پایان نشست سران اجلاس گلاسکو؛‌ آیا قفل بحران اقلیمی شکسته می‌شود؟

آخرین روز از نشست سران کشورها در اجلاس بین‌المللی آب‌وهوایی گلاسکو درحالی به پایان رسید.

به گزارش مشرق، امروز سه‌شنبه دومین روز از بیست‌وششمین اجلاس‌ آب وهوایی سازمان ملل متحد در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار شد و سران کشورها درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به توافقاتی دست پیدا کردند.

بالغ بر ۹۰ کشور جهان به طرحی ملحق شده‌اند که بر اساس آن میزان انتشار گاز متان را تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش دهند. متان پس از دی اکسید کربن دومین گاز گلخانه‌ای اصلی است. این گاز نسبت به دی اکسید کربن از قابلیت جذب میزان بالاتری از گرما برخوردار است اما سریعتر در اتمسفر تجزیه می‌شود.

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این باره گفت: «متان یکی از گازهایی است که می‌توانیم به سرعت [میزان انتشار آن را] کاهش دهیم.» وی افزود که کاهش میزان انتشار گاز متان سریعا روند گرمایش زمین را کُند خواهد کرد. به گفته رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا «حدود ۳۰ درصد» از گرمایش کره زمین از زمان انقلاب صنعتی تاکنون به علت انتشار گاز متان روی داده است.

پایان نشست سران اجلاس گلاسکو؛‌ آیا قفل بحران اقلیمی شکسته می‌شود؟

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز درباره تعهد بیش از ۸۰ کشور جهان به کاهش میزان انتشار گاز متان گفت که ۷۰ درصد از تولیدناخالص داخلی جهان متعلق به این کشورها است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا اواسط سپتامبر (اواخر شهریور) اعلام کرده بودند که در حال همکاری با یکدیگر برای کاهش میزان گاز متان هستند.

کانادا، کره جنوبی، ویتنام، کلمبیا و آرژانتین از دیگر کشورهایی هستند که متعهد به کاهش ۳۰ درصدی میزان انتشار گاز متان تا سال ۲۰۳۰ شده‌اند. برزیل هم از جمله کشورهای جدیدی است که به این پیمان پیوسته و یکی از پنج تولیدکننده بزرگ‌ گاز متان در جهان به حساب می‌آید. با این حال چین، روسیه و هند که از تولیدکنندگان اصلی متان هستند، این تعهد را امضا نکردند.

در تحولی دیگر، بیش از ۱۰۰ کشور جهان متعهد شدند تا سال ۲۰۳۰ به جنگل‌زدایی پایان دهند و در راستای احیای آن اقدام کنند. کشورهای شرکت‌کننده در پروژه مقابله با تخریب جنگل‌ها از جمله آلمان و تمامی اتحادیه اروپا صاحب ۸۵ درصد جنگل‌های دنیا؛ حدود ۳۴ میلیون کیلومتر مربع هستند. این کشورها در دومین روز کنفرانس اقلیمی گلاسکو متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ به تخریب جنگل‌ها خاتمه دهند. در میان این کشورها دارندگان بزرگترین جنگل‌های دنیا از جمله کانادا، روسیه، برزیل، کلمبیا، اندونزی، چین، نروژ و جمهوری کنگو نیز حضور دارند.

جنگل‌ها به عنوان ریه‌های کره زمین شناخته می‌شوند. آنها سالانه حدود یک سوم از دی اکسید کربنی را که توسط انسان‌ها تولید می‌شود، از بین می‌برند. اما این ریه‌ها به سرعت رو به تحلیل هستند. در هر دقیقه یک زمین جنگلی به وسعت حدود ۲۷ زمین فوتبال از بین می‌رود. علت این امر ساخت و ساز خانه و خیابان و نیز توسعه زمین‌های کشاورزی به منظور کشت یا دامپروری است.

بایدن: هرتصمیمی باید ما را به توقف تولید گازهای گلخانه ای نزدیک تر کند

رئیس جمهوری آمریکا امروز در نشست "دنیای بهتری بسازیم" که در حاشیه اجلاس گلاسکو برگزار شد اظهار داشت هر تصمیمی که در این دهه حیاتی تا سال ۲۰۳۰ می گیریم، باید ما را به مسیر پایدار توقف تولید گازهای گلخانه ای نزدیک تر کند.

وی گفت کشورها از زمان آغاز پروژه های زیرساختی خود باید به انرژی تجدید پذیر و سبز و مبارزه با تغییرات اقلیمی اولویت دهند.

رئیس جمهوری آمریکا وعده داد با توجه به استانداردهای بالا، زیرساخت هایی خواهیم ساخت که به رشد جوامع کمک کند.

وی با تاکید بر اهمیت شفافیت وعده داد که با کمک و پاسخ به نیازهای کشورهای درحال توسعه به جای دیکته کردن پروژه ها از فاصله دور، می توانیم بیشترین تاثیر را بر آنهایی که بیشترین نیاز را دارند، داشته باشیم.

بایدن اضافه کرد که با اتحاد برای ایجاد تغییر در زندگی مردم در سراسر جهان، ما باید نشان دهیم که دموکراسی بهترین روش برای نتیجه گرفتن است.

وی سپس به پنج نکته در سرمایه گذاری ها در زیر ساخت ها اشاره کرد و گفت که هر پروژه باید در مقابل آب و هوا انعطاف پذیر باشد و آغاز هر پروژه باید بر اساس چشم انداز آب و هوا باشد.

پایان نشست سران اجلاس گلاسکو؛‌ آیا قفل بحران اقلیمی شکسته می‌شود؟

به گفته وی، طراحی زیرساخت های جدید حمل و نقل باید با توجه به افزایش سطح آب دریاها باشد. زیرساخت های دیجیتالی باید به گونه ای ساخته شود که در مقابل شرایط هوایی شدید مقاومت کند.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه در این دهه باید در انرژی خورشیدی و باد سرمایه گذاری بیشتری شود، باز هم وعده داد  در این راستا، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا همکاری جدیدی با آفریقای جنوبی را اعلام می کند تا اقتصاد این کشور را سریع تر به اقتصادی با انرژی پاک تبدیل کند.

بایدن با بیان اینکه آفریقای جنوبی بزرگ ترین تولید کننده گازهای گلخانه ای در قاره آفریقا است، این امر را به دلیل وابستگی زیاد این کشور به زغال سنگ برای انرژی دانست و وعده داد که با تعطیلی نیروگاه های زغال سنگ و کمک به آفریقای جنوبی برای استفاده از انرژی پاک، به همراه کشورهای گروه ۷ به کشورهای درحال توسعه کمک می کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه تمام پروژه های ما باید با همکاری نزدیک کشورهایی باشد که این پروژه ها در آنها اتفاق می افتد، افزود که  پروژه ها تنها زمانی موثر خواهند بود که از سوی جوامع مورد استقبال قرار گیرند و امتیازها برای جوامع باید مساوی و فوری باشند.

نامیبیا، قربانی تغییرات اقلیمی

«هاگه گینگوب» رییس جمهور نامبیا در نشست امروز با بیان اینکه شرایط اقلیمی تغییر کرده تصریح کرد کشورش قربانی تغییرات آب و هوایی است. وی بر همین اساس اعلام آمادگی کرد که در طرح‌های زیست محیطی در کنار سایر کشورها متعهد شود.

پایان نشست سران اجلاس گلاسکو؛‌ آیا قفل بحران اقلیمی شکسته می‌شود؟

نخست وزیر انگلیس و هند هم در میزگردی مشترک بر اهمیت استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع تولید برق جایگزین تاکید کردند. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت: زمانی که کودک بودم ۸۰ درصد برق انگلیس از طریق زغال سنگ تامین می‌شد؛ زمانی که شهردار لندن شدم ۴۰ درصد برق کشور از زغال سنگ تامین می‌شد؛ امروز این رقم به یک درصد رسیده و تا سال ۲۰۲۴ به صفر خواهد رسید.

وی افزود که تا سال ۲۰۳۰ تولید خودروهای جدید با سوخت فسیلی در انگلیس متوقف می‌شود و تا سال ۲۰۳۵ تولید گازهای گلخانه‌ای در تمام نیروگاه‌های برق کشور به صفر می‌رسد. این‌ دستاوردها به گفته او از طریق فناوری و نوآوری‌های بشری محقق خواهد شد.

جانسون هدف اصلی این نشست را تامین منابع مالی برای بهره‌گیری از فناوری‌های جدید زیست محیطی در راستای کاهش تصعید گازهای گلخانه‌ای دانست. او در این رابطه اشاره کرد که به زودی سوار هواپیمایی می‌شود که ۳۵ درصد از سوخت زیستی استفاده خواهد کرد؛ این درحالیست که به گفته نخست وزیر انگلیس استفاده از ۱۰ درصد سوخت زیستی در هدف‌گذاری جهانی سال ۲۰۳۰ تعیین شده است. جانسون این میزان را رقت‌انگیز توصیف کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که این اجلاس در پنج زمینه حمل‌ونقل، فولاد، هیدروژن، کشاورزی و نیروگاه‌های برقی شاهد توافقات تعیین کننده باشد. به گفته وی ۵۰ درصد انرژی در انگلیس از طریق منابع تجدید پذیر تامین می‌شود. وی با این حال این میزان را کافی ندانست و گفت  که یک ساعت تابش خورشید برای تامین برق سال کل زمین کافیست.

پایان نشست سران اجلاس گلاسکو؛‌ آیا قفل بحران اقلیمی شکسته می‌شود؟

در ادامه اجلاس، رهبران سایر کشورها نیز هشدارهایی را درباره تعلل اجرای تعهدات زیست محیطی مطرح کرده و نسبت به فاجعه اقلیمی هشدار دادند. در پایان نخست وزیر انگلیس به عنوان میزبان سران خلاصه‌ای را از دستاوردهای دو روز گذشته برای خبرنگاران تشریح کرد. وی با بیان اینکه محتاطانه به دستیابی توافق اقلیمی امیدوار است بیان داشت که ادامه اجلاس را طی دو هفته آینده زیر نظر خواهد داشت تا از وعده‌های مطرح شده سران منحرف نشود. جانسون به کارشناسان بین المللی که از فردا (چهارشنبه) مسائل فنی را پیگیری می‌کنند گفت: نگاه جهان به نتیجه کار شماست.

جانسون به کنایه اجلاس گلاسکو را به مسابقه فوتبال تشبیه کرد و گفت که حساب کار تا الان ۵-۱ به نفع تغییرات اقلیمی است؛ اما ابراز امیدواری کرد که می‌توان در وقت اضافه نتیجه مسابقه را عوض کرد.

جانسون با این حال تصریح کرد که هنوز مسیر زیادی تا دست یابی به موفقیت باقی مانده و کشورهای ثروتمند باید برای تحقق اهداف زیست محیطی هزینه کنند. وی هشدار داد که اگر برای بحران اقلیمی چاره‌اندیشی نشود پیامدهای اقتصادی و زیست محیطی فاجعه‌باری به همراه خواهد داشت.  

اجلاس آب وهوایی گلاسکو تا ۲۱ آبان ادامه خواهد داشت اما انتظار می‌رود که بحث‌ها تا چند روز بعد ادامه پیدا کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس