کد خبر 1280780
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
میوه

زوال شناختی یکی از علائم اولیه بیماری آلزایمر یا زوال عقل است و با مشاهده رفتارهای روزمره فرد قابل تشخیص است.

به گزارش مشرق، برخی از نشانه‌های افت شناختی که باید به آنها توجه داشته باشید عبارتند از فراموش‌کردن تاریخ ملاقات، فراموش‌کردن رویدادهای اخیر، مشکل در درک کارهای ساده، حافظه مه‌آلود و مشکل در توجه اما شاید راهکارهایی برای حل این مشکل موجود باشد.

 برخی میوه‌ها مانند توت‌فرنگی و پرتقال می‌توانند در کاهش خطر زوال شناختی کمک کنند.

زوال شناختی یکی از علائم اولیه بیماری آلزایمر یا زوال عقل است و با مشاهده رفتارهای روزمره فرد قابل تشخیص است. برخی از نشانه‌های افت شناختی که باید به آنها توجه داشته باشید عبارتند از فراموش‌کردن تاریخ ملاقات، فراموش‌کردن رویدادهای اخیر، مشکل در درک کارهای ساده، حافظه مه‌آلود و مشکل در توجه اما شاید راهکارهایی برای حل این مشکل موجود باشد.

بر اساس یک مطالعه افرادی که از رژیم غذایی حاوی حداقل نصف وعده غذایی در روز حاوی غذاهای سرشار از فلاونوئید مانند توت‌فرنگی، پرتقال، فلفل و سیب استفاده می‌کنند، ۲۰ درصد کمتر در معرض خطر اختلال شناختی قرار دارند.

فلاونوئیدها ترکیبات طبیعی موجود در گیاهان هستند و آنتی‌اکسیدان‌های قوی محسوب می‌شوند. تصور می‌شود که کمبود آنتی‌اکسیدان ممکن است با افزایش سن در کاهش شناختی نقش داشته باشد.

در این مطالعه ۴۹۴۹۳ زن با میانگین سن ۴۸ سال و ۲۷.۸۴۲ مرد با میانگین سن ۵۱ در آغاز مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. طی ۲۰ سال پیگیری، افراد چندین پرسشنامه در مورد میزان خوردن غذاهای مختلف تکمیل کردند. میزان دریافت انواع مختلف فلاونوئیدها با ضرب محتوای فلاونوئید هر غذا در فرکانس آن محاسبه شد.

این مطالعه نشان داد که فلاون‌ها  که در برخی ادویه‌جات و میوه‌ها و سبزیجات زرد یا نارنجی یافت می‌شوند، قوی‌ترین ویژگی‌های محافظتی را دارند و با کاهش ۳۸ درصدی خطر زوال شناختی همراه است، معادل سه تا چهار سال سن کمتر.

فلفل‌ها در هر وعده ۱۰۰ گرمی حدود ۵ میلی‌گرم فلاون دارند. آنتوسیانین‌ها، که در زغال اخته، توت سیاه و گیلاس یافت می‌شود، با کاهش ۲۴ درصدی خطر زوال شناختی مرتبط است. بلوبری حدود ۱۶۴ میلی‌گرم آنتوسیانین در هر وعده ۱۰۰ گرم دارد.

به نظر می‌رسد رژیم غذایی رنگارنگ سرشار از فلاونوئیدها و به طور خاص فلاونوها و آنتوسیانین‌ها برای ارتقای سلامت مغز طولانی‌مدت گزینه خوبی است.»

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • جوجه تیغی بدنساز FR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    13 4
    بذار آلزایمر بگیریم با این زندگی بد مصب. بذار بدبختیام یادم بره. بذار طلبکارام به کتفمم نباشن. خداااااا
    • طلبکار جوجه تیغی IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      3 0
      پس تو اینجایی نمیای طلبت رو صاف کنی :|
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      4 1
      خوب اگر زندگی در فرانسه خیلی بهت فشار میاره که دوست داری آلزایمر بگیری بیا در ایران زندگی کن
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      3 0
      معلومه بازم قرصات رو پشت و رو خوردیا
  • سعید IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 0
    از کندر غافل نشید
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 0
    آخه کی الان میتونه میوه بخوره؟!!! اونم توت فرنگی!!!!!!!!!!واعا خوش بخالتان که مبلغ را حتی نمیدونی چیه لبخدا دو سال هست نه پرتقال خوردم نه توت فرنگی- 20 سال سابقه کار با کارشناسی کل درامد ماهی 7 تومان
    • . IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      0 0
      حالا گرونه درست ولی دیگه جو ندین اگرم اینقد وضعت داغونه که برو یه کار درست حسابی جور کن
  • طنز پردازی IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    2 0
    والا با این قیمتا شاید آلزلیمر نگیریم ولی شک نکنین افسردگیه مالی میگیریم خخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    هر چی زودتر الزایمر بگیریم بهتره.بهتر از سکته کردنه در این شرایط سخت...دیگه امیدی به زندگی نیست ..عمر و جوانیمون رفت
  • DE ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    این دو میوه را بخورید تا آلزایمر نگیرید/ بعد از خوندن این مطلب رفتم میوه فروشی این دو میوه را بخرم اونجا که رسیدم یادم رفت برای چی کلا رفته بودم بیرون بعد یادم اومد ساعتم آب رفته بود داخلش میخواستم ببرمش تعمیر بخاطر همین رفتم کفاشی کفش هام رو واکس زد .نان سنگک خریدم اومدم خونه ولی کیف پولم رو در نانوایی جا گذاشته بودم شاگردش آورد خونه برام . راستی اون چند تا میوه را گفتید کجا پرورش میدهند؟؟
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    کاش به جای این مبحث ها یه خرده خبر درموردگرانیها وبیکاریها میگذاشتید خداییش حال آدم بهم میخوره از بس سرک کشیدن تو زندگی بازیگرها ومولتی میلیونرها خسته نباشید یه خرده به فکر مردم باشید که دارند زیر باز گرانی وبی ثباتی بازارها به فرجامی نافرجام تبدیل میشن به شماهم میگن مسعول آخه چرا به مردم ومشکلاتشون رسیدگی نمیکنید بی مروت ها ما شمارو انتخاب میکنیم که مثلاً در آسایش وبدورازدغدغه کاری ومعیشتی باشیم الان حدودده ساله رنگ زندگی مون عوض شده همه جا تیره و تاریک شده نه از انسانیت خیریه نه از رحم و مروت مگه غیر اینه که ما تو کشور اسلامی زندگی میکنیم این دیگه چه وضعشه خداییش آدم آلزایمر بگیره بهتره که یادمون بیاد چه خوشیهایی داشتیم که حالا نداریم ،
  • بدبخت IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    خو داداش اگر پول داشتیم الزامر نمیگر فتیم
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    اینا چه میوه ای بودن خیلی وقته روی مبارکشونو ندیدم فراموش کردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس