کد خبر 1294609
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۳
استقبال روسیه از برگزاری دور جدید مذاکرات وین

سفیر روسیه در وین از توافق صورت گرفته در خصوص برگزاری دور جدید مذاکرات برای از سرگیری اجرای برجام استقبال و عنوان کرد که این گفت‌وگوها راه را برای رفع تحریم‌های آمریکا باز می‌کند.

به گزارش مشرق، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات روس در مذاکرات برجامی را برعهده دارد چهارشنبه شب در توئیتی نوشت: مذاکرات وین درباره از سرگیری اجرای برجام ۲۹ نوامبر برگزار می‌شود. این تصمیم جمعی که از مدت‌ها پیش مورد انتظار بود راه را برای رفع تحریم‌های آمریکا باز می‌کند.

اتحادیه اروپا دقایقی پیش با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام هشتم آذر به صورت حضوری در وین از سر گرفته می‌شود و شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است که این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و گروه چهار به علاوه یک، برگزار خواهد شد.

ریاست این نشست بر عهده انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها پیرامون بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

پیش‌تر علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هم در توئیتی نوشته بود:‌ در تماس تلفنی با مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز هشتم آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

باقری و مورا هفته پیش درباره از سرگیری مذاکرات وین توافق کرده بودند. تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر گفته بود که دور جدید مذاکرات از نقطه بن‌بست گفت‌وگوهای قبل پیگیری نخواهد شد.  وی بیان کرد که آمریکا باید نشان دهد که اراده جدی برای بازگشت به برجام دارد. ما خیلی مشتاق بازگشت آمریکا به برجام به صرف بازگشت نیستیم. مهم این است که نتیجه بازگشت آیا به نفع ایران خواهد بود یا خیر. آیا در راستای لغو تحریم‌ها باز خواهد گشت یا در راستای ایجاد محدودیت‌های جدید.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس