در حالی که دولت‌های نهم و دهم طی 8 سال مجموعا حجم نقدینگی کشور را حدود 400 هزار میلیارد تومان افزایش داد، اما دولت یازدهم فقط در 20 ماه نخست خود این رقم را 300 هزار میلیارد تومان بیشتر کرده است.

گروه اقتصادی مشرق- بر اساس آمار بانک مرکزی، در پایان تیرماه سال 1392 یعنی هم‌زمان با تغییر دولت، حجم نقدینگی کشور نزدیک به 480 هزار میلیارد تومان بود.

از سوی دیگر و به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان سال 1393 به 782 هزار میلیارد تومان رسیده است.

ولی‌الله سیف با اشاره به اینکه یکی از اهداف اقتصادی سال گذشته رشد 23 تا 25 درصدی نقدینگی بود، گفته است: در سال قبل رشد نقدینگی 22.3 درصد بوده است و به 782 هزار میلیارد تومان رسید.

مقایسه این آمار نشان‌دهنده آن است که در 20 ماه فعالیت دولت حجم نقدینگی حدود 62 درصد یعنی معادل300 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به عبارت دیگر در حدود 600 روزی که عمر دولت  می‌گذرد روزانه 500 میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده شده است.

گفتنی است اگر آمار حجم نقدینگی در مردادماه سال 1392 را به عنوان ابتدای شروع به کار کابینه دولت مورد محاسبه قرار دهیم (492 هزار میلیارد تومان)، رقم افزایش نقدینگی در 19 ماه نخست دولت یازدهم به 290 هزار میلیارد تومان می‌رسد که معادل روزانه رقم 508 میلیارد تومان است.

افزایش 300 هزار میلیارد تومانی نقدینگی/در دولت یازدهم روزانه 500 میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده شدتداوم رشد بالای حجم نقدینگی، در حالی است که مسئولان این دولت از همان ابتدا بر کنترل نقدینگی تاکید داشتند و دولت سابق را به علت همین پدیده، شماتت می‌کردند.

مثلا در مراسم معارفه ولی‌الله سیف به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی در 9 شهریور 1392، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم با اشاره به سابقه همکاری‌اش با دولت قبل گفت: در زمان کوتاهی که من عضو شورای پول و اعتبار بودم به وضوع مشاهده می کردم که دولتمردان عضو شورا این تصور غلط را داشتند که می توان با افزایش نقدینگی مشکلات بیکاری و بخش تولید را حل کرد. نتیجه این تصور نادرست این شد که به گزارش مرکز آمار، اکنون نرخ رشد اقتصادی حدود منفی 5.4 درصد و تورم نقطه به نقطه به رقم بی‌سابقه 44 درصد رسیده است.

اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی هم در آن مراسم گفت: حجم نقدینگی کشور از مسائلی است که باید همواره مورد توجه باشد . این حجم عظیم نقدینگی و سوق دادن آن به سمت تولید و تامین منابع مالی از چالش های اصلی ماست.

ولی‌الله سیف نیز در مراسم معارفه‌اش، رشد بالای نقدینگی را یکی از مهمترین معضلات اقتصادی کشور معرفی کرد، اما به نظر می‌رسد او تاکنون نتوانسته برای این معضل راه‌حلی بیابد.

* کنایه هخامنشی طیب‌نیا

افزایش 300 هزار میلیارد تومانی نقدینگیدر همین حال، وزیر اقتصاد در همایش اتاق بازرگانی، بار دیگر به انتقاد از دولت قبل بابت افزایش حجم نقدینگی و پایه پولی پرداخت و گفت: دولت های نهم و دهم 800 میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کرده است، از محل فروش دارایی ها نیز 150 هزار میلیارد تومان درآمد عاید کشور شده اما مسکن مهر به عنوان یک گره منابع مالی دولت را تصاحب کرده چرا که پایه پولی کشور 50 هزار میلیارد تومان بوده اما 45 هزار میلیارد تومان از آن به خاطر مسکن مهر افزایش پیدا کرده است. 

افزایش این میزان پایه پولی در تمام طول تاریخ ایران از زمان هخامنشی تاکنون بی سابقه بوده به طوری که تا این اندازه پول توسط بانک مرکزی و سایر مراجع پولی چاپ نشده بود.

این نوع قیاس درباره افزایش پایه پولی کشور با دوره هخامنشیان که بر زبان وزیر اقتصاد رانده شده، پیش از این هم به مراتب از سوی برخی اصلاح‌طلبان برای انتقاد از رشد نقدینگی در دولت قبل مورد استفاده قرار گرفته است.

بارها از زبان این افراد شنیده شده که مثلا از ابتدای تاریخ ایران تا قبل از دولت نهم، حجم نقدینگی فلان مقدار بود و دولت احمدی‌نژاد چند برابر کل تاریخ ماقبل خود، به حجم نقدینگی کشور اضافه کرد.

هرچند رشد بی‌رویه نقدینگی در دولت قبل، قابل دفاع نیست، اما با همین نوع نگاه می‌توان دولت یازدهم را مورد شماتت قرار داد و گفت: در حالی که دولت‌های نهم و دهم طی 8 سال مجموعا حجم نقدینگی کشور را حدود 400 هزار میلیارد تومان افزایش داد، اما دولت یازدهم فقط در 20 ماه نخست خود این رقم را 300 میلیارد تومان بیشتر کرده است.

این در حالی است که در تحلیل نقدینگی، علاوه بر حجم آن، میزان رشد آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد و مقایسه ظاهری ارقام فعلی با چند دهه پیش بدون توجه به نرخ تورم و ارزش واقعی پول، مقایسه درستی نخواهد بود، چه رسد به دوره هخامنشیان!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ببندین دهنو ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    همه دیدن که کشور رو از ورشکستگی در اورد حالا با اشتباه یا درست اما آدمایی تصمیم گیر اقتصادی هستند سرشون به تنشون می ارزه .. پس اگر نظر بهتری دارید بگید و گرنه خفه شید بگذارید کارشون رو بکنن.
  • ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    چی میگی
  • مهدی ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    ادعای مطرح شده با واقعیت های میدانی کشور همخوانی ندارد
  • شهرکی ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    باسلام لطفا اعدادرابررسی کنید چون متناقض هم هستند.
  • ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    بهر حال باید تا پایان دوره آقای روحانی صبر کرد دید چه گلی به سرمون خواهد زد
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    جواب این مقاله شما را جناب توکلی داده‌اند. همه عالم و آدم میدانند که دولتهای نهم و دهم بیشترین نقدینگی رو ایجاد کرده است!!
  • ناشناس ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    این همه دولت اومد سرکار، ندیدم اییییینقد از دولت قبلش بد بگه در شرایطی که همه انتقاداتی که میکنه به خودش وارده، دیگه داره حالم بهم میخوره
  • پدرام ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    متأسفانه اخلاقِ اسلامی در جامعهٔ ما رنگ باخته... بخصوص در این دو سالِ اخیر شاهد هستیم که چقدر آقایانِ مسلمانِ شیعه !! تهمت و افترا زدن و آبرو بردن! اگر کسی را به خاطرِ اشتباه و خطایی سرزنش کنی و آبرو ببری ، از دنیا نمیروی تا به همان خطا و گناه مبتلا شوی....
  • ناشناس ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    سالی که نکوست از بهارش پیداست !
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    زنده باد دولت نهم و دهم. مرگ بر آمریکا و نوکرانش
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    انچه مسلم هست... رسما... به ..... اعتماد نیست وقتی در مذاکرات اینهمه ..... تحویل می دهند معلوم هست اقتصاد کشور خیلی خراب تر از این چیزهاست
  • گلناز ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    واقعاء اگر اين درست است چرا حقوق كارگران بسيار جزء شهرداري ر نميدهند بيچاره فردي كه كارگر شهرداري هست و خيابان ما را تميز مكند در شهر بروجرد استان لرستان بررسى كنيد ببينيد چه مدت است كه حقوق نگرفته اند ما نميدانيم اقتصاد دان هم نيستيم چرا دولت كمك نميكند تا بيمه ها پول بيمارستانها كه عقب افتاده بدهند
  • ناشناس ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    نقدینگی را زیاد میکنند ...یهو گندش در میاد چشم باز میکنی میبینی ۴ یا ۵ هزار میلیارد از مملکت خارج شده ! یه چند هفته‌ایی میشه نقل محافل بعد پیوست میشه به بوته فراموشی ...دوباره روز از نو روزی از نو
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    عجب پس اینجوری که شما حساب کردید در زمان احمدی تژاد روزانه ده برابر این به نقدینگی کشور افزوده نیشده!!!!
  • محمود ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    بزرگترین عافت این که بعضی مردم متعصب هم چشم بستن و نمیخوان قبول کنن در این موارد هیچ وقت تعصب سیاسی راه ندهید مطمئن باشید سیاست مداران ما فقط اول منافع خودشون میبین تا مردم
  • ادب مرد ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    خوب وقتی رییس بی ادبی کنه و حرف زدن نداشته باشه؛ تکلیف طرفداراش مشخصه. ادب مرد به ز دولت اوست همه دیدن که کشور را تا دم ورشکستگی برده. حرف منطقی را با منطق جواب بدهید، عزیزان! چرا آقایان کنترل نقدینگی 300 هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی را افزایش دادند؟سوال منطقی جواب منطقی بفرمایید
  • ناشناس ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    کشور رو از ورشکستگی در آورد !!! مرد حسابی همه کاسب ها و تولید کنندگان و کارخانه دارها دارند از رکود ورشکست میشوند در دولت قبل اگر تورم بود رونق کسب و کار هم بود .
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    سخنی هم از کارشناس مسائل واقعیت های میدانی
  • حبیب ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    متاسفانه این دولت تمام تلاشش رو روی مذاکرات و تخریب دولت قبل گذاشته و از اقتصاد مقاومتی و تولید داخل غافل شده
  • بی ادب محروم شد از لطف رب ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    حجم نقدینگی که بالا بره تورم بیشتر میشه و به تبع ا ون گرانی.میشه بگی از زمان روی کار اومدن دولت روحانی چی ارزون شده یا قیمتش ثابت مونده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس