اروپا

یکی از مقام‌های نظامی ارشد انگلیسی در مصاحبه‌ای با اشاره به تحولات افغانستان تاکید اروپا دیگر نمی‌تواند برای امنیت خود فقط به آمریکا تکیه کند.

به گزارش مشرق، ژنرال «ریچارد بارون C» ژنرال بازنشسته ارتش انگلیس و از مقام‌های نظامی ارشد سابق این کشور در مصاحبه‌ای هشدار داد که انگلیس و اتحادیه اروپا همانند گذشته دیگر به راحتی نمی‌توانند برای امنیت خود به آمریکا تکیه کنند.

به گزارش نشریه فارن پالیسی، پنجشنبه گذشته یکصد و دومین سالگرد استقلال افغانستان از بریتانیا در حالی گذشت که نظامیان و دیپلمات‌های انگلیسی با سراسیمگی در حال خارج کردن شهروندان انگلیسی و دستیاران افغانستانی خود از راه فرودگاه بین‌المللی کابل هستند.

در این بحبوحه در لندن نیز اعضای پارلمان جلسه‌ای تمام وقت برگزار کردند تا به بررسی اشتباهات پیمان آتلانتیک شمالی و همچنین نقش انگلیس در جهان کنونی بپردازند به خصوص که تلاش‌ها برای تشکیل و رهبری ماموریت جایگزین در افغانستان با شکست همراه شد.

ریچارد بارونز فرماندهی ستاد مشترک ارتش انگلیس را تا سال ۲۰۱۶ برعهده داشته و بارها به عراق و افغانستان سفر کرده است. در افغانستان وی فرماندهی واحد ادغام نیروی بین‌المللی کمک امنیتی را بر عهده داشت که هدف این واحد تمرکز بر جنگجویان طالبان و تلاش برای مجاب کردن آنها برای تحویل سلاح‌ها و وارد شدن به بازار کار بوده است.

بارونز به عنوان یکی از متفکران و اندیشمندان موضوعات راهبردی در ارتش انگلیس شناخته می‌شود. مجله «فارن پالیسی» اخیرا درباره خروج آمریکا از افغانستان با این نظامی برجسته انگلیسی مصاحبه کرده است.

ناتو بدون آمریکا یک مفهوم و یک نیروی بسیار محدود است

وی در این مصاحبه در پاسخ به سوال خبرنگار فارن پالیسی درباره نقش آمریکا در ناتو گفت: «ما باید با این واقعیت روبرو شویم که ناتو بدون آمریکا یک مفهوم بسیار محدود و یک نیروی بسیار محدود است. در افغانستان، انگلیس و یک یا دو کشور اروپایی این اشتیاق را داشتند کاری که آمریکا رها کرده را بر عهده بگیرند اما زمانی که به آن نگاه کردند، به این نتیجه رسیدند حتی اگر پیاده نظام کافی برای این کار داشته باشند اما به سادگی نمی‌توانند خلأها در زمینه اطلاعاتی، شناسایی، فرماندهی، کنترل، لجستیک و آموزشی که نیاز است تا ارتش افغانستان را مورد حمایت قرار دهد، پر کنند. آنها حتی نتوانستند خود را به افغانستان برسانند و خود را حفظ کنند چه برسد به اینکه از ارتش ۳۰۰ هزار نفری افغانستان محافظت کنند».

اروپا امنیت و رفاه خود را به اراده سیاست ملی آمریکا واگذار کرده است

این مقام ارشد نظامی انگلیسی در پاسخ به سوالی درباره وابستگی شدید اروپایی‌ها و کشورهای عضو ناتو به آمریکا گفت: «ما امنیت، رفاه و منافع خود را به اراده سیاست ملی آمریکا واگذار کرده‌ایم. برای بخش عمده‌ای از دوران پسا جنگ سرد و در دورانی که تهدیداتی وجود نداشت، این موضوع منطقی به نظر می‌رسید اما در آینده، تهدیدات متفاوت خواهد بود و قابلیت ما برای اتکا به آمریکا کمتر خواهد بود که بدان معناست ما باید توانایی خود برای دفاع از منافع خود را بازیابیم. این بدان معناست که باید انتخاب‌های متفاوتی درباره چیزی که ما با بودجه عموم انجام می‌دهیم انجام دهیم».

ارتش افغانستان اراده‌ای برای جنگیدن نداشت

خبرگار فارن پالیسی در ادامه به تلاش کشورهای ناتو برای آموزش ارتش افغانستان اشاره کرد که شامل صرف هزینه گزافی بوده اما نتایج این آموزش به هیچ وجه قابل توجه نبوده است. وی از ریچارد بارون پرسید ایران توانسته گروه‌های وفادار و بسیار موفقی ایجاد کند، آیا غرب نباید در این زمینه از ایران یاد بگیرد که بارون پاسخ داد: «چیز که ما شاهد آن بودیم این بوده که ما نیروهای مسلحی در افغانستان ایجاد کرده و حقوق آنها را پرداخت کرده و به تجهیز و آموزش آنها پرداختیم و در نتیجه آنها از دیدگاه حرفه‌ای کاملا شایسته بودند اما مشکل اینجاست که آنها اراده‌ای برای جنگیدن در مکان‌هایی که ما دوست داریم برای آن بجنگند، نداشتند. این در مورد توانایی نبوده بلکه درباره اراده است. این چیزی بود که هفته پیش شاهد آن در افغانستان بودیم. ما باید شریکان و گروه‌هایی پیدا کنیم که چیزی را انجام بدهند که ما خواهان آن هستیم. شما نمی‌توانید ارائه را بسازید».

ارتش افغانستان نه می‌خواهد و نه می‌تواند به شیوه اروپایی‌ها بجنگد

وی ادامه داد: «جنبه دوم این بوده که به نام نوین سازی، ما تلاش کردیم که قالب نظامی غربی را در بخش دیگری از جهان تطبیق ببخشیم اما این نیروها نه می‌خواهند و نه می‌توانند به شیوه اروپایی‌ها و غربی‌ها بجنگند. ما پول هنگفتی را هدر دادیم تا آنها را به یک قالب تبدیل کنیم که صادقانه باید گفت که فراتر از آنهاست. در هنر جنگ نیابتی، ما باید گروه‌هایی را تشکیل دهیم که خواستار جنگ بوده و به آنها در شیوه‌ای که واقعا در آن خوب هستند کمک شود».

این مقام نظامی انگلیسی اضافه کرد:‌ «ما همچنین باید این موضوع را برسمیت شناسیم که افغانستان صدها کیلومتر دورتر از دریا است. این ماموریت بدون همکاری پاکستان و حمایت لجستیک آنها قابل انجام نبوده است. حتی اگر می‌توانستیم نیروها را به میدان بیاوریم، این موضوع نیازمند همکاری پاکستان برای پیروزی بوده است».

جهان آینده جهانی تحت سلطه چین و مرکزیت آسیا خواهد بود

وی در ادامه افزود: «اما سوال وسیعتر، به طور فوق‌العاده‌ای مهم بوده و فراتر از افتضاح افغانستان است. دنیایی که قرار است در آن زندگی کنیم دنیایی است که  تحت سلطه ظهور چین و مرکزیت آسیا قرار دارد، جهانی از بی‌ثباتی عمیق، افزایش جمعیت و تغییرات آب و هوایی است و ما به عنوان اروپایی‌ها به خود خواهیم گفت که آینده ما بسیار چالش برانگیزتر و نامطمئن‌تر خواهد بود.

اروپا با این خطر مواجه است که به یک قربانی راهبردی جهانی تبدیل شود

بارونز اضافه کرد: «ما همچنان این موضوع را نشان می‌دهیم که نه اراده و نه ابزاری برای مداخله حتی به صورت محدود برای محافظت از امنیت، رفاه و منافع خود داریم. تا زمانی که این عدم تعادل برطرف نشود، اروپا با این خطر مواجه است که به یک قربانی راهبردی جهانی تبدیل شود».

این مقام نظامی سابق انگلیسی به بودجه ۷۰ میلیارد دلاری آمریکا اشاره کرد حال آنکه مجموع بودجه دفاعی انگلیس، فرانسه و آلمان حدود ۵۰ میلیارد دلار است.
وی در ادامه گفت: «ما اعضای اروپایی ناتو نیازمند قابلیت‌های کنترل و فرماندهی راهبردی  و پشتیبانی استراتژیک هستیم و همه باید قادر باشند در آن مشارکت داشته باشند. اما در حال حاضر تنها چیزی که انجام می‌دهیم آن است که به آمریکا تکیه می‌کنیم. بر خلاف نیروهای آمریکایی، نیروهای اروپایی سال‌ها به دور از آموزش و تمرین بوده‌اند آنها مدت‌هاست که به جنگ نرفته‌اند. اگر ما به ایجاد قابلیت نپردازیم که بسیار ارزان‌تر از مداخله بوده، نخواهیم توانست که به رقابت بپردازیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس