ویژه ها

اسرائیل در کنار آمریکا،انگلیس، فرانسه و آلمان به برجام به عنوان یک زنجیره نگاه می کنند؛ زنجیره ای که با توان هسته ای آغاز می شود و سپس به توان دفاعی و موشکی و قدرت منطقه ای و دیگر مسائل تعمیم می یابد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**زیدآبادی: دولت رئیسی مراقب «سوپرانقلابی های اسرائیلی» باشد!

«احمد زیدآبادی» فعال اصلاح طلب و از محکومان فتنه ۸۸ – که عوامل آن از سوی مقامات رژیم صهیونیستی به عنوان «سرمایه های اسرائیل در ایران» و «نمایندگان اسرائیل در جنگ با جمهوری اسلامی ایران» مورد تقدیر قرار گرفتند- در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«دولت اسرائیل که ابزارهای فشار خود علیه دولت جوبایدن و دیگر اعضای ۱+۵ را برای رها کردن موضوع برجام در شرایط حاضر کند می‌بیند، به طور علنی اعلام کرده است که در این مورد، چشم امیدش به محافلی در تهران است تا با در پیش گرفتن روشی سخت و انعطاف‌ناپذیر در مذاکرات، خودشان اسباب نابودی برجام را "یک بار و برای همیشه" فراهم کنند».

زیدآبادی در ادامه نوشت:«اسرائیل می‌کوشد برجام را به دست خود ایرانی‌ها نابود کند. بدبختانه آنها در این نوع امور، بسیار پیچیده عمل می‌کنند و همانطور که به مراکز هسته‌ای کشور نفوذ کرده بودند، ممکن است با ظاهری اصطلاحاً «سوپرانقلابی»، در مراکز تحلیلی هم  برای کمک به اشتباه محاسبه تصمیم‌گیران نفوذ کنند».

زیدآبادی: دولت رئیسی مراقب «سوپرانقلابی‌های اسرائیلی» باشد!/ «غول نقدینگی» میراث شوم «دولتِ اصلاح طلبان»

ادعاهای این فعال اصلاح طلب و محکوم فتنه ۸۸ از چند منظر قابل بررسی است که در ادامه به اختصار به آن می پردازیم.

زیدآبادی مدعی شده است که اسرائیل در پی نابودی برجام است. این ادعا هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. در جدیدترین نمونه «بنی گانتز» وزیر جنگ اسرائیل در روزهای گذشته در مصاحبه با فارین‌پالسی گفت:«تل‌آویو حاضر به پذیرش توافق هسته‌ای ایران که طرف‌های برجام و ایالات متحده و ایران در حال مذاکره درباره آن هستند، است».

اسرائیل از ابتدا موافق برجام بود اما به جهت ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی دولت ایران، نقش «پلیس بد» را ایفا کرد. بر همین اساس در دولت روحانی، برخی دولتمردان همصدا با جریان اصلاح طلب، در اقدامی تأمل برانگیز با اشتباه محاسباتی، منتقدان برجام را هم نظر با اسرائیل جا زدند.

اسرائیل در کنار آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به برجام به عنوان یک زنجیره نگاه می کنند؛ زنجیره ای که با توان هسته ای آغاز می شود و سپس به توان دفاعی و موشکی و قدرت منطقه ای و دیگر مسائل تعمیم می یابد.

زیدآبادی در این یادداشت، مدعی شده است که برخی از افراد منتسب به جریان انقلابی که در نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز، مخالف برجام هستند، احتمالا نمایندگان اسرائیل در ایران هستند.

برخلاف این ادعا، این شائبه وجود دارد که افرادی که دم از برجام موشکی و منطقه ای می زنند نفوذی های اسرائیل در ایران باشند.

علیرغم اقدامات جنایتکارانه اسرائیل در ترور دانشمندان هسته ای ایران و خرابکاری در تاسیسات هسته ای، ایران همچنان با اقتدار در حال توسعه صنعت هسته ای- در حوزه های پزشکی، تأمین نیروی برق و...-  برای رفاه مردم ایران است و همین مسئله مصداقی از عجز و ناتوانی رژیم اسرائیل در متوقف کردن صنعت هسته ای ایران است.

** «غول نقدینگی» میراث شوم «دولتِ اصلاح طلبان»

روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان «غول نقدینگی چالش بزرگ دولت سیزدهم» نوشت:«تحلیلگران و کارشناسان افزایش نقدینگی را آفت اقتصاد می‌دانند. «نقدینگی» همان حجم پول نقد در خارج از سیستم بانکی که قابلیت تورم‌زایی دارد و می‌تواند اقتصاد را با خطرهای جدی روبه‌رو کند. به بیانی دیگر پول‌های نقدی که نه در دست سیستم بانکی قرار دارد و نه در خدمت تولید است و تنها افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت. کارشناسان بر ضرورت کنترل و هدایت نقدینگی تاکید دارند و معتقدند حرکت این حجم از پول به سمت یک از بازارهای مالی می‌تواند برای اقتصاد مضر باشد».

زیدآبادی: دولت رئیسی مراقب «سوپرانقلابی‌های اسرائیلی» باشد!/ «غول نقدینگی» میراث شوم «دولتِ اصلاح طلبان»

همچنین روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «تله نقدینگی برای معیشت» نوشت:«حجم نقدینگی در پایان مرداد سال جاری به ۳۹۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند ۹۹ افزایش ۱۲.۸ درصدی داشته است. از سوی دیگر نقدینگی در دوازده ‌ماهه منتهی به پایان مرداد ماه نیز۱۴۰۰ معادل ۳۹.۱ درصد رشد یافته است. این امر نشان می‌دهد که افزایش ماهانه نقدینگی در این مدت به‌طور متوسط ۳.۳ درصد بود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«مقایسه اعداد و ارقام در انتهای خرداد و مرداد نشان می‌دهد که نرخ رشد نقدینگی ۵ درصد است و با در نظر گرفتن همین روند در پایان سال جاری نقدینگی در بدترین سناریو به ۵۲۵۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد».

زیدآبادی: دولت رئیسی مراقب «سوپرانقلابی‌های اسرائیلی» باشد!/ «غول نقدینگی» میراث شوم «دولتِ اصلاح طلبان»

غول نقدینگی یکی از مصادیق میراث شومی است که «دولتِ اصلاح طلبان» به دولت سیزدهم تحویل داده است. در هشت سال دولت روحانی حجم نقدینگی سرگردان و تورم‌ساز ۸ برابر شد و از ۴۷۹ هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم به ۳۸۲۰ هزار میلیارد تومان در پایان دولت دوازدهم رسید.

کارشناسان معتقدند که میزان رشد نقدینگی در سال ۹۹، ۴۰.۶ درصد بوده است که بیشترین رشد نقدینگی در شصت سال اخیر محسوب می‌شود. افزایش ۴۰.۶ درصدی حجم نقدینگی در سال ۹۹  موجب شد که این متغیر با ۱۰۰۳ هزار میلیارد تومان افزایش به ۳ هزار و ۴۷۵ هزار میلیارد تومان برسد. میزان رشد نقدینگی در طول سال ۹۹ معادل کل نقدینگی ایجاد شده از ابتدای تاریخ انتشار و خلق پول در ایران تا پایان سال ۹۴ بوده است.

قبل از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، اقتصاد ایران در رتبه هجدهم جهان قرار داشت، اما به جهت عملکرد بسیار ضعیف «دولتِ اصلاح طلبان» در پایان دولت به رتبه ۲۶ سقوط کرد.

«سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد در روزهای گذشته گفته بود:«امروزه حدود ۹۷ درصد خلق پول و نقدینگی توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین، سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا این نقدینگی از طریق اعتباراتی که بانک‌ها ارائه می‌کنند معطوف به بخش تولید و کارآفرینان است یا وارد بخش غیر مولد می‌شود؟ آیا بانک‌ها از قدرت خلق پول خود برای ساختن استفاده می‌کنند یا برای تخریب اقتصاد کشور؟».

خاندوزی افزود:«آیا مدیر و سیاستگذار بانکی پول جدید و نقدینگی که در دست دارد را صرف ساخت فروشگاه‌ها و مراکز تجاری می‌کند. آیا نقدینگی در اختیار را صرف ایجاد حباب در بازار ثانویه می‌کند یا در جای درست به کار می‌گیرد؟».

به عقیده کارشناسان اگر دولت بتواند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند، اقتصاد شاهد اتفاقات مثبتی خواهد بود. این مسئله نیازمند یک تحول در حوزه بانکداری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مریم IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    8 2
    دقیقا همین فتنه طلب که پاچه خواریش برا اسرائیل ثابت شده با این صحبت ها و تهمت به افراد انقلابی وطن دوست و مخالف برجام دارد به وظایف خود در حق اربابش عمل میکند و سعی در تخریب وجهه ملی گرایان عاشق وطن دارد. چرا اسراییل باید مخالف برجام باشد؟ تو خواب هم نمیدیدن که یه معاهده سوری و حرفی اینهمه برکات وافر و بدن هزینه مثل بتون ریزی راکتور و.... را نصیبشون کند. بعد هم چطور همچین جاهایی ما باید به راستگویی دشمن ایمان داشته باشیم که هر حرفی زد صادقانه بوده؟؟؟ مثل آمریکا که همیشه شیطان بوده و از شیطان کلام صدق لا ممکن!!! اونوقت بپذیریم امریکا در افغانستان از یه عده که خودش تجهیزشون کرد شکست خورد و راحت پذیرفت و بدون هیچ مزاحمتی عرصه را تقدیم طالبان کرد!!!!! طالبان ائتلاف عربستان و امریکا بیخ گوش ماست!!! حواسمان جمع جمع جمع باشد.
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      1 1
      این یک واقعیته که برخی از کسانی که به ظاهر از همه اسرائیل ستیزتر هستند،دانسته یا ندانسته نفودی و عامل اسرائیل هستند. نمونش کامل( الی کوهن) در سوریه بود که تندترین مواضع ضداسرائیلی رو داشت ولی جاسوس بود.
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      محمد حسین رستمی پایین ترین رده از جاسوسان اسرائیل در لباس خودی
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    3 0
    اين احمد زیدآبادی اهل زید آباد سیرجان نیست
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      یه زید آباد هم در اطراف شازند اراک داریم ممکنس همون باشد
    • وطن پرست DE ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 0
      حتما منظور از انقلابی های اعتدالی امثال باهنر و لاریجانی هست. اقای رییسی بهتره مراقب جامعه ای که بهش رای دادن باشند چرا که این جامعه نه تحت تاثیر ماهواره هست و نه دلخوشی از خودبزرگ بینان اصولگرا دارند. چنانکه بجای پایبندی به ارزش ها مسیر مصلحت اندیشی رو در پی بگیرند قطعا دور دوم مورد اعتماد نخواهند بود.
    • DE ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 0
      وطن پرست ۲۳:۱۸ - پرستش مخصوص خداوند متعال است تمام کسانیکه در اانقلاب اسلامی و در جنگ غربی عبری عربی علیه ایران و تا کنون شهید شده اند هیچکدام وطن پرست نبودند خدا پرست بودند ..
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    8 1
    زید آبادی ها خودشون سالهاست سرمایه فعال اسرائیل در ایران هستند
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    5 3
    اسراییل رو کی آدم حساب کرده آخه. پلیس بد! میگن بابامون تو اینجا دفنه پس مال ماست. الان یک سید بیاد بگه مدینه مال منه! حرف منطقیه؟ همه هم سکوت کردن!
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    8 1
    زیدآبادی: دولت رئیسی مراقب «سوپرانقلابی‌های اسرائیلی» باشد/// یکی هم مراقب "زیدآبادی" آمریکاپرست باشه!
  • سید IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    7 1
    می دانید چر اصلاح طلبان نسبت به برجام شان این اندازه تعصب دارند؟! چون از روی نادانی و لجاجت همه حیثیت سیاسی خود را به آن گره زدند و امروز حتی به جنازه آن هم قانع هستند و اعتقاد دارند چنانچه برجام محو شود یعنی مرگ نحله شان از هر لحاظ!
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 7
    نتانیاهو و بن سلمان اشکار و پنهان مخالف برجام بودند.
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      4 0
      نقش پلیس بد شنیده ای؟!
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    8 2
    جالبه اصلاح طلبانی که دولت امنیتی داشتند که پر از جاسوس بود حالا از انقلابیون بر حذر می دارند که اسراییلی نباشند. انقلابیون در پی منافع ملی هستند در خط اصول. یعنی در نزد انقلابیون هدف وسیله را توجیه نمی کند ولی هر جا منافع ملی تأمین شد عمل می کنند.
    • SE ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      4 1
      تا بحال هرچه جاسوس و وطن فروش بوده از بین اصلاحات قارچ گونه سربرآورده اند
  • سید فروزان CH ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    5 0
    زید آبادی کاملا درست میگوید سوپر انقلابی‌ها را باید نام ببرد ، از خودش شروع کند و بعد ، نبوی ،تاجزاده ،عبدی ،حجاریان. ، هاشمی ، خاتمی ، فریدون ، در مجموع حدود پنجاه نفری میشوند این منافقین سوپر انقلابی ، اسراییل هم که قبلا اعلام کرده این موصوع را ، زیاد آبادی تکرار میکند تا جریان فوق دست از فعالیت نکشند
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 1
    بگیر بشین
  • محمدایوب IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    3 1
    جدا جای تعجب است اینها همه محکومان امنیتی هستند ووابستگی آنها به دشمن بر همگان آشکار گشته. هرروز در روزینامه هایی که اصلاح طلبان این سرمایه ها ی اسراییل برای به هم ریختن کشور از پولهای دزدی وحرام راه انداخته اند ازجمله روزنامه آرمان که مال خانواده مزحوم وبا پولهای دزدی مهدی ابن عفت است و هر که خواسته باشند میزنند وکسی نیست جلوی آنها رابگیرد از جمله تاجر نیا که گفته بود علت عدم واردات واکسن دادن پولها به ستاد فرمان اجرایی امام بوده که تا کنون هیچ کس از او نخواسته مدرک وسندش را ارائه نماید
  • FR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 0
    امریکا انگلیس فرانسه و المان غلط میکنند که به برجام بصورت زنجیره نگاه میکنند ... البته کانادا عربستان و اسقاطیل و بقیه پاچه خواران غرب هم بهمچنین ...
  • سعید IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 0
    خب حالا چه وقت قراره نظام بانکی اصلاح بشه ؟؟ خیلی وقته که بیشتر بانک های خصوصی و برخی دولتی ها از خط قرمزهای قوانین بانکی عبور کردند و باید جمع می شدند .
  • SE ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    2 0
    مردم ایران در سال 57 عروسک کدخدا را به بزیر کشدند و دستان کدخدا را با ساطور از سرنوشت خویش قطع کردند اما 35 سال بعد در سال 92 ندای ذلت پذیری و کدخدا پرستی از نای اصحالات و حلقوم فری گلاسکو به اوج رسید و 8 سال تما همچون سوهان روح و نیشتر بر جان مردم بود ولی مردم با صبوری تاب آوردند
  • رضا IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 2
    سلام مشرق جان کنترل غول نقدینگی با کسری عظیم بودجه و بانکهای خصوصی اگر غیر ممکن نباشد بسیار سخت است تازه اگر اراده ای برای کنترل تورم نه در حرف که در عمل وجود داشته باشد
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    چی شد اون همه ادعای رئیسی و جلیلی پس چرا کاری برای نقدینگی نمی کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس