کد خبر 1293491
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
گوترش: شکست اجلاس گلاسکو حکم مرگ بشر است

دبیر کل سازمان ملل متحد در اجلاس آب و هوایی گلاسکو با بیان اینکه جهان در مسیر فاجعه اقلیمی حرکت می‌کند هشدار داد که شکست اجلاس پیش رو گزینه نیست بلکه حکم مرگ بشر است.

به گزارش مشرق، آنتونیو گوترش گفت: سیاره ما از ته اقیانوس‌ها تا قله کوه‌ها با آب شدن یخ‌ها و تشدید اوضاع آب و هوایی در حال دگرگونی است. سرعت افزایش سطح آب اقیانوس‌ها دو برابر ۳۰ سال گذشته است. اقیانوس‌ها بیش از هر زمان دیگری گرم شده‌ و جنگل‌های امازون بیش از میزانی که کربن جذب، تولید می‌کنند.

وی افزود: این اجلاس درحالی برگزار می‌شود که ما به سمت فاجعه اقلیمی حرکت می‌کنیم. به گفته این مقام سازمان ملل، تعلل در مقابله با بحران اقلیمی برای برخی جزایر گزینه محسوب نمی‌شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد از تعهد برخی کشورها برای توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ استقبال اما تصریح کرد که اقدامات بیشتری برای جلوگیری از تشدید این فاجعه باید صورت گیرد. وی بیان داشت که ارتش آب‌وهوایی که از سوی جوانان فعال محیط زیست شکل گرفته پویشی توقف ناپذیر است. «آن ها فربه تر و صدای‌شان بلندتر شده است.» گوترش گفت به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد که در کنار آن ها ایستاده است.

وی سپس عنوان کرد کشورهای عضو گروه ۲۰ که دو روز گذشته در شهر رو ایتالیا گردهم آمده بودند ۸۰ درصد از کل دی اکسید کربن جهان را تولید می‌کنند و در این زمینه مسئولیت بیشتری دارند. دبیرکل سازمان ملل متحد بر همین اساس خواستار تشکیل سالانه اجلاس آب و هوایی شد تا تعهدات جدید مقابله با تغییرات اقلیمی مرور شود. اجلاس بین المللی آب و هوایی هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود.  

وی با بیان اینکه تغییرات اب و هوایی در صدر فهرست نگرانی مردم در سراسر جهان قرار دارد افزود: باید به این نگرانی‌ها گوش فرا دهیم و اقدام کنیم. من از جانب این نسل و نسل آینده از شما می‌خواهم همبستگی را انتخاب کنید، از آینده خود محافظت کنید و بشریت را نجات دهید.

بیست و ششمین اجلاس بین المللی آب و هوایی ساعاتی پیش در شهر گلاسکو آغاز به کار کرد. سران و مقام‌های ارشد کشورها گردهم آمده‌اند تا در چارچوب این اجلاس درباره ادامه حیات موافقتنامه زیست محیطی ۲۰۱۵ پاریس که در آن کشورها متعهد به کاهش دمای هوا شده‌اند بحث و تبادل نظر کنند.

این اجلاس تا جمعه هفته آینده در گلاسکو ادامه خواهد داشت. کارشناسان نشست کاپ ۲۶ در گلاسکو را آخرین فرصت برای کاهش روند گرم شدن کره زمین تا حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میزان پیش از دوره صنعتی شدن زمین می دانند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس