تیم ملی فوتبال کرواسی که در آخرین رنکینگ فیفا در مکان هشتم جهان قرار دارد در گروه C جام ملتهای اروپا 2012 با تیم های ایتالیا، اسپانیا و ایرلند به رقابت خواهد پرداخت.

سرویس ورزشی مشرق - کرواسی کشوری است واقع در منطقه بالکان که در 25 ژوئن 1991 از یوگسلاوی جدا شد و اعلام استقلال کرد. مهمترین افتخار کرواسی مقام سومی جام جهانی 1998 با بلاژوویچ است. البته یوگوسلاوی پیش از فروپاشی 2 بار به مقام چهارم جام جهانی رسیده بود و 2 بار نیز نایب قهرمان جام ملتهای اروپا شده بود.

نحوه صعود

تیم ملی کرواسی در مسابقات انتخابی یورو 2012 در گروه «F» با تیم‌های یونان، رژیم صهیونیستی، لتونی، گرجستان و مالت همگروه بود.

کرواسی در این گروه شاهد صدرنشینی یونان بود ولی با این وجود عملکرد باثبات خوبی را به نمایش گذاشت و در نهایت با راهیابی به مرحله پلی آف توانست بعد از غلبه بر ترکیه در دو دیدار رفت و برگشت مجوز حضور در رقابت‌های نهایی یورو 2012 را به دست آورد.
 
 این تیم در 4 دیدار ابتدایی‌اش در مرحله مقدماتی دروازه‌اش را بسته نگاه داشت و از این جمله می‌توان به دو برد 0-3 اشاره کرد. البته در ادامه در نهایت تعجب مغلوب گرجستان شدند. با این وجود تلاش شاگردان بیلیچ ادامه یافت و آنها در سه دیدار بعدی‌شان به پیروزی رسیدند و با برد قابل قبول مقابل ترکیه در بازی پلی آف، خواسته شان را محقق کردند.
 
کروات‌ها در هر دو بازی‌شان مقابل یونان سختی زیادی کشیدند و در مجموع دو دیدار رفت و برگشت تنها به یک امتیاز دست یافتند.

نتایج مسابقات انتخابی کرواسی به شرح زیر است:

لتونی 0 - 3 کرواسی

کرواسی 0 - 0 یونان

رژیم صهیونیستی 1 - 2 کرواسی

کرواسی 3 - 0 مالت

گرجستان 1 - 0 کرواسی

کرواسی 2 - 1 گرجستان

مالت 1 - 3 کرواسی

کرواسی 3 - 1 رژیم صهیونیستی

یونان 2 - 0 کرواسی

کرواسی 2 - 0 لتونی

پلی آف:

دیدار رفت : کرواسی 3 - ترکیه 0

دیدار برگشت : ترکیه 0 - کرواسی 0

رده‌بندی گروه «F» مسابقات انتخابی:



حضور در جام جهانی:

تیم ملی کرواسی تا کنون 3 بار به سالهای 1998، 2002 و 2006 در جام جهانی حضور داشته است که در اولین حضور خود دست به کار بزرگی زد و به مقام سوم جام جهانی 1998 دست یافت. البته پیش از استقلال، با نام یوگوسلاوی 10 دوره در جام جهانی حضور داشته که دو بار به سالهای 1930 و 1962 به مقام چهارم رسیده است.

حضور در جام ملتهای اروپا:

کروات ها تاریخچه جالب توجهی در رقابت‌های اروپایی دارد؛ البته بخش عمده‌ای از این تاریخچه به تیم ملی یوگسلاوی سابق برمی‌گردد. دو عنوان نایب قهرمانی در سه دوره ابتدایی حضور این تیم در تورنمنت، افتخار بزرگی برای یوگسلاوی بود ولی آنها بعد از استقلالشان از یوگسلاوی در سال 1991 هنوز نتوانستند به افتخار خیلی بزرگی دست یابند. 

بعد از استقلال، آنها دوبار و در سالهای 1996 و 2008 به مرحله یک چهارم نهایی راه یافتند و حضور در رقابت‌های یورو 2012، سومین حضور متوالی آنها دراین تورنمنت خواهد بود.

سابقه حضور در مسابقات یورو:

1996- یک چهارم نهایی
2000- صعود نکرد
2004- مرحله گروهی
2008- یک چهارم نهایی

داوور شوکر بازیکن قدیمی این تیم با زدن 45 گل بهترین گلزن ملی تاریخ فوتبال کرواسی است و داریو شیمیچ ستاره مشهور این تیم نیز با 100 بازی ملی بیشترین تعداد بازی را برای این تیم انجام داده است.


معرفی مربی و بازیکنان کلیدی


مربی:

اسلاون بیلیچ

بازیکن سابق تیم‌های وستهام و اورتون، در سال 2006 جانشین زلاتکو کرانچار شد و از آن به بعد عملکرد خیلی خوبی هم با تیمش داشت. روند موفقیت بیلیچ تدریجی بود ولی حضور او تغییرات زیادی در دینامیک تیم ایجاد کرد ؛ بیلیچ بازیکنان جوان زیادی را به تیم آورد و روحیه با طراوت او باعث شد تا این مربی جوان در میان هواداران کرواسی محبوب شود. 

او با وجودی که دو سال پیش در رساندن کرواسی به جام جهانی ناکام ماند، ولی همراه با این تیم عملکرد موفقی در مرحله مقدماتی و در رقابت‌های اصلی یورو 2008 داشت و پس از تقبل شکست مقابل ترکیه در ضربات پنالتی از راهیابی به جمع 4 تیم نهایی بازماند. البته بیلیچ و تیمش این بار و در بازی پلی آف یورو 2012، انتقام آن شکست تلخ را از ترکیه گرفتند.
 
بیلیچ اکنون امیدوار است تا دورانی طلایی را در یورو 2012 با تیم ملی کرواسی سپری کند و با کسب موفقیت‌های بیشتر با تیم ملی کشورش، این فرصت را بیابد که اولین مربی بعد از میروسلاو بلاژوویچ لقب بگیرد (در سالهای 1996 و 1998) که تیم ملی کشورش را در تورنمنت بزرگ هدایت کرده است.

کاپیتان: داریو سرنا

کاپیتان 29 ساله تیم ملی کرواسی بعد از رقابت‌های یورو 2008 کاپیتانی تیم ملی کشورش را برعهده گرفت. این اتفاق زمانی رخ داد که بازیکنان باتجربه تری مثل نیکو کواچ از فوتبال ملی خداحافظی کردند و بدین ترتیب سرنا با بربازو بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی کشورش یکی از مهترین مهره‌های این تیم شد. قطعا تجربه فراوان او برای بازیکنان جوان‌تر تیم کاربردی خواهد بود.
 
پست اصلی سرنا، بازیکن میانی در جناح راست بود ولی اکنون معمولا در پست مدافع راست برای تیم ملی کشورش به میدان می‌رود و در تیم باشگاهی‌اش شاختار دونتسک هم در همین پست بازی می‌کند.

سرنا به خوبی با امور تدافعی کنار آمده و قدرت بالایی هم در هدایت و لیدری تیم دارد و در خط دفاع تیمش می‌درخشد. البته ویژگی‌های ذاتی تهاجمی او باعث درخشش هرچه بیشتر او می‌شود. وي در برخی از دیدارهای تیم ملی کرواسی، پاس گلهای متعددی داده که جزو بهترین پاس گلها در این تیم بوده است.

بازیکن ستاره: لوکا موردریچ

لوکا مودریچ یک ستاره است؛ بازیکن ریزنقش کروات که شانس این را دارد که با درخشش در رقابتهای یورو2012 اوکراین و لهستان بیش از هرزمان دیگری نامش را برسر زبانها بیندازد. او بازیکنی تاثیرگذار است که مهارت فراوانی در بازیسازی دارد و چه در تیم باشگاهی اش ، تاتنهام و چه در تیم ملی کشورش، بازیکنی سرنوشت ساز است. 

پاسهای او، دید باز مودریچ، هوشیاری تاکتیکی او و قدرت جابه جایی سریع او در زمین مسابقه باعث شده تا او بتواند فرصتهای خوبی را برای بازیکنانی مثل نیکو کرانچار، ایوان راکیتیچ و ایویکا اولیچ فراهم کرده تا آنها رو به جلو رفته و فرصتهای گلزنی را فراهم کنند. 

مودریچ که توانایی خوبی برای بازی کردن در پست فورواد دارد، در امور تدافعی هم باهوش و خبره است. او همیشه به تمام هم تیمی هایش کمک می کند و به ویژه در شروع ضد حملات، نقش پررنگی دارد.

پدیده جوان: ایوان پریسیچ

این فوروارد جوان، فصل پرفراز و نشیبی را پشت سرمی گذارد. او که به تازگی به بوروسیا دورتموند منتقل شده،  معمولا به عنوان بازیکن ذخیره برای تیمش به میدان می‌رود ولی با نمایش فوق العاده‌ای که در دیدار با آرسنال به نمایش گذاشت، اکنون باید منتظر نمایش‌های بیشتری از او باشیم و قطعا فرصت بیشتری در اختیار پریسیچ قرار خواهد گرفت تا توانایی‌هایش را به نمایش بگذارد.

این بازیکن 22 ساله یک فوروارد چپ است که می‌تواند پشت سر مهاجمان بازی کند ولی درکنار بازیکنانی مثل نیکو کرانچار و ایوان راکیتیچ، بعید نیست که در یورو2012 او را روی نیمکت ذخیره‌ها ببینیم.

ستاره سابق باشگاه بروژ حتی برروی نیمکت ذخیره‌ها هم می‌تواند گزینه ایده آلی برای مربی تیم ملی کشورش باشد. قد بلند او، قدرت بالای او در شوت زنی و حرکات تماشایی او نظر مثبت همگان را به خود جلب خواهد کرد.


برنامه بازیهای کرواسی در گروه C یورو 2012

یکشنبه 10 ژوئن (21خرداد 1391):

شهر گدانسک،  اسپانیا – ایتالیا، ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران

شهر پوزنان، ایرلند– کرواسی،  ساعت ۲۳:۱۵ به وقت تهران
 
پنجشنبه 14 ژوئن (25 خرداد 1391):

شهر پوزنان، ایتالیا کرواسی، ساعت  ۲۰:۳۰ به وقت تهران

شهر گدانسک، اسپانیا – ایرلند، ساعت  ۲۳:۱۵  به وقت تهران
 
دوشنبه 18 ژوئن (29خرداد 1391):‌

شهر گدانسک، کرواسی - اسپانیا، ساعت : ۲۳:۱۵ به وقت تهران

شهر پوزنان، ایتالیا – ایرلند، ساعت ۲۳:۱۵ به وقت تهران


رقابتهای فوتبال جام ملتهای اروپا از 19 خرداد تا 11 تیر 91 ( 8 ژوئن تا اول جولای 2012) بطور مشترک در دو کشور لهستان و اوکراین برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس