روسیه که در آخرین رنکینگ فیفا در مکان یازدهم جهان قرار دارد در گروه A با لهستان، جمهوری چک و یونان هم گروه شده است.

سرویس ورزشی مشرق - روسیه کشوری در شمال اوراسیاست که با مساحتی حدود دو برابر چین یا کانادا یا آمریکا پهناورترین کشور جهان به شمار می رود. در سال 1370 (1991) شوروی پس از جنگ سرد طولانی با غرب فروپاشید و فدراسیون روسیه به جای آن نشست. فوتبال این کشور به فوتبال ماشینی و بی روح شهرت دارد. روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در سال 1996 برای نخستین بار در مرحله‌ مقدماتی جام ملت‌های اروپا شرکت کرد و جواز حضور در مرحله‌ پایانی را گرفت. این تیم از آن زمان تا کنون تنها در بازی‌های سال 2000 غایب بوده است.

نحوه صعود

تیم ملی فوتبال روسیه در مرحله انتخابی یورو 2012 در گروه «B» این رقابت‌ها با تیم‌های جمهوری ایرلند، ارمنستان، اسلواکی، مقدونیه و آندورا همگروه بود.

با توجه به گروه نسبتا راحتی که روسیه در آن قرار داشت، خیلی راحت به یورو 2012 صعود کرد. خط دفاعی روسیه بسیار منسجم بود و در طول رقابت‌های انتخابی تنها 4 گل دریافت کرد و آنها توانستند 7 بازی از 10 دیدار مرحله مقدماتی را با پیروزی پشت سر بگذارند.

نتایج مسابقات انتخابی روسیه به شرح زیر است:

آندورا 0 - 2 روسیه

روسیه 0 - 1 اسلواکی

ایرلند 2 - 3 روسیه

مقدونیه 0 - 1 روسیه

ارمنستان 0 - 0 روسیه

روسیه 3 - 1 ارمنستان

روسیه 1 - 0 مقدونیه

روسیه 0 - 0 ایرلند

اسلواکی 0 - 1 روسیه

روسیه 6 - 0 آندورا

رده‌بندی گروه «B» مسابقات انتخابی:


حضور در جام جهانی:

تیم ملی روسیه قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با نام شوروی 7 دوره در جام جهانی حضور یافت و در سال 1966 به مقام چهارم دست یافت. روسیه پس از استقلال دو بار در جام جهانی حضور داشته است. معروف ترین بازیکن شوروی در جام جهانی لئو یاشین افسانه ای است که برخی اور ار بهترین دروازه بان تاریخ می خوانند. داسایف هم یکی از برترین دروازه بانان شوروی به شمار می رود.

حضور در جام ملتهای اروپا:
بعد از فروپاشی شوروی، این روسیه بود که شهرت فوتبال این کشور را به ارث برد. شوروی سابقه درخشانی در رقابت‌های یورو داشت و یک بار در سال 1960 عنوان قهرمانی را نیز از آن خود کرد.
روسیه در سال 2008 و با هدایت گاس هیدینک بار دیگر قدرت گذشته‌شان را به دست آوردند و به جمع چهار تیم پایانی رسیدند اما توسط اسپانیا حذف شدند.

حضور با عنوان شوروی:
1960- قهرمان
1964- نایب قهرمان
1968- سوم
1972- نایب قهرمان
1976- یک چهارم نهایی
1980- صعود نکرد
1984- صعود نکرد
1988- نایب قهرمان
1992- مرحله گروهی

حضور با عنوان روسیه:
1996- مرحله گروهی
2000- صعود نکرد
2004- مرحله گروهی
2008- نیمه نهایی



معرفی مربی و بازیکنان کلیدی

مربی: دیک ادوکات

ادوکات که به خاطر نتایج خوبش با زنیت در روسیه طرفداران زیادی داشت، بعد از اینکه هدایت تیم ملی این کشور را برعهده گرفت، دائما با گاس هیدینک مقایسه شد و همین به رویارویی او با رسانه‌ها و افکار عمومی منجر شد. عدم تمایل ادوکات برای تغییر در کادر فنی‌اش، نادیده گرفتن ستاره‌های جوان روسی و استفاده بیش از اندازه از لژیونرها موجب افزایش شدید انتقادات علیه او شد.

با این وجود، او توانست با کسب نتایجی خوب، تیمش را به یورو 2012 برساند. او بازیکنان محبوب و سیستم مورد علاقه خودش را داشت که مخالفان زیادی در روسيه داشت. بعضی از بازیکنانی که او در تیمش استفاده می‌کند، در سطح بالایی بازی نمی‌کنند اما با توجه به زمان کمی که به یورو باقی مانده، بعید است او بتواند تغییر چندانی ایجاد کند.

کاپیتان: آندره آرشاوین

آرشاوین فعلی تنها سایه‌ای از بازیکن 18 ماه قبل است و اگر قرار باشد او به همین روند ادامه بدهد، بعید است ادوکات او را در ترکیب اصلی تیمش حفظ کند. این مهاجم 30 ساله در سال 2008 با زنیت قهرمان جام یوفا شد و با بازی‌های خوبی که در رقابت‌های یورو انجام داد، خود را به عنوان یکی از بهترین‌های اروپا معرفی کرد. اگرچه اکنون با آن روزها فاصله زیادی گرفته است.

روسیه مانند هر تیم دیگری برای موفقیت به یک بازیکن الهام بخش نیاز دارد و آرشاوین نشان داده که می‌تواند چنین نقشی را برعهده بگیرد. البته او باید تلاش کند تا پیش از آغاز یورو آمادگی بیشتری به دست بیاورد زیرا در حال حاضر بسیار کم انگیزه و ناآماده نشان می‌دهد.


بازیکن ستاره: آلکساندر آنیوکوف

شاید بتوان او را تنها بازیکن در کلاس جهانی تیم فعلی روسیه بدانیم. مدافع راست زنیت با این تیم به موفقیت‌های زیادی رسیده و در تیم روسیه نیز غیرقابل جانشین نشان داده است. او به ندرت در کارهای دفاعی دچار مشکل می‌شود.

آنیوکوف شادابی و انرژی زیادی به سمت راست تیمش آورده و با توجه به بازی‌های زیادی که با زنیت در لیگ قهرمانان انجام داده، از تجربه بالایی برخوردار است. او یکی از بازیکنان مورد علاقه ادوکات از زمان حضور در این باشگاه است.

پدیده جوان: آلن زاکوئف

نام آلن زاکوئف در چند سال اخیر بارها توسط هواداران فوتبال روسیه فریاد زده شد اما درخشش واقعی این بازیکن 21 ساله  در همین ماه‌های اخیر بوده است. این بازیساز جوان در این فصل لیگ روسیه با زسکا مسکو عالی کار کرد و اکنون یکی از ستاره‌های ثابت تیم ملی کشورش محسوب می‌شود.

بعد از دو نمایش خوب در ماه اکتبر مقابل اسلواکی و آندورا، او ادوکات را متقاعد کرد تا از وي در ترکب اصلی استفاده کند. البته او در دیدار مقابل جمهوری ایرلند در دوبلین نیز موفق به گلزنی شده بود.

نقطه ضعف او عصبانیت گاه و بیگاهش است که حتی باعث ایجاد اختلافاتی با سرمربی باشگاهش نیز شد اما او از استعداد کافی برای تبدیل شدن به یک بازیکن سرنوشت ساز برای تیم ملی روسیه برخوردار است.

ولادمیر بشاتسیخ بازیکن قدیمی این تیم با زدن 26 گل بهترین گلزن ملی تاریخ فوتبال روسیه است و ویکتور اونوپکو نیز با 109 بازی ملی بیشترین تعداد بازی را برای این تیم انجام داده است.

برنامه بازیهای روسیه در گروه A یورو 2012

جمعه 8 ژوئن (19 خرداد 1391):

شهر ورشو،  لهستان – یونان ، ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران

شهر بریسلاو، روسیه جمهوری چک،  ساعت ۲۳:۱۵ به وقت تهران
 
سه‌شنبه: 12 ژوئن (23 خرداد 1391):

شهر بریسلاو، یونان – جمهوری چک، ساعت  ۲۰:۳۰ به وقت تهران

شهر ورشو، لهستان روسیه، ساعت  ۲۳:۱۵  به وقت تهران
 
شنبه 16 ژوئن (27 خرداد 1391):‌

شهر بریسلاو، جمهوری چک - لهستان، ساعت : ۲۳:۱۵ به وقت تهران

شهر ورشو، یونان – روسیه، ساعت ۲۳:۱۵ به وقت تهران


رقابتهای فوتبال جام ملتهای اروپا از 19 خرداد تا 11 تیر 91 ( 8 ژوئن تا اول جولای 2012) بطور مشترک در دو کشور لهستان و اوکراین برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس