افغانستان

یک مقام ارشد قطری خبر داد که در میان پناهجویانی که از افغانستان گریخته‌اند، تعدادی از مقام‌های ارشد دولت سابق این کشور نیز حضور دارند.

به گزارش مشرق، خبرنگار شبکه خبری «ان‌بی‌سی» آمریکا خبر داد که برخی مقام‌های ارشد دولت سابق افغانستان نیز به همراه پناهجویان از این کشور گریخته‌اند.

وی در پیامی در توییتر نوشت: «برخی مقام‌های دولت سرنگون شده افغانستان نیز به همراه پناهجویان گریخته‌اند. یک مقام ارشد قطری به من گفت که در میان آنها، ژنرال "عبدالستار میزرکوال" وزیر سابق کشور، یکی از معاونین وی و یکی از مقام‌های ارشد ارتش حضور داشته‌اند».

گروه طالبان روز یکشنبه ۱۵ آگوست (۲۴ مردادماه) بدون درگیری مسلحانه وارد کابل شد و ظرف چند ساعت کنترل کامل این شهر که پایتخت افغانستان است را برعهه گرفت.

در پی ورود طالبان به افغانستان، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور این کشور به بهانه جلوگیری از خونریزی با میلیون‌ها دلار به امارات عربی متحده فرار کرد.

بسیاری از کشورها از یکشنبه هفته گذشته در حال خارج کردن شهروندان، دیپلمات‌ها و برخی از شهروندان افغان از این کشور جنگ زده هستند.

با این حال خروج اتباع افغان از افغانستان به یک معضل جدی تبدیل شده است و گزارش‌های منتشر شده در روزهای اخیر نشان می‌دهد که اکثر کشورهای اروپایی حاضر به پذیرش پناهجویان افغان نیستند و برخی از آن‌ها پیشنهاد داده‌اند که پناهجویان افغان در کشورهای آسیای مرکزی اسکان داده شوند.

از طرف دیگر، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اخیراً ایده اسکان پناهجویان افغان در کشورهای آسیای مرکزی را مضحک توصیف کرد.

«یانز یانشا» نخست‌وزیر اسلوونی روز گذشته (یکشنبه) در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، در خصوص موضع کشورهای اروپایی در خصوص پذیرش پناهجویان افغان نوشت که بین کشورهای اتحادیه اروپا هیچ‌گونه اجماعی در خصوص مسئله پناهجویان افغان وجود ندارد و حتی اکثریت این کشورها طرفدار پذیرش پناهجویان کشور افغانستان نیستند.

روز گذشته یک مقام ناتو، گفت دستکم ۲۰ نفر در هفت روز گذشته بعد از تسلط طالبان بر پایتخت افغانستان، در فرودگاه کابل و اطراف آن در حین تلاش‌ها برای خارج کردن نیروها و شهروندان خارجی و همچنین شماری از افغان‌ها، کشته شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس