جدیدترین اخبار کرونا در ایران|صدای پای پیک ششم می‌آید/ مصرف ۴ برابری برخی داروها / کاهش ریتم شهری فرصتی برای کادر درمان + نقشه و نمودار

شکسته شدن تمامی رکوردهای کرونایی در هجدهمین روز از مرداد ۱۴۰۰ زنگ هشداری را به صدا درآورده است که درصورت بی‌توجهی به آن عامل شکل‌گیری پیک ششم کرونا در کشور با هزینه بسیار بالا خواهیم بود.

به‌ گزارش مشرق، بررسی‌ شرایط و روند فعالیت ویروس دلتا نشان می‌دهد که هنوز خبری از کاهش چرخه انتقال ویروس نیست و همچنان روند روبه رشد آن ادامه دارد؛ اتفاقی که این نگرانی را در میان متخصصان و کارشناسان ایجاد کرده که احتمالا به زودی باید منتظر شکل‌گیری پیک ششم در میانه راه پنجمین پیک باشیم؛ دقیقا اتفاقی که در پیک چهارم رخ داد.

به گفته این گروه از کارشناسان طولانی شدن دوره فعالیت هر پیک به نوعی به شدت گرفتن فعالیت ویروس در پیک بعدی کمک خواهد کرد و هزینه مدیریت آن را برای کادر بهداشت و درمان سنگین‌تر؛ شرایطی که اکنون در آن قرار گرفته‌ایم و به نوعی شواهد نشان می‌دهد میزان تاب‌آوری کادر درمانی ایران در مقابله با ویروس منحوس به حداقل خود رسیده است نکته‌ای که سعید نمکی وزیر بهداشت چندی پیش به آن اشاره کرده بود.

به‌هرحال شرایط همه‌گیری در پنجمین پیک کرونا درحالی شدت گرفته است که علاوه بر ایجاد کمبود فضا و کادر درمانی برای ارایه خدمات به بیماران می‌بینیم کمبودهای قابل توجهی در زمینه دارو مشاهد شده شده است تاجایی که به گواه آمارها و البته مقامات مسئول افزایش قابل توجه تعداد موارد ابتلا باعث شده تقاضا برای برخی از داروها نسبت به پیک قبلی ۴ برابر شده باشد؛ تقاضایی خود شاهد مثالی بسیار شفاف از واقعیت موجود است.

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا دارو در باره کمبود داروهای مرتبط با درمان کرونا اظهار داشت: تامین دارو انجام می‌شود، اما وقتی مصرف رمدسیویر در خردادماه ۶۰۰ هزار عدد بوده و اکنون در اواسط مرداد ماه به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار عدد می‌رسد، نشان می‌دهد که گایدلاین‌ها را برای تجویز دارو درست رعایت نمی‌کنیم.

شانه‌ساز  با بیان اینکه اکنون افزایش ۴ برابری مصرف رمدسیویر را نسبت به خرداد ماه داشتیم، افزود: دارو باید مطابق گایدلاین‌ها تجویز شود و نظارت بر روی تجویز انجام شود چون در هیچ کشوری در دنیا چنین الگوی مصرفی را نمی‌بینیم.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به افزایش قابل توجه نرخ ابتلا در پیک پنجم کرونا با فعالیت ویروس دلتا می‌گویند: با توجه به قدرت سرایت و بیماری‌زایی بسیار بالای ویروس جهش یافته فعال در پیک پنجم تا زمانی که این ویروس جهش یافته در کشور جابه‌جا می‌شود و توسط افراد از بخشی به بخش دیگر در حرکت است شرایط ناپایدار بوده و هر لحظه امکان بحرانی شدن شرایط در سراسر ایران وجود دارد.

این گروه ضمن تاکید بر کاهش سرعت ریتم شهری و جلوگیری از جابه‌جایی گسترده جمعیت در این دوره معتقدند بستری شدن ۲ برابری بیماران در پیک پنجم نسبت به گذشته کاملا نشان می‌دهد ویروس دلتا هنوز مهار نشده و می‌تواند با توجه به فرسوده شدن کادر درمان در آینده مقابله باویروس چموش کار دشوارتر و پرهزینه‌تری خواهد شد.

در این زمینه قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز اظهار داشت: بستری تعداد بیماران در مراکز درمانی نسبت به پیک گذشته ۲ برابر شده است به و این روند نشان دهنده قدرت بیماری‌سازی و سرایت بیماری در این شرایط است.

جان بابایی همچنین با اشاره به دریافت خدمات ۴۰ هزار نفر بیمار در مراکز درمانی و همچنین نزدیک به ۲۰ هزار نفر به صورت سرپایی تاکید کرد: رعایت پروتکل‌ها و ساده‌انگاری شرایط می‌تواند برای افراد دردسرساز و بعضاً پرهزینه باشد بنابراین رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی کم هزینه‌ترین راهکار مقابله با ویروس کرونا در شرایط فعلی است.

کمبود پرستار را جدی بگیریم

در همین حال کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به افزایش کمبودها در بخش‌ درمان طی دوره همه‌گیری بخصوص در پیک پنجم می‌گویند: آمارهای رسمی نشان می‌دهد نزدیک به ۱۲۵ هزار پرستار از ابتدای شروع همه‌گیری تا امروز به کرونا مبتلا شده‌اند که متاسفانه از این تعداد ۱۲۰ نفر فوت شده‌اند.

این گروه تاکید دارند در شرایطی که منابع انسانی می‌تواند در ارایه خدمات با کیفیت در کنار تجهیزات و دارو تعیین کننده باشد کمبود کادر درمانی بخصوص در بخش پرستاری می‌تواند هزینه مدیریت شرایط را برای کشور سنگین‌تر از گذشته کند که نتیجه آن افزایش تعداد موارد فوتی به دلیل کمبود نیروی و ارایه خدمات مناسب و به موقع خواهد شد.

در این زمینه محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری کشور نیز ضمن تایید شرایط کمبود کادر پرستاری اظهار داشت: باتوجه به وضعیت کرونایی در بیمارستان های کشور، کمبود پرستار بیش از پیش احساس می‌شود.

میرزابیگی همچنین با اشاره به استانداردهای تعداد نفرات کادر پرستاری گفت: در شرایط فعلی باید به ازای هرتخت بیمارستانی ۲.۵  نیروی پرستار در ۲۴ ساعت داشته باشیم؛ در حالی‌که این عدد به ازای تخت بیمارستانی به ۰.۸ نفر پرستار(کمتر از یک پرستار به طور میانگین) رسیده است و باید مجوز استخدامی پرستاران به سرعت در جریان بیفتد تا بتوانیم با توجه به پتانسیل‌های موجود این کمبود برطرف شود.

لزوم بازنگری در پروتکل‌های مقابله با ویروس

از سوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات و مدیریت بیماری کرونا در تهران معقتد است، قرار گرفتن تهران به‌عنوان یک شاخص تعیین کننده از شرایط کل کشور در هشتمین هفته فعالیت ویروس دلتا این زنگ خطر را به صدا درآورده که طولانی شدن روند می‌تواند به بدتر شدن شرایط منجر شود.

زالی همچنین با اشاره به بستری بودن ۹۶۴۲ نفر در مراکز درمانی و ۲۶۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تاکید کرد: کاهش ریتم شهری و گسترش سطح واکسیناسیون بهترین راهکارهایی است که می‌توانیم با توجه به تجارب کشور هندوستان یعنی زادگاه ویروس دلتا بکارگیری تا در این دوره فرصتی به کادر درمان به بازیابی توان خود داده باشیم و در غیر این صورت احتمالا مدیریت کار سخت و بسیار پرهزینه است.

فرمانده ستاد عملیات و مدیریت بیماری کرونا در تهران همچنین تصریح کرد: روند فعالیت دلتا در ایران و البته پایتخت نشان داده که پروتکل‌های قبلی باید متناسب با فعالیت و قدرت ویروس تغییر داشته باشد تا بتوانیم برای مدیریت کار برنامه‌ریزی کنیم، زیرا شواهد نشان می‌دهد پروتکل‌های قبلی در پیک پنجم آنچنان کارساز نبوده و بعضاً حتی بی‌اثر است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان کرمان

 مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان هزار و ۳۴ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۵۸۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۶۸ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۰۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۶۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۱۲۴ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۲۵۲ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۳۰ هزار ۸۶۵ مورد رسیده است.

وی به فوت ۳۰ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۷۶۳ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان ۵۱۷ هزار و ۲۱۱ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۹۸ هزار و ۷۸۷ مورد است.

حسین صافی‌زاده معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در شرایط موجود امکان بررسی اینکه همه افراد مبتلا از نظر نوع سوش کرونایی که به آن مبتلا شدند وجود ندارد اظهار داشت: از آنجا که سوشی که عمدتاً در استان کرمان در حال گزارش شدن است سوش دلتا است، ما همه موارد را سوش دلتا تلقی می‌کنیم.

صافی‌زاده با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات سوش دلتای کرونا سرایت‌پذیری فوق‌العاده زیاد آن است عنوان کرد: هر فرد مبتلا می‌تواند هفت تا هشت نفر دیگر را نیز آلوده کند و قاعدتاً زمانی که یک نفر آلوده و مبتلا شود به سرعت بقیه افراد خانواده را هم درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه در این شرایط طبیعتاً نوزادان و کودکان بیشتر در خطر ابتلا قرار دارند افزود: در موج جدید فوت چندین مورد نوزاد، کودک، نوجوانان و جوانان را داشتیم که در موج‌های قبل به ندرت اتفاق می‌افتاد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در موج پنجم کرونا ابتلای همه گروه‌های سنی کاملا مشهود است ادامه داد: در موج‌های قبل میانگین سن ابتلای بیماران بیش از ۶۰ سال بود که در موج جدید به بیش از چهل سال رسیده است.

وی با بیان اینکه عملاً تعداد جوانان مبتلا به کرونا در استان افزایش داشته و کاهش میانگین سن ابتلا را داشتیم که جای تامل دارد تصریح کرد: در این شرایط راهکاری به جز قطع چرخه انتقال ویروس و مدیریت بیماری نداریم.

 براساس آخرین نقشه رنگ‌بندی کشور که توسط وزارت بهداشت منتشر شده، در حال حاضر از ۲۳ شهرستان استان کرمان ۱۱ شهرستان استان در وضعیت فوق‌قرمز، ۴ شهرستان در وضعیت قرمز و ۸ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند و هیچ شهرستانی با وضعیت زرد و نارنجی در استان کرمان نیست.

استان آذربایجان غربی

جواد آقازاده، با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته ۱۱ نفر دیگر در آذربایجان‌غربی به سبب بیماری کرونا جان خود را از دست دادند اظهار داشت: با فوت این تعداد، مجموع فوتی‌های استان به پنج هزار و هشت نفر رسید.

وی تصریح کرد: تعداد مبتلایان شبانه روز گذشته نیز یک هزار و ۱۲۰ نفر بود و تاکنون در مجموع ۲۰۴ هزار و ۳۷ نفر در استان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی بیان کرد: همچنین در شبانه روز گذشته ۵۸۲ بستری مشکوک و ۲۳۶ بستری در بخش آی‌سی یوی بیمارستان‌های کل استان ثبت شد.

وی افزود: از سوی یگر تعداد بستری‌های سندروم حاد تنفسی به شدت رو به افزایش است و یک هزار و ۳۱۰ نفر را درگیر کرده اما شمار افراد تحت ونتیلاتور با کاهش مواجه بوده و به ۲۶ نفر رسیده است.

آقازاده در ادامه با اشاره به واکسیناسیون ۲۰ هزار و ۹۵۳ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته بیان کرد: تاکنون ۵۳۰ هزار و ۸۹۱ نفر بر علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

استان قزوین

در شبانه‌روز اخیر آمار مجموع مبتلایان کرونایی استان از ابتدا تا امروز به عدد قابل توجه ۸۲ هزار و ۵۵۱ نفر رسید که از این تعداد ۳۰ هزار و ۷۵۲ نفر بستری شده و ۱۹۳۹ نفر فوت کرده‌اند. در ضمن آمار موارد محتمل و مشکوک ابتلا به کرونا هم با ۷۵ نفر افزایش از ۱۶ هزار نفر گذشت و میزان بستری‌ موقت هم با یک جهش ۱۰۳ نفری به ۱۱۳۶ نفر رسید. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از ثبت بالاترین رکورد بستری‌ها در طول تاریخ کرونایی استان خبر داد و اظهار داشت:‌ در طول ۲۴ ساعت اخیر ۲۶۰ بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که بالاترین رکورد بستری روزانه از ابتدای ورود کرونا به استان تا امروز است. 

پیمان نامدار اضافه کرد: همچنین در شبانه‌روز گذشته شاهد افزایش ۳۳ درصدی آمار ابتلای کرونایی در قزوین بودیم؛ به طوری که در طول این مدت ۶۶۶ مورد قطعی ابتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شد که در مقایسه با روز قبل ۱۶۴ نفر بیشتر بود. با این حال آمار بستری‌های کرونایی نسبت به روز پیش ۸ درصد کاهش یافت و در حال حاضر ۳۶ بیمار کرونایی بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی ادامه داد: اما آمار مرگ‌ومیر کرونایی در طول ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ درصد افزایش یافت و به ۶ نفر رسید که در مقایسه با روز پیش ۲ نفر بیشتر است. در ضمن آمار بهبودیافتگان کرونایی در قیاس با روز قبل ۳۰ درصد کاهش یافت و در شبانه‌روز اخیر ۹۹ بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین ترخیص شدند.

وی همچنین از افزایش ۴۴ نفری آمار مجموع بستری‌های کرونایی فعلی استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۷۴۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های ما بستری هستند که این آمار به معنای پر شدن سهمیه تخت‌های کرونایی ما در پلن ‌C محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد با روند فعلی باید به فکر راه‌اندازی سریع درمانگاه صحرایی و سرپایی در بیمارستان ۵۵۳ ارتش باشیم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر

سعید کشمیری، با بیان اینکه در اوج پیک پنجم بیماری کرونا قرار داریم اظهار داشت: همه بیمارستان‌های استان بوشهر اعم از دولتی و غیردولتی با تمام ظرفیت درگیر پذیرش بیماران کرونایی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از شناسایی بیماران کرونایی خبر داد و بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد افراد تست شده، مبتلا به کرونا هستند و روز گذشته یک‌هزار نفر بیماران کرونایی دیگر شناسایی شد.

وی از تکمیل تخت‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: همه تخت‌های بخش کرونایی بیمارستانی استان بوشهر اشغال و این در درحالی است میزان ظرفیت مراکز سرپایی درمانی استان افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر وضعیت ابتلا و بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌ها را نگران کننده دانست و تصریح کرد: میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان بوشهر حدود ۵۰ درصد است که یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری کرونا، همین موضوع است.

کشمیری، با بیان اینکه روز گذشته ۲۱۹ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند گفت: اکنون تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر ۸۷۶ نفر است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به اینکه اکنون ۵۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری ۲۹ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند و با کمک دستگاه اکسیژن‌ساز تنفس می‌کنند.

وی از ثبت ۲۰ مورد فوتی کرونایی دیگر در بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: روز گذشته ۹ آقا و ۱۱ خانم در سن‌های ۴۸ تا ۹۰ سال در  بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر فوت کردند و تعداد جان‌باختگان این بیماری در استان بوشهر به یک‌هزار و ۵۳۷ نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۷۲ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

کشمیری، افزایش بیماران کرونایی را حیرت‌آور دانست و گفت: بوشهر، جز ۵ استان کشور است که بستری‌های آن نسبت به جمعیت با افزایش مواجه است که علاوه بر بیمارستان‌های تحت پوشش علوم پزشکی شش بیمارستان نیروهای مسلح و تأمین اجتماعی همکاری می‌کنند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر به طرح واکسیناسیون پرداخت و بیان کرد: اکنون بیش از ۲۳۰ هزار نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و به ۳۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان بوشهر واکسن کرونا تزریق شده است.

وی از ایجاد ۲۱ مرکز تجمیعی برای تزریق واکسن کرونا در استان بوشهر خبر داد و خاطر نشان کرد: اکنون ۷۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال استان بوشهر واکسینه شده‌اند و روند تزریق واکسن افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از شناسایی ۴۲ هزار بیمار در هفته گذشته در استان خبر داد و افزود: این میزان بیمار، معادل سه ماه آخر سال گذشته است که در یک هفته به‌وقوع پیوسته است.

کشمیری، سهل‌انگاری مردم را مایه نگرانی دانست و تأکید کرد: متأسفانه برخی افراد هنوز به خطرناک بودن این ویروس واقف نیستند و یا از رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی خسته شده‌اند و این بی‌توجهی می‌تواند در سرایت سریع ویروس به‌ویژه گونه دلتا موثر باشد.

استان مرکزی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، با اشاره به آخرین آمار بیماران کرونایی در استان مرکزی اظهار داشت: شمار مبتلایان جدید کرونا ویروس در استان مرکزی، بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی به ۶۴۶ مورد رسید.

سیدمحمد جمالیان افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۶۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: ۵۷۸ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که پس از دریافت خدمات درمانی لازم از مراکز درمانی، تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: با احتساب ۶۴۶ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا در استان مرکزی از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۷۲ هزار و ۶۴۰ نفر رسیده است.

جمالیان خاطرنشان کرد: در این دوره چهار مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس تعداد فوتی‌ها به ۲ هزار و ۳۰۱ نفر رسید.

استان کرمانشاه

 موج پنجم بیماری کرونا سبب افزایش بیماران بستری در بیمارستان‌های استان کرمانشاه شده است و براساس آمار ستاد کرونای کرمانشاه هم‌اکنون ۹۱۸ بیمار مبتلا به ویروس کووید۱۹ در این استان بستری هستند.

شمار بیماران بستری کرونا در استان کرمانشاه روزانه افزایش می‌یابد و در شبانه روز گذشته ۱۱۰ مورد بیمار مثبت بستری و  ۵۱۴ بیمار مثبت سرپایی در این استان شناسایی شده‌اند که ۲۵۴ بیمار جدید با علائم بیماری کرونا بستری شده‌اند.

به گفته رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ۲۴ ساعت گذشته تعداد موارد فوتی با تشخیص قطعی کرونا چهار مورد ثبت شده است و به این ترتیب آمار جانباختگان کووید ۱۹ در استان کرمانشاه به ۲۰۱۲ نفر رسید.

دکتر مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بیماری کرونا سیر صعودی دارد گفت: هنوز در ابتدای پیک پنجم بیماری قرار داریم و به احتمال زیاد در چند هفته آینده با تعداد زیاد بیماران بستری، سرپایی و مرگ و میر مواجه خواهیم شد.

وی دلایل افزایش بیماران و آغاز پیک پنجم کرونا را تجمعات ناشی از انتخابات شورای شهر، مراسم عزا و عروسی و دورهمی‌ها و میهمانی‌ها دانست و افزود: در پیش بودن ایام محرم و برگزاری جلسات عزاداری، می‌تواند منجر به گردش سریع ویروس و افزایش بیماری شود.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تاکنون بیش  ۴۴۰ هزار دوز واکسن  تزریق شده است که حدود ۳۶۰ هزار دوز مربوط به نوبت اول و مابقی نوبت دوم واکسیناسیون است و ۲۵درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دوز نوبت اول را دریافت کرده‌اند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان زنجان

پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، اظهار داشت: متاسفانه کل کشور درگیر پیک پنجم است و استان زنجان هم در ابتدای پیک پنجم قرار دارد؛ قطعاً این پیک هم همانند پیک‌های قبلی استان را با مشکلات متعددی مواجه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آمار مبتلایان و بستری‌شدگان روند صعودی دارد، خاطرنشان کرد: دورهمی‌ها و شرکت در مراسم عروسی و جشن تولد مهمترین علل افزایش مبتلایان به این ویروس است؛ از سوی دیگر با عادی‌انگاری که صورت گرفته میزان استفاده از ماسک در استان بسیار کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه وضعیت گردش ویروس در استان بالا و قابل توجه است و در روزها و هفته‌های آتی باید منتظر قلیان بیماری با شدت و سرعت بیشتری باشیم گفت: در شهرستان زنجان بیماری با یک شیب ملایم درحال افزایش است.

وی گفت: درحال حاضر شهرستان‌های زنجان، طارم، ابهر، خرمدره و خدابنده در وضعیت قرمز و شهرستان‌های سلطانیه، ایجرود و ماهنشان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و با این روند اگر ادامه داشته باشد قطعا آن سه شهرستان هم قرمز خواهند شد.

استان اصفهان

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان ۴۷۸۶ نفر بودند که ۱۹۴۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۵۷۸ نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این  مدت  ۳۴۲ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۰۱بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد  ۴۲۱ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۲۸ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد  ۲۱ نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان هرمزگان

 کرونا در هرمزگان همچنان در میدان یکه تازی می‌کند و در بندرعباس شمار قربانیان روزانه ۲ رقمی شده است، امروز باز هم کرونا جان ۱۷ نفر دیگر را گرفت که ۱۳ نفر آنها آقا و ۴ نفر زن بودند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته با بستری شدن ۳۲۷ نفر دیگر شمار کل بستری‌ها به یک هزار و ۲۶۵ نفر رسیده است و متاسفانه حال ۳۳ نفر نیز وخیم گزارش شده است، در ۱۰ روز گذشته طی آماری بی سابقه ۱۶۱ نفر از هم استانی ها جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند.

در شرایط موجود فریدون همتی استاندار هرمزگان به مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان ماموریت ویژه ای داده است که طی دو هفته آینده بیمارستان نیروی دریایی ارتش و فضای نمایشگاه بین المللی بندرعباس جهت بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا آماده شود.

هرمزگان چندین هفته است که با وضعیت شدید کمبود تخت‌های بیمارستانی برای بستری بیماران روبرو است و حتی سفر معاون کل وزیر بهداشت و شخص وزیر هم نتوانسته است این درد هرمزگان را درمان کند.

استان همدان

دکتر محمد طاهری، اظهار داشت: با شناسایی ۶۱۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان مجموع بیماران بستری مثبت از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲۱ هزار و ۸۲ و بیماران سرپایی مثبت به ۵۵ هزار و ۴۲۷ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه در روز گذشته یک هزار و ۱۵۲ بیمار تنفسی و مشکوک به کرونا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مراجعه کردند تصریح کرد:  ۲۱۲ نفر از مراجعان به بیمارستان‌ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: ۲۳ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی سی یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۶ بیمار بستری در بیمارستان‌های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز اظهار داشت شمار بیماران کرونایی بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های اسدآباد ۹۹۴، بهار یک هزار و ۱۰۱، تویسرکان یک هزار و ۱۴۱، رزن ۸۷۶ ، درگزین ۳۰۵، فامنین ۳۴۲ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۳۴ نفر است.

وی گفت: تاکنون چهارهزار و یک نفر در ملایر، ۲ هزار و ۵۷۳ نفر در نهاوند و هشت هزار و ۸۴ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده‌اند.

استان خوزستان

 سید محمود علوی، امروز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در استان خوزستان و همزمان با تمام نقاط کشور با پیک جدید و خطرناکی از ویروس کرونا همراه با شیوع انواع جهش یافته از این ویروس منحوس به خصوص نوع دلتا همراه هستیم که آمار رکورد شکنی در آمار فوتی ها و آمار مراجعات به بیمارستان‌ها سخت ترین شرایط را از زمان شیوع این ویروس در استان رقم زده است.

وی افزود: این شرایط سخت کرونایی در استان خوزستان در حالی وجود دارد که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی نقاط استان به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته است که انتظار از مردم یا توجه به تجربه گذشته در مقابله با این ویروس، رعایت بالای ۷۰ درصد بود که متاسفانه این مهم محقق نشده است و ما شرایط سخت‌تری را شاهد خواهیم بود.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان تصریح کرد: از ابتدای هفته با سیر افزایشی مراجعات به بیمارستان‌ها در استان خوزستان همراه هستیم که با توجه که روز گذشته رکورد آمار بستری از ابتدای شیوع کرونا در استان شکسته شد و آمار مراجعات و بستری‌ها بیش از ظرفیت بیمارستان‌های استان است.

 علوی در خصوص قدرت ویورس دلتا بیان داشت: ویروس دلتا قدرت سرایت و شیوع بیشتری نسبت به نوع انگلیسی دارد که حتی کودکان را نیز هم درگیر می‌کند و باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در راس امور مردم قرار گیرد تا از آن در امان ببمانند.

وی در انتها ضمن درخواست از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: از تمام خواهش مندیم عمل به نسخه شفا که شامل شسشوی مرتب دست‌ها، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است را با توجه به تکمیل ظرفیت برخی از بیمارستان‌های استان به صورت جدی مدنظر قرار دهند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان فارس

حدود یک سال و نیم از شیوع بیماری کرونا در ایران و به تبع آن استان فارس می‌گذرد، روزهای زیادی گذشته، سختی‌های زیادی پشت سر گذاشته شده، خانواده‌های بسیاری داغدار شدند، بسیاری از کادر درمان در راه شهید شدند اما هنوز کرونا ادامه دارد و عده‌ای که هر شرایطی را ساده می‌انگارند و بیخیال کرونا دورهمی و مهمانی‌های خانوادگی دارند یا به سفر می‌روند. 

همین دست رفتارها در کنار برخی از بی‌تدبیری‌های دولت و روند ناقص و کند واکسیناسیون کرونا تا امروز ادامه پیدا کند و این روزها که اوج موج پنجم را می‌گذراند سهمگین‌تر از همیشه باشد به گونه‌ای که اعلام جدید وضعیت رنگ‌بندی در استان‌های مختلف نشان از یک بحران فراگیر دارد، اغلب استان‌های کشور یکپارچه قرمز شده‌اند که نشانگر خوبی به لحاظ وضعیت گسترش بیماری نیست. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز  از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹ تاکنون، یک میلیون و ۲۵۲ هزار ۹۲۰ تست تشخیصی کرونا در استان فارس شامل یک میلیون و ۱۲۰ هزار و ۵۶۵ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه و با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۳۳۵ هزار و ۱۵۶ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۳۲ هزار و ۳۵۵ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۴ هزار و ۹۴۳ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون ۳۶۰ هزار و ۹۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با توجه به بستری ۶۶۶ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های فارس، مجموع بیمارانی که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند به چهار هزار و ۴۸۰ نفر رسیده که از این تعداد ۳۸۳ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن ۳۰ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به پنج هزار و ۴۲۴ نفر رسید. 

استان خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۳۰۸ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۱۵۴ بیمار جدید شناسایی شد که ۴۴ مورد بستری و ۱۱۰ مورد سرپایی، بودند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد ۵۹ مورد از بیرجند، بشرویه ۴ مورد، خوسف و درمیان هر کدام ۱ مورد، سرایان ۱۵ مورد، فردوس ۱۴ مورد، سربیشه، طبس و نهبندان هر کدام ۵، قاین ۴۵ مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیا اینکه همچنین از ۱۳۱۲ تست سریع ۴۱۴ بیمار جدید شناسایی شد، گفت: در حال حاضر ۴۴۷ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۶۴ نفر دارای تست کرونای مثبتند و از این تعداد ۲۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر وخیم است.

وی تصریح کرد: در شبانه روز گذشته با ثبت ۴ مورد فوت جدید در استان تعداد فوتی‌های کرونا در استان به ۹۸۹ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به ۱۴۵ هزار و ۶۹۹ نفر رسید و تا کنون ۳۳ هزار و ۷۶۷ نفر نیز واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان سمنان

نوید دانائی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان پیرامون آخرین آمار شیوع بیماری کرونا ویروس بیان داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون ۳۳ هزار و ۷۳۱ مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی پی.سی.آر در مجموعه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

وی تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته (از هفدهم الی هجدهم مرداد ماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۴ بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید-۱۹ در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد:بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های زیرپوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به هفت هزار و ۸۳۹ نفر رسیده است و ۲۵ هزار و ۸۹۲ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

دانائی افزود: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید۱۹ از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان های زیرپوشش دانشگاه به ۶ هزار و ۶۴۴ نفر رسید.

استان گیلان

 تمام ۱۷ شهرستان استان گیلان اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد و برخی از شهرستان‌ها نظیررشت، انزلی، ماسال، فومن، رودسر، لاهیجان، رودبار وضعیت فوق حاد کرونایی را پشت سر می‌گذارند.

استان گیلان این روزها شرایط بسیار سخت و وخیمی را سپری می‌کند و روزانه تعداد زیادی از هم‌استانیانمان بر اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست می‌دهند به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته ۳۸ نفر در گیلان قربانی کرونا شدند.

 علاوه بر افزایش شمار جانباختگان، آمار بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های استان نیز رشد تصاعدی دارد و اکنون حدود ۲ هزار بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که البته شمار بیماران کرونایی سرپایی بیش از تعداد مذکور است.

با وجود شرایط فاجعه‌بار استان گیلان همچنان شاهد عدم هماهنگی مسئولان در اجرای محدودیت‌های کرونایی و بی‌توجهی مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم.

 شایان ذکر است در روزهای اخیر نمایندگان گیلان در مجلس در این زمینه تذکراتی را به نماینده عالی دولت در گیلان و ستاد استانی مقابله با کرونا دادند تا هر چه زودتر نسبت به انجام اقدامات موثر و اجرای کامل محدودیت‌ها با قاطعیت و جدیت ورود کنند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    5 0
    بیمار با سرفه هاش و تشخیص پزشک که کرونا داره ، بدون ماسک در سطح شهر دنبال دارو ست و با وسیله ی عمومی در حال رفت و برگشت هست آیا نباید نظارتی براین افراد باشد
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 1
      عزیز کی میتونه نظارت کنه؟ تا حرف بزنی و امر به معروف کنی ( معروف یعنی کار درست) یک گروه خوشگذران چاقو میکشن سر و کله ات رو میشکنند. مگه سال اول کرونا پلیس راه جنوب را ندیدی کتک می زدند؟ به یه گروه دیگه بگی میگن مزدور وطن فروش.... کلا نظارت با این دو گروه افراط و تفریط جایگاهی نداره. دولت آتی انشالله باید روی فرهنگ تفریطیون و افراطیون مانور بده.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      0 0
      خانوادگی کرونا دارند یکیشون هم در مغازه کار میکنه اونوقت انتظار داری مشتری نگیره ، قرنطینه های خانگی قرنطینه نیستن مثل مرحوم‌میناوند بدون ماسک در جامعه بود
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    لزومی نداره ما کرونا رو کنترل کنیم او خودش ما رو کنترل میکنه.
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    ظاهرا همه مقصرند بجز مسئولین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس