کد خبر 1369980
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
کاخ سفید: از عضویت هر کشوری در ناتو استقبال می‌کنیم

سخنگوی کاخ سفید با ادعای اینکه درگیری‌ها در اوکراین جنگ نیابتی ناتو با روسیه نیست، گفت موضع آمریکا در عدم اعزام نیرو به کی‌یف ثبات است.

به گزارش مشرق، علی‌رغم هشدار روسیه درباره گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و توافق قدیمی واشنگتن با مسکو در این خصوص، آمریکا اما از پیوستن کشورهای بیشتر به ناتو حمایت کرد.

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه دوشنبه گفت واشنگتن پذیرای هر کشوری است که بخواهد عضو ناتو بشود.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، ساکی طی نشست خبری روزانه در کاخ سفید گفت: «موضع رئیس‌جمهور [جو] بایدن مبنی بر عدم اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین ثابت است».

وی در واکنش به اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه مبنی بر جنگ نیابتی غرب با این کشور در اوکراین، مدعی شد: «جنگ کنونی به صورت نیابتی نیست، بلکه بین روسیه و اوکراین است و ناتو در آن دخالتی ندارد».

سخنگوی کاخ سفید توضیح داد: «رئیس‌جمهور بایدن از سیاست درهای باز برای کشورهایی که مایل به پیوستن به ناتو هستند، حمایت می‌کند. ما از هر تصمیمی که فنلاند در مورد درخواست عضویت در ناتو اتخاذ می‌کند، حمایت می‌کنیم».

بر اساس این گزارش، ساکی درباره حمایت‌های نظامی آمریکا از دولت کی‌یف نیز اظهار داشت: «نیروهای اوکراینی به طور موثر از موشک‌های جاولین استفاده کردند و در نبرد کی‌یف به پیروزی رسیدند».

وی همچنین افزود: «ما بیش از ۵۵۰۰ موشک جاولین به اوکراین فرستاده‌ایم تا از مبارزه این کشور برای آزادی حمایت کنیم».

پیش از این، بخش اطلاعات وزارت دفاع انگلیس با ادعای نابودی ۱۶ درصد از نیروی زمینی روسیه در جنگ اوکراین، مدعی شد احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید تا مسکو دوباره این نیروها را تشکیل دهد.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس