کد خبر 1292609
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴
هشدار آب‌وهوایی در آستانه اجلاس اقلیمی گلاسکو

اداره هواشناسی انگلیس در آستانه برگزاری اجلاس بین‌المللی آب‌وهوایی گلاسکو که کمتر از ۴۸ ساعت دیگر با حضور رهبران کشورهای جهان آغاز خواهد شد، چندین هشدار آب و هوایی و بارش‌های سیل‌آسا صادر کرده است.

به گزارش مشرق، این نهاد انگلیسی برای بیشتر مناطق کشور هشدار  «زرد» که نخستین سطح از سه مرحله‌ تشدید وضعیت آب و هوایی بشمار می‌رود صادر کرده است. در ولز هم دو هشدار و برای اسکاتلند هم که میزبان اجلاس آب و هوایی است چهار هشدار صادر کرده است.

انگلیس از جمله کشورهایی است که به دلیل وقوع طوفان‌های فصلی دریایی، دائماً با بارش شدید باران و سیل‌های مخرب مواجه می‌شود.

دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط در انگلیس اگرچه به دلیل اتخاذ تدابیر جدی برای مقابله با این سوانح طبیعی، به میزان قابل‌توجهی تلفات انسانی را کاهش داده‌اند اما باز هم قادر به مقابله با تمامی ابعاد مخرب این سوانح نیستند.

این هشدارها درحالی صادر می‌شود که سران کشورهای جهان در کنار کارشناسان و فعالان زیست محیطی از روز دوشنبه در گلاسکو گردهم خواهند آمد تا در چارچوب بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی گلاسکو (کاپ ۲۶) درباره ادامه حیات موافقتنامه زیست محیطی ۲۰۱۵ پاریس که در آن کشورها متعهد به کاهش دمای هوا شده‌اند بحث و تبادل نظر کنند.

کارشناسان نشست کاپ ۲۶ در گلاسکو را آخرین فرصت برای کاهش روند گرم شدن کره زمین تا حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میزان پیش از دوره صنعتی شدن زمین می دانند.

پیمان پاریس پیمان جهانی مربوط به آب و هوا و گرم شدن کره­ زمین است که متعاقب کنفرانس ۲۰۱۵ پاریس راجع به تغییرات آب و هوایی ذیل «کنوانسیون چتری (کادر) ملل متحد پیرامون تغییرات آب و هوایی ۱۹۹۲» به تصویب رسید.

گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی یکی از نتایج مخرب صنعتی شدن کشورها و افزایش تولید گازهای گلخانه ای است که کشورها را از دهه ۷۰ میلادی (متعاقب کنفرانس استکهلم) و دهه ۹۰ (کنفرانس ریو) بر آن داشته است نسبت به موضوعات زیست محیطی با اهمیت بیشتری برخورد کرده و در قالب پیمان های زیست محیطی نظیر کنوانسیون چتری (کادر) ملل متحد پیرامون تغییرات آب و هوایی ۱۹۹۲ و پیمان پاریس ۲۰۱۵ با متعهد کردن کشورها گامی در جهت مهار میل افسارگسیخته کشورها به توسعه و توجه دادن به هنجارهای زیست محیطی بردارند.

نخست وزیر انگلیس شانس موفقیت اجلاس آب و هوایی گلاسکو را تنها ۶۰ درصد ارزیابی کرده است.  بوریس جانسون که میزبانی این اجلاس را برعهده دارد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که در نتیجه اجلاس گلاسکو بتوان به هدف‌گذاری تعیین شده درباره حفظ دمای زمین تا ۱.۵ درجه بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن و توقف انتشار گازهای کربنی تا سال ۲۰۵۰ دست یافت.

وی افزود: ما در اجلاس آب و هوایی گلاسکو باید اطمینان حاصل کنیم که رهبران جهان گردهم آمده و تعهدات لازم در این زمینه را بپذیرند. جانسون بیان داشت که جامعه بشری در گرداب بحران آب و هوایی گرفتار است. وی به عناصری چون بی‌تفاوتی، اختلافات سیاسی و عدم اراده برای مقابله با تغییرات اقلیمی به عنوان برخی از مشکلات دستیابی به توافق در اجلاس آب و هوایی گلاسکو اشاره کرد و افزود که این اختلافات باید به طور یکپارچه کنار گذاشته شود. وی با این حال افزود که بحران تغییرات آب و هوایی قطعا در اجلاس گلاسکو متوقف نمی‌شود، بلکه در بهترین حال روند آن کاهش می‌یابد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس