رئیس سازمان محیط زیست: تروریسم اقتصادی منجر به گرمایش زمین شده است

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در اجلاس اب و هوایی گلاسکو تروریسم اقتصادی را یک تهدید نوظهور علیه توسعه پایدار دانست که با پیامدهای فراتر از سطح ملی، منجر به گرمایش جهانی زمین شده است.

به گزارش مشرق، «علی سلاجقه» روز سه‌شنبه با ایراد سخنانی در بیست‌وششمین همایش اقلیمی گلاسکو بیان داشت: تغییرات اقلیمی یک چالش جهانی با پیامدهای جدی برای کشورهای سراسر جهان است. ما باید هم اکنون اقدام کنیم، زیرا هزینه انفعال بسیار بیشتر از هزینه اقدامات ملموس است.

وی افزود: ما باید به دلایل اصلی تغییرات آب و هوایی بپردازیم تا بتوانیم به طور موثر به آن واکنش نشان دهیم. همانطور که توسط شواهد علمی تایید شده است، بیشترین سهم از آلاینده‌های تاریخی، که باعث غلظت گازهای گلخانه ای در جو می شود، در طول انقلاب صنعتی رخ داده است. با این حال، به نظر می رسد کشورهای توسعه یافته همچنان برای اینکه پیشگام باشند تردید دارند.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه، دستیابی به اهداف بلند مدت کنوانسیون و موافقتنامه پاریس به شدت به همکاری‌های طرفین بستگی دارد، هشدار داد: ما به این اهداف نخواهیم رسید مگر اینکه موفقیت خود را بر اساس اصول به رسمیت شناخته شده در کنوانسیون و توافقنامه پاریس (PA) به دست آوریم.

وی همچنین با بیان اینکه انعطاف پذیری برای کشورهای در حال توسعه کلید موفقیت در برخورد با حوزه های عمده ای مانند کاهش، سازگاری و ظرفیت سازی است تصریح کرد که توجه به اصول توافق اقلیمی پاریس، به ویژه اصل برابری، مسئولیت‌ها و قابلیت‌های مشترک اما متمایز (CBRD-RC)، و همچنین مسئولیت‌های تاریخی کشورهای توسعه‌یافته، بسیار مهم است.

سلاجقه افزود: کشورهای توسعه یافته باید به طور مؤثر مسئولیت ها و تعهدات خود را همانطور که در کنوانسیون و موافقت نامه پاریس تصریح شده است انجام دهند و آن را در روش ها، رویه ها و دستورالعمل ها (MPGs) نشان دهند.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: علیرغم بحران بسیار عمیق اجتماعی-اقتصادی مرتبط با کووید-۱۹ که ما با آن مواجه هستیم، دستیابی به اهداف تغییرات آب و هوایی می تواند از طریق همکاری محقق شود. الزامات و پیش‌شرط‌های این مسیر از جمله منابع مالی، ظرفیت‌سازی و فناوری‌های مرتبط باید برای تحقق این برنامه‌ها آماده شود.

وی عنوان کرد: نتیجه اجلاس گلاسکو باید ناظر بر یک همکاری سیاسی قاطع برای ارائه ابزارهای مورد نیاز و حمایت از کشورهای در حال توسعه برای اجرای توافقنامه پاریس باشد؛ که طبق آن منابع مالی مورد نیاز و انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه را فراهم شود.

پیامی که از گلاسکو صادر می‌شود به گفته او تکرار حق توسعه پایدار است که بر اساس آن کشورهای توسعه یافته باید در عمل، به تعهدات آن عمل کرده و کشورهای در حال توسعه نیز از محیط امن، اطمینان اقتصادی، توسعه اجتماعی و ریشه کنی فقر به عنوان اولویت اول و اساسی است بهره‌مند شوند.

معاون رئیس جمهوری در همین پیوند بر لزوم داشتن یک رویکرد متعادل در راستای پرداختن به بحران اقلیمی تاکید و تصریح کرد: تاریخ به ما می گوید که رویکردهای برد-برد بادوام تر هستند. بیایید نگرانی های همه طرف ها را در نظر بگیریم. رویکردهای مشارکتی در کاهش و سازگاری با تغییرات آب و هوایی باید فراگیر و برای همه مفید باشد.

وی با بیان اینکه «هیچ کس نباید عقب بماند» افزود: ما باید از سیاسی کردن تغییرات آب و هوایی اجتناب کنیم. باید از تفسیر سیاسی توافق پاریس پرهیز کنیم. پنهان کردن اهداف سیاسی به عنوان سیاست های تغییر آب و هوا، اعتماد طرف‌ها را از بین می برد.

سلاجقه بیان داشت: کشورهای توسعه‌یافته متعهد شده‌اند که در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای پیشگام باشند و در قالب تأمین مالی سالانه و همچنین از انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه که نیازمند هستند، حمایت کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت ویژه کشورهای در حال توسعه نیز باید در نظر گرفته شود تصریح کرد: حمایت کافی، به موقع و قابل پیش بینی از کشورهای در حال توسعه حیاتی است. ظرفیت سازی در کشورهای در حال توسعه، آن‌ها را قادر می سازد تا تعاملات خود را در مقابله با تغییرات آب و هوایی عمیق تر کنند.

سلاجقه تروریسم اقتصادی را یک تهدید نوظهور علیه توسعه پایدار دانست و تصریح کرد: اقدامات قهری اقتصادی غیرقابل توجیه و ناعادلانه ای که بر کشور من تحمیل شده است، رفاه و سلامت شهروندان ما را هدف قرار داده است. چنین اقداماتی همچنین دسترسی و انتقال فناوری‌ها و تجهیزات مربوطه را که برای تلاش‌های ملی ما در راستای کاهش، سازگاری و همچنین بهبود کیفیت هوا ضروری است، محدود کرده است.

وی افزود:‌ این اقدامات و تحریم‌های قهری، در تضاد صریح با برنامه توسعه پایدار جهانی و موافقت‌نامه‌های چندجانبه مربوطه، پیامدهایی فراتر از سطح ملی دارد و منجر به گرمایش جهانی زمین شده است.

این درحالیست که به گفته رئیس سازمان محیط زیست، ایران علیرغم چنین فشارهای غیرقانونی، گام‌های مهمی را در راستای تبدیل اقدامات توسعه‌ای خود به فعالیت‌های پایدار برداشته است. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب راهبردها، سیاست‌ها و قوانین ملی، مجدانه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را دنبال می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: سیاست های کلی محیط زیستی که توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۴ تدوین و ابلاغ شده است به طور ویژه بر توسعه اقتصاد سبز، صنعت کربن کم، استفاده از انرژی های پاک و توسعه حمل و نقل عمومی سبز و غیر فسیلی و همچنین تغییرات اقلیمی تاکید دارد.

سلاجقه در پایان تصریح کرد که تلاش های جمعی ما باید نتایجی را به همراه داشته باشد که تضمین های عمل گرایانه برای توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه داشته باشد. وی افزود: ما هم به عنوان جمهوری اسلامی ایران به مشارکت سازنده در جریان مذاکرات متعهد هستیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس