کد خبر 125931
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰

مرحله نهايي فوتبال جام‌ملت‌هاي اروپا براي آخرين بار با شركت 16 تيم برگزار مي‌شود و از سال 2016 با حضور 24 تيم برپا خواهد شد. به اعتقاد برخي كارشناسان، این مسابقات حتي از جام‌جهاني هم بزرگ‌تر و جذاب‌تر است زيرا برخلاف جام‌جهاني تعداد تيم‌هاي متوسط و معمولي آن بسيار كم است.

به گزارش مشرق، اين بار برترين‌هاي قاره در اوكراين و لهستان گردهم مي‌آيند تا به مدت 23 روز براي كسب جام قهرماني بكوشند. تمام ديركردهاي لهستان در آماده‌سازي استاديوم‌هايش و حتي ضرب و شتم يوليا تيموشنكو نخست‌وزير سابق اوكراين به دست كساني كه اينك در كي‌يف حكم مي‌رانند ميزباني را از اين دوكشور نگرفت اما معلوم نيست يوفا حاضرباشد به رغم تمام گرايش‌هاي خاص رئيس فرانسوي‌اش ميشل پلاتيني حاضر به تكرار تجربه 3 دوره از 4 دوره اخير اين پيكارها يعني برگزاري مسابقات در 2 كشور به طور مشترك در ادوار بعدي باشد.

در اين شكي نيست كه 2 كشور اسپانيا و آلمان به عنوان دو مدعي اصلي فتح جام، رقابت‌ها را شروع مي‌كنند و قدري پايين‌تر از آنها هلند هم به جام چشم دارد، اما كيست كه ايتالياي معمولا موفق در جام‌هاي بزرگ و فرانسه احيا شده توسط لوران بلان را به كلي ناديده بگيرد؟

پرتغال، تيم كريس رونالدو چه؟ اين تيم در كنار آلمان، هلند و دانمارك سخت‌ترين گروه جام را كه حتي واژه‌هاي گروه مرگ براي آن اندك است، شكل مي‌دهد. برخورد انگليس، فرانسه و سوئد هم در گروه چهارم تماشايي است و چه كسي احتمال دارد از برخورد اسپانيا با ايتاليا در همان مرحله اول به وجد نيايد؟

بله، اين جام ملت‌هاي اروپاست كه امسال جاي خالي جام‌جهاني را براي فوتبالدوستان پر مي‌كند و به بهترين شكل نيز چنين خواهد كرد.

كاسياس از واقعه كليدي 2008 مي‌گويد

قهرمان دوره پيش رقابت‌هاي جام ملت‌هاي اروپا، اسپانيا است و با احتساب اين‌كه اين كشور سال 1964 هم اين جام را برده، قهرماني احتمالي در رقابت‌هاي امسال در اوكراين و لهستان مي‌تواند تيم ملي سرزمين گاوبازان را با آلمان كه با 3 بار قهرماني ركورددار فتح اين پيكارها است،‌ برابر سازد.ايكر كاسياس معترف است: «قهرماني در رقابت‌هاي امسال بسيار سخت‌تر از دوره پيش خواهد بود زيرا رقبا با شيوه بازي اسپانيايي‌ها آشنا شده‌اند و شرايط مثل سال 2008 نيست كه آنها در سوئيس و اتريش با تيكي تاكاي معروف خود همه را غافلگير كردند. در عين حال كاپيتان و دروازه‌بان تيم ملي اسپانيا كه با كسب اولين عنوان قهرماني‌اش در ليگ اسپانيا ظرف 4 سال اخير در معيت رئال مادريد فصل خوبي را پشت‌سر نهاده است، با اشاره به قهرماني 2008 به يارانش براي دوره 2012 هم اميد مي‌بخشد؛ وقتي در مرحله يك‌چهارم نهايي دوره پيش به ايتاليا خورديم، اوضاع بسيار خراب نشان مي‌داد و طالع ما بشدت نحس جلوه مي‌كرد. اولا 88 سال بود كه در يك مسابقه رسمي آتزوري را نبرده بوديم و دوما بازي 22 ژوئن انجام مي‌شد، تاريخي كه در 3 دوره قبلي رقابت‌هاي بزرگ و كلاسيك ملي، ما در آن به رقباي خود باخته و حذف و در هر سه مورد هم به حكم ضربات پنالتي ناكام شده بوديم. با اين حال يك مورد به من بسيار كمك كرد تا آن طلسم منفي را بشكنم. من و 2 دروازه‌بان ديگر اسپانيا (راينا و پالوپ)‌ كه به رقابت‌هاي آن سال يورو آمدند، عادت داشتيم كه در پايان هر جلسه تمريني يك مسابقه پنالتي زني بين خودمان برگزار كنيم و هركس مي‌باخت مجبور بود براي 2 نفر ديگر شام بخرد. آن جلسات تمريني اثرش را گذاشت. در مسابقه با ايتاليا كه كار به ضربات پنالتي كشيد من هم ضربه دي‌ناتاله را گرفتم و هم پنالتي 10 روسي را. طلسم ما شكست و به نيمه‌نهايي رفتيم و آنجا روسيه را هم كه هدايتش با گاس هيدينك بود، شكست داديم. در فينال آلمان قوي را مغلوب كرديم.

شگفتي‌هاي بزرگ يورو

بزرگ‌ترين شگفتي‌هاي مسابقات فوتبال يورو كدامين بوده‌اند؟ بخوانيد تا بدانيد.

1998، مرحله مقدماتي: ايرلند جنوبي يك ـ انگليس صفر

اين اولين بار بود كه ايرلندي‌ها سر از مرحله نهايي درمي‌آوردند، اما شاگردان جكي چارلتون (سرمربي انگليسي وقت تيم ملي ايرلند جنوبي) با لشكري از نفرات شاغل در ليگ انگليس در همان دقيقه ششم با ضربه ري هاوتون دروازه حريف را گشودند و تا پايان از آن محافظت كردند.

1992، بازي فينال: دانمارك 2ـ آلمان صفر

دانمارك در آخرين روزها و فقط به اين خاطر به اين رقابت‌ها آمد كه صربستان جنگ‌زده صلاحيت شركت در جام را از دست داد. دانمارك در شرايطي از گروهش بالا آمد كه در 2 بازي نخست فقط يك امتياز گرفت، اما در فينال با گل‌هاي جان نيسن و كيم ويلفورت، آلمان قهرمان جهان را در نهايت حوصله مغلوب كرد.

1996، مرحله گروهي: چك 2ـ ايتاليا يك

چك در بازي اول خود به آلمان باخته بود و با نايب‌قهرمان جام‌جهاني 94 بازي داشت و به نظر مي‌رسيد كارش تمام است. با اين حال گل‌هاي ندود و بيبل، ايتاليا را كه فقط يك بار توسط كيدسا گل زد، ساقط و چكي‌ها را زنده كرد. اين شروع پروسه‌اي بود كه چك‌ها را تا يك قدمي عنوان قهرماني به پيش راند و فقط گل‌هاي ضربتي و غيرمنتظره اوليور بيرهوف آلماني سرنوشت را به ضرر چكي‌ها در ديدار نهايي رقم زد.

2004، مرحله گروهي: آلمان صفر ـ لتوني صفر

براي لتوني كوچك سخت‌تر از اين نمي‌شد. اين تيم ابتدا با چك بازي كرد و 1ـ2 تسليم اين رقيب معتبر شد و سپس روبه‌روي آلماني ايستاد كه پيشينه 3 بار فتح اين مسابقات را داشت. ژرمن‌ها بدترين دوره خود را سپري مي‌كردند اما براي صعود از گروه‌شان هرچه توان و نفر داشتند روي دروازه لتوني‌ها ريختند. اين ايالت پيشين اتحاد شوروي كه 20 سال است مستقل شده، هرگز تسليم نشد و حتي در صورت دقت ماريس ورپاكوفسكيس مي‌توانست گلزني كند و برنده اين بازي هم باشد.

2004، ديدار نهايي: پرتغال صفر ـ يونان يك

تيم اتورهاگل آلماني يك بار در مرحله گروهي پرتغال را 1ـ2 شكست داده بود اما وقتي نوبت بازي نهايي رسيد و اين دو تيم از نو در ليسبون رودررو ايستادند كمتر كسي در پيروزي تيم لوئيس فيليپه اسكولاري برزيلي شكي را به دل راه مي‌داد. ولي اين چنين نشد و يك ضربه سر انجلوس كاريس تياس در نيمه دوم و بازي محكم، فيزيكي و كم‌اشتباه يوناني‌ها در طول مسابقه، فينال را هم مثل ديدار مرحله مقدماتي آنها ساخت. اين تك‌قهرماني يونان در رقابت‌هاي بزرگ و كلاسيك فوتبال جهان به حساب مي‌آيد.

فاتحان ادوار مختلف جام ملت‌هاي اروپا

1960 : شوروي

1964: اسپانيا

1968: ايتاليا

1972: آلمان غربي

1976: چكسلواكي

1980: آلمان غربي

1984: فرانسه

1988: هلند

1992: دانمارك

1996: آلمان

2000: فرانسه

2004: يونان

2008: اسپانيا

2012: ؟

منبع : جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس