کد خبر 1266557
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
جو بایدن - نمایه

رئیس‌جمهور آمریکا با فراموش کردن فرار نظامی از افغانستان، در دیدار با همتای اوکراینی خود وعده داد که از این کشور در برابر روسیه حمایت می‌کند.

به گزارش مشرق، «جو بایدن»‌ رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه برای اولین‌بار با «ولودیمر زلنسکی» همتای اوکراینی خود در کاخ سفید دیدار و رایزنی کرد.

بایدن در این دیدار به زلنسکی وعده داد که آمریکا به تمامیت ارضی اوکراین کاملا متعهد است و پیشنهاد بسته کمک امنیتی به کی‌یف به ارزش ۶۰ میلیون دلار را به او داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در آغاز ملاقات با همتای اوکراینی خود در کاخ سفید گفت: «ایالات متحده همچنان به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در برابر تجاوز روسیه متعهد است. امروز ما در مورد چگونگی حمایت ایالات متحده از اوکراین در پیشبرد دستور کار اصلاحات دموکراتیک خود بحث خواهیم کرد».

رئیس‌جمهور اوکراین نیز نگرانی های خود را درباره خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا (نورد استریم ۲) مطرح کرد و گفت که به‌دنبال شنیدن دیدگاه بایدن درباره شانس اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو و چارچوب زمانی چنین اقدامی است.

وعده بایدن به حمایت از اوکراین در دیدار با زلنسکی

بر اساس این گزارش، زلنسکی پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که هیچ چارچوب زمانی در مورد پیوستن اوکراین به ناتو از مذاکرات حاصل نشد، اما در مورد بایدن گفت: «من احساس می‌کنم که رئیس جمهور شخصاً از اوکراین در مورد کسب عضویت در ناتو حمایت می کند».

سفر زلنسکی به کاخ سفید پس از آن صورت گرفت که وی نقش ناخواسته و برجسته‌ای در فرایندی ایفا کرد که منجر به استیضاح اول «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا شد.

به نوشته رویترز، سران اوکراین و آمریکا پس از این دیدار در بیانیه‌ای مشترک گفتند که هر دو با پروژه نورد استریم ۲ مخالف هستند و «از تلاش ها برای افزایش ظرفیت گازرسانی به اوکراین از منابع متنوع حمایت می‌کنند».

پیش از این،  یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفته بود که بسته کمکی ۶۰ میلیون دلاری شامل سامانه‌های ضد خودروی زرهی «جاولین» و دیگر سامانه‌های تدافعی و رزمی خواهد بود.

با این حال، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به توانایی آمریکا برای وادار کردن رئیس‌جمهور اوکراین به اجرای توافق‌های مینسک گفت، البته مسکو در روابط واشنگتن و کی‌یف دخالت نمی‌کند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    2 0
    آقای زلنسکی مواظب باش؛ بایدن یک ماه پیش ،همین وعده ها رو به اشرف غنی داد!!!!!!!
  • سید IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 0
    به تصویر بنگرید! لحظه ای که غرب پرستان ما برای آن جان شان می رود و حاضرند از باقی عمر خود برای این لحظه بگذرند! می توان به جای رئیس جمهور اوکراین هر یک از اصلاح طلبان مهوّع داخلی از جمله تاجزاده، حجاریان، سریع القلم، زیباکلام و ....... را تصور کرد!!
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 3
    اوکراین رو درک کنید . وقتی یک اشغالگر شبانه بریزه تو خاک شما اونم فقط با تسلط به قدرتش خاک شما رو بگیره .... چیکار می کنید ؟ در دیکتاتور بودن پوتین که شکی نیست ولی اشغالگری حسابش جداست . قدس هم همینگونه اسرائیل اون را اشغال کرده . بنظر من اوکراین باید یک مقداری از قضیه کریمه فاصله بگیره و روی زیر ساخت ها سرمایه گذاری کنه و فساد را در کشورش کم کنه و نوعی پیشرفت بده کشورش رو . بعد عضو ناتو بشه و ارتش قوی کنه . ارتش اوکراین تقریبا میشه گفت برابر با ارتش ما ‌‌. ۷ ماه پیش بود فرمانده نیروی هوایی اوکراین گفت ما فقط چند تا سوخوی قدیمی داریم ، قراره تمامشون بازنشسته بشن و ما گریپین سوئدی و رافائل فرانسوی و اف ۱۵ آمریکایی رو مجموعا ۱۰۰ فروند می‌خوایم بخریم . و تو گام بعد هم ا قراره اف ۳۵ ها اضافه بشن .
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      1 0
      گویی برژینسکی مرحوم از قبر درآمده و برای رئیس جمهور امروز آمریکا راهنمایی می دهد!!
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    0 0
    باز به شرف اروپا و آمریکا که مقابل تهاجم روسيه ایستادند و ماشالله به زلنسکی که دفاع در برابر قدرت دوم جهان رو قبول کرد و مثل بعضی ها نوکر روسیه نشد لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس