به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، در نشست خبري كه صبح امروز- 20 خرداد ماه - براي تشريح جزييات فستيوال موسيقي تهران برگزار شده بود، لوريس چكناواريان - رهبر اركستر - در سخناني مطرح كرد: خوشحالم كه بار ديگر وارد ايران و به خصوص تالار وحدت شدم. اينجا كشور خودم است و زماني را در هنرستان موسيقي در همين جا سپري كردم،پس اكنون در كشوري كنسرت ميدهم كه در آنجا بزرگ شدهام و سوليستهايش هموطنانم هستند و اركستر مجلسي هم كاملا آماده است.
او درباره تنوع رپرتوآر چهارده شبه اين اركستر بيان كرد: بنده ديگر 75 سالم شده است و خسته ميشوم كه هر شب يك قطعه تكراري را اجرا كنم. تكرار يك برنامه به شدت برايم خسته كننده است و ترجيح ميدهم هر شب يك اجراي متفاوت اجرا كنم. چند سال پيش هم كه حدود يك ماه در تالار وحدت كنسرت دادم هر شب با يك رپرتوار متفاوت به روي صحنه رفتم .
چكناواريان درباره آثار آهنگسازاني كه در اين كنسرتها از قطعاتشان استفاده كرده، توضيح داد: بنده آثار كامكارها را خيلي دوست دارم و اميدوارم از اين به بعد بيشتر هم بتوانم آثارشان را اجرا كنم. آثار هرمز فرهت ،شاهين فرهت، حشمت سنجري و... را نيز در اين كنسرتها اجرا خواهم كرد و سوليستهايي كه هر شب به صحنه تالار وحدت ميروند براساس تواناييهايشان انتخاب شدهاند.
اين آهنگساز در پاسخ به سوالي درباره اينكه چرا در رپرتوآر از آثار آهنگسازان مطرحتر ايراني استفاده نكرده ،گفت: اجراهايي كه در سالهاي اخير در ايران به روي صحنه رفته ،مناسبتي بوده است و در اين پنج شش سال اخير اين اولين باري است كه واقعا يك كنسرت كلاسيك اجرا ميشود. البته در اين كنسرتها آثار آهنگسازاني را اجرا ميكنم كه قطعاتشان براي اركستر زهي نوشته شده باشد. براي مثال باغچهبان تمام آثارش براي اركستر سمفونيك نوشته شده و در اركستر زهي كاربردي ندارد.
چكناواريان معتقد است: مردمي كه اين روزها موسيقي آوانگارد گوش ميكنند ،بسيار محدود هستند و واجب است كه يك فستيوال موسيقي مردن هم در ايران برگزار شود. براي نمونه مشايخي موسيقي آوانگارد مينويسد و اگر چنين فستيوالي در ايران برگزار شود بنده با كمال ميل اركستر را رهبري خواهم كرد.
اين رهبر اركستر در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا، كه چرا در كنسرت شب گذشته به صورت غير منتظره رپرتوآر را تغيير داد، اظهار كرد: هر روز صبح كه از خواب بيدار ميشوم درباره قطعات موسيقي فكر ميكنم و ميانديشم كه بهتر است چه چيزي را براي مردم اجرا كنم؟ بروشور خيلي به كار من نميآيد زيرا گاهي اوقات حس رمانتيك دارم و ترجيح ميدهم با توجه به حال و هوايم قطعات رمانتيك اجرا كنم. شب گذشته هم به نگاه يادم افتاد كه تولد استاد بزرگ «آرام خاچاطوريان» است و به همين دليل رپرتوآر اركستر را عوض كردم.
اين هنرمند در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره نمايشگاه نقاشياش كه سال گذشته در گالري شيرين برپا شد، گفت: از سالها پيش تمام ديوارهاي اتاقم پوشيده از پوستر نقاشي هنرمندان معروف بود و از همان جا رنگها را تبديل به موسيقي كردم. موسيقي تنها كه مهم نيست، بايد ادبيات نقاشي هم آموخت،پس آنچه در ذهنم بود را بر روي بوم نقاشي گذاشتم و دنبال سبكي هم نبودم.
چكناواريان ادامه داد: از اين پس ميخواهم مجسمه سازي هم بكنم. يك فيلم هم بسازم كه خودم در آن بازي ميكنم. دنيا هر ثانيه عوض ميشود و ما نبايد درجا بزنيم و يا بترسيم . شايد بعد از من بگويند آثار چكناواريان مزخرف بود، اما مهم نيست.
اين هنرمند عرصه موسيقي خاطر نشان كرد: كسي كه دنبال هنر است بايد مرتب در راه آن تلاش كند. شايد بعد از من يك نفر بگويد چكناواريان اصلا موسيقدان نبوده بلكه يك نقاش بود. من آهنگسازي هستم كه امروز زنده هستم و ديگر فردا نيستم. بنابراين از تمام امكانات امروز استفاده ميكنم.
در بخش ديگري از اين نشست، خبرنگاري از چكناواريان پرسيد كه چرا اركستر مجلسي ارمنستان را با خود به ايران آورده است و سطح كيفي اين اركستر در چه حدي است؟
چكناواريان در پاسخ به اين سوال توضيح داد: اگر اركستر مجلسي آذربايجان را با خود به تهران آورده بودم باز هم اين سوال را ميپرسيديد؟! امروز فقط سرحدات مرزها تغيير كرده است. همه ما ايراني هستيم و اين مهم است. ارمنستان هم روزي قسمتي از ايران بود، اما اينكه ميگوييد سطح كيفي اركستر چگونه است بايد پاسخ دهم كه شخصا با اركسترهاي درجه يك كار ميكنم، چرا كه به ملت و به كشورم احترام ميگذارم و هميشه بهترين اركسترها را با خود به ايران آوردم. در مملكت ما مردم موسيقي را خوب ميشناسند.
اين آهنگساز درباره اپراهاي خود نيز بيان كرد: اگر مردم مايل باشند ، دوست دارم اپراهايم را نيز در ايران اجرا كنم. هر داستاني را ميشود به صورت اپرا درآورد، اما اپرا كار سختي است و تنها زبان ايتاليايي است كه در اپرا خوب از كار در ميآيد.
او درباره بحث كلام در موسيقي ايران نيز گفت: مرحوم خالقي هميشه در اين باره با من در دل ميكرد و ميگفت « وقتي در راديو برنامه گلها را راه انداختيم از خواننده هم استفاده كرديم تا مردم بيشتر جذب شوند اما هم اينكه صداي خواننده رد ميشد مردم راديو را خاموش ميكردند.»
چكناواريان در همين رابطه افزود: اپرا بزرگترين و كاملترين نوع هنر موسيقي است. بهترين هنرپيشه هم كسي است كه در اپرا بازي كند، چون هم ميخواند و هم بازي ميكند. متاسفانه امروز هم در ايران خواننده اپرا نداريم چون كار سختي است.
اين آهنگساز در پايان سخنانش درباره هنر موسيقي اظهار كرد: موسيقي زبان خداوند است و فقط او اين هنر را به طور كامل ميداند. امكان ندارد يك نفر به طور كامل موسيقي بلد باشد مگر اينكه هزار سال عمر كند. موسيقي فقط شنيدنش آسان است.
به گزارش ايسنا، رازميك اوحانيان - مدير هنري اركستر مجلسي ارمنستان - نيز در بخش ديگري از اين نشست گفت: سياست كلي اين كنسرتها استفاده و نشان دادن سوليستهاي ايراني است كه هر شب در يكي از كنسرتها هنرنمايي ميكنند.
او درباره تاريخ اجراي كنسرت كامكارها نيز گفت: 24 و 28 خرداد ماه زمان اجراي كامكارها خواهد بود.
همچنين هوشنگ كامكار نيز كه در اين نشست خبري حضور پيدا كرده بود، درباره همكارياش با چكناواريان در سخنان كوتاهي گفت: چكناواريان به من پيشنهاد داد تا با اركستر مجلسي ارمنستان همكاري كنم و ما هم از اين پيشنهاد استقبال كرديم. در اين كار از سازهاي كمانچه و سنتور استفاده كرديم و قطعات مثل هميشه از تمهاي كردي انتخاب شده و ريتمهاي شاد و ملوديهاي زيبايي دارند.
در پايان اين نشست نيز روابط عمومي بنياد رودكي اعلام كرد: دانشجويان تمامي رشتهها با مراجعه به گيشه تالار وحدت ميتوانند از تخفيف براي اين كنسرت برخوردار شوند.
کد خبر 126771
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۵
- ۰ نظر
- چاپ
لوريس چكناواريان گفت: آثار بزرگ و ارزشمندي را در موسيقي نوشتهام كه ميدانم تا پايان عمرم هيچگاه اجرا نخواهند شد، چرا كه اسپانسري براي توليد آنها وجود ندارد.