دیدار

وزیر دفاع عراق در دیدار با رئیس جمهور مصر در قاهره درباره همکاری‌های امنیتی میان دو کشور و در راس آن مبارزه با تروریسم به بحث و تبادل نظر پرداخت.

به گزارش مشرق، ریاست جمهوری مصر اعلام کرد، وزیر دفاع عراق در قاهره نامه نخست وزیر کشورش را به «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر تقدیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری ریاست جمهوری مصر، «بسام راضی» سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که «جمعه عناد سعدون» وزیر دفاع عراق امروز در حضور «محمد زکی» همتای مصری خود مهمان رئیس جمهور مصر بود.

وی افزود: وزیر دفاع عراق پیام مکتوب مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق را به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر داد که در آن ضمن تقدیر از تلاش‌های مصر در حمایت همه جانبه از مصر و درخواست برای گسترش این روابط، بر ضرورت همکاری برای رویارویی با چالش‌های مشترک و در راس آن مبارزه با تروریسم و دستیابی به امنیت، ثبات و توسعه تاکید شده بود.

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری مصر، السیسی نیز در این دیدار بر اصول سیاست مصر در حمایت از کشور برادر عراق و تقویت نقش قومی، عربی آن تاکید کرد و گفت که با بغداد برای دستیابی به منافع ملت عراق در همه سطوح و عبور از همه چالش‌ها و مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت و ثبات این کشور همکاری می‌کند.

بسام راضی همچنین خبر داد که در این دیدار درباره همکاری نظامی دوجانبه میان عراق و مصر از جمله برنامه‌های آموزش مشترک و تبادل اطلاعات و افزایش توانایی‌های دو کشور و همچنین پاره‌ای از مسائل و تحولات کشورهای عربی و منطقه‌ای نیز بحث و تبادل نظر شده است.

 وزیران دفاع و  کشور عراق شب گذشته طی سفر رسمی برای دیدار با شماری از مقامات ارشد مصری، شب گذشته وارد فرودگاه بین‌المللی قاهره شدند.

این سفر در چارچوب سفرهای رسمی میان مقامات مسئول دو کشور به ویژه پس از نشست سه‌جانبه اخیر در بغداد با حضور السیسی، «عبدالله دوم» شاه اردن و الکاظمی صورت می‌گیرد.

برخی منابع می‌گویند که محتوای نامه الکاظمی به رئیس جمهوری مصر به برنامه بغداد برای میزبانی نشستی منطقه‌ای ارتباط دارد. روز سه شنبه هفته گذشته نیز «خالد بتال النجم»، وزیر برنامه‌ریزی عراق، در سفر به کویت دعوت رسمی الکاظمی از امیر کویت برای شرکت در این نشست را به وی تقدیم کرد.

چندی پیش، روزنامه العربی الجدید، از برنامه‌ریزی دولت عراق برای برگزاری قریب‌الوقوع یک کنفرانس منطقه‌ای با حضور همسایگان این کشور از جمله ایران، عربستان سعودی و ترکیه خبر داد.

یک مقام مسئول بلندپایه در وزارت خارجه بغداد گفته بود که نخست‌وزیر عراق قصد دارد یک کنفرانس برای کشورهای همسایه عراق و سایر کشورهای منطقه برگزار کند تا طی آن، پرونده‌های مرتبط با عراق و دارای ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی را بررسی کند. به همین منظور، یک کمیته کوچک در داخل دفتر الکاظمی برای تدارک این امر، تشکیل شده است.

بنا بر این گزارش، این کمیته مسئول تدارک مقدمات لازم برگزاری یک کنفرانس با حضور کشورهای همسایه عراق از جمله، ایران، ترکیه، عربستان سعودی، کویت و اردن، نمایندگانی از نظام بشاراسد در سوریه و شماری از کشورهای عربی تاثیرگذار و نمایندگانی از اتحادیه اروپا است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 9
    اقای رییس جمهور عراق ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی....این ره که میروی به ترکستان است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس