کد خبر 1281457
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
میوه

یک متخصص تغذیه گفت: با ورود به فصل پائیز و ایجاد هوای سرد زمینه برای ابتلا به بعضی از بیماری های عفونی خصوصا عفونت تنفسی مهیاست و بنابراین مصرف ریزمغذی ها نباید فراموش شود.

به گزارش مشرق، شهاب اولیایی در خصوص رعایت تغذیه سالم و تقویت سیستم ایمنی گفت: با توجه به تغییرات فصل و در واقع ایجاد هوای سرد و پیدایش زمینه ابتلاء به بعضی از بیماری‌های عفونی خصوصاً عفونت‌های تنفسی توصیه‌ها در این فصل بیشتر در این زمینه خواهد بود و متمرکز بر مصرف مواد غذایی است که می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی شود و از بدن در برابر عفونت‌های مختلف حمایت کند.

این متخصص تغذیه افزود: قبل از بیان هر نکته‌ای باید گفت یکی از مهمترین توصیه‌ها نوشیدن آب است؛ آب برای سلامت عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی، کارکرد اندام‌هایی مانند کلیه و تنظیم دمای بدن حائز اهمیت است چراکه بدنی که هیدراته باشد اگر دچار بیماری‌های عفونی و تنفسی مثل کرونا شود با توجه به تب و تعریق نیاز به آب بیشتری پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: در فصل پاییز با تغییر دما تعریق کمتر شده است و همچنین احساس تشنگی کمتر می‌شود؛ در چنین شرایطی متأسفانه بسیاری از افراد به این نیاز بدن بی توجه خواهد شد در حالی که نوشیدن مقدار متوسط هشت لیوان آب را در روز باید در دستور کار قرار گیرد.

اولیایی اظهار کرد: مصرف مقادیر کافی از ویتامین C در سبزیجات و میوه تازه؛ همچنین ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی از جمله منابع بسیار عالی هستند.

وی تصریح کرد: یکی از منابع خوب ویتامین D نور خورشید است و متأسفانه منابع غذایی زیادی از این ویتامین بهره مند نیستند، برای مثال تنها زرده تخم مرغ، شیر و روغن‌های غنی شده با ویتامین دی از جمله موارد غذایی هستند که می‌توان برای کسب ویتامین D به سراغ آنها رفت.

این متخصص تغذیه بیان کرد: کمبود ویتامین D هم مشکلی شایع در میان ایرانیان است که موارد ارثی و ژنتیکی، جغرافیایی و در واقع زاویه تابش نور خورشید و آلودگی هوا که در فصل پاییز تشدید شده سبب می‌شود که ما با کمبود این ویتامین مواجهه شویم، بنابراین بسته به نیاز می‌توان از مکمل‌های ویتامین D به صورت ماهیانه یک قرص ۵۰ هزار از این ویتامین را مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه مرگ و میر ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا در افرادی که سطح خونی ویتامین D پایینی دارند بیشتر از سایر افراد است خاطرنشان کرد: ویتامین E هم که در جوانه گندم، روغن‌های حاوی این ویتامین، مغزهای گیاهی و همچنین در زیتون، انبه و کدو حلوایی وجود دارد از جمله مواردی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیار زیادی می‌کند.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: تأمین اسید چرب امگا ۳ نیز که در مواد غذایی مثل گردو، ماهی موجود است از دیگر ویتامین‌هایی است که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم است که در صورت در دسترس نبودن این مواد غذایی می‌توان از قرص‌های مکمل آن استفاده نمود.

اولیایی تصریح کرد: ویتامین A موجود در هویج، کلم، انبه، تخم مرغ و کره غنی شده، خرمالو وجود دارد؛ همچنین یکی از انار نیز به عنوان یکی از میوه‌هایی که در تقویت سیستم ایمنی مفید واقع می‌شود می‌توان نام برد؛ مصرف منابع پروتئین، پروتئین‌های حیوانی، گوشت، سفید و قرمز سفیده تخم مرغ، حبوبات و مغزها که تأمین کننده مواد لازم برای تقویت سیستم ایمنی هستند را نیز نباید فراموش کرد.

وی بیان کرد: همانطور که می‌دانید اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل مهم در روند بیماری‌های عفونی نظیر آنفلوانزا و کرونا است بنابراین انجام فعالیت‌های ورزشی هوازی برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند بسیار ضروری و مهم است.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: از آنجایی که فصل پاییز طبع سرد و خشکی دارد بنابراین افراد در این فصل باید از میوه‌ها و غذاهایی با طبع گرم استفاده کنند؛ مصرف عسل و چای، چای نعنا و آویشن، گل گاو زبان همراه با عسل می‌تواند بسیار دلپذیر و مفید باشد؛ همچنان نیز نباید فراموش کرد که تمام فصل‌ها سعی کنیم از مصرف غذاهای فست فود، کنسروی و سرخ کردنی‌ها تا حد امکان پرهیز شود و در نهایت تاکید به انجام ورزش داریم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس