کد خبر 1294058
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
درز پیام مکرون به موریسون/ فرانسه، استرالیا را به دروغگویی متهم کرد

رسانه های استرالیایی امروز سه شنبه بخشی از گفت وگو های «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه با «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا را در رابطه با قرارداد زیردریایی پاریس و کانبرا را منتشر کرده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل ازخبرگزاری «رویترز» رسانه های استرالیایی  پیام های  «امانوئل مکرون» به «اسکات موریسون» در حالی  منتشر کردند که کانبرا به دنبال رد ادعاهای  پاریس درباره قرارداد چندین میلیارد دلاری زیردریایی میان دو کشور است.  

استرالیا در ماه سپتامبر قرارداد با " گروه دریایی فرانسه " لغو کرد و به جای این قرارداد با امریکا و انگلیس برای ساخت دستکم ۱۲ زیردریایی اتمی توافق کرد.

لغو قرارداد میان فرانسه و استرالیا منجر به شکاف  در روابط دو کشور شد و مکرون روز گذشته اعلام کرد موریسون درباره تمایل کانبرا  به عقد این قرارداد به او دروغ گفته و این درحالی است که موریسون این ادعاها را رد کرده است.

برپایه اطلاعات منابع آگاه، مورسیون در تماسی تلفنی  ۱۴ سپتامبر و ۲ روز پیش از اعلام رسیدن به توافق ساخت زیردریایی اتمی با آمریکا و انگلیس با مکرون صحبت کرده بود، رئیس جمهوری فرانسه گفته بود : «باید در انتظار خبر خوب یا بد درباره پروژه مشترک جاه طلبانه جدیدمان باشم؟ » پاسخ موریسون به  این سوال مکرون منتشر نشده است.  

فرانسه پیش تر اعلام کرده بود استرالیا تلاش نکرده بود تا با شفافیت درباره لغو قرارداد صحبت کند مگر هنگامی که از توافق میان آمریکا و انگلیس مطمئن شود.  

اتحادیه اروپا در ماه جاری دور بعدی مذاکرات درباره پتانسیل توافق تجارت آزاد را  برای بار دوم  در حالی که از تصمیم کانبرا برای لغو توافق با فرانسه خشمگین است، به تعویق انداخته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس