کد خبر 1262189
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
پوتین

رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد که ایده غرب مبنی بر اسکان پناهجویان افغان در کشورهای آسیای مرکزی قبل از دریافت روادید آمریکا و اروپا، مضحک است.

 به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (یکشنبه) از پیشنهاد غرب در خصوص اسکان پناهجویان افغان در کشورهای آسیای مرکزی قبل از دریافت روادید ایالات متحده و اروپا انتقاد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری تاس، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با نمایندگان حزب «روسیه واحد» در واکنش به تحولات اخیر افغانستان گفت که «وضعیت افغانستان مستقیماً با امنیت فدراسیون روسیه در ارتباط است. شرکای غربی ما با اصرار، مسئله اسکان پناهجویان (افغان) در کشورهای آسیای مرکزی قبل از دریافت روادید از ایالات متحده و کشورهای دیگر را مطرح می‌کنند. این چه رویکرد مضحکی برای حل این موضوع است».

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه افزود که موضوع اسکان پناهجویان افغانستان در نشست «سازمان پیمان امنیت جمعی» (CSTO) و نشست‌های دیگر مورد بحث و ارزیابی قرار خواهد گرفت و روسیه در تماس‌های مداوم با شرکای خود در جمهوری‌های آسیای مرکزی است.

پوتین در خصوص ایده اسکان پناهجویان افغان در کشورهای آسیای مرکزی گفت: «آن‌ها (کشورهای آسیای مرکزی) به هرحال نزدیک‌ترین شرکا و متحدان ما هستند. ما مرزهای مشترکی با آن‌ها داریم اما محدودیتی برای روادید وجود ندارد. تصور کنید: پناهجویان وارد هریک از این کشورها شوند. چطور بفهمیم این پناهجویان چه کسانی هستند و چه کسی بین آن‌ها است؟ ممکن است هزاران یا شاید صدها هزار یا شاید میلیون‌ها نفر باشند و ما و این نزدیک ترین همپیمانانمان حتی هیچ محدودیت روادیدی نداریم. اما چه نوع مرزی؟ هزاران کیلومتر! من (پناهجوی افغان) سوار هر چیزی شوم، حتی خودرو، خر یا هرچیز دیگری و از مرز عبور کنم و آن وقت باید در آن خصوص چه کنیم؟».

رئیس‌جمهور روسیه سپس با اشاره به این موارد تصریح کرد که تأمین امنیت ملی یکی از مهمترین وظایف ارگان‌های روسیه از جمله وزارت خارجه روسیه است.

در پی تحولات اخیر افغانستان از ۲۴ مردادماه و قدرت گرفتن طالبان، پوتین طی یک کنفرانس خبری با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان از جامعه جهانی درخواست کرد که از فروپاشی افغانستان جلوگیری کنند.

به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، مسئله خروج شهروندان خارجی و اتباع افغان از افغانستان به یک معضل جدی تبدیل شده است به طوری که برخی کشورها از جمله اتریش اعلام کرده‌اند که به هیچ عنوان حاضر به پذیرش پناهجویان افغان که در حال گریز از کشورشان هستند، نیستند.

طبق جدیدترین گزارش‌ها، دست‌کم ۲۰ نفر در جریان تلاش برای خروج از افغانستان از طریق فرودگاه کابل جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    2 0
    خوشم میاد همشون هم روسیه هم آمریکا هم انگلیس هم چین هم ناتو به نوبت دهن ملت افغانستان رو سابیدن بعد میگن برای اسکان افغان ها جا نداریم !!!! لامصبا تریلیون تریلیون دلار خرج کردید چطور نمیتونید زندگی که خودتون براشون درست کردید رو جمع کنید ؟
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    2 1
    دم پرزیدنت پوتین گرم، به نظر من هم تمام پناهنده های افغانی باید مستقیم برن آمریکا!! خخخخخخخخت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس