کد خبر 1283952
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
خوب و بد روغن‌های حیوانی

در قسمت‌های مختلف بدن دام‌هایی نظیر گاو و گوسفند چربی‌های مختلفی با نام‌های متفاوت وجود دارد. چربی‌های خاصی که در بافت یا اطراف اعضای بدن دام شکل گرفته به آن‌ پیه گفته می‌شود.

به گزارش مشرق، متاسفانه این روزها در فضای مجازی باورهای نادرست زیادی مکرر بازنشر شده و مورد تاکید و سفارش قرار گرفته و در میان نسل قدیم مورد قبول واقع می‌شود. از جمله آنها این باور است که روغن‌های با منشأ حیوانی مثل روغن شحم و پیه و دنبه و کره حیوانی که فرآورده‌هایی طبیعی است و در گذشته در مصارف خانگی کاربرد زیادی داشته نه فقط سبب بیماری نمی‌شده و نیز موجب تقویت بنیه و قوای قدیمی‌ها می‌شده، پس کاملا بی‌ضرر ‌است و مصرف آن به هر میزان اشکالی ندارد!

 بدتر این‌که این باور اشتباه در حال انتقال به نسل جدید و جوانی است که آگاهی کافی در این زمینه ندارد و اغلب هم مورد تایید و مصرف این نسل قرار می‌گیرد. جالب‌تر این‌که مدعیان این دیدگاه نادرست تاکید می‌کنند این آموزه مورد تایید و سفارش و توصیه متخصصان طب سنتی است. از این رو لازم است بدانیم از دیدگاه طب سنتی بافت چربی، مزاج سرد و تری دارد که البته درجه سردی آن در چربی‌های مختلف کمتر یا بیشتر است.

در قسمت‌های مختلف بدن دام‌هایی نظیر گاو و گوسفند چربی‌های مختلفی با نام‌های متفاوت وجود دارد. چربی‌های خاصی که در بافت یا اطراف اعضای بدن دام شکل گرفته به آن‌ پیه گفته می‌شود. روغن شحم گاو نوعی روغن پیه است و به روغن چربی اطراف قلوه‌گاه گفته می‌شود که سردی آن کمتر و لطیف و زود ذوب و مطلوب‌تر است. روغنی که از ذوب‌کردن دم گوسفند تهیه می‌شود روغن دنبه و روغنی که از دوغ زده شده به‌ دست می‌آید روغن کره گاوی گفته می‌شود.

از دیدگاه طب سنتی و برخلاف باور عامه مردم، در زندگی بی‌تحرک و ماشینی شهری مصرف روغن‌های حیوانی که چاق‌کنندگی بالا و هضم سختی دارند برای هر شخص با هر نوع معده و مزاجی توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند سبب رسوب این روغن‌ها در عروق و در طولانی‌مدت سبب گرفتگی و سخت‌شدن شرایین و بروز سکته قلبی و مغزی و مرگ شود. این روغن‌ها برای افراد چاق با مزاج گرم و کسانی که چربی خون به‌خصوص کلسترول بالا و فعالیت بدنی کمی دارند مناسب دانسته نشده است مگر برای تنوع در وعده صبحانه و این‌که ‌گاهی مصرف شود.

البته در این مکتب مصرف متعادل روغن‌های حیوانی برای گروه‌هایی از افراد سالم مانند ورزشکاران، شاغلان کارهای سنگین که معده قوی و هضم خوبی دارند، سرد مزاجان، سالمندان لاغر یا ضعیف و کم‌ خون، کودکان در حال رشد، خانم‌های باردار و مبتلایان رنجور به سرطان و بیماری‌های خودایمنی بلامانع است. مصارف موضعی روغن دنبه و روغن شحم برای رفع خشکی پوست و مفصل و جهت کاهش درد برای افراد با مزاج خشک و سالمندان گزینه مناسبی است.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    3 0
    روغن دنبه چطور
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    4 1
    اولا كه روغن حيواني اصلا ضرر ندارد!در ثاني اگر هم مضر باشه قطعا از روغن هاي پالم مايع كه با هزار كلك و عنوان جعلي دست مردم ميديد خيلي كم ضرر تر است !!روغن پالم براي روغن كاري موتور هاي ديزل بايد مصرف شود
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 0
      آفرین کاملا درسته....
  • DE ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    چه روزگاری داشتیم عجب بهاری داشتیم روغن خوب میخوردیم قلپ قلپ می خوردیم..//..... یه مرد پیر پیری فقیرگوشه گیری یه جفت پلاسی پاش بود راه رفتنش یواش بود یه کوله بار به کول داشت نه پارتی ونه پول داشت موی سرش سفید بود عصاش یه چوب بید بود نه تاب و نه توون داشت یه قدی چون کمون داشت نه شاد بودو نه خندون نه قوه داشت نه دندون نزدیک صد سالش بود ریش تا پر شالش بود میرفت وناله میکرد نفرین حواله میکرد شکایت از زمون داشت شکوه ز آسمون داشت میخوند همی ترانه امون ازاین زمونه چه روزگاری داشتیم عجب بهاری داشتیم روغن خوب میخوردیم قلپ قلپ می خوردیم با اون که گاری داشتیم اسب سواری داشتی پیاده را میرفتی تا کربلا می رفتیم چه میوه ها می خوردیم کی زود به زود می مردیم غصه وغم نداشتیم قامت خم نداشتیم صد من وکول میکردیم کاروقبول می کردیم ریشا رو حنا مبستیم به دست وپا می بستیم ملکی به پا می کردیم کرباسی قبا می کردیم کاری به هم نداشتیم با هیچ کی جنگ نداشتیم نه زور به هم میگفتیم اتم متم نداشتیم این همه بم(بمب) نداشتیم میدون وتی می کردیم مردونه جنگ می کردیم یه وقت که حال نداشتیم پرس وسوال نداشتیم عطاری سر محله شیر خشت دله دله ‌می بردیم ومی خوردیم کی زود به زود می مردیم.............. چه روزگاری داشتیم.......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس