ویژه ها

همان جماعتی که دلار ۵ هزارتومانی را نشانه ونزوئلایی شدن ایران معرفی می کرد، از دلار ۳۲ هزارتومانی در دولت روحانی دفاع کرده و مدعی شد که اگر روحانی نبود، دلار ۴۰ هزار تومان می شد!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با    «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** قنبری:اگر «مدیریت عالمانه» دولت روحانی نبود وضع بدتر بود

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «دولت روحانی بدشانس ترین دولت تاریخ» به قلم «داریوش قنبری» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «باوجود تحریم‌های سخت و کمرشکنی که به قول خود آمریکایی‌ها، سخت‌ترین تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود، ایران به مسیری که آمریکایی‌ها انتظار داشتند، نیفتاد و شبیه ونزوئلا نشد. هرچند فشارهایی بر ملت ایران وارد شد، اما باز به‌نظر می‌رسد دولت شدت فشارها را کم کرد، لذا انصاف نیست مدیریت دولت را در این زمینه نادیده بگیریم. ما در یک وضعیت جنگی قرار گرفتیم و دولت با کار کارشناسانه و با وجود کارشکنی‌ها مانع از این شد که کشور به یک بحران عمیق که طرف مقابل یعنی آمریکایی‌ها انتظار داشتند، فرو رود و گرفتار شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «آنچه در ارتباط با دولت پیش آمد، شبیه یک بلای طبیعی مثل سیل بود که نازل شد و اگر بگوییم بدشانس‌ترین دولت تاریخ ایران، دولت روحانی بوده است در این زمینه اغراق نکرده‌ایم...دولت روحانی آنچه باید انجام می‌داد را انجام داد و به لحاظ معیارهای علمی و عقلانی درست عمل کرده و تلاش کرده است فشارها از دوش ملت برداشته شود».

قنبری در ادامه نوشت: «گرچه اتفاقاتی که افتاده بود در اختیار دولت نبود ولی نه‌تنها آقای روحانی؛ بلکه هیچ فرد و دولت دیگری که در این شرایط قرار می‌گرفت هم نمی‌توانست کاری از پیش ببرد. درمجموع اگر مدیریت عالمانه این دولت نبود مسائل و مشکلات بیش از این را شاهد بودیم...درحقیقت مسائل و مشکلات فعلی را ناشی از عملکرد دولت روحانی نمی‌دانم، بلکه متغیرهایی که خارج از دولت اثرگذار بوده‌اند در این مسیر دخیلند...ترامپ...و کارشکنی های داخلی».

ظریف: هیچوقت به آمریکا اعتماد نکردیم/ قنبری: اگر «مدیریت عالمانه» دولت روحانی نبود وضع بدتر بود

اظهارات متناقض، بخش جدایی ناپذیر رفتار اصلاح طلبان است. جریان اصلاح طلب در سال ۹۶ مدعی بود که اگر رقبای روحانی در انتخابات پیروز شوند، شرایط اقتصادی ایران شبیه ونزوئلا می شود. این طیف از دلار ۵ هزارتومانی به عنوان یکی از مصادیق ونزوئلایی شدن ایران نام برده بودند.

اما علیرغم این ادعا، در دولت روحانی نه تنها به دلار ۵ هزارتومانی رسیدیم بلکه حتی در دولت تدبیر و امید دلار ۳۲ هزارتومانی را هم تجربه کردیم.

نکته قابل تأمل اینجاست که همان جماعتی که دلار ۵ هزارتومانی را نشانه ونزوئلایی شدن ایران معرفی می کرد، از دلار ۳۲ هزارتومانی در دولت روحانی دفاع کرده و مدعی شد که اگر روحانی نبود، دلار ۴۰ هزار تومان می شد!

برخلاف ادعای فعالین و رسانه های اصلاح طلب، دولت روحانی اصلا بدشانس نبود، بلکه مسئله اینجا بود که دولت از ظرفیت های عظیم کشور و اختیارات گسترده ای که داشت اصلا استفاده نکرد.

اینکه وزیر راه و شهرسازی دولت می گوید به «خانه نساختن برای مردم افتخار می کنم»! هیچ ارتباطی به شانس و اقبال ندارد. اینکه رئیس جمهور می گوید «من هم تازه صبح جمعه از قیمت جدید بنزین مطلع شدم»! ربطی به شانس و اقبال ندارد. اینکه مدیریت ضعیف دولت موجب می شود که از پراید ۱۷ میلیونی برسیم به پراید ۱۴۰ میلیونی هیچ ارتباطی با شانس ندارد. اینها و موارد متعدد دیگر نتیجه سوءمدیریت و بی تدبیری است.

** ظریف: هیچوقت به آمریکا اعتماد نکردیم

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «آخرین دفاع» نوشت: «محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و البته مرد اول برجام در حاشیه نشست دیروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و به برخی پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ داد. ظریف در بخشی از سخنانش با تاکید بر لزوم تعامل با چشم باز با دنیا گفت:"نباید به هیچ‌ کس اعتماد کنیم. روابط بین‌الملل محل اعتماد کردن نیست. به نزدیک‌ترین همسایه، دوست و متحد هم نمی‌شود اعتماد کرد. البته ما متحد نداریم. " او گفت:"من شهادت می‌دهم که هیچ کدام از مذاکره‌کنندگان، هیچگاه به امریکا اعتماد نکردند".»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «ظریف به وزیر خارجه دولت سیزدهم توصیه کرد که "همیشه دقیق نگاه کند، دقیق گزارش دهد، دقیق دیدگاه‌های خود را بیان کند ولی در مقام عمل از سیاست کشور دفاع و آن را دنبال کند. وزیر خارجه یک وظیفه مشاور و یک وظیفه مدافع دارد؛ وظیفه مشاورت و دفاع را نباید با هم مخلوط کرد. " وزیر امور خارجه همچنین با تاکید بر اینکه "امریکایی‌ها را در برجام شکست دادیم"، گفت:"عوامل بیرون دولت و کشور مانع از این شد که ما به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسیم."».

ظریف: هیچوقت به آمریکا اعتماد نکردیم/ قنبری: اگر «مدیریت عالمانه» دولت روحانی نبود وضع بدتر بود

آقای ظریف عدم اعتماد به آمریکا را به عنوان مشخصه اصلی تیم مذاکره کننده و وزارت خارجه در ۸ سال اخیر معرفی کرده است. این در حالی است که اتفاقا خسارت محض برجام و بی دستاوردی این توافق نتیجه اعتماد مطلق و بلاوجه دولت روحانی به آمریکا است.

ظریف (آذر ۹۵) با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود: «من اعتراف می‌کنم که اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم که اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم».

وی همچنین شهریور ۹۷ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت: «این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اندمتأسفانه، اشتباه می‌کردم».

رهبر معظم انقلاب- ۶ مرداد ۱۴۰۰- در آخرین دیدار رییس جمهور و دولت دوازدهم با ایشان فرمودند: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند».

ایشان در ادامه تاکید کردند: «هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید ناموفق بودید و هر جا که بدون اعتماد به غرب، حرکت و از آنها قطع امید کردید موفق بودید و پیش رفتید».

اگر دیدگاه تیم مذاکره کننده به ریاست ظریف مبتنی بر عدم اعتماد به آمریکا بود، هیچگاه آقای عراقچی نمی گفت که «امضای کری تضمین است، ما از اجرای برجام اطمینان داریم»! و هیچگاه آقای ظریف نمی گفت «امضای هر توافقی بهتر از عدم توافق است»!

** جنیدی: دولت روحانی موفقیت های بی نظیری به دست آورد

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم «لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیسی جمهور با عنوان «دولت دوازدهم زورق خِرَد بر امواجی ناآرام» نوشت: «نوبت خدمتگزاری دولت دوازدهم نیز پایان گرفت. این دولت سخت‌ترین فشار بین‌المللی را تاب آورد تا توان ملی در پس مقاومت و نوآوری‌ها، از بین نرود. در این چهار سال، سختی‌های تحمیل شده از بیرون مانع از بی‌مهری‌ها نسبت به دولت در درون کشور نشد».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت: «دولت دوازدهم با جیب تهی از درآمدهای متعارف و مورد انتظار، خدماتی ماندگار و یادگارهای پایدار برای بسترهای توسعه‌ای کشور فراهم کرد. محیط زیست در این دوران سخت، پاس داشته شد و قهر آشکار طبیعت که به صورت سیل و خشکسالی گسترده و مکرر، پدیدار شد، به شکلی آبرومند تدبیر شد. بهداشت و سلامت در حال تهدید  جدی، به اولویت‌های اساسی تبدیل شد و طرح تحول سلامت به اجرا درآمد. در عرصه بین‌المللی و داخلی موفقیت‌های سیاسی و به ویژه حقوقی بزرگ و کم مانندی به دست آمد و در سایر حوزه‌ها از جمله حوزه‌های زیرساختی نیز پیروزی‌ها و موفقیت‌های دولت، کم نبود».

ظریف: هیچوقت به آمریکا اعتماد نکردیم/ قنبری: اگر «مدیریت عالمانه» دولت روحانی نبود وضع بدتر بود

در روزهای اخیر رسانه های دولتی در کنار رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در حجمی وسیع به کارنامه سازی برای دولت مشغول هستند.

این رسانه ها به گونه ای فضاسازی می کنند که گویی دولت روحانی دولتی بی نظیر بوده و هیچ عیب و ایرادی نداشته و هر چه بوده تقصیر تحریم ها و منتقدان داخلی بوده است.

روحانی- مهر ۹۱- گفته بود: «درست است که دشمن به ما فشار می‌آورد، درست است که ما نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم اما آیا خودمان به ملتمان فشار وارد نمی‌کنیم؟ نقدینگی را چه کسی بالا برده؟ تحریم‌ها شروع شد برای این تحریم‌ها چه برنامه‌ای را در نظر گرفتیم آیا واقعا به فکر اقتصاد مقاومتی بودیم؟».

دردولت روحانی حجم نقدینگی از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به  ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت که رقمی سرسام آور است.

روحانی همچنین- فروردین ۹۲- گفته بود: «سوء مدیریت‌ها و مدیریت اقتصادی کشور به جای اینکه با تدبیر و اتکا به قدرت مردم، پیام رشد پایدار را به جهان بدهد. پیام ضعف به تحریم کنندگان می‌دهد. همه ضعف‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت... در حالی که می‌توانستیم تحریم‌ها را با تدبیر و عزتمندانه، قابل اجتناب و قابل تقلیل کنیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    12 0
    آقاي ظريف همين كه شما به همه تعهدات عمل كرديد و دشمنتان عمل نكرد يعني به او اعتماد كرديد شاخ و دم هم ندارد شايد نميدانيد كه حرفتان دروغ است
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    3 0
    اگر به‌ آمریکا اعتماد نداشتی روی چه حسابی تمام تعهدات‌ خود یکطرفه اجرا کرده قلب راکتوربتون کاری کردید وبدون لغو تحریم‌ها امضاي کری را تضمین خواندید
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    3 0
    دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید قضیه همین افسادطلبی است که به دولت سراسر خسارت و فساد و رانت روحانی میگه دولت عالمانه
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    5 0
    آقا جواد پس عمه حافظ شیراز می‌گفت امضا کری تضمین است؟؟؟
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    3 0
    آقای به اصطلاح زریف تو که راست می گی!
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    2 0
    ظریف خدا نوازش کند تورا ، به لبخند الهی دچار شوی نسلت بابود شود تو رو سفید کردی خودباختگان مرعوب دوران قاجار و پهلوی را اعمال تو و همراهانت لکه سنگی در تاریخ این سرزمین خواهد بود
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    9 0
    مثل روز روشن است که دولت تزویر و دروغ، خودش در کل این هشت سال، عین اعتماد به غرب بود.
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    1 0
    دستگاههای مربوطه باید از گمرکات و بانک مرکزی و اتاق بازرگانی تفحص ویژه کنند.در سال گذشته مافیای واردات فقط ۶۵۸ تن بست فولادی شیلنگ به قیمت یکمیلیون پانصد هزار دلار وارد کرده،هم پولشویی اختلاسها در شرکتهای دولتی و خروج غیر قانونی ارز،هم نابودکردن صنایع کوچک توسط مافیای یهودی سیاسی اقتصادی صورت میگیرد.
  • دانشجو IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    2 0
    در عالم دیپلماسی اعتماد معنی دارد. حتی به کشورهای همسایه
  • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    2 0
    فقط همگی برید برید برید
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    5 0
    آقای ظریف شماوآقاى روحانی اعتمادباطل داشتیدکه باعجله وحتی مواردی رامخفی اقدام میکردیدکه درانتقادی کمردردگرفتیدوجوسازی داشتیدکه مرگ برامریکاگفته نشودتاجنایتکاران جهانی جلوتربیایند.
  • DE ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    2 0
    هیچوقت به آمریکا نبایستی اعتماد میکردیم/ قمپز..... اگر «مدیریت عالمانه» دولت روحانی نبود وضع ما اصلاح طلبها خیلی بدتر از حالا بود همون 7 سال پیش کارمون تموم شده بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس