نایب قهرمانی های دراماتیک لاله های نارنجی در جهان از این تیم چهره ای کاریزماتیک ساخته که هر هوادار فوتبالی بخاطر آنکه نحوه بازی آنها را می پسندد از موفقیت آنها خرسند شود.

سرویس ورزشی مشرق - هلند کشوری پادشاهی در شمال غربی اروپاست و یکی از پرقدرت ترین تیمهای فوتبال دنیا به شمار می رود. فوتبال هلند با افکار بزرگانی چون رینوس میشل و یوهان کرویف ایده پردازان زیباترین فوتبال دنیا پرورانده شده است اما نایب قهرمانی های دراماتیک لاله های نارنجی در جهان از این تیم چهره ای کاریزماتیک ساخته که هر هوادار فوتبالی بخاطر آنکه نحوه بازی آنها را می پسندد از موفقیت آنها خرسند شود. هلند تنها یک بار با هدایت پدر فوتبالیش (رینوس میشل) و با مثلث مرگبار گولیت، فان باستن و رایکارد در سال 1988 توانست اروپا را در سلطه خود در آورد.

تیم ملی فوتبال هلند که در آخرین رنکینگ فیفا در مکان چهارم جهان قرار دارد یکی از مدعیان عنوان قهرمانی مسابقات یورو 2012 به شمار می‌آید. این تیم در گروه B جام ملتها با تیم های دانمارک، آلمان و پرتغال در گروه مرگ قرار دارد.



نحوه صعود

تیم ملی هلند در مرحله انتخابی یورو 2012 در گروه «E» با تیم‌های سوئد، مجارستان، فنلاند، مولداوی و سن مارینو همگروه بود که در نهایت توانست به عنوان تیم نخست این گروه به صورت مستقیم به رقابت‌های یورو 2012 راه یابد.


ثبت یک رکورد در پیروزی پر گل هلند مقابل سن مارینو با 11 گل از نکات جالب توجه دور مقدماتی یورو 2012 بود، البته رکورد شکست ناپذیری آنها در بازی خارج از خانه در دیدار مقابل سوئد پایان یافت.

نتایج مسابقات انتخابی هلند به شرح زیر است:

سن مارینو 0 - 5 هلند

هلند 2 - 1 فنلاند

مولداوی 0 - 1 هلند

هلند 4 - 1 سوئد

مجارستان 0 - 4 هلند

هلند 5 - 3 مجارستان

هلند 11 - 0 سن مارینو

فنلاند 0 - 2 هلند

هلند 1 - 0 مولداوی

سوئد 3 - 2 هلند

رده‌بندی گروه «E» مسابقات انتخابی:

حضور در جام جهانی:

تیم ملی هلند در 9 دوره از رقابتهای جام جهانی حضور داشته و 4 بار در جمع چهار تیم پایانی   حضور داشته است که حاصل آن 3 نایب قرمانی و یک مقام چهارمی جهان بوده است. نارنجی پوشان در سال 1974 با هدایت رینوس میشل مربی فقید و بزرگ خود سبک فوتبال شناور را با بزرگانی چون کرایف، آری هان، نیسکنز و هری رپ به دنیا معرفی کردند ولی در فینال با شایستگی مغلوب آلمان میزبان شدند.

عناوین:

1974 - نایب قهرمان
1978 - نایب قهرمان
2010 - نایب قهرمان
1998 - چهارم

حضور در جام ملتهای اروپا:

هلند در یورو هم 9 بار حضور داشته که بزرگترین افتخارشان کسب مقام قهرمانی در سال 1988 با مثلث مرگبار رودگولیت، مارکوفان باستن و فرانک ریکارد و با هدایت رینوس میشل فقید بوده است. آنها با شکست دادن انگلیس، جمهوری ایرلند، آلمان و شوروی به تنها قهرمانی‌شان در تاریخ این رقابت‌ها دست یافتند. 

شاید راهیابی مجدد و حضور جمهوری ایرلند در رقابت‌های سال 2012 برای هلندی‌ها خوش یمن باشد؛ چرا که اولین دوره حضور ایرلند در این رقابت‌ها برای هلند خوش یمن بود و هلندی‌ها امیدوارند که در دومین دوره حضور ایرلند هم بتوانند موفقیت بزرگی را در این تورنمنت کسب کنند.

با وجودی که هلند بارها به مراحل پایانی این تورنمنت راه یافته، ولی این تیم هرگز نتوانسته قهرمانی‌اش در سال 1988 را تکرار کند؛ آنها بعد از آن سه بار به مرحله نیمه نهایی راه یافتند ولی دیگر خبری از قهرمانی نبود.

1960- شرکت نکرد
1964- یک شانزدهم نهایی
1968- صعود نکرد
1972- صعود نکرد
1976- مقام سوم
1980- مرحله گروهی
1984- صعود نکرد
1988- قهرمان
1992- نیمه نهایی
1996- یک چهارم نهایی
2000- نیمه نهایی
2004- نیمه نهایی
2008- یک چهارم نهایی

پاتریک کلایورت بازیکن قديمي این تیم با زدن 40 گل بهترین گلزن ملی تاریخ فوتبال هلند است و ادوین ون‌درسار دروازه‌بان مشهور این تیم نیز با 130 بازی ملی بیشترین تعداد بازی را برای این تیم انجام داده است.


معرفی مربی و بازیکنان کلیدی

مربی: برت فان مارویک

با پایان رسیدن رقابت‌های یورو 2008، برت فان مارویک جانشین مارکو فان باستن شد و تا به امروز عملکرد کاملا موفقی روی نیمکت هدایت نارنجی‌ها داشته است. دیگر یک یا دو بازی باشگاهی خوب برای دعوت به تیم ملی هلند کافی نیست، چرا که سرمربی لاله‌ها از شاگردانش می‌خواهد تا در سطح خیلی بالایی، عملکردی با ثبات را به نمایش بگذارند و هر بازیکن دقیقا می‌داند که چه توقعاتی از او می‌رود.

از زمان روی کار آمدن برت فان مارویک دیگر هیچ اختلافی در اردوی تیم ملی هلند دیده نمی‌شود. ستاره‌هایی مثل روبین فان پرسی، رافائل فان درفارت و نایجل دی یونگ، اخیرا نیمکت نشین شده اند ولی هرگز زبان به انتقاد نگشوده‌اند و این از مدیریت خوب فان مارویک حکایت دارد.

کاپیتان: مارک فان بومل

بازیکن تاثیرگذار هلندی به دلیل اختلافاتی که با مارکو فان باستن، سرمربی وقت تیم ملی هلند داشت از جولای 2006 تا آگوست 2008 برای تیم ملی کشورش بازی نمی‌کرد ولی در نهایت به تیم بازگشت.

فان بومل از آن زمان به بعد مبدل به یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های تیم ملی هلند شد و موتور تیم نارنجی لقب گرفت.

ستاره باشگاه میلان در میانه میدان زوج کامل و خوبی را در کنار نایجل دی یونگ تشکیل می‌دهد و در جام جهانی این زوج نمایش خیره کننده‌ای داشتند. حرکات هوشمندانه فان بومل، تکل‌های خشن او، دید باز او و قدرت مدیریت و لیدری او باعث شده تا فان مارویک او را به عنوان کاپیتان تیمش برگزیند.

بازیکن ستاره: وسلی اسنایدر

اسنایدر که اولین بازی ملی‌اش را در آوریل سال 2003 برگزار کرد، تاکنون 80 بازی ملی برای تیم ملی کشورش انجام داده. بازی ساز هلند که در فینال جام جهانی 2010 هم در ترکیب تیمش بود، اکنون ستاره بی چون و چرای نارنجی‌هاست.

ستاره سابق تیم‌های آژاکس و رئال مادرید قلب خط حمله هلند است و پاس‌های بلند و دقیق او و هوش او در استفاده از توپ‌ها، هر دفاعی را به مشکل می‌اندازد. اسنایدر بازیکن خطرناکی در مصاف‌های تک به تک و حملات است.

اسنایدر تا به امروز 23 گل ملی را در کارنامه‌اش ثبت کرده و از این نظر گلزن‌ترین بازیکن خط میانی در تاریخ فوتبال هلند به شمار می‌رود. او در دو فصل اخیر در اوج دنیای فوتبالش بوده و با به ثمر رساندن 5 گل در 7 بازی در جام جهانی، یکی از برترین گلزنان آفریقای جنوبی بود.

پدیده جوان: کوین استروتمن

بازیکن چپ پای خط میانی هلند، اخیرا به تیم ملی کشورش دعوت شده ولی رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است. او در ژانویه سال 2011 به اوترخت پیوست و یک ماه بعد از آن در بازی دوستانه تیم ملی کشورش مقابل اتریش، اولین بازی ملی‌اش را انجام داد. البته این پایان روند درخشان استروتمن نبود؛ چرا که او در تابستان سال 2011 به آیندهوون پیوست و به سرعت عنوان کاپیتان دوم تیم را مال خود کرد.
  
برت فان مارویک یکی از طرفداران پروپا قرص استروتمن است و این ستاره شانس زیادی دارد تا در رقابت‌های یورو2012 با پشت سرگذاشتن ستاره‌هایی مثل دی یونگ و فان درفارت به عنوان زوج فان بومل در خط میانی به میدان برود.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس