کد خبر 1294616
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰
آمریکا: توافق فوری در خصوص برجام امکان‌پذیر است - کراپ‌شده

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در دور هفتم مذاکرات وین که از ۲۹ نوامبر از سر گرفته خواهد شد، شرکت خواهد کرد.

به گزارش مشرق، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا(معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا)، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم های غیرقانونی و غیر انسانی، در روز ۸ آذر در وین مورد موافقت قرار گرفت.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشست خبری در پی اعلام معاون سیاسی وزیر خارجه ایران  مبنی بر اعلام تاریخ آغاز مذاکرات افزود که ما از اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه آنها با تمام طرفها صحبت کرده اند، استقبال می کنیم و هفتمین دور مذاکرات برای پایبندی متقابل و مشترک به تعهدات برجامی در روز دوشنبه ۲۹ نوامبر از سر گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد که (رابرت) مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ریاست هیات آمریکایی را در این مذاکرات به عهده خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که معتقدیم اگر ایرانی ها جدی باشند می توانیم در مدت زمان کمی به توافق برسیم.

پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱،  دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند.

این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد. دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس  جمهور سابق امریکا از برجام است،به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده اما همچنان می گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 0
    پس شرط اول لغو تحریم و بعدش راستی آزمایی و بعد از تایید توسط مجلس امکان بازگشت آمریکا به برجام بررسی میشود چی شد؟؟ اون برای دوران روحانی بود؟؟
  • IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 0
    مهمترین و اساسی ترین رکن این دور از مذاکرات که قطعا و یقینا با دورهای قبلی باید تفاوت داشته باشد پایاپای بودن آن است به هیچ وجه نباید انجام تعهد طرف مقابل به آینده ای ولو چند روزه موکول شود تعهد در قبال تعهد و نقض عهد در برابر نقض عهد یعنی مثلا اگر ما در مورد درصد غنی سازی برای برگشت به 3.67 متعهد میشویم بایستی همان روز هم آمریکا اجازه ی آنبلاک داراییهای مسدود شده ی ایران را بدهد که اگر غیر این بکند مثل دوره ی اوباما، بلافاصله ایران هم انجام این تعهد را متوقف کرده و به قبل برگردد تنها تضمین مذاکره با غرب و آمریکا همین است والا کری یا بایدن یا فلانی امضا میدهد و تضمین میدهد اینها هیچ ارزشی نداشته و ندارد کمااینکه جمهوری خواهان از همین الان به پاره کردن تعهد بایدن هشدار داده اند.
  • علی IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 0
    وزارت خارجه باید در این موردموضع گیری کند.مگر قرار نبود با 4 کشور مذاکره کنیم.نه با امریکا و 5 کشور.
  • محمدایوب IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 0
    آمریکا بداند آن به ظاهر مرد ریش طوسی غربگدا رفت. آن که اوباما گاو چران را مودب دید رفت آن که دائم از تحریم می‌گفت رفت انکه دائم از برجام می‌گفت رفت انکه منتظر آمدن بایدن کودن بود رفت انکه بایدن غشو را حر می دید رفت انکه بستن با کدخدا را به اتکابه خدا ترجیح میداد رفت آن دیپلمات سوسول که سربازی خود را در آمریکا گذرانده بود رفت انکه نمک گیر شما بود رفت انکه عاشق کری وقدم زدن با او بود رفت انکه در بالکن هتل کوبورگ سلفی می‌گرفت رفت انکه ازبمب آمریکا می ترسید رفت انکه ادعای زبان دانی داشت رفت انکه کلاه گشاد سرش گذاشتید رفت. حالا مردی آمده تکیه بر خدا دارد. مردی آمده امام رضا دارد مردی آمده ترس از خدا دارد نه کدخدا مردم همه چیز او هستند نه برجام با کدخدا. او از مردم نمی‌ترسد به میان آنها میرود صبح جمعه در پای منقل نمی فهمد صبح جمعه در میان مردم گوش میکند میفهمد. مردی هم آمده که ازبمب آمریکا نمی ترسد پایش را توسط بمب نوکر آمریکا از دست داده نه سربازیش در آمریکا بلکه بسیجی زیر آتش وگلوله گذرانده.سلفی با شهدا افتخارش بوده نه کری نشست وبرخواستش با خانواده شهدا هست و نه با موگرینی واشتون. عشق او آمریکا نیست عشق او خداست آمریکا را نه کدخدا بلکه ریز می بیند میگی نه از سپاه بپرس
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 0
    دوباره تله برجام ودوباره بی ثباتی گذشته ودوباره هزینه واینبار برای همیشه!تنها راه نجات( ازتله برجام به عناوین مختلف گام به گام وبالمره و....)اگر واقعا بفکر جیبهای خودتان نیستید وبفکر(اینده کشور ومعصلات بی آبی وجنکهای اینده برسرآب واستقلال،اقتدار،خودکفایی،اسلام ومسلمین،ایران ومردم....)هستید!تنها راه نجات ازاستکبار شرق وغرب(رسیدن به بمب اتم وامادگی دفاعی هرحمله ازسوی دشمنان) هست
  • سید فروزان CH ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 0
    غلط کردی شرکت میکنی خودشان را دعوت می‌کنند به مذاکره ، یارو را به ده راه نمیدادند سراغ کدخدا را میگرفت
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس