طالبان

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به تجهیزات غنیمت گرفته شده از سوی طالبان متعلق به نیروهای آمریکا در افغانستان، نوشت که اینک قدرت نیروی هوایی طالبان بیش از یک سوم اعضای ناتو شده است.

به گزارش مشرق، یک روزنامه انگلیسی روز چهارشنبه در گزارشی با اشاره به ادوات نظامی غنیمت گرفته شده از سوی نیروهای طالبان از نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان، نوشت که اینک  قدرت آتش نیروی هوایی طالبان بیش از یک سوم اعضای ناتو شده است.

روزنامه «دیلی میل» نوشت، طالبان یک نیروی هوایی به ارزش ده‌ها میلیون پوند از جمله بالگردهای آمریکای و هواپیماهای تهاجمی را به تصرف خود درآورده‌اند که به آنها از یک سوم اعضای ناتو قدرت آتش هوایی بیشتری می دهد.

طی چند ماه گذشته، نیروهای طالبان ۱۰ پایگاه هوایی مهم از «بگرام» تا «مزارشریف» را تسخیر کردند و به تازگی با یک فروند بالگرد ۶ میلیون دلاری «بلک هاوک» در نبرد با نیروهای مستقر در «دره پنجشیر» رفتند.

بر اساس این گزارش، روسای طالبان به نیروهای خود دستور داده‌اند تا خلبانان نیروی هوایی منحل شده افغانستان را که آموزش‌های گرانقیمت را از ایالات متحده و متحدانش برای پرواز با هواپیماهای جنگی و بالگردهای پیشرفته دیده‌اند، یافته و به خدمت بگیرند. دفتر بازرسی دولت آمریکا در ۳۰ ژوئن نیز اعلام کرد نیروی هوایی افغانستان ۱۶۷ هواپیما شامل ۱۰۸ بالگرد و ۵۹ هواپیمای نظامی دارد.

این درحالی است که ازبکستان قبل از سقوط کابل تایید کرد که ۴۶ هواپیمای افغانستانی از جمله ۲۴ بالگرد به منظور جلوگیری از افتادن آنها به دست طالبان وارد این کشور شده است.

ژنرال «فرانک مک کنزی» فرمانده‌ای که مأموریت تخلیه قوای آمریکا را به عهده داشت گفت که نیروهای آمریکایی ۷۳ فروند هواپیما را قبل از خروج از افغانستان از کار انداختند. گفته می‌شود ۴۸ فروند هواپیما توسط طالبان توقیف شده است، اگرچه هنوز مشخص نیست که این هواپیماها و بالگردها چه خرابی‌هایی دارند، با این وجود نیروهای طالبان قدرت هوایی بیشتری از ۱۰ عضو از ۳۰ عضو ناتو از جمله آلبانی، بوسنی، استونی، ایسلند، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مونته نگرو، مقدونیه شمالی و اسلوونی دارند.

در ناتو ایالات متحده با بیش از ۱۳۰۰۰ هواپیما در رتبه نخست قراردارد و پس از آن فرانسه با ۱۰۵۷، ترکیه با ۱۰۵۶، ایتالیا با ۸۷۶ و انگلستان با ۷۳۸ فروند هواپیما در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

هنوز مشخص نیست که طالبان چه تعداد خلبان سابق را جذب کرده است، اما ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می داد که گروهی از شبه نظامیان در حال پرواز با بالگرد «۱۷ Mi-۱۷» ساخت روسیه هستند.

یک فیلم دیگر نیز روز چهارشنبه نشان داد که یک بالگرد بلک هاوک به طرف دره پنجشیر در شمال شهر کابل، پایتخت افغانستان پرواز می‌کند. بعید است که یک خلبان مبتدی بتواند چنین بالگردی را از زمین بلند بکند، چه برسد به اینکه بتواند آن را فرود بیاورد.

بر اساس گزارش ۳۰ ژوئن دفتر بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان مستقر در آمریکا، نیروی هوایی افغانستان دارای ۴۳ فروند بالگرد «MD-۵»، بالگردهای «Mi-۱۷ بلک هاوک»، ۱۹ فروند هواپیمای تهاجمی سبک «توربوپراپ» و ۳ فروند هواپیمای لجستیکی هرکولس «C-۱۳۰» است.

بالگرد بلک هاوک حدود ۶ میلیون دلار قیمت دارد، در حالی که یک هواپیمای ترابری هرکولس ۱۴ میلیون دلار قیمت دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    10 4
    ۱۳هزاررررر !!!! و ما دویست هواپیمای اسقاطی که شاه خرید!!!!!
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      1 8
      دوره دیگ دوره موشکه ... جت رو که راحت میزننش ...
  • ایران دوست وطن پرست IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    3 1
    ایران میتونه رایزنی کنه ازشون بگیره مهندسی معکوس کنه یا جامعه بین الملل و سازمان ملل جلوشو میگیرن ایا راهی هست ب این ادوات نظامی دسترسی پیدا کنیم لطفا یکی ک قانون بین الملل میدونه جواب بده ممنون
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      3 0
      هواپیماهاشون ملخی هست.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    6 2
    یه دونه خلبان ماهرگیربیارن میتونن هزارنفررواموزش بدن وهمشون روراه بندازن
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      3 2
      با نبود قطعات یدکی چه می کنن ، نیروی انسانی متخصص برای تعمیر و راه اندازی هواپیما ها رو چه می کنن ، بنزین هواپیما رو از کجا می خوان بیارن . اینها فقط بازی رسانه ای هستن که برای حمله مجدد و نابودی تجهیزات برجای مونده مستمسکی داشته باشن وگرنه همین الان اکثریت توان هوایی افغانستان یا کاملا از کار افتاده یا فرار کردن رفتن ازبکستان و یا در دره پنج شیر دست احمد مسعوده .
    • به ۱۱:۵۱ IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      1 2
      همانطور که ما چهل سال است بدون قطعات یدکی سلاح های آمریکایی را داریم استفاده می کنیم. هر کسی با طالبان دشمنی کند با اسلام دشمنی دارد
  • سید IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    اگر بپذیریم که حادثه یازده سپتامبر دروغی بیش نبود، حمله آمریکا به افغانستان برای از بین بردن تروریسم به اسم طالبان در جهت به قدرت رساندن این گروه بوده است که بعد از ۲۰ سال این امر تحقق پیدا کرده است. از طرفی دیگر ترک ناگهانی و بر جای گذاشتن تجهیزات و ادوات جنگی به ارزش ۸۵ میلیارد دلار نیز در راستای همان دو دروغ قبلی در جهت تجهیز این گروه تروریستی بوده است. منطقی نیست که آمریکا این همه تجهیز را بدون اینکه تخریب کند، رها کند تا دست دشمن به اصطلاح قسم خورده اش بیافتد. باید منتظر روزها و ماه های آینده بود تا طالبان در افغانستان جای پا باز کنند و جهت گیری این گروه را رصد کرد. از طرفی دیگر از آنجا که در افغانستان دولت مرکزی برقرار نیست احتمال اینکه مورد حمله تروریستی سایر گروه های تروریستی همچون داعش جهت دست یابی به تجهیزات و ادوات نظامی قرار بگیرد، زیاد است که در هر دو صورت متشنج شدن مرزهای شرقی کشور را بدنبال خواهد داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس