نظامیان

دو نفر از مقام‌های دفاعی سابق انگلیس و عضو پارلمان این کشور اروپایی تأکید کردند که لندن به جای پیروی از واشنگتن در خروج از افغانستان، مجدداً نظامیان انگلیسی را به افغانستان بازگرداند.

به گزارش مشرق، علی‌رغم آن که اواسط ماه گذشته (۱۷ تیرماه)، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در جمع نمایندگان پارلمان کشورش، پایان حضور نظامی انگلیس در افغانستان را اعلام کرد. دو نفر از مقام‌های دفاعی سابق این کشور اروپایی و از اعضای مجلس عوام این کشور خواستار بازگشت مجدد نیروهای انگلیسی به خط مقدم افغانستان شد.

بنا بر گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، «جانی مرسر» کماندو سابق انگلسی و «توبیاس الوود» رئیس کمیته دفاعی مجلس عوام از پیشروهای طرح صرفنظر از تصمیم خروج نظامیان انگلیسی از افغانستان هستند.

این گزارش ادامه می‌دهد که از زمان خروج نظامیان انگلیسی از افغانستان، در هفته‌های اخیر، طالبان دستاوردهای وسیع قلمرویی و راهبردی به دست آورده‌اند و حتی جان مترجمان سابق انگلیسی را در معرض خطر بیشتری قرار داده‌اند.

گروه طالبان اخیراً حملات خود را به شهرهای بزرگ کشور افغانستان گسترش داده است. نبرد بین نیروهای دولتی و مردمی با طالبان در شهرهای هرات، لشکرگاه، قندهار و تخار جریان دارد.

از طرف دیگر، حزب کارگر انگلیس روز گذشته مدعی شد که حدود دو سوم از مردم افغانستان که حامی نیروهای انگلیسی هستند، در معرض تهدید طالبان قرار دارند.

مرسر با اشاره به این موارد تأکید کرد که انگلیس نباید در خروج از افغانستان پیرو آمریکا باشد و توضیح داد: «ما در تمامی سراسر خاورمیانه (غرب آسیا) هواپیما داریم. ما باید بمب پرتاب کنیم و طالبان را بکشیم. هیچ درخواست کمک هوایی از جانب ارتش افغانستان مستقر در میدان‌ نبرد، نباید بدون پاسخ بماند».

این عضو حزب محافظه‌کار انگلیس که سه سفر به افغانستان داشته است، با تأکید بر لزوم تداوم مأموریت نظامی انگلیس در افغانستان گفت: «خون‌های انگلیسی زیادی در استان هلمند ریخته شده است».

وی ادامه داد: «فداکاری‌های نیروهای ما در حال از بین رفتن است. آیا واقعا همه این‌ها برای هیچ بوده است؟ آیا ما واقعاً به آمریکایی‌هایی گره خورده‌ایم که نمی‌توانیم خودمان یا بدون دیگر شرکای ناتو خود کاری انجام دهد؟»

الوود نیز در این خصوص گفت: «انگلیس باید قدم بردارد و رهبری بین‌المللی نشان دهد و کنفرانسی از کشورهای هم‌فکر را تشکیل دهد و برنامه‌ای را برای ارائه حمایت‌های نظامی مؤثر ارائه دهد. اگر چنین نکند، تمام آن چه که از سال ۲۰۰۱ تاکنون برای آن جنگیده‌ایم از دست می‌رود».

وی سپس با اشاره به تاریخ ۳۱ آگوست (۹ شهریور ماه) که تمامی نیروهای آمریکایی و ناتو احتمالاً خارج از افغانستان خواهند بود، گفت: «این دستور باید لغو شود. انگلس نباید ترسو باشد. ما قادریم بدون آمریکا عمل کنیم و زمان اثبات آن رسیده است».

از سال ۲۰۰۱، بیش از ۴۵۰ نظامی انگلیسی آن طور که روزنامه دیلی تلگراف گزارش داده است، در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند بیش از دو هزار نفر از نظامیان انگلیسی نیز دچار جراجات شدید شده‌اند و اکثر آن‌ها در هلمند کشته شدند که در آن منطقه طالبان کنترل ۹ منطقه از ۱۰ منطقه لشکرگاه را به دست گرفته، کشته شدند.

یکی از سخنگویان سازمان ملل روز گذشته در خصوص وضعیت غیرنظامیان لشکرگاه مرکز ولایت هلمند که در نبرد میان طالبان و نیروهای دولتی گرفتار شده اند، ابراز نگرانی کرد.

وی تأکید کرد که بر اثر حمله به اهداف غیرنظامیان به خصوص در ولایت‌های هلمند و قندهار تعداد تلفات غیرنظامی افزایش یافته و آسیب‌های زیادی به خانه‌ها و زیرساخت‌های این ولایت‌ها وارد آمده است.

انگلیس در سال ۲۰۰۱ و به بهانه «جنگ با ترور»، دوشادوش آمریکا به افغانستان لشگرکشی کرد و۱۷ تیر، نخست‌وزیر این کشور در پارلمان، پایان «ماموریت نظامی» لندن در افغانستان را اعلام کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    1 0
    درخواست کشور فسیل شده برای برگشت به افغانستان. دنبال افتادن تو تله هستید روباه کوچولوها. صد ساله از هنرنمایی شما گذشته مردم منطقه صدبار به مراتب حقه باز تر از شما شدند!!!!!!!!! حواستون باشه . پوست روباه رو خوووووووووووووووووووب در جا می کَنیم !!!!
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    1 0
    این ها هیچ وقت افغانستان را ترک نمی کنند مانند عراق که ۶۰۰ بار گفتند ما عراق را ترک کردیم ولی همش خالی بندی بود
  • CA ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    0 0
    تا اینها رو هم جانانه تو عراق و افغانستان و سوریه بدرم نفرستند از این منطقه بیرون نخواهند رفت. بایستی به مولکولشون هم رحم نکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس