدینگی در اقتصاد)......
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      1 0
      حرف نزن
    • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      1 1
      مگه دولت حسن روحانی و ظریف دولت تدبیر و امید با غربی ها و آمریکا مذاکره کرد دستاوردی برای ایران داشت ؟ آیا شرایط اقتصادی مردم تعقیر ایجاد شده بود ؟ یعنی شما هنوز نفهمیدی با مذاکره چیزی به دست نخواهیم آورد فقط باعث زیان ایران و ایرانی است ! واقعا اینو هنوز نمیدانید ! آرزوی تفکر و تعقل !
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    36 9
    وضعیت این روزهای بورس جواب شما را در خود دارد
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      24 30
      گرصبر کنی زقوره حلوا سازی بورس هم درست می‌شه پیوند دادن اقتصاد به‌ مذاکره بکل اشتباه بوده وهست اين رانت خواران وغرب پرستان بودنند که اقتصاد کشور فلج کردن
  • GB ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    41 11
    یا با امریکا دو جانبه حل کنید یا به این سیرک برجام پایان دهید
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      21 17
      آقا اون گرین کارتت روز بروز داره کم اعتبار تر میشه، بیخودی دست و پا نزن!!!
  • علی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    44 23
    شیطان بزرگ عزت ایران را نمیخواهد اونها میخواهند با ذلت زندگی کنیم سیاست امریکا همیشه همین بوده و تغییری نخواهد کرد
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      26 1
      مداکره را علنی کنن مردم ببینن مقصر کیست زیاده خواهی ما یا اونا
  • CA ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    20 9
    اگر مذاکرهمستقیم ، بهتر و سریعتر جواب دهد چطور؟ تابو مذاکره از همان ابتدا اشتباه بود میدان را نباید خالی کرد اینکه عده ای در یک اتاق و عده ای دیگر دراناق دیگر پیغام پسغام کنند مسخره است
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    32 9
    تو هم اگه ماهی 4 میلیون حقوق بگیری و اجاره نشین باشی اون موقع حرفات شنیدن داره
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      13 12
      اجاره نشینی تو و چهار میلیون حقوقت ربطی به برجام نداره ..ربط به لیاقتت داره که نداری به جای این حرفا توانمندی هات رو زیاد کن ..خودت رو بالا بکش نه نگاهت به دیگری باشه ک چیکار میخواد برات انجام بده
    • سینا IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      7 9
      اجاره نشینی تو و چهار میلیون حقوقت ربطی به برجام نداره ..ربط به لیاقتت داره که نداری به جای این حرفا توانمندی هات رو زیاد کن ..خودت رو بالا بکش نه نگاهت به دیگری باشه ک چیکار میخواد برات انجام بده
    • ایرانی IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      7 2
      همه که مثل تو نیستن. این بنده خدا ۴ملیون میگیره هنر منده بعضیها این مقداررا هم ندارن
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      5 2
      خجالت نمیکشی به هموطنت توهین می کنی میگی لیاقت نداری.طرف داره از شش صبح تا شش بعد از ظهر کار قراردادی می کنه یا تو پیک موتوری کار میکنه درامدش چهار تومن هست بی لیاقت نیست .یکی دیگه هم با چاپلوسی و جا نماز آب کشیدن خودشو کشیده بالا حقوق بالا می گیره وبا رشوه گیری خودشو کشیده بالا از نظر تو میشه با لیاقت.
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      4 4
      حقوق 4 میلیونی تو ربطی به برجام نداره ربط به حسن کلید جونت داره که 2 بار بهش رای دادی تا برات 65 تن طلا و 18 هزار میلیادر رو غارت کنه و زمین سوخته و خزانه خالی تحویل بده با کلی بدهی به صندوق های خارجی. بیچاره اقای رییسی . پس صبور باش
  • علی IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    23 13
    با سلام اگه مسئولین درست عمل کنند و بعضی از آنها از موقعیتشان سوء استفاده نکنند ایران نیاز به آمریکا و کشورهای ار و پایی ندارد ما رو گنج هستیم اگر درست خرج شود بایستی با همسایگان تعامل بر قرار کرد امام خوب گفتند نه شرقی نه غربی کاش این کلام منطقی ترحمه می شد
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      3 9
      دوران نفت و گاز در حال پایان هست زیاد دلخوش نباش
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 4
    دقیقا
  • محمدی IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 3
    عالی و با اقتدار. البته باید خسارت یکجانبه عمل کردن به برجام رو بگیریم
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 4
    آقای کوشکی عجله نکنید
  • دانشجو IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    7 4
    حالم از کلمه مذاکره بهم میخوره
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    5 1
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    15 4
    چی شد؟ سه روزه میخواستین بورسو درست کنین!
  • sajadmi IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    13 12
    مرحبااستاد دمت گرم
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      5 5
      استاد حرف خنده داری است اگر استاد بود باید می‌فهمید که آمریکا تمام اروپا را تسخیر کرده و آنها نمی‌توانند حتی یک حرف بدون اجازه آمریکا مطرح کنند .
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    4 0
    خداوند در قرآن بدترین خلایق را همین کفاری معرفی می‌کند که عهد می‌کنند، اما هر بار زیر عهدشان می‌زنند. در آیات 55 و 56 سورۀ انفال می‌خوانیم «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذینَ کَفَرُوا فَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ؛ بی‌‏تردید، بدترین جنبندگان پیش خدا کسانی‌‏اند که کفر ورزیدند و ایمان نمی‏‌آورند»،«الَّذینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فی‏ کُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لا یَتَّقُونَ» همانها که از ایشان پیمان گرفتی، اما هر بار پیمان خود را می‏‌شکنند و [از خدا] پروا نمی‏‌کنند.» همچنین در آیاتی دیگر، آن عده از مؤمنانی که از ترس تهدید دشمن، به سوی آنها شتاب می‌کنند، مریض‌دلان این امت معرفی می‌کند. در آیۀ 52 سورۀ مائده می‌خوانیم «فَتَرَى الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یُسارِعُونَ فیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشى‏ أَنْ تُصیبَنا دائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیُصْبِحُوا عَلى‏ ما أَسَرُّوا فی‏ أَنْفُسِهِمْ نادِمینَ؛ می‌‏بینی کسانی که در دل‌هایشان بیماری است‏، در [دوستی‏] با آنان شتاب می‌‏ورزند، می‌‏گویند: «می‌‏ترسیم به ما حادثه ناگواری برسد.» امید است خدا از جانب خود فتح [منظور] یا امر دیگری را پیش آورد، تا [در نتیجه آنان‏] از آنچه در دل خود نهفته داشته‌‏اند پشیمان شوند.»
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    4 0
    خداوند در این آیات، بدترین خلایق را همین کفاری معرفی می‌کند که عهد می‌کنند، اما هر بار زیر عهدشان می‌زنند. در آیات 55 و 56 سورۀ انفال می‌خوانیم «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذینَ کَفَرُوا فَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ؛بی‌‏تردید، بدترین جنبندگان پیش خدا کسانی‌‏اند که کفر ورزیدند و ایمان نمی‏‌آورند»، «الَّذینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فی‏ کُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لا یَتَّقُونَ»همانها که از ایشان پیمان گرفتی، اما هر بار پیمان خود را می‏‌شکنند و [از خدا] پروا نمی‏‌کنند.» همچنین در آیاتی دیگر، آن عده از مؤمنانی که از ترس تهدید دشمن، به سوی آنها شتاب می‌کنند، مریض‌دلان این امت معرفی می‌کند. در آیۀ 52 سورۀ مائده می‌خوانیم «فَتَرَى الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یُسارِعُونَ فیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشى‏ أَنْ تُصیبَنا دائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیُصْبِحُوا عَلى‏ ما أَسَرُّوا فی‏ أَنْفُسِهِمْ نادِمینَ؛می‌‏بینی کسانی که در دل‌هایشان بیماری است‏، در [دوستی‏] با آنان شتاب می‌‏ورزند، می‌‏گویند: «می‌‏ترسیم به ما حادثه ناگواری برسد.» امید است خدا از جانب خود فتح [منظور] یا امر دیگری را پیش آورد، تا [در نتیجه آنان‏] از آنچه در دل خود نهفته داشته‌‏اند پشیمان شوند.»
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    6 1
    از دیدگاه قرآن، دیپلماسی ذلت، یعنی آنکه به دلیل ترس از تهدید دشمن، دست دوستی به‌سوی آنها دراز کنی و دشمن را همراز خود انتخاب کنی و به جای آن، از همرازان اصلی خود که همان مؤمنان هستند، رویگردان شوی. خداوند در این باره در آیه 144 نساء می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ أَتُریدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَیْکُمْ سُلْطاناً مُبیناً» یعنی ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید، به جای مؤمنان‏، کافران را به دوستی خود نگیرید. آیا می‏‌خواهید علیه خود حجّتی روشن برای خدا قرار دهید؟ و عجیب است که بلافاصله در آیۀ بعد به مسئلۀ منافقان پرداخته، می‌فرماید «إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصیراً» یعنی منافقان در فروترین درجات دوزخ‌اند و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت‏.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    9 6
    نفست از جای گرم در میاد معلومه که تحت فشار نیستی
  • محمد IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    6 1
    اقتصاد باید از مذاکره جدا شود؟ آیا مگر میشود اقتصاد را از سیاست جدا کرد؟ دادوستد با دنیا را مگر میشود از سیاست جدا کرد ؟
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    18 1
    ما هم خیلی دوس داریم اقتصاد از برجام و ارتباط با دنیای خارج جدا بشه تورم تک رقمی بشع و ثبات باشه شما اگه بلدین بسم الله ملت منتظرن
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      4 1
      این کارها حداقل ده سال زمان میبره .......
  • من IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    11 11
    مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا باید امریکا را تحریم کنیم در همه زمینه ها باید فشار اقتصادی ناشی از تحریم را برآمریکا تحمیل کنیم مرگ بر آمریکا
    • ایرانی IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      4 1
      سلام دادش بیا پایین با هم بریم. خواهشا کمی فکر کنید و همین طور ابراز نظر نکنید میفهمی چی میگی ما باید آمریکا را تحریم کنیم...
    • م IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      9 8
      بنده خدا...فشارزندگی و تورم چیکارباهاش کرده که توهم معکوس زده.داداش آمریکا مترو تحریم کرده نه ما امریکا رو.حالاهم اگه بخوایم تحریم کنیم اخه تحریم چی ؟!
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 1
    برجام یک قرارداد یکطرفه وبه ضرر کشور بود وضمانت اجرایی نداشت .آقای رییسی خودش را معطل برجام نکند .برجام ابتکار دولت قبل یعنی روحانی بوده وباشکست مواجه شده است.اقای رییسی باید بگوید من برجام راقبول ندارم وباابتکار جدید ومستقیم هم باآمریکا وهم بادیگر کشورها واردگفتگو برای منافع نظام وکشور شود.آمریکا کشوری نیست که مجانی معامله کند.معامله یک عمل دادوستد است وچه فروشنده وچه خریدار بردیگری تسلط ندارد.کشورما ومردم دارای یک منابعی هستند وکشور آمریکا ومردمش هم دارای یک منابعی هستند.این منابع باید مبادله شود.برنامه هسته ای بهانه است وهمه هم می دانند که ما اهل بمب ساختن نیستیم.مشکل بایدریشه ای حل شود درعین حال باید وضعیت دفاعی وضد جاسوسی هم قوی باشد .
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 1
    دستور خدا این است که حتی پیمان اول را هم نباید بست که ما با آمریکا پیمان بستیم. حال باز هم آنها نقض عهد کردند و زیر تعهدشان زدند و باز هم می‌گوییم چه اشکال دارد پیمان مجدد ببندیم و برای آن آیه قرآن را هم تحریف می‌کنیم. در حالی که حتی اگر آیه قرآن هم این دستور را نداده بود، عقل می‌گوید: اینها که در تاریخ به هیچ عهدی پایبند نبودند، نباید با آنها پیمان بست. صفات آمریکا کاملاً روشن است اینها با متحدان اروپایی‌شان هم نقض عهد می‌کنند. آن وقت ما می‌خواهیم باز با آنها مذاکره کنیم و برای توجیه آن معنی و مفهوم آیات قرآن را تغییر می‌دهیم.
  • . IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 1
    از دیدگاه قرآن، دیپلماسی ذلت، یعنی آنکه به دلیل ترس از تهدید دشمن، دست دوستی به‌سوی آنها دراز کنی و دشمن را همراز خود انتخاب کنی و به جای آن، از همرازان اصلی خود که همان مؤمنان هستند، رویگردان شوی. خداوند در این باره در آیه 144 نساء می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ أَتُریدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَیْکُمْ سُلْطاناً مُبیناً» یعنی ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید، به جای مؤمنان‏، کافران را به دوستی خود نگیرید. آیا می‏‌خواهید علیه خود حجّتی روشن برای خدا قرار دهید؟ و عجیب است که بلافاصله در آیۀ بعد به مسئلۀ منافقان پرداخته، می‌فرماید «إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصیراً» یعنی منافقان در فروترین درجات دوزخ‌اند و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت
  • . IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    4 0
    خداوند در این آیات، بدترین خلایق را همین کفاری معرفی می‌کند که عهد می‌کنند، اما هر بار زیر عهدشان می‌زنند. در آیات 55 و 56 سورۀ انفال می‌خوانیم «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذینَ کَفَرُوا فَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ؛بی‌‏تردید، بدترین جنبندگان پیش خدا کسانی‌‏اند که کفر ورزیدند و ایمان نمی‏‌آورند»، «الَّذینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فی‏ کُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لا یَتَّقُونَ»همانها که از ایشان پیمان گرفتی، اما هر بار پیمان خود را می‏‌شکنند و [از خدا] پروا نمی‏‌کنند.» همچنین در آیاتی دیگر، آن عده از مؤمنانی که از ترس تهدید دشمن، به سوی آنها شتاب می‌کنند، مریض‌دلان این امت معرفی می‌کند. در آیۀ 52 سورۀ مائده می‌خوانیم «فَتَرَى الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یُسارِعُونَ فیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشى‏ أَنْ تُصیبَنا دائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیُصْبِحُوا عَلى‏ ما أَسَرُّوا فی‏ أَنْفُسِهِمْ نادِمینَ؛می‌‏بینی کسانی که در دل‌هایشان بیماری است‏، در [دوستی‏] با آنان شتاب می‌‏ورزند، می‌‏گویند: «می‌‏ترسیم به ما حادثه ناگواری برسد.» امید است خدا از جانب خود فتح [منظور] یا امر دیگری را پیش آورد، تا [در نتیجه آنان‏] از آنچه در دل خود نهفته داشته‌‏اند پشیمان شوند.» در یکسری آیات، از تولّای نسبت به کفار پرهیز می‌دهد و از سوی دیگر مهم‌ترین شاخصه حزب‌الله را تولّای نسبت به خدا، رسول الله و خاندان عترت معرفی می‌کند: «وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ؛و هرکه خدا و پیامبر او و کسانی را که ایمان آورده‌‏اند ولیّ خود بداند، [پیروز است‏، چرا که‏] حزب خدا همان پیروزمندانند.»
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 1
    نابغه امریکا برگرده به برجام یعنی دسترسی به مکانیسم ماشه .....امریکا از همون بیرون برجام تحریم ها را برداره نمیخواد بیاد تو برجام.....
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 0
    چرا دارن زیر دو شرط جبران خسارت و تضمین عدم تکرار میزنن!! دیگه حرفی ازش نمیزنن فقط میگن آمریکا برگرده به تعهداتش عمل کنه!!!!!
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    5 5
    آمریکا باید خواب مذاکره ای مثل برجام ببیند. این جمله ی بهتری بود.
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    15 3
    آمریکا اگه میخواست به تعهداتش پایبند باشه همون اول زیرش نمیزد. واقعا بعضیا از مذاکره برجام عبرت نگرفتن؟
  • DE ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    5 3
    خدایش درست میگه
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    7 2
    آمریکای جنایتکار که بارها ثابت کرده که به تعهداتش عمل نمی کنه و مشکلش اصل جمهوری اسلامی ایرانه ، ماها چرا بیدار نمی شیم؟
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    9 0
    هرکارکه می دانید درست است انجام دهید تااین فشارطاقت فرسا وغیرقابل تحمل راازروی مردم مخصوصاقشرکم درامدبردارید
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 1
    احسنت
  • D.d IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 0
    رابطه خود را با همسایگان ،علی الخصوص مسلمانان اصلاح کنیم،رابطه صحیح با کشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشیم،اتحاد درست بین شیعه و سنی ایجاد کنیم،خدا را در نظر بگیریم و برای قوی شدن کشور تلاش کنیم،شرق وغرب به دنبال منافع خود است،اگر بخواهیم می توانیم...قوی نباشیم سر فرود نمیارند
  • ع IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    اونایی که موافق نوکری آمریکا هستن به قرآن برگردن...
  • احدی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    مرگ بر آمریکای جنایتکار
  • ابو نوری IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 2
    بارک الله آدم عاقل. احسنت و خداوند امثال این استاذ عزیز زیاد کند. آمریکا شیطان بزرگ است و این صفت برای همه ملت‌ها نمایان آشکار شده است.
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    عرضه داشته باشید مذاکره نکنید این مسخره بازی چیه وقتی ضرر دار چرا میرید خودشونم واقعا نمیدونن دارن چیکار میکنن
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    هدف امریکا ا مذاکره مستقیم جستجوی افراد لغزنده که بتواند با وعده وعید همکاری انها را جلب کند و رخنه در گروه مذاکره کند. سوابق امریکایی ها نشان داده در فاسد کردن افراد مهارت های زیادی دارند.
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    4 4
    شما چکاره این ملکتید که اینجوری اعلام نظر می کنید.
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    منفعتش به خطر میافتد
  • نیما HK ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    برجام اگر فایده داشت وضع مردم الان این نبود وباید خیلی وضع بدتر مذاکره بیشتر با آمریکا فقط وقت مردم و دولت می گیرد هرچه ما به آمریکا بیشتر امتیاز بدهیم آنها بیشتر میخواهند هدف نهایی اینها عراق یا لیبی کردن ایران و گرفتن توان موشکی ایران هست ولی کور خوندن
  • حسین حسین زاده فومنی DE ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    واقع کلام این است که جمهوری اسلامی ایران دیگر از مرز تحریم گذشته است و دوران نسخه بی معنای تحریم پیچیده شده است . این دولت عزیز بر خلاف دولت بی تدبیر و مفلوک روحانی ذلت پذیر و اهل تسلیم نیست و از هر نوع زبان تند و کلام خشن و حتی اخم نا بجای غربی ها پاسخ مقتدرانه و دلایل قاطع دارد و با کیمیای قدرت منطق از اصول خود جانانه و عزتمندانه دفاع و در مسیر احقاق حق خود به جد تلاشمندبوده و سازش پذیر و عقب گرا نیست . دولت مردمی جناب رئیسی بایستی با همه توان ظرفیت های هسته ای را در ابعاد مختلف چه در بحث به روز کردن سانتریفیوزها و چه در موضوع ذخایر غنی سازی و چه در مورد سطح ارتقای درصد غنی سازی و چه در مسئله توسعه و تحکیم و ایمن سازی مراکز آن در مکان های دور از یکدیگر و چه در باره پیشرفت علمی و تقویت تحصیل دانش و فنون انرزی هسته ای صلح آمیز لحظه ای توقف و درنگ ننماید . و از فرصت های زود گذر بهره بهینه ببرد و در این رابطه از هر گونه انتقاد و اعتراض و بر پائی اجلاس و مواضع منفی و تهدیدات سراب گونه آمریکا و اروپا هراس ناک نباشد . چرا که کلید برتری از هر جهت در دست ایران است و آنانند که با نهایت التماس در این زمینه به سمت ایران خواهند آمد . اینکه میگویند زمان به نفع ایران نیست و وقت محدود است شگرد شیادی گری آنها بوده و دروغ می گویند .
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 2
    بسه بابا. شماها بالخره دیر یا زود مجبور خواهید شد جام زهر را خورده و با کدخدا بسته و برجام ۲ را امضا کنید انشالله
  • مهدی IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 1
    این نمیخوان ایران پیشرفت کنه هشت سال کلید حسن قفل باز نکرد اقای ریئسی راه حسن جان نرو ما که عمرمون تموم شده با هربدبختی نسل جوان بذارن تعم این برجام بکشه
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    4 1
    نکشی آمریکا را با مذاکره مستقیم
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    آمریکا اسراییل وعربستان آخرین نفسهایشان را میکشند ومذاکرات وبرجامی اگر ایران مجددا شروع کند،عملا نفس عمیق وزیادی به این دشمنان میدهید
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 1
    ،با دیپلماسی به همه چی میشه رسید...رفاه مردم ببینید
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    تجریه اثبات کرده که آمریکایی ها تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند دست از تحریم علیه ایران و ایرانیان بر دارند ، مذاکره با غرب و آمریکایی ها بی نتیجه و مضرر زیان بار خواهد بود برای ایران و ایرانیان .. دولت محترم به خوبی فهمیده نباید روی مذاکره حسابی باز کند .. معطل ماندن برای مذاکرات بی حاصل زیان بار و کشور را از حرکت باز می دارد .. راه حل مشکلات ایران در داخل کشور که با همت و تدبیر دولت و مردم قابل رفع و بر طرف شدن ..
  • ن IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    معلوم شد خیلی ها از نداری مردم خوشحال هستند چون تحریم براشون نون نداره
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    به محض شروع(مذاکرات وبرجام)نفس تازه ای به(آمریکا،اسرائیل وعربستان)داده میشود-همین حالا وچندین ساله بااسم(مذاکرات،برجام وانواع گزینه ها)نفس میکشند
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    مذاکره مستقیم با امریکا ممنوع ست کاهش تنش با دنیای غرب ممکن نیست این جملات موجب خوشحالی پوتین و چین میشود و همزمان بدبختی ایران و مردم را تضمین میکند
  • مجید IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    این آقای کوشکی چه کاره هستند
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    جناب کوشکی چند میگیری گریه کنی؟ برادر من پیامبر اسلام ص با دشمن و کافر مذاکره می کرد. وقتی منافع و حقوق مردم در میان است. این سیاست کاری ها یعنی چه؟ ما با کمونیست چینی رابطه داریم ولی با کشور دیگه نه. چرا مردم به این روز انداختید. چرا در دام سیاست های و سناریو ددیگر کشورها گرفتاریم. قدرت یعنی رفاه مردم قدرت یعنی ارامش. نه اینکه مردم دایم از تورم بیکاری فقر در عذاب باشند. جمعیت کشور به صفر و زیر صفر برسد و ما تمرکزمان بر عدم مذاکره باشد. بهتر است عقلانی فکر کنیم امریکا هم غلطی با مذاکره نمی تواند بکند.
  • ناشناس IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    نظر اقاي كوشكي و ديگر نظرات كاربران گرامي درست لطف كنيد به كشورهاي ژاپن كره جنوبي عراق و كشورهايي كه به ايران بدهكار هستند بگوييد چرا پول ايران را نمي دهيد و كشورهايي كه كالا به ما نمي فروشند
  • مرتضی IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    دوست داشتید مذاکره کنید دوست نداشتید مذاکره نکنید فقط نمی دونم چرا مردم باید سفره شان کوچک بشه هی سفره مسولین بزرگتر مشکل اینه
  • سینا IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    اصلا هر نوع مذاکره با غرب حرام هست .و غنی سازی و ساخت اورانیوم حق ما هست .غلط کردند .امریکا جرات نداره به سگ بیمارش اروپا میگه بگیر .نمدونه ما شیر هستیم .
  • محمود IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    متاسفانه آقای کوشکی هم مانند بسیاری از تحلیلگران جمهوری اسلامی ابتدا به منافع شخصی خود و ارتقای جایگاه خود در حکومت جمهوری اسلامی فکر میکند و برایش ارتقای سطح اجتماعی و اقتصادی مردم ایران جزء آخرین اولویت هاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس