کد خبر 1266608
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
گمانه زنی‌ها در مورد ساختار حکومت جدید در افغانستان

تحولات افغانستان با پایان عملیات خروج نظامیان خارجی از این کشور، به عرصه سیاسی کشیده شده است.

به گزارش مشرق، گزارش‌ها از اعلام حکومت جدید افغانستان در روز جمعه، ۱۲ شهریور، حکایت دارند. براساس گزارش‌های مذکور تدارکات لازم در این چارچوب در حال انجام است.

آمادگی‌ها برای برگزاری مراسم «اعلام حکومت جدید»، افغانستان در حال انجام است. براساس گزارش ها، طالبان روز جمعه، ۱۲ شهریور، حکومت جدید خود را تشکیل می‌دهد. طالبان اعلام کرد که «هبت الله آخوندزاده»، رئیس گروه طالبان، ریاست حکومت افغانستان را برعهده خواهد داشت.

«عباس استانکزی»، معاون دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد «حامد کرزای» و «عبدالله عبدالله»، رئیس جمهور پیشین و رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در حکومت جدید سهمی نخواهند داشت.

پنجشیر در محاصره کامل طالبان

براساس آخرین گزارش ها، «پنجشیر» در محاصره کامل طالبان قرار دارد و درگیری‌ها در حومه این استان خارج از کنترل طالبان ادامه دارد.

«احمد مسعود»، فرزند «احمدشاه مسعود»، پیشتر اعلام کرده بود در صورت تشکیل دولت فراگیر ملی توسط طالبان، از مبارزه خود دست می‌کشد. اما طالبان درخواست‌های احمد مسعود را، مبنی بر اعلام پنجشیر به عنوان منطقه امن، غیرقابل قبول خوانده بود.

فرود نخستین هواپیما در فرودگاه بین المللی کابل

هواپیمای یک شرکت قطری که با هدف بررسی شرایط از سرگیری فعالیت فرودگاه بین المللی «حامد کرزای» کابل، در این فرودگاه به زمین نشست، نخستین هواپیمایی است که در دوره کنترل طالبان بر این فرودگاه، در آن فرود آمد.

سود کلان بلک واتر از عملیات خروج آمریکا از افغانستان

شرکت «بلک واتر»، پیمانکار نظامی آمریکا در افغانستان، طی عملیات خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، بلیط‌های خروج از افغانستان را با قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ دلار فروخت.

انتقال سفارت هلند از کابل به دوحه

وزیر خارجه هلند اعلام کرد پس از آمریکا و ژاپن، این کشور نیز سفارت خود را از کابل به «دوحه»، پایتخت قطر منتقل می‌کند.

ادعای رسانه انگلیسی در مورد قدرت هوایی طالبان

رسانه انگلیسی «دیلی میل»، ادعا کرد طالبان با در اختیار داشتن ۴۸ هواپیمای آمریکا، قدرت هوایی بیشتری از یک سوم اعضای ناتو دارد.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 0
    مثل یک کشور قوی و قانونمند قانون اساسی تدوین کنند،تا هر سرباز جاهل مسلحی از نیروهاشون راه نیفتن مردم رو ادب کنند. ناظر بر ناظر اجرای قانون وجود داشته باشه. قتل و ترور تعطیل بشه. حقوق خانواده. حقوق تجارت. حقوق بین الملل. حقوق زنان. برای تمام اینها بند به بند قانون باشه. طالبان این رو مسلم بدوننن، بدون قانون مفصل و مدون، هیچ توفیقی نخواهند داشت. این مجری ناظر بر مجریان قانون رو جدی بگیرن. اگر بار اول دوره طالبان به ظلم و ستم ختم شد، عمدتا برای این بود که قوای محلی طالبان قانون مغز خود را در دم اجرا میکردن. من بعد هر سربازی و یا نیروی محلی که چنین غلطی کنه رو محاکمه و به شدت توبیخ یا اعمال قانون کنید. بدون اعلام جهانی تدوین قانون اساسی هرگز تایید جهانی رو بدست نمی یارین.
  • حسن باقری IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 0
    آمریکا قصد دارد تا طالبان را قدرت و محبوبیت دهد تا نقش ناجی و رهبر اهل سنت در شرق کشور را به عهده بگیرد. اگر وضعیت اقتصادی افغانستان طالبانی بهبود پیدا کند و آرامش بر افغانستان حکم فرما شود بزودی زمزمه این که یک حکومت شیعی و انقلابی در ایران نتوانست بعد از 40 سال توفیقی پیدا کند در حالی که یک حکومت طالبانی متعصب توانست رونق اقتصادی با تمام جهان داشته باشد، شنیده می شود. این مساله در آینده ابتدای مناقشات مردم اهل سنت و برخی شیعیان با حکومت ایران است. و خطر این طالبان ناجی دروغین بسیار بیشتر از طالبان وحشی قبلی است.
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      1 0
      طالبان طی توافقات دوحه قطر طالبان با آمریکا به این نتیجه رسیدن و قطعا" همین طرح و برنامه رو برای منطقه و ایران پیش خواهند گرفت ...
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      1 0
      اگر تمام اقوام افغانستانی در قدرت و حکومت آینده افغانستان نقش آفرینی کنند سهیم باشند در قدرت افغانستان هم به سود و منافع ملت افغانستان و هم به سود و منافع ملی ایران ، تاجیک ها بخش عمده ای از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند ایران باید از تاجیک ها حمایت می‌کرد ! گویا مثل موضوع قره باغ شد که ما فقط تماشاگر بودیم و رقبای ما دشمنان ما بازیگر ...
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      0 0
      آقای باقری با شما موافقم. تفکرات بنیادین طالبان مشکل داره و چون مشکل داره نمی تونن مدنیتی عادلانه داشته باشن. تفکرات بنیادین اونها به عربستان سقوطی نزدیکه و بیشتر با هم کنار میان. ایران باید با تمام قوا در مسائل نظامی تحقیقاتش رو ادامه بده و قدرت اول منطقه بشه. داره جمعیت جهال زیاد میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس