کد خبر 1286850
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
خواص خرمالو

میوه خرمالو از فواید و خواص فوق العاده‌ای برخوردار و برای سلامتی بسیار مفید است، از خواص خرمالو می‌توان به کاهش وزن، کنترل فشار خون، سلامت قلب و درمان یبوست اشاره کرد.

به گزارش مشرق، خرمالو  میوه دقیقاً مناسب روزهای سرد پاییزی است که بیشتر مردم کمی احساس خستگی و بی حالی می‌کنند. خرمالو به اندازه‌ انگور انرژی زا است. البته اگر دغدغه‌ی تناسب اندام دارید و نمی‌خواهید چاق شوید نباید در مصرف آن زیاده روی کنید، چون مصرف زیاد آن کالری زیادی به بدن می‌رساند.

انواع مختلفی از این میوه‌ها در سراسر دنیا وجود دارند، اما معمول‌ترین آن‌ها در ژاپن است که ریشه چینی دارد با وجود این که این میوه ریشه آسیایی شرقی دارد، نام علمی آن دیوسپیر کاکی است که با زبان یونانی مرتبط است. واژه دیوسپیر به معنای " غذا خدایان " است و در واقع خرمالو میوه بسیار مفید برای اهداف بهداشتی است. خرمالو تقریبا شبیه گوجه فرنگی است و رنگ آن از زرد به نارنجی درخشان تغییر می‌کند. رنگ میوه‌ها بسته به میزان رسیدگی آن تغییر می‌کند.

این میوه بزرگ است و ازاندازه آن از پرتقال کوچک به یک گریپ فروت متفاوت است. حتی شکل، آن متفاوت است. می‌تواند گرد یا حتی چهارگوش باشد. پوست میوه خرمالو نازک وژلاتینی و بسیار شیرین است.

ارزش غذایی میوه خرمالو

خرمالو چربی و پروتئین بسیار کمی دارد و غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. آن‌ها شامل مقدار قابل توجهی از:ویتامین A، B۶ و C؛ منگنز؛ فسفر؛ پتاسیم؛ کلسیم؛ فیبر رژیمی - هم قابل حل و هم غیرقابل حل خرمالو ادرار آور خوبی است و هم چنین همانند ملین طبیعی عمل می‌کند.

اانواع خرمالو

خرمالوها دو نوع هستند:گس و غیر گس. خرمالو گس قابل خوردن نیست، چون حاوی سطح بالایی از تانین هستند. در حالی که غیر گس آن، به هنگام رسیدن تانین را از دست می‌دهند.

این میوه می‌تواند خام و نیز در حالت خشک خورده شود، همچنین به تعدادی از دسرها و غذاها نیز اضافه می‌شود. این میوه شیرین کالری بسیار پایینی دارد. اکنون که کمی در مورد فواید و عوارض جانبی میوه دانستید، باید به دقت مصرف کنید. مقدار صحیح میوه به دلیل درست به سلامتی کمک می‌کند.

نگاهی کلی به خواص خرمالو

- اگر در فصل سرما لثه هایتان خونریزی می‌کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد. باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است.

- این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می‌باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند به علاوه پکتین موجود در خرمالو نقش بسزایی در کاھش کلسترول خون دارد.

- میوه خرمالو با داشتن ویتامینھای A و C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم میتواند به ھضم ھرچه بھتر غذا، تقویت بینایی و بھبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. شاید بد نباشد بدانید که خرمالو تقویت کننده معده است، اسھال را برطرف میکند. باعث نرمی سینه میشود، کمخونی را رفع میکند و اشتھاآور خوبی ھم ھست.

- طبع خرمالو گرم وتر است و دانه میوه خرمالو که کوبیده و به صورت گرد درآمده باشد سنگ کلیه و مثانه را دفع می‌کند.

- خرمالو حاوی مقدار زیادی پکتین است پکتین یکی از فیبرهای محلول در آب است که باعث کاهش چربی خون می‌شود.

- خرمالو آرام کننده سکسکه است و به طور چشمگیری بندآورنده خون ریزی است.

- خرمالو ورم و التهاب بواسیر را فرو می‌نشاند.

- به خاطر حضور ویتامین A در خرمالو برای پوست و ناخن و موهای خشک و شکننده مفید است.

- میوه‌ی خرمالو رسیده برای کودکان نیز میوه‌ای مفید محسوب می‌شود و در رشد و نمو آن‌ها موثر است.

عوارض خوردن خرمالو

میوه خرمالو معمولا به خاطر فواید آن مشهور است. با این حال، چیزی که بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که برخی محدودیت‌های خاصی برای مصرف دارد که می‌تواند منجر به اثرات جانبی شود، اگر به درستی نگهداری نشود. این عوارض جانبی در زیر آورده شده است:

- خرمالو حاوی تانین است از این رو، اگر این میوه با معده خالی خورده شود، منجر به اسهال می‌شود. همچنین باید در مقدار محدودی مصرف شود.

- کسانی که فشار خون پایین دارند نباید این میوه را بخورند، چون می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و منجر به بیماری‌های مرتبط با فشار خون پایین شود.

- مقدار قند این میوه واقعا بالا است و از این رو، کسانی که از دیابت دارند باید از خوردن آن اجتناب کنند.

- بسیاری از مردم اشتباه می‌کنند که خوردن میوه با پوست منجر به تاثیرات مفید خواهد شد. در مقابل، واقعیت این است که بیشتر تانیک اسید در پوست آن متمرکز است. در نتیجه، پوست آن هرگز نباید خورده شود؛ در غیر این صورت، منجر به تشکیل سنگ در معده می‌شود.

- حتی خوردن میوه‌ها با " غذاهای سرد " مانند ماهی، و میگو، به تشکیل سنگ در معده منجر خواهد شد. این به خاطر این است که اینها غذاهایی هستند که پروتئین بالایی دارند و اسید تانیک، با عمل کردن روی این پروتئین ها، سنگ را شکل می‌دهد.

خرمالو چه عوارض دارد؟

اگرچه خرمالو خواص بسیار زیادی دارد، اما خوردن بیشتر از ۱ تا ۲ عدد از آن در روز توصیه نمی شود.

اگر دچار اضافه وزن هستید در خوردن خرمالو زیاده روی نکنید.

کسانی که اختلالات روده‌ای دارند یا عمل جراحی روده انجام داده اند یا به بیماریھای قلبی و سل مبتلا ھستند باید در خوردن خرمالو احتیاط کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    به نظرم جاش بود از مضرات خرمالو می گفتی قیمت ها میگفتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس