جدیدترین اخبار کرونا در ایران| تاخت‌وتاز دلتاکرونا در کشور/ نگرانی از روزهای پیشِ‌رو+ نقشه و نمودار

درحالی میزان ابتلای روزانه به دلتاکرونا در حال کاهش است که تعداد متوفیان کاهش محسوسی نداشته است و پزشکان همچنان بر رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و زدن ۲ ماسک تأکید دارند.

به‌ گزارش مشرق، بنا به گفته پزشکان و کارشناسان بهداشت و درمان، مردم مهمترین سهم را در کاهش تبعات ویروس کرونا دارند و در شرایط شیوع موج پنجم کرونا، که بخش عمده‌ای از کشور را درگیر کرده است، هیچ چیز به‌اندازه احساس مسئولیت عمومی در رعایت نکات بهداشتی نمی‌تواند به این بحران پایان دهد.

همچنین در این شرایط، عادی‌انگاری بزرگترین اثر را در گسترش موج پنجم کرونا دارد و هر اندازه مردم ماجرا را عادی ببینند، شاهد افزایش شمار مبتلایان به کرونا و مرگ‌ومیرهای این بیماری خواهیم بود. با توجه به خطرپذیری و مسری بودن بسیار بالای ویروس دلتای هندی در مقایسه با نوع انگلیسی آن، هرگونه سهل‌انگاری می‌تواند به ابتلای سریع افراد و اعضای خانواده آنان به بیماری کووید۱۹ منجر شود.

ابتلا به گونه دلتای کرونا به مقطع سنی خاصی محدود نیست و همه افراد و طیف‌های مختلف سنی، در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیرانه، به آن مبتلا می‌شوند.

آن‌چنان که مطرح می شود یکی از مسائل مهم در کنترل چرخه انتقال ویروس کرونا، ماندن در خانه است و باید مراجعات و ترددهای غیرضرور در سطح شهر و جامعه در این شرایط تا حد امکان کاهش یابد و اگر بنا بر ضرورت مجبور به خارج شدن از منزل هستیم به هیچ عنوان در اماکن پر رفت و آمد حضور نیابیم و طول مدت حضورمان را تا حد ممکن کاهش دهیم.

تاخت‌وتاز دلتاکرونا در کشور/ نگرانی از روزهای پیشِ‌رو +نقشه و نمودار

ویروس کرونادلتا سرایت‌پذیری بالایی دارد

این در حالی است که رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران می‌گوید: تفاوت سویه کرونا دلتا با سویه‌های قبلی ویروس کرونا در میزان انتقال آن به افراد است.

 علیجان تبرائی رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران اظهار داشت: در زمان حاضر واریانت دلتا تفاوتی که با واریانت‌های قبلی دارد در حقیقت قدرت سرایت‌پذیری بالای آن است به‌طوری که اگر قبلاً می‌گفتیم که ویروس کرونا می‌تواند ۲ تا ۳ نفر را آلوده کند در زمان حاضر واریانت دلتا ۶ تا ۷ نفر را آلوده می‌کند.
تبرائی گفت: وقتی که جمعیت‌های کثیری در دنیا تحت تأثیر این ویروس قرار می‌گیرند نشان می‌دهد که قدرت سرایت‌پذیری واریانت دلتا بسیار بالاست.

او افزود: پیش‌بینی‌هایی که برای فصل پاییز وجود دارد نشان می‌دهد که اگر زنجیره سرایت این بیماری را قطع نکنیم پاییز سخت‌تر در پیش خواهیم داشت.

اظهار نظر کارشناسان درحالی مطرح شده است که برخی از مقامات مسئول در وزارت بهداشت و روند صعودی بیماری در برخی استان‌ها مثل آذربایجان شرقی، اصفهان و خوزستان رسماً نگرانی خود را از افزایش شیوع این ویروس منحوس در صورت ادامه روند کنونی اعلام کرده‌اند.

استان گیلان/ وضعیت ۲۲۹ بیمار کرونایی وخیم است

 فردین مهرابیان شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران از آخرین آمار کرونا در گیلان خبر داد و اظهار داشت: تعداد کل بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌های استان به دو هزار و ۵۱ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه ۳۳۹ نفر از بیماران کرونایی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های گیلان بستری شدند، اضافه کرد: ۱۹۶ نفر هم‌اکنون در بخش ICU بستری هستند.

وی با بیان اینکه متأسفانه حال ۲۹۹ نفر از بیماران وخیم است گفت: با وجود تمام تمهیدات اندیشیده‌شده، افزایش تخت‌های بیمارستانی و تلاش شبانه‌روزی کادر درمان نیازمند رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم هستیم.

مهرابیان خاطرنشان کرد: با وجود تلاش بی‌وقفه کادر پزشکی، پرستاری، بهداشت و تمامی همکارانم تعداد افراد بستری‌شده بسیار بالاست و افراد باید از شرکت در دورهمی‌ها دوری کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان پرهیز از هرگونه سهل‌انگاری و عادی‌انگاری و شرکت در تجمعات را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: متأسفانه برخی از هم‌وطنان و هم‌استانی‌های‌مان در مدت اخیر روند عادی‌انگاری را در پیش گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: اگر افراد عادی‌انگاری را در پیش بگیرند خود و یا اعضای خانواده آن‌ها به کرونا مبتلا و نیازمند بستری در بیمارستان‌ها می‌شوند از این رو تأکید داریم که همه افراد موازین بهداشتی را با قاطعیت رعایت کنند.

استان اصفهان/ ۱۴۵۸ مورد جدید بیمار کرونایی شناسایی شد

 آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، ابراز کرد: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری‌شده ویروس کرونا در استان۳۸۶۷ نفر بودند که ۱۴۵۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به‌جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی‌شده ۵۳۹  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۴۵۲ بیمار بهبودیافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

نجیمی با بیان اینکه "در زمان حاضر ۳۴۶۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به‌جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند"، گفت: از این تعداد ۴۵۶ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ‌ومیر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۲۸ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۸ نفر فوت‌شده کرونامثبت قطعی بوده است.

کاشان/ روند صعودی مبتلایان ادامه دارد؛ ۵ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته

 ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به‌نحوی که به‌نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی کاشان مجدداً وضعیت قرمز شده و با ورود به پیک پنجم کرونا نگرانی از افزایش مرگ‌ومیر شهروندان کادر درمان را نگران کرده است.

مهدی دلاوری، با اعلام اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۵۱ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده‌اند و ۱۶ بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء شهرستان آران و بیدگل بستری شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری‌شده در کاشان حداقل پنج و حداکثر ۹۱ سال سن دارند، اضافه کرد: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار ۴۲ و حداکثر ۸۷ساله به‌عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۷۷۴ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۷۰۷ بیمار در شهرستان کاشان و ۶۷ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران ۲۸۶ بیمار به‌صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری ۸۱ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل خبر داد و گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متأسفانه دو آقا ۶۱ و ۶۸ ساله در شهرستان کاشان و سه خانم ـ دو بیمار ۸۰ساله و یک ۹۰ساله ـ در شهرستان آران و بیدگل بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۴۳۲ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعدادی قابل توجه مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته مراجعه کرده‌اند و تاکنون سه‌هزار و ۸۰۲ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

استان کرمان/ بستری بیش از ۱۸۰۰ بیمار کرونایی 

تابستان به هفته پایانی مردادماه رسید و استان کرمان با هزار و ۱۸۲ بیمار قطعی در بیمارستان‌های خود آمار بیشترین تعداد بیماران بستری در موج پنجم را در این هفته ثبت کرد تا بزرگترین استان کشور همچنان شاهد روند صعودی این بیماری باشد.  

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان هزار و ۱۸۲ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۶۹۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۶۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۲۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۷۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۱۲۹ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۲۴۷ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۳۳ هزار و ۵۳۱ مورد رسیده است.

وی به فوت ۲۱ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۳۴ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان ۶۱۲ هزار و ۶۶۸ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۱۷۸ هزار و ۲۴۹ مورد است.

استان آذربایجان غربی/۲۸ نفر دیگر جان باختند

جواد آقازاده با تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در آذربایجان غربی اظهار داشت: با فوت ۲۸ نفر دیگر در شبانه روز گذشته، تعداد فوتی‌های کل استان به پنج هزار و ۲۰۷ نفر رسید.

وی تصریح کرد: همچنین با ابتلای یک هزار و ۲۰۰ نفر دیگر، تعداد کل مبتلایان به ۲۱۸ هزار و ۸۳۷ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: از سوی دیگر شمار کل بستری‌های سندروم حاد تنفسی به یک هزار و ۷۵۴ و شمار بستری‌های مشکوک به ۸۳۵ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: همچنین هم اکنون ۲۸۰ نفر در بخش آی سی یوی بیمارستان‌های کل کشور بستری هستند و ۵۹ نفر تحت دستگاه ونتیلاتور قرار دارند.

آقازاده در ادامه نیز با اشاره به شمار واکسیناسیون روزانه در سطح استان افزود: با دریافت ۹ هزار و ۳۶۳ نفر دیگر تعداد کل واکسیناسیون به ۷۰۷ هزار و ۷۶۶ نفر رسید.

استان مرکزی/ بیمارستان تصادفات اراک به بیماران کرونایی تبدیل شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: با توجه به گسترش این بیماری در موج پنجم و سرعت غیرقابل باور و فزاینده آن در سطح استان و چرخش سریع در شهرستان های مختلف و با توجه به کمبود تخت در شهرستان ها، بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) اراک که پیش از این سانتر تروما(تصادفات) بود را به مرکز درمان بیماران کرونایی تبدیل کردیم.

وی افزود: تمام تلاش ما در حوزه سلامت و مدافعان سلامت و کادر پزشکی این است که بیماری که نیاز به بستری دارد، از مراحل و فرایند درمان باز نماند، اما اگر بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) نیز تکمیل ظرفیت شود، دیگر بیمارستان دولتی نخواهد بود که به همشهریان و هم استانی ها خدمت‌رسانی کند.

جمالیان عنوان کرد: پرسنل بهداشت و درمان روزانه تمامی تلاش و دقت خود را به کار گرفته تا بیماری را کنترل کنند، اما با توجه به وخامت پیک پنجم، نیاز است که مردم همکاری و تعامل بیشتری با متولیان سلامت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در بخش های مراقبت های ویژه تخت خالی برای پذیرش بیماران وجود ندارد و سن بستری به سنین ۴۵ الی ۶۵ سال رسیده است که همین موضوع زنگ خطر بحران را به صدا درآورده است.

رئیس علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: بیماران سرپایی می توانند با ارائه‌ نسخه پزشکی خود از داروخانه های توزیع کننده داروی کرونا در سطح شهر، سرم درمانی خود را تهیه کنند، با توجه به محدودیت هایی که در این نوع قلم دارو به وجود آمده، هم استانی‌ها می توانند سرم درمانی خود را از داروخانه های توزیع کننده داروی کرونا، به شرط در دست داشتن تجویز پزشک تامین کنند.

استان سمنان/ بستری شدن ۴۵ بیمار جدید 

نوید دانائی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار داشت: از بستری شدن ۴۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه خبر داد.

وی افزود: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون ۳۶ هزار و ۱۱۲ بیمار مبتلا به کرونا در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده است.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۴۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد هشت هزار و ۳۹۱ در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

دانائی به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد هفت هزار و ۸۹ نفر بهبود یافتند.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونای استان سمنان، آمار رسمی کرونا در استان سمنان در روز ۲۷ مرداد تا ۲۸ مردادماه ۱۴۰۰ به این صورت جمع کل محتملین ورود به بیمارستان مشکوک ۴۷۶ نفر، جمع کل موارد مثبت مبتلای قطعی ۳۲۶، جمع کل موارد مثبت سرپایی ۲۴۵، جمع کل موارد مثبت بستری ۸۱، جمع کل فوتی‌های مثبت ۶ نفر، جمع کل ترخیص شدگان ۵۹ نفر و جمع کل بستری ۲۷ مرداد تا ۲۸ مردادماه هم قطعی و هم مشکوک ۸۰۱ نفر گزارش شد.

استان بوشهر/ ابتلای روزانه بیش از ۸۰۰ نفر به بیماری کرونا 

سعید کشمیری تعداد تخت‌های بخش کرونایی استان بوشهر را ۹۰۰ تخت دانست و اظهار داشت: اکنون همه این تخت‌ها در اشغال بیماران کرونایی و این درحالی است که همین میزان بیمار در مراکز سرپایی درمان می‌شوند و تحت پوشش قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روند ابتلا به کرونا در استان را صعودی دانست و بیان کرد: روزانه بیش از ۸۰۰ بیمار ابتلا به کرونا در استان شناسایی و ۲۰۰ نفر آن در بخش کرونایی بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به بستری ۹۰۰ بیمار در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خاطر نشان کرد: همه تخت‌های بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر اشغال و این در درحالی است که تعدادی هم در انتظار بستری هستند.

وی از راه‌اندازی مراکز سرپایی خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی خبر داد و افزود: مراکز بستری موقت در همه شهرستان‌های استان بوشهر با مشارکت دیگر نهادها و سازمان‌ها ایجاد شده که خدمات گوناگون درمانی ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه فوتی‌های کرونایی استان از مرز ۱۶۰۰ نفر گذشته است گفت: با ثبت شش مورد فوتی دیگر در روز گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونایی استان بوشهر اکنون به یک‌هزار و ۶۸۲ نفر رسیده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر، بیشترین فوتی‌های کرونایی در ۱۸ ماه گذشته در مرداد ماه امسال دانست و تصریح کرد: در پیک پنجم تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا روند افزایشی یافت به‌گونه‌ای که فوت ۲۱ نفر در یک‌روزه هم ثبت شده است.

کشمیری، با بیان اینکه فوت بیماران کرونایی در روز ۲ رقمی شده است افزود: روز گذشته کمترین فوت بیماران کرونایی در موج پنجم با شش نفر ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۶۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری، ۴۲ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۲۰۰ بیمار با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۱۴۷ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر، تعداد بیماران کرونایی استان تاکنون را افزون بر ۷۷ هزار نفر دانست و خاطر نشان کرد: طرح واکسیناسیون علیه کرونا در حال اجرا است و تاکنون افزون بر ۸۰ درصد جمعیت بالای ۵۰ سال استان بوشهر این واکسن را دریافت کرده‌اند.

استان قزوین/ رکورد مرگ‌ومیر بیماران کرونایی شکست 

در شبانه‌روز اخیر آمار ابتلای کرونایی استان به ۹۲ هزار و ۳۲۶ نفر رسید که از این تعداد ۳۳ هزار و ۴۶۶ نفر بستری و ۲۰۴۰ نفر فوت کردند. همچنین آمار موارد محتمل و مشکوک ابتلا هم با ۱۳۳ نفر افزایش از مرز ۱۷ هزار نفر گذشت و به ۱۷ هزار و ۴۶ نفر رسید. ضمن اینکه آمار بستری‌های موقت هم ۷۵ نفر بیشتر شد و به ۱۸۷۲ نفر رسید و در نهایت آمار بهبودیافتگان هم ۲۶ هزار و ۴۵۴ نفر شد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از ثبت ۲ رکورد کرونایی ترسناک در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر با فوت ۱۶ بیمار بدحال کرونایی بالاترین رکورد مرگ‌ومیر کرونایی از ابتدای ورود ویروس منحوس به استان قزوین تا امروز به ثبت رسید و میزان فوتی‌ها نسبت به روز قبل ۷۸ درصد افزایش داشت.

پیمان نامدار همچنین از شکسته شدن رکورد آمار بیماران بدحال زیر دستگاه ونتیلاتور خبر داد و افزود: در شبانه‌روز اخیر آمار بیماران کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ما برای نخستین بار از عدد ۵۰ نفر گذشت و با ۱۶ درصد (۷ نفر) افزایش نسبت به روز پیش به ۵۱ نفر رسید که بیش از ۲ برابر آمار بیماران بدحال ما در پیک چهارم کروناست.

وی ادامه داد: همچنین آمار بستری‌های روزانه کرونایی ما به ۲۷۸ نفر رسید که در مقایسه با روز گذشته ۱۴ درصد (۳۴ نفر) بیشتر شده است که همین آمار موجب شد مجموع آمار بیماران بستری کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان با ۳۵ نفر افزایش به ۹۷۴ نفر برسد و در حال حاضر هیچ تختی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صحرایی ما خالی نیست.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین در ادامه از کاهش ۳۴ درصدی آمار ابتلای کرونایی در استان خبر داد و گفت:‌ در شبانه‌روز اخیر ۶۰۳ مبتلای کرونایی جدیدی در سطح استان شناسایی شد که در مقایسه با روز پیش ۳۰۰ نفر کمتر بود. 

نامدار اضافه کرد: همچنین آمار بیماران بهبودیافته هم ۷ درصد کاهش یافت و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۷ بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موقت ما مرخص شدند که این آمار ۱۱ نفر کمتر از روز قبل است.

استان هرمزگان/ شمار جان باختگان کرونایی به ۲۰۱۵ نفر رسید

 کرونا در هرمزگان همچنان جولان می‌دهد و با گذشت یک ماه سخت و سیاه اما هنوز خبری از پایان پیک این بیماری و کاهش آمارهای مرتبط با آن نیست. 

در ماه اخیر هر سیاه‌ترین روزهای خود را به چشم دید و بالغ بر ۴۰۰ نفر تنها در مرداد جان خود را از دست دادند، این آمار در حالی است که تیرماه تنها ۱۸۳ نفر بر اثر کرونا جان باخته بودند و افزایش موارد به بالای ۴۰۰ مورد فوتی نشان دهنده وضعیت فوق حاد کرونا در این استان است. 

افزایش تمام موارد بیماری سبب شد نمایشگاه دائمی بندرعباس به بیمارستان‌ صحرایی تبدیل شود و ۲۰۰ تخت در آن برای پذیرش بیماران تجهیز شود تا بتواند بخشی از نیاز استان به تخت بستری را جبران کند. 

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  اظهار داشت: در شبانه روز گذشته کرونا باعث شد ۲۰۴ بیمار جدید در بیماری استان پذیرش شوند.

وی افزود: با اضافه شدن این تعداد بیمار، در حال حاضر ۱۲۶۰ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۳۲ بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت ۵۲ بیمار وخیم است. 

نوروزیان گفت: در روزهای اخیر شاهد کاهش میزان افراد بیمار کرونایی قرنطینه در منزل هستیم و شمار این بیماران به مرز ۱۷ هزار نفر رسیده است که امیدواریم روند کاهشی ادامه یابد. 

وی تصریح کرد: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان ۱۱ بیمار دیگر شامل ۷ آقا ۴ خانم در محدوده سنی ۳۱ الی ۸۲ سال از شهرستانهای بندرعباس (۶ نفر)، میناب، قشم، کیش، حاجی آباد و بندر لنگه هر کدام یک نفر را گرفت و شمار جان باختگان به ۲۰۱۵ نفر رسید. 

تاخت‌وتاز دلتاکرونا در کشور/ نگرانی از روزهای پیشِ‌رو +نقشه و نمودار

استان فارس/ آمار جان‌باختگان به سرعت رو به افزایش است

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۲۸۴ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۳۶۰ هزار و ۲۷۹ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۱۴۱ هزار و ۸۲۱ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۸ هزار و ۲۱۲ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۸۸ هزار و ۴۹۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با بستری ۵۱۹ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان به پنج هزار و ۲۰۳ نفر رسیده که از این تعداد، ۴۲۰ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن ۴۱ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به پنج هزار و ۸۰۸ نفر رسیده است. 

استان یزد/ فوت ۶ بیمار دیگر در شبانه روز گذشته؛ شناسایی ۲۶۳ بیمار جدید

ابراهیم سلمانی در یزد در ارتباط با وضعیت کرونایی استان اظهار داشت: از  ۸۸۴ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در شبانه‌روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۶۳  بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: از این تعداد، ۳۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۲۳۳ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

سلمانی با اشاره به شناسایی موارد جدید بستری در بیمارستان‌های استان اظهار داشت: ۱ بیمار در ابرکوه،۳ بیمار در اردکان، ۳ بیمار در بافق، ۱بیمار در بهاباد، ۱ بیمار در تفت،۱ بیمار در خاتم، ۲ بیمار در مهریز، ۵ بیمار در میبد و ۱۴ بیمار در شهرستان یزد شناسایی شدند.

وی با اشاره به فوت ۶ بیمار در شبانه روز گذشته افزود: یک بیمار در بافق، یک بیمار در مهریز و ۴ بیمار در شهرستان یزد به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

سلمانی تصریح کرد: در حال حاضر  ۷۳۳  بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند که از این تعداد ۱۳۹ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

استان اردبیل/ ۱۰۴ بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند

شهرام حبیب‌زاده به تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان پرداخت و اظهار داشت: طی شبانه‌روز گذشته ۱۳۲ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری و ۱۲ نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: خوشبختانه ۱۲۱ بیمار مبتلا به کرونا نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان‌های استان اردبیل مرخص شدند و ۸۵۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان اردبیل بستری هستند.

حبیب زاده ادامه داد: شمار کل بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان اردبیل به ۸۵۴ نفر رسیده که از این تعداد ۱۰۴ بیمار بدحال در بخش icu تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

وی گفت: هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، گرمی، خلخال، پارس‌آباد، سرعین و اصلاندوز در وضعیت قرمز و شهرستان‌های بیله‌سوار، نمین، کوثر و نیر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

حبیب‌زاده با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا تصریح کرد: تاکنون در استان اردبیل  ۳۲۲ هزار و ۵۴۵ دُز واکسن تزریق شده که از این مقدار ۲۶۱ هزار و ۶۰۰ دُز مربوط به نوبت اول و ۶۰ هزار و ۹۴۵ دُز مربوط به نوبت دوم واکسیناسون است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به همراه زدن ماسک نقش مهمی  در کاهش خیز پنجم دارد.

استان همدان/ فوت ۷ بیمار جدید کرونایی

دکتر محمد طاهری اظهار داشت: با فوت هفت بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۴۹۳ مورد رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد با شناسایی ۶۱۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در  استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۲ هزار و ۷۲۱ و بیماران سرپایی مثبت به ۶۲ هزار و ۴۴۰ نفر رسید.

وی گفت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و  ۹۱۲ مورد بود که ۲۹۲ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۳ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۱۱۶، بهار یک هزار و ۱۶۵، تویسرکان یک هزار و ۲۴۲، رزن ۹۳۴، درگزین ۳۱۳، فامنین ۳۵۳ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۹۳ نفر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: همچنین تاکنون چهار هزار و ۳۶۴ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۷۷۴ نفر در نهاوند و هشت هزار و ۷۵۹ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده‌اند.

استان گلستان/ آمار بستری‌شدگان کرونایی کاهشی شد

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان وضعیت این استان را از نظر شیوع کرونا و بستری بیماران، فوق بحرانی و سیاه توصیف و تأکید تا زمانی که ایمنی جمعی در جامعه ایجاد نشود، تنها راه مقابله با این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

عبدالرضا فاضل با اشاره به نوسانات آماری در میزان مبتلایان و بستری شدگان کرونایی استان در روزهای اخیر اظهار داشت: در دو روز گذشته این آمار کاهشی بوده و دیروز تعداد بیماران بستری  ۱۰ نفر کمتر از روز قبل آن بود.

وی گفت: در حال حاضر یکهزار و ۸۸۹ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۲۲۹ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند و متأسفانه حال ۷۹ بیمار نیز به شدت وخیم بوده و به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان درباره اینکه آیا می‌توان به خروج از وضعیت قرمز کرونایی در روزهای آینده امیدوار بود، بیان داشت: وضعیت استان از نظر شیوع کرونا سیاه است؛ از طرفی با اینکه در دو روز اخیر آمار بستری شدگان با کاهش نسبی مواجه بوده اما چون مراسمات روزهای اخیر و تعطیلات را پشت سر گذاشته‌ایم نمی‌توان به قطعیت درباره این موضوع صحبت کرد.

وی گفت: باید منتظر بمانیم و ببنیم در روزهای آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد با این حال امیدواریم با افزایش شدید تعداد بیماران مواجه نشویم چون ظرفیت بیمارستان‌های استان محدود است.

در عین حال روز گذشته رضا آریان پور، عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرده بود با توجه به بررسی‌های آماری احتمال دارد گلستان تا دو هفته آینده از پیک پنجم کرونا عبور کند.

استان خراسان جنوبی/ ۳۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا  شناسایی شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: روز گذشته ۳۳۹ آزمایش انجام و ۱۴۷ بیمار شناسایی شدند که ۵۸ بیمار بستری و ۸۹ بیمار سرپایی بودند.

کامبیز مهدی زاده  گفت: از این تعداد در بیرجند ۳۱ مورد، خوسف ۳ مورد، درمیان ۵ مورد، زیرکوه ۲۵ مورد، سرایان و نهبندان هر کدام ۱۰ مورد، سربیشه ۴ مورد، طبس ۲۹ مورد ، فردوس ۱۱ مورد و قائنات ۱۹ مورد شناسایی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی  وخدمات بهداشتی ودرمانی بیرجند از انجام ۶۹۴ تست سریع و شناسایی ۱۸۴ مبتلای دیگر هم خبرداد .

وی بیان کرد: هم اکنون نیز ۴۲۹ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۳۰۱ نفر آن‌ها مبتلا به کرونایند و ۳۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر وخیم است.

دهقانی افزود: در خراسان جنوبی تا کنون ۱۸۴ هزار و ۶۸۸ نفر واکسن نوبت اول و ۵۵ هزار و ۸۰۱ نفر واکسن نوبت دوم کرونا را دریافت کرده اند.

وی  با بیان اینکه در شبانه روز گذشته خوشبختانه موردی از فوت ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش نشده گفت: مجموع موارد فوت همان هزار و ۲۳ نفر است.

استان کهگیلویه و بویراحمد/ افزایش شمار قربانیان کرونا به ۸۰۲ نفر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش شمار قربانیان کرونا به ۸۰۲ نفر خبر داد و گفت: روز گذشته ۶ هم استانی جان خود را از دست دادند.
پرویز یزدان‌پناه افزود: هم اکنون ۵۹۶ بیمار در بیمارستانهای استان بستری می باشند که ۲۸۶ نفر از این بیماران مبتلای قطعی و ۳۸ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد ۵۷۷۰۲ نفر بهبود یافته گزارش شده است.

وی ابراز کرد: از ۶۹۷ نمونه پی سی آر دریافت شده از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج و دهدشت حدود ۳۴ درصد موارد مثبت بودند که بیشترین موارد مثبت در شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه ،گچساران ، چرام و باشت بود.

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: همچنین از ۲۵۹ نمونه رپید تست ۲۰ درصد موارد مثبت و عمدتا در شهرستان‌های بهمئی، کهگیلویه و بویراحمد هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در شرایط بسیار خطرناکی از بیماری هستیم و چنانچه همکاری های لازم از طرف مردم برای کنترل بیماری صورت نگیرد بی شک تلفات جانی و آسیب های زیادی متوجه مردم خواهد شد.

تاخت‌وتاز دلتاکرونا در کشور/ نگرانی از روزهای پیشِ‌رو +نقشه و نمودار

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    همزمان با مرگ و میرها بی تدبیری نیز ادامه و ادامه دارد!!!در ضمن اگر از کرونا جان سالم به در بردیم در جریان باشید دلار بهمراه باقی کالاها همچنان در حال افزایش قیمت هست!!!
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    1 0
    تاخت‌وتاز دلتاکرونا در کشور/ نگرانی از روزهای پیشِ‌رو +نقشه و نمودار/ جواب / چرا واکناسیون به موقع انجام نشد ؟ چرا برای تست مرحله دوم شرط کردید که باید در تولید با شما شریک شوند ؟ ایا این کار عاقلانه بود ؟؟؟ مگر یک شرکت بزرگ حاضر می شوند تکنولوژیش را به دیگران بدهد ؟
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    تاخت تاز؟ یه خاطر برپایی عزاداریها که اصلا موازین بهداشتی رعایت نشد مشخص میشه که آمار چگونه میشه
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    0 0
    در تمام دنیا آمد بی ا وجود تزریق دوز دوم واکسن به بیش از ۸۰٪ مردم ، بازم قرنطینه اعمال می‌شود اما در ایران با اینکه حتی ۲۰٪ مردم هم دوز دوم را تزریق نکردن اما مردم تشویق می‌شوند که بیان بیرون و عزاداری محرم را برگزار کنند !!؟ فقط بیچاره کادر درمانی که گیر مردم و مسئولانی افتادن که تا چند میلیون نفر را نکشند و ایران را مایه عبرت تمام جهان نکنند نخواهند فهمید و دست از لجبازی با هم برنمی دارند. !
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    0 0
    از روزی که پزشک تاجر شد ملتها روی خوش سلامتی ندیدند سوگند نامه ها فراموش شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس