کد خبر 1259430
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
الکاظمی از امارات هم برای شرکت در نشست بغداد دعوت کرد

نخست وزیر عراق وزیر دارایی خود را به امارات فرستاد که علاوی در دیدار با ولیعهد ابوظبی از او برای شرکت در نشست بغداد دعوت به عمل آورد.

به گزارش مشرق به نقل از روسیاالیوم، «مصطفی الکاظمی» از امارات هم برای شرکت در نشست کشورهای همسایه عراق دعوت به عمل آورد و وزیر دارایی عراق این دعوت را به شیخ« محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی تحویل داد.

«محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات دعوت‌نامه «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق برای حضور در نشست منطقه‌ای بغداد را دریافت کرد.

بیشتر بخوانید:

الکاظمی برای خرابکاران خط و نشان کشید

این دعوت‌نامه در سفر «عبدالامیر علاوی»، وزیر دارایی عراق به ابوظبی به بن زاید تحویل داده شد.

ولیعهد ابوظبی ضمن خوشامدگویی به علاوی و  ابلاغ مراتب درود و سلام خود به نخست وزیر عراق، برای مردم عراق آرزوی ثبات، امنیت و شکوفایی کرد.

در این دیدار، دو طرف همچنین درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک و مناسبات برادرانه و راهکارهای تقویت آن در راستای منافع مشترک رایزنی کردند.

روز گذشته «حسن ناظم» وزیر فرهنگ و گردشگری و سخنگوی دولت عراق به تشریح جزئیاتی از نشست بغداد که قرار است اواخر آگوست جاری برگزار شود، پرداخت.

وی افزود: نشست بغداد که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود، در آن کشورهای مهم و اساسی از کشورهای همسایه و دیگران حضور پیدا خواهند کرد.

ناظم گفت: نشست بغداد محورهای مهمی دارد که اولین آن دیپلماسی و تاثیر آن بر منطقه است. هدف اول، برقراری ثبات عراق است.

وی مهم‌ترین هدف از این نشست را تحقق ثبات در عراق با تفاهم کشورهای منطقه دانست و گفت که وقتی کشورهای منطقه در پی کاهش اختلافات میان یکدیگر برآیند این وضعیت در عراق هم بازتاب خواهد یافت.

وزیر فرهنگ عراق تأکید کرد که محور دوم این نشست اقتصاد است به‌خصوص که عراق روابط گسترده‌ای در بخش‌های گوناگون با کشورهای منطقه دارد.

وی افزود که این نشست با تصمیمات مهمی در عرصه اقتصادی و مبارزه با تغییرات زیست‌محیطی همراه خواهد بود. عراق شراکت اقتصادی بزرگی با کشورهای همسایه و در شورای هماهنگی عراقی و سعودی در زمینه برق، پتروشیمی، ساخت مدارس و طرح‌های آموزشی و در کشاورزی و فرهنگ و دیگر موضوعات، دارد.

ناظم گفت: نشست بغداد بر موضوع خاصی تمرکز ندارد بلکه به دنبال جمع کردن کشورهای همسایه عراق و تحقق منافع کشور در این گفتگو است. یکی از اهداف این نشست برقراری ثبات در عراق است.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در روزهای گذشته، وزیر برنامه‌ریزی را به کویت، وزیر امور خارجه را به ترکیه و عربستان و ایران، وزیر دارایی را به اردن، وزیر دفاع را به مصر فرستاد تا دعوت‌نامه‌های رسمی را به سران این کشورها ابلاغ کنند.

موعد اولیه این نشست ۲۹ اوت و پس از برگزاری مراسم عاشورا در عراق که با تدابیر شدید امنیتی همراه می‌شود، خواهد بود.

یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه عراق تأکید کرد که عربستان و ایران و ترکیه از مشارکت در این نشست استقبال کرده‌اند و افزود که عربستان منتظر اطلاع از سطح مشارکت ایران و ترکیه در این نشست است تا درباره مشارکت شخص ولیعهد، محمد بن سلمان، تصمیم بگیرد.

به گفته این مقام در مورد دیگر کشورها هم همین‌طور است و آنها هم ضمن استقبال از اصل ایده باید درباره سطح مشارکت تصمیم بگیرند.

این مقام تأکید کرده که فرانسه نیز وارد میدان شده و در تماس با سران برخی کشورها آنها را به مشارکت در آن تشویق کرده است چنان‌که خود مکرون نیز در آن شرکت خواهد کرد.

سخنگوی دولت عراق در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انتخابات در این کشور اشاره کرد و گفت: دولت ملزم به برگزاری انتخابات زودهنگام در دهم اکتبر آتی است. دولت بر برگزاری انتخابات اصرار دارد و در برنامه دولتی خود در زمینه برگزاری انتخابات وعده ثابت شده داده است.

وی افزود: حرف و حدیث‌ها و دیدگاه‌های مطرح شده درباره انتخابات و تعویق آن، موضوعی است که به گروه‌های سیاسی مربوط می‌شود و ربطی به دولت ندارد. اظهارات گاه و بیگاه برخی چهره‌های سیاسی درباره تعویق انتخابات هیچ ربطی به موضع دولت ندارد و دولت با جدیت در پی اجرای انتخابات است.

ناظم خبر داد که نخست‌وزیر عراق در حال مذاکره با نیروهای سیاسی‌ای است که انتخابات را تحریم کرده‌اند تا آنان را از این تصمیمشان منصرف کند.

وی افزود: دولت تاریخ مشخص انتخابات را دهم اکتبر اعلام کرده است و کمیساریای عالی انتخابات هم آمادگی خود را برای برگزاری در این تاریخ اعلام کرده است. دولت خواهان به سرانجام رسیدن انتخابات است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس