بیانیه آمریکا، اروپا و ناتو: تحولات افغانستان را زیر نظر داریم

نیروهای ارتش افغانستان در استان راهبردی هلمند روزهای سختی را پشت سر می گذارنند و با سقوط منطقه «مارجه» حلقه محاصره آنان در شهرهای «لشکرگاه، گرشک، گرمسیر» تنگ تر شد.

سرویس جهان مشرق؛ در روزهای اخیر شبه نظامیان طالبان عملیات را در استان هلمند در جنوب افغانستان تشدید کرده اند و با عقب راندن نیروهای دولتی در برخی از محورها توانستند پیشروی کنند و چند منطقه را به تصرف دربیاورند.

براساس آخرین گزارش های منابع مطلع میدانی، عناصر شبه نظامی طالبان پس از درگیری های گسترده و سنگین در جنوب شرق شهرستان «نادعلی» منطقه «مارجه» را از کنترل نیروهای دولتی خارج و به سیطره درآوردند.

گروه طالبان با تصرف این منطقه بر بخش بیشتری از جاده «لشکرگاه - گرمسیر» مسلط شد؛ «مارجه» که به داشتن خاک حاصل خیز برای کشاورزی در جنوب شرق شهرستان «نادعلی» مشهور شده با مناطق جنوب غرب شهرستان راهبردی «لشکرگاه» هم مرز است.

با سیطره عناصر شبه نظامی طالبان بر منطقه مهم و حساس «مارجه»، فشار بر نیروهای ارتش افغانستان در شهرستان های شرقی از جمله «لشکرگاه، نادعلی و ...» افزایش یافت و وضعیت میدانی در این محورها پیچیده تر شد.

یک منبع میدانی که تحولات را در جنوب استان هلمند از نزدیک دنبال می کند از دست رفتن منطقه مارجه را به بیان واضح تر معادل تنگ تر شدن حلقه محاصره نیروهای دولتی در شهرهای «لشکرگاه، گرشک، گرمسیر» و پایگاه مهم «شورابک» دانست.

آخرین خبرها از درگیری‌ها در جنوب افغانستان/ تسلط طالبان بر ۹۵ درصد از مساحت استان راهبردی «هلمند» + نقشه میدانی و عکس

به گفته این منبع میدانی، در حال حاضر درگیری ها در شرق شهرستان «نادعلی»، شمال غرب شهرستان «گرمسیر»، شمال غرب شهرستان «ناوه بارکزائی»، جنوب غرب شهرستان «نهر سراج» در جریان است که مناطقی همچون «مالگیر، عاینک، ابی جان، زرس، خمند عبدالله کلی، کوپک و ...» را شامل می شود.

این منبع میدانی با بیان این که بخش وسیعی از استان هلمند در یک سال گذشته به تصرف نیروهای طالبان درآمده است، گفت: این استان از محور شرقی با استان «قندهار» هم مرز است و همین مسئله بر اهمیتش افزوده شده است.

مناطق مرزی و غربی استان قندهار از جمله «میوند» هم در سیطره گروه طالبان است؛ با از دست رفتن این نقاط مهم، راه ارتباطی نیروهای دولتی در مسیرهای «قندهار - گرشگ و قندهار_لشکرگاه» مسدود و قطع شده است.

استان راهبردی هلمند که به سیزده شهرستان تقسیم شده از محور جنوبی با کشور پاکستان، از محور شرق با استان قندهار، از محور غرب با استان «نیمروز» و از شمال و شمال غرب با استان های «فراه، غور» هم مرز است.

آخرین خبرها از درگیری‌ها در جنوب افغانستان/ تسلط طالبان بر ۹۵ درصد از مساحت استان راهبردی «هلمند» + نقشه میدانی و عکس

شهرستان های «باغران، کجکی، موسی قلعه، نوزاد، واشیر، ریگ خان نشین، دیشو، سنگین، نهر سراج» به همراه بخش وسیعی (حدود ۹۰ درصد) از شهرستان های «گرمسیر، نادعلی و ناوه بارکزائی» سقوط کرده اند و در تصرف طالبان هستند.

نیروهای دولتی حدود ۹۰ درصد از مساحت شهرستان لشکرگاه (به استثنا مناطق غربی که شامل پایگاه نظامی شورباک، محل استقرار نظامیان اشغالگر ارتش تروریستی آمریکا است) و بخش محدودی از شهرستان های گرمسیر، نادعلی و ناوه بارکزائی را در کنترل دارند.

به گزارش مشرق، در مجموع حدود ۹۵ درصد از مساحت استان هلمند معادل ۵۵ هزار و ۶۵۴ کیلومتر مربع در سیطره طالبان است و نیروهای دولتی فقط ۳ هزار کیلومتر مربع از خاک این استان را حفظ کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    13 4
    در عنوان خبر، یک خوشحالی جُزمی موج میزند D;
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 9
    درود بر ارتش آزادیبخش اسلامی طالبان، مرگ بر ارتش ملی افغانستان، مرگ بر اشرف غنی آمریکایی، زنده باد امارت اسلامی طالبان
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    0 0
    افغانستان حالا یه چند سال هم سره همین قضیه درگیره. بجای این که فکر کشور و رفاه مردم باشن دغدغه اصلیشون ببین چیاست الحق که جهان سومن
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    0 1
    جناب غنی وعده سه تا شش ماهه برای پس گیری نقاط از دست رفته را داده . در ضمن صحبت از بمباران مناطق هلمند توسط بی 52 آمریکا میشود و آمریکا توسط مکنزی اعلام داشته . که حمایت هوائی خود را ادامه خواهد داد . با این ملحوظ و طبق نظر برخی از تحلیلگران سیاسی و دانشگاهی افغان . آمریکا هیچوقت این سرزمین را ترک نخواهد نمود . با اطمینان اشرف غنی احتمال میرود که با برنامه و نقشه ای که پیشروی طالبان دلیل آنست . آمریکا همچون عراق بار دیگر نظامیان خود را به افغانستان باز گرداند و بر طالبان علیرغم صلح نامه ادعایی سخت تر گیرد و اینبار برنامه متفاوت نسبت به بیست سال پیش . با وجود دولت و نیروهای همسو در افغانستان در پیش گیرد . و میدان برای حضور و عرض اندام امثال داعش .. بجای طالبان که بر ضد داعش میجنگند و به دولت های همجوار اطمینان خاطر داده اند که از سوی آنان گزند و آسیبی بدانان نخواهد رسید . و همچنان در پی تشکیل حکومت مشترک با دیگر احزاب و گروه های موجود در افغانستان . بدون حضور غنی که او را دست نشانده آمریکا میدانند . هستند . و این محل اختلاف بین دو جبهه . باعث ادامه نبرد ها و ریخته شدن خون افغانان و آواره شدن مردم در شهر و بیابان و کوه ها که خود دارای مشکلات متعدد . از جمله نداشتن سرپناه و سوخت و مواد خوراکی و همچنین بالا رفتن قیمت ارزاق و مواد سوختی در هنگامی که گمرکات در تسلط طالبان است . از جمله عوارض این در اصل برادر کشی متاسفانه میباشد . و تشویش نزد اقوام و پیروان مذاهب بدلایل گزارشات . غیر رسمی از شهرهای اشغال شده . که رفتار سابق طالبان در زمان چند سال حکومت بر افغانستان . تکرار میشود .نیز بر موج آوارگان افزوده . آنهائیکه توانائی مالی و جسمی دارند از کشور و بقیه به دیگر مناطق که امنیت بیشتر دارند . مهاجرت میکننذ .
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 1
    واقعا حامی طالبان کبست
  • مهدی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 2
    فاطمیون باید نقش آفرینی کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس